Gjest Gjest_Rebecca_* Skrevet 3. februar 2010 #1 Skrevet 3. februar 2010 Jeg skal reise alene til sør amerika i mai og lurte på om det er noen som har noen tips.. Jeg vil komme meg gjennom nesten hele sør amerika, og litt mellom amerika, men føler jeg vil få ganske liten tid til dette ettersom jeg bare har 4 måneder på meg? Ellers lurte jeg på om det er noen som har noen tips om hvor mye penger jeg trenger, har enda ikke spart, men håper å få til ca 70 000 kroner, har funnet flybillett til 6000 kroner til argentina og 6000 tilbake. Hvordan burde jeg ha reisen min planlagt? Jeg har ingen idé om hvordan jeg burde reise, om jeg først burde ta argentina - chile - peru osv eller argentina - brazil - chile - peru, blir så mye fram og tilbake, noen tips iforhold til dette? Og visa og slikt, fikser jeg det når jeg er der nede, eller er det noe jeg må bestille på forhånd? :D gleder meg slikt!
Ivine Skrevet 3. februar 2010 #2 Skrevet 3. februar 2010 Da høres det ut som du kanskje har litt lite tid.. Tror jeg heller ville tatt det jeg rakk, om det så var et mindre område. 70000 høres ut som mer enn nok, og vil tro du kan få tak i langt billigere billett enn 6000 x 2!!! Syns den første "ruteplanen" din høres mest fornuftig ut, da det å komme seg fra brasil til chile er heller tungvint.. Visum trenger du knapt, men sjekk ut www.landsider.no, der står det meste av viktig info. Regner med du har ordnet vaksiner?! Kos deg på tur:)
Gjest Gjest_line_* Skrevet 3. februar 2010 #3 Skrevet 3. februar 2010 Jeg tror fire måneder kan være passe med tid, men det kommer jo selvfølgelig an på hvor lang tid du vil bruke på hvert sted osv. Angående hvor mye du bør ha av penger kan jeg si som så at i chile og brasil er prisene tett opp mot de euopeiske (i hvert fall slik jeg husker det), og hvis du får et trangt budsjett kan det derfor kanskje lønne seg å bruke lite tid der. Har også hørt at de nordlige delene av Brasil er de fineste med tanke på strand osv. Som Ivine her skriver syntes jeg også at det hørtes ut som dyre flybilletter du hadde funnet. Med bl a kilroy kan du bestille retur fra et annet sted enn ankomststedet og får en pakkepris på dette. Tror jeg selv betalte i underkant av 10k for en slik billett. Ivine skrev også at det ikke kreves visum til de fleste landene, noe som stemmer. Nordmenn får opptil 90 dagers fritt opphold i landet. Dette vises ved et stempel i passet. Sørg alltid for at du får et slikt stempel ved innreise og utreise, hvis ikke kan det føre til byråkratiske problemer (noe du vil unngå da de færreste snakker godt engelsk). Flere land, bl a Peru, har det egentlig som krav at du skal ha en returbillett ut av landet for å få komme inn i landet. Ofte er det ikke noe problem, men er du uheldig og møter på en surpomp må du koste på deg en returbillett. Sørg for å ta alt av vaksiner, og ha med tilstrekkelig med malarone (mot malaria) og ikke minst myggmiddel! Når det gjelder reiserute ville jeg startet i Argentina, og så tatt Chile rett og slett fordi det er vinter der nede på den tida og da er det greit å bli ferdig med det kalde først for så å kunne kaste de varme klærne når en nærmer seg varmere strøk. Og bare for å få sagt det så er det faktisk kaldt der (folk generelt ser på Sør-Amerika som varmt og godt, noe det ikke nødvendigvis er). Har du noen spørsmål utover dette er det bare å spørre! Selv om jeg er gjest skal jeg passe på å gå innom denne tråden jevnlig.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 4. februar 2010 #4 Skrevet 4. februar 2010 Tusen takk for all tips! Nå fant jeg faktisk en billett fra madrid - argentina, og new york - stavanger til 5800 kroner, utrolig bra!! tusen takk :D Tror det er noen steder jeg vil være i en uke til to og noen jeg bare kommer til å være i noen dager, alt ettersom hva jeg opplever også videre, så jeg føler heller ikke 4 måneder kommer til å være alt for liten tid, men selvfølgelig skulle jeg ønskt jeg kunne være vekke i 1 år og opplevd alt!! Ja derfor jeg tenkte å begynne i argentina og chile, for jeg vet at i mai vil det være kaldt der iforhold til landene oppover, men jeg syntes bare hele ruten blir så komplisert ettersom jeg må fram og tilbake med buss, og da bruker jeg mange dager bare på å busse.. er det noen som har tatt buss gjennom sør amerika ? og kan si hvordan dette er også? Men angående peru, så skal jeg jo ikke inn i landet med fly, men buss, så dette skal vell ikke være noe problem da? tusen takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå