Gjest fru gjest Skrevet 3. februar 2010 #1 Skrevet 3. februar 2010 Jeg går forbi èn barnehage hver dag, hvor jeg (i utgangspunktet) ønsker at barnet mitt skal begynne til høsten. MEN; jeg har lagt merke til noe som jeg synes er veldig underlig/upassende/utrygt(?). Når barna er ute og leker, sitter det ofte 3 barnehageansatte bak en sånn "strøm-kumme" (er det trafo, det heter?) og røyker, like over veien for barnehagen. De er ikke så langt unna, men de øvrige ansatte må nok rope temmelig høyt for at røykerne skal høre dem. Som kjent på de fleste arbeidsplasser, blir det fort litt ekstra skravling når det er flere som samles, så jeg vil anta at denne røykepausen ikke begrenser seg til de få sekundene det tar å ta seg noen trekk. Det jeg tenker på, er følgende: Har en barnehage virkelig så mange ansatte at de kan avse 2-4 stykker i et visst tidsrom under uteleken? Dette er en middels stor barnehage, med ganske uoversiktlig uteareale, og jeg vil anta at det går ca 100 barn i barnehagen. Barnehagen virker ellers ok, vi er der på åpen barnehage innimellom, og jeg synes de ansatte virker trivelige. Men denne røykepausen irriterer meg litt, spesielt ettersom at de sitter der på huk som noen ungdomsskoleelever og gjemmer seg for barna. Hva synes dere om dette?
Lapetos Skrevet 3. februar 2010 #2 Skrevet 3. februar 2010 Jeg går forbi èn barnehage hver dag, hvor jeg (i utgangspunktet) ønsker at barnet mitt skal begynne til høsten. MEN; jeg har lagt merke til noe som jeg synes er veldig underlig/upassende/utrygt(?). Når barna er ute og leker, sitter det ofte 3 barnehageansatte bak en sånn "strøm-kumme" (er det trafo, det heter?) og røyker, like over veien for barnehagen. De er ikke så langt unna, men de øvrige ansatte må nok rope temmelig høyt for at røykerne skal høre dem. Som kjent på de fleste arbeidsplasser, blir det fort litt ekstra skravling når det er flere som samles, så jeg vil anta at denne røykepausen ikke begrenser seg til de få sekundene det tar å ta seg noen trekk. Det jeg tenker på, er følgende: Har en barnehage virkelig så mange ansatte at de kan avse 2-4 stykker i et visst tidsrom under uteleken? Dette er en middels stor barnehage, med ganske uoversiktlig uteareale, og jeg vil anta at det går ca 100 barn i barnehagen. Barnehagen virker ellers ok, vi er der på åpen barnehage innimellom, og jeg synes de ansatte virker trivelige. Men denne røykepausen irriterer meg litt, spesielt ettersom at de sitter der på huk som noen ungdomsskoleelever og gjemmer seg for barna. Hva synes dere om dette? Jeg syntes det hørtes litt merkelig ut. Ikke at de røyker, men at det var flere samtidig. Har jobbet i barnehage noen ganger selv. Bare vikar og sommerjobb, aldri vært fast ansatt, men i alle barnehagene jeg jobbet gikk det alltid bare en og en og røyka...
Gjest fisk Skrevet 3. februar 2010 #3 Skrevet 3. februar 2010 Jeg går forbi èn barnehage hver dag, hvor jeg (i utgangspunktet) ønsker at barnet mitt skal begynne til høsten. MEN; jeg har lagt merke til noe som jeg synes er veldig underlig/upassende/utrygt(?). Når barna er ute og leker, sitter det ofte 3 barnehageansatte bak en sånn "strøm-kumme" (er det trafo, det heter?) og røyker, like over veien for barnehagen. De er ikke så langt unna, men de øvrige ansatte må nok rope temmelig høyt for at røykerne skal høre dem. Som kjent på de fleste arbeidsplasser, blir det fort litt ekstra skravling når det er flere som samles, så jeg vil anta at denne røykepausen ikke begrenser seg til de få sekundene det tar å ta seg noen trekk. Det jeg tenker på, er følgende: Har en barnehage virkelig så mange ansatte at de kan avse 2-4 stykker i et visst tidsrom under uteleken? Dette er en middels stor barnehage, med ganske uoversiktlig uteareale, og jeg vil anta at det går ca 100 barn i barnehagen. Barnehagen virker ellers ok, vi er der på åpen barnehage innimellom, og jeg synes de ansatte virker trivelige. Men denne røykepausen irriterer meg litt, spesielt ettersom at de sitter der på huk som noen ungdomsskoleelever og gjemmer seg for barna. Hva synes dere om dette? Det er vel bedre at de "gjemmer" seg istedet for å røyke åpenlyst fremfor barna? Det er vel slik at det er forbudt å røyke innenfor barnehagens område, og da må de utenfor gjerdet, og jeg regner med de gjør dette "lovlig" under pausen sin. Dessuten er det vel flere avdelinger ute samtidig, slik at det er flere voksne der enn inne på hver avdeling, dermed går det nok an å avse 2-3 stk uten at det medfører fare for ungene. Jeg tror, men er ikke 100% sikker, at det er mindre krav til antall voksne per barn under utelek, men uansett er det ikke mulig å ha alle barna under konstant oppsyn samtidig om det er et stort uteområde. Da måtte man ha samlet dem i en liten innhegning eller satt dem på bås, og det er vel strengt tatt litt bedre med bevegelsesfrihet.. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du irriterer deg? Er det fordi de røyker eller "gjemmer" seg eller fordi de tar en pause? Jeg tror ihvertfall ikke du skal bekymre deg for sikkerheten av denne grunnen. Folk må på do og har pauser selv om de ikke røyker!
Shade Skrevet 3. februar 2010 #4 Skrevet 3. februar 2010 Jeg jobber ikke i barnehage selv men jeg har nok av bekjente som gjør det og det varier litt fra barnehage til barnehage hva slags regler de har på det. Noen steder får de ikke lov til å røyke i løpet av dagen men de fleste stedene så pleier de som røyker å ta seg en røyk i løpet av lunsjen eller en annen fast pause, altså når de har pause og ikke trenger å være tilgjengelig for de andre ansatte Uansett, de ville ikke stått der og tatt seg en røyk hvis det gikk ut over barna så hvorfor irritere deg over det? Og at det irriterer deg at de setter seg ned på huk, hadde du syntes det var bedre at de sto sånn at barna så de?
Chiquita Skrevet 3. februar 2010 #5 Skrevet 3. februar 2010 I vår barnehage går gjerne flere sammen for å røyke. Men de gjør det bare i løpet av pausen sin (varierer om man har pause i uteleiktida, under lunch eller på formiddagen) Dersom det er tre-fire avdelinger (noe det nok minst er om det er 100 barn der), så kan det jo være at de som har pause sammen går ut for å røyke sammen. Og det er jo i så måte positivt at de gjemmer seg bak trafoen slik at barna ikke ser dem. Hos oss er det ikke lov å røyke i arbeidstiden, men siden matpausen ikke er betalt, så får røykerene røyke i pausen. Det kan være en forklaring på hvorfor så mange er ute og røyker samtidig
¤Pernille¤ Skrevet 3. februar 2010 #6 Skrevet 3. februar 2010 Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du irriterer deg? Er det fordi de røyker eller "gjemmer" seg eller fordi de tar en pause? Jeg tror ihvertfall ikke du skal bekymre deg for sikkerheten av denne grunnen. Folk må på do og har pauser selv om de ikke røyker! Hun sier jo svart på hvitt at det er fordi de går mange i samme slengen, dermed blir det få igjen til å passe på barna.
Gjest Gjest_Monica_* Skrevet 3. februar 2010 #7 Skrevet 3. februar 2010 Jobber selv i barnehage, og synes egentlig det burde være totalt røykeforbud når man jobber med barn (og på sykehus ol for den saks skyld) Men bortsett fra det; alle i en barnehage har lunsjpause i løpet av dagen. Denne legges ofte til utetiden. Så det kan hende at de som røyker ofte går samme vakter, og derfor har pause samtidig, og kan i realiteten bruke hele sin halvtimes pause på å stå ute og røyke...
Chiquita Skrevet 3. februar 2010 #8 Skrevet 3. februar 2010 2-4 stk er ikke mange dersom det er en så stor barnehage. Det er mange ganger i løpet av dagen at 2-4 stk er borte fra barna, f.eks møter og pauseavvikling
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 3. februar 2010 #9 Skrevet 3. februar 2010 Tusen takk for svar! Jeg mener ikke at det hadde vært bedre om de hadde stått oppreist og synlig for barna, men jeg synes det er så pinlig å gå forbi dem. De oppfører seg nesten som om jeg har tatt dem på fersken, og dermed forsterker det min fornemmelse av at de gjør noe de ikke burde. Gir det noen mening? I vår kommune er det ikke totalt røykeforbud, og jeg synes det er helt ok at de røyker i pausen sin. Jeg hadde bare ikke tenkt over den muligheten for at de faktisk har pause når de står der! Så nå skal jeg glemme hele greia, og heller smile/overse dem når jeg er ute og går. Case closed. :-)
Gjest Gjest_Daim_* Skrevet 3. februar 2010 #10 Skrevet 3. februar 2010 Jeg hadde nok reagert på dette jeg også, av flere grunner. For det første er det som du sier at det må jo være manko på personalet (og dermed utrygt) når flere gjemmer seg bort for å røyke. Har selv røkt og vet hvor sosialt det oppleves å røyke sammen med andre så skjønner at det er fristnde, men dette bør de likevel slutte med. For det andre så lukter det røyk av enkelte av personale og gutten min som har astma kan reagere på sånt. Skjønner at du vegrer deg litt. Synd hvis barnehagen ellers virker veldig bra
Shade Skrevet 3. februar 2010 #11 Skrevet 3. februar 2010 Hvis det er en barnehage med over hundre barn så blir det ikke manko i personalet selv om flere har pause samtidig Og hvis det var noen i barnehagen deres som reagerte sånn på det er jeg sikker på at de ville tatt hensyn til det. Noe annet ville vært virkelig uansvarlig
Gjest Gjest_Maiken_* Skrevet 3. februar 2010 #12 Skrevet 3. februar 2010 Jeg hadde nok reagert på dette jeg også, av flere grunner. For det første er det som du sier at det må jo være manko på personalet (og dermed utrygt) når flere gjemmer seg bort for å røyke. Har selv røkt og vet hvor sosialt det oppleves å røyke sammen med andre så skjønner at det er fristnde, men dette bør de likevel slutte med. For det andre så lukter det røyk av enkelte av personale og gutten min som har astma kan reagere på sånt. Skjønner at du vegrer deg litt. Synd hvis barnehagen ellers virker veldig bra Dersom sønnen din har så sterk astma så bør han vel gå i egen astma-barnehage? Man kan da ikke kreve at de ansatte ikke skal lukte røyk.
Gjest fisk Skrevet 3. februar 2010 #13 Skrevet 3. februar 2010 Hun sier jo svart på hvitt at det er fordi de går mange i samme slengen, dermed blir det få igjen til å passe på barna. Om en barnehage har tre avdelinger, har gjerne tre stykker lunsj samtidig, 1 fra hver avdeling.. Om det er 5 avdelinger, kan det hende at 5 har lunsj samtidig, utgjør det noen forskjell da på hva de ansatte bruker pausen sin på,-om det er å røyke eller lese avisen? Vet ikke helt om du vet hvordan en vanlig barnehagedag kan fungere, men det er ofte møtevirksomhet av ulik art, som tilsier at det kan være flere samlet på et rom der de har null oppsyn med barna.
bombadilla Skrevet 3. februar 2010 #14 Skrevet 3. februar 2010 Jeg skjønner forsåvidt følelsen du får når du går forbi dem, fordi det er en følelse du antageligvis deler med dem. Det er ikke en god følelse å gjemme seg bort for å røyke,- det blir som å være ungdomsskoleelev igjen! Jeg har i mange år jobbet i skole og barnehage, og har funnet mange mer eller mindre kreative gjemmesteder for å røyke under pausen. For det er nok riktig som de andre påpeker her, at røykingen pågår nok i pausen. Jeg har jobbet i to ulike barnehager (i tillegg til to skoler og SFO`er)og har aldri opplevd å ha tid eller mulighet til å ta røykepauser utenom avsatt lunsjpause. Derfor tror jeg neppe du trenger å være redd for sikkerheten til barna,- de som røyker er ikke en større trussel for barnas sikkerhet enn de som leser avisen på pauserommet er
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2010 #15 Skrevet 4. februar 2010 Da jeg jobbet i barnehage var det gjerne flere (opptil 4-5) som hadde pause samtidig, og det er jo naturlig at de som røyker gjør det i denne pausen. Vi hadde stort sett bare én pause i løpet av dagen og det gikk ikke utover noen... jeg røyker ikke og la ikke merke til hvor og når andre røykte, men merket svak røyklukt av et par andre ansatte av og til, så de må jo ha "sluppet unna" for å ta en røyk. Du kan sikkert spørre personalet om hvordan rutinene er, når det er pauser, hvor mange ansatte som er tilstede og når pausene er fordelt (det er nok aldri sånn at alle har pause samtidig).
Holar Skrevet 4. februar 2010 #16 Skrevet 4. februar 2010 For det andre så lukter det røyk av enkelte av personale og gutten min som har astma kan reagere på sånt. Som en annen sa, hvis barnet ditt er så sykt av astma at barnet reagerer på røyklukt, så burde du vurdere en engen astmabarnehage. Og hva med parfymelukt - som oss astmatikere reagerer på? Har du sjekket barnehagen for andre ting som astmabarnet kan reagere på? Nok om det. Jeg tror ikke at barnehageansatte forsvinner slik at det vil kunne oppstå en potensiell fare for barnet. At tre - fire stykker tar en røykepause sammen har flere kommentert at det kan være naturelig i h h t lunchpauser eca. At de ser skyldbetynget ut kan jo være fordi at du kan ha gitt uttrykk for din misnøye, ikke nødvendigvis verbalt, men med ditt kroppspråk. Røkere har dessverre blitt en pariakaste blant enkelte mennesker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå