Gå til innhold

"skammekrok" i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg skulle hente sønnen min i barnehagen i dag satt han i garderoben på plassen sin å gråt. I en spøkefull tone sier jeg til han: sitter du i skammekroken du da? Da sier ped.lederen at ja det gjorde han for han hadde dyttet et av de andre barna på avdelingen.

Han er 15 mnd gammel og vi bruker ikke slike metoder hjemme enda og er litt overrasket at de bruker den metoden i bgh når han er under 2 år.

Kan være at dette er helt vanlig men lurer på hvilke metoder dere bruker på deres barn i den alderen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det høres voldsomt ut jeg...

I den alderen er det vel vanlig å si nei, prøve å forklare at "per får vondt når du dytter, ikke gjør det mer" osv..

Dytter et barn flere ganger etter hverandre og ikke vil slutte må man jo fjerne barnet fra situasjonen - men ikke ut på gangen. Avlede det å heller sette det til å tegne/pusle leker med noe annet et annet sted...

Synes ikke at skammekrok er greit i barnehagen i det hele tatt jeg....Skal et barn taes ut av gruppen fordi det har gjort noe galt MÅ det sitte en voksen sammen med det. Man kan ikke sette barn i skammekrok alene... Men en på 15 mnd er for liten for dette synes jeg...

Satt barnet alene i garderoben eller var det noen sammen med det?

Skrevet (endret)

Det har jeg aldri hørt om! Tror nok ikke jeg hadde likt det hvis jeg fant min sønn sittende i skammekroken.. Snakket du med styreren om dette her? Hadde han vært veldig utagerende, så skjønner jeg at de kanskje måtte sette ham for seg selv, men jeg liker ikke helt praksisen.

Endret av Caramba
Skrevet

Slikt har jeg aldri hørt om før, og fornuften sier at slik ikke burde vært lov.

Et barn på 15 måneder skjønner sikkert ikke hensikten med "skammekrok", og heller ikke konsekvensen av å slå/ dytte et annet barn.

Barnehagetantene (jada, de skal vel ikke bli kalt det) burde heller tatt barnet ditt bort fra situasjonen, og sagt det med tydelige ord, at dette er ikke lov, gutten får "aua" eller noe slikt.

Satt han forresten alene i "skammekroken" eller var det noen voksne sammen med han?

Uansett burde du tatt det opp med de, synes jeg...

Gjest gjestina
Skrevet
Det har jeg aldri hørt om! Tror nok ikke jeg hadde likt det hvis jeg fant min sønn sittende i skammekroken.. Snakket du med styreren om dette her? Hadde han vært veldig utagerende, så skjønner jeg at de kanskje måtte sette ham for seg selv, men jeg liker ikke helt praksisen.

Datteren min er 18 mnd, og jeg hadde reagert veldig om jeg hadde opplevd dette i hennes barnehage (om hun hadde gått i barnehage).

Et barn på 15-18 mnd vil ikke forstå hensikten med denne time-outen (barnet mitt ville i allefall ikke det). Hun reagerer på at vi sier strengt "nei, det er ikke lov til å slå" og så avleder vi oppmerksomheten hennes. Noe mer enn det vil jeg anse som bortkastet/virke mot sin hensikt, på så små barn.

Jeg hadde absolutt tatt det opp med styreren.

Skrevet

Da jeg gikk på skolen (midten av 90-tallet) ble vi møtt med en lærerinne som kastet de som kom for sent i skammekroken. Der måtte vi sitte med trekantet hatt på hodet sammen med et lekeskjelett og høre alle i klassen gjøre narr av oss. Til slutt måtte vi skrive at vi var slemme og angret på det vi gjorde i 3 timer etter skoleslutt. Dette gjaldt også for de som hadde "gjemt" brillene, ikke gjort leksene eller noe annet "slemt". Det var også vanlig at barneskolelærene løftet de slemme og kastet de i skammekroken fysisk. Var de ekstra slemme kom til rektor (konen til presten) og fikk i oppgave å lære 3 salmer utenat. Dette var en offentlig skole. Uansett, det ble folk av oss allikevel og jeg synes at det har blitt hysteri rundt dette med at barn ikke skal få refs på skolen.

Skrevet

Jobber selv i bhg, men er stor MOTSTANDER av denne typen konsekvenser av det barna gjør. HAdde det vært min sønn som hadde sittet der hadde jeg kommet til å sagt ganske så TYDELIG ifra om hva jeg syntes!!

Gjest Smaragd
Skrevet (endret)

Har jobbet mye i barnehage, og i ekstreme tilfeller som biting, kloring og kraftig dytting som en ikke klarer å få bukt med, har jeg puttet barn i stol med bøyle.

Med de minste barna må man si bestemt nei, og ta dem bort fra hendelsen. Men det hjelper som regel ikke, og man blir desperat til slutt.

Det er nemlig ikke morro å sende "Mia" hjem tre dager på rad med bite/kloremerker fra et annet barn.

Det er faktisk verre dèt, enn å gi beskjed til den forelderen som får beskjed at sitt barn biter.

Jeg er imot at små barn skal settes i garderoben. og ihvertfall ikke alene.

Så jeg bruker en tripp trapp stol. Setter barnet i den - midt blandt de andre barna som leker.

De gråter kanskje, eller er illsinte, men de må sitte en liten stund til de roer seg.

Da tar jeg dem på fanget, sier til dem at "man skal vere god med hånden sin - ikke lage au på Mia" (Det sier jeg når jeg tar dem bort fra situasjonen også, og bare repeterer det)

Så får dem gå å leke igjen.

Jeg syns det fungerer tålig bra, og har ikke opplevd å få noe kritikk på dette, verken av foreldre, eller andre barnehageansatte.

Endret av Smaragd
Skrevet

Han satt alene i garderoben men døra inn til avdelingen var helt åpen. Hjemme er det også nok om vi gir han strenge beskjeder som "nei, det er ikke lov å slå"

På foreldremøte fikk vi vite at han er en snill og glad gutt så tror ikke dette er et problem.

Hvor gammle mener dere at barna bør være før man kan gi dem time-out?

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg trodde time out på den måten du beskriver det (og slik vi ser det i Nanny 911) ble frarådet for barn under tre år av pedagogene. I tillegg mener jeg å ha lest at det helst ikke skal brukes som generell korreks for ethvert barn til enhver tid, men at det kan være riktig å bruke overfor barn med adferdsproblemer.

Skrevet
Jeg trodde time out på den måten du beskriver det (og slik vi ser det i Nanny 911) ble frarådet for barn under tre år av pedagogene. I tillegg mener jeg å ha lest at det helst ikke skal brukes som generell korreks for ethvert barn til enhver tid, men at det kan være riktig å bruke overfor barn med adferdsproblemer.

Dette stemmer. Time-out er faktisk opprinnelig en metode som ble brukt som en del i arbeid med barn med adferdsproblemer og/eller andre spesielle behov.Det anbefales ikke til barn over 3år heller egentlig.

Må jo bare spørre de bhg-ansatte som faktisk praktiserer dette: Virker det? Hvis dere mener ja, vil jeg gjerne ha en utredning på hvilken måte det funker?

Og evt førskolelærere/utdanna som bruker det - mener dere dette er en god pedaogisk metode??

Gjest Gjest_..._*
Skrevet
Da jeg gikk på skolen (midten av 90-tallet) ble vi møtt med en lærerinne som kastet de som kom for sent i skammekroken. Der måtte vi sitte med trekantet hatt på hodet sammen med et lekeskjelett og høre alle i klassen gjøre narr av oss. Til slutt måtte vi skrive at vi var slemme og angret på det vi gjorde i 3 timer etter skoleslutt. Dette gjaldt også for de som hadde "gjemt" brillene, ikke gjort leksene eller noe annet "slemt". Det var også vanlig at barneskolelærene løftet de slemme og kastet de i skammekroken fysisk. Var de ekstra slemme kom til rektor (konen til presten) og fikk i oppgave å lære 3 salmer utenat. Dette var en offentlig skole. Uansett, det ble folk av oss allikevel og jeg synes at det har blitt hysteri rundt dette med at barn ikke skal få refs på skolen.

Du mener vel 60-tallet eller før det til og med. Jeg gikk på skole på 90-tallet og da kunne lærerne så vidt ta i deg.

Skrevet

Guri malla! Så ekkelt :( Jeg hadde blitt helt ødelagt hvis jeg hadde funnet sønnen min alene gråtende i gardeoben!

Skrevet

Snakk om å banne i kirken.

Å gi barna time-out er greit nok, som en siste utvei. Etter at man har forsøkt de andre mulighetene som NEI - ta bort barnet fra situasjonen eca.

Greit nok at barnet er noe ungt, men det er en læreprossess.

Barnet må lære at det ikke er greit å bite, sparke, slå eca.

Skrevet
Snakk om å banne i kirken.

Å gi barna time-out er greit nok, som en siste utvei. Etter at man har forsøkt de andre mulighetene som NEI - ta bort barnet fra situasjonen eca.

Greit nok at barnet er noe ungt, men det er en læreprossess.

Barnet må lære at det ikke er greit å bite, sparke, slå eca.

Fikk du med deg at barnet er 15 mnd gammelt? De forstår ingenting av slike metoder i den alderen!!

Skrevet

Jeg jobber i småbarnsavdeling 0-3år. Der har vi aldri brukt "skammekrok". Somregel er det nok å si at det ikke er lov å slå.

Hvis barnet fortsetter å slå osv og blir sint fordi vi sier H*n ikke har lov,så tar en av oss voksne barnet med oss på et eget rom,setter det på fanget,og snakker rolig til barnet " Pål får vondt når du slår,han blir veldig lei seg da" osv. bare rolig prøver å forklare at det ikke er akseptabelt,så får barnet leke videre med de andre når det har roet seg litt ned.

De bruker av og til skammekrok på de større avdelingene. Men der tåler de det og forstår hvorfor de blir satt der. Det gjør ikke et barn på 15måneder.

Skrevet

Jeg jobbet i barnehage en stund, og det hendte de brukte "skammekrok" på noen av de største barna. Da var det snakk om skikkelig drøye unger og det var ikke sånn at de ble stilt ut til spott og spe, men ble plassert på f eks kjøkkenet sammen med en av de ansatte en stund og måtte sitte stille for å få en mulighet til å roe ned og tenke seg om samtidig som det var en straff. Småbarn som slo ble aldri satt i skammekrok (eller måtte sitte stille på samme måte som de eldste). Det var noen gjengangere her også, men de fikk beskjed om å være snille og ble sendt vekk fra situasjonen (avledet). Vi prøvde også å forebygge om noen hadde lett for å bli urolige og slå eller kaste ting i visse situasjoner. Kan ikke se for meg at skammekrok eller å bli plassert alene i garderoben er noen god løsning for et så lite barn som en på 15 måneder... antagelig forstår det ikke sammenhengen og blir kanskje mer frustrert til neste gang. Ofte med så små barn så er det de som f eks mangler språk og modenhet til å leke godt med de andre som slår, og å "skremme" dem tror jeg heller øker frustrasjonsnivået enn noe annet.

Skrevet
Nei, det er ikke blitt folk av dere, se på samfunnet dere støtter opp under....
Skrevet
Da jeg skulle hente sønnen min i barnehagen i dag satt han i garderoben på plassen sin å gråt. I en spøkefull tone sier jeg til han: sitter du i skammekroken du da? Da sier ped.lederen at ja det gjorde han for han hadde dyttet et av de andre barna på avdelingen.

Han er 15 mnd gammel og vi bruker ikke slike metoder hjemme enda og er litt overrasket at de bruker den metoden i bgh når han er under 2 år.

Kan være at dette er helt vanlig men lurer på hvilke metoder dere bruker på deres barn i den alderen?

jeg har selv jobbet mye på småbansavdeling. Hva var egentlig grunnen til at han satt der? Vis han gjentatte ganger har bitt eller kloret og ikke hører på når man sier nei, så er det faktisk en løsning å sette han alene. Men kun vis han da ikke har hørt på nei. Vis man hadde satt han til å tegne eller an anen ktivitet lærer han kun at det er ingen konsekvner av å feks bitte.

Gjest Gjest_Cathrine_*
Skrevet

Har jobbet i barnehage, også på småbarnsavdeling. Min erfaring er at barn skjønner ganske mye - med de som var fra 2 år, satte jeg meg på huk foran barna og sa noe slikt som at "nå må du være snill, for hvis du ikke er snill, kan du ikke leke med de andre barna" - da roet de fleste seg kjapt! Når det er sagt, ville jeg aldri satt dem alene f.eks. i garderoben - men kanskje sagt at de måtte sitte litt for seg selv på en stol ved siden av meg elns.

Men en på 15 mnd? Da er det litt verre å skjønne konsekvenser. En på 15 mnd kan flyttes litt vekk fra bordet om h*n søler noe voldsomt uten at det er fordi h*n ikke har lært å spise... Men å plassere h*n alene i garderoben?? Ville jeg ikke gjort. Tatt h*n på fanget og snakket alvorlig med ham, ja - og sørget for at h*n roet seg ned.

Altfor tidlig for time-out, ville tatt det opp!

Når det er sagt, kan man bli lettere frustrert og desperat enkelte ganger, når Per eller Kari har en dårlig dag og er umulig hele veien og man har en for lite på jobb og ikke kan ta barnet på fanget og kose slik det egentlig trenger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...