Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne posten, men det ble nå her da..

Har lest noen steder på nettet at hvis man mediterer, så er det lettere å finne sitt sanne jeg, og hva man ønsker innerst inne. Noen som vet hvorfor/hvordan? Er meditasjon bra for å sortere tankene og for å slappe ordentlig av?

Noen som har noen tips?

Har lyst til å prøve det snart :)

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg var litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne posten, men det ble nå her da..

Har lest noen steder på nettet at hvis man mediterer, så er det lettere å finne sitt sanne jeg, og hva man ønsker innerst inne. Noen som vet hvorfor/hvordan? Er meditasjon bra for å sortere tankene og for å slappe ordentlig av?

Noen som har noen tips?

Har lyst til å prøve det snart :)

På forhånd takk!

Det finnes mange former for meditasjon, og de har forskjellige målsetninger. Noen er kroppslige, andre er mentale. Noen er former for avspenning og avslapning. Andre er fokusert mot bedring av konsentrasjonsevne og frihet fra distraksjoner. Atter andre handler om introspeksjon og forståelse av egen indre dynamikk og fungering.

Så man må velge seg en form for meditasjon eller en kombinasjon av metoder og øvelser som passer til de behovene og ønskene man har. Du kan trekke en paralell til trening, og forestille deg hjernen og sjelen din som en muskel. Dersom du ønsker å bli en langdistanseløper, så begynner du ikke å pumpe vekter, du begynner å trene løp og utholdenhet. Og svømmere har liten nytte av leksjoner i stavsprang. På samme måte vil en meditasjonsform som bedrer din konsentrasjon og mentale fokus, ikke uten videre gjøre noe særlig for din selvinnsikt. Men det kan komme til nytte når du skal lære deg andre meditasjonsformer.

Det største problemet med å begynne med meditasjon er å finne en lærer som ikke også er en speisa sjarlatan. JEG lærte meditasjon fra en bok, og det fungerte meget bra for meg i sin tid. Jeg kan dessverre ikke anbefale noe konkret. Den boken jeg lærte fra, var en meget kortfattet og praktisk tekst som hette "Lær å meditere", skrevet av en kar som hette Lawrence LeShan. Men det var for 30 år siden...

Endret av Mann 42
Skrevet

Hei!

Synes absolutt at meditasjon er verdt din tid. Men for å høste fordelene av meditasjon må du kontinuerlig bruke tid på det, akkurat som annen trening.

Vil anbefale deg å sjekke ut bøker om mindfullness og meditasjon av Jon Kabat-Zinn, fordi han tilbyr en metode som er uavhengig av livssyn og som kan passe alle. Han er utdannet lege, praktiserer selv og har gjort mye forskning på den formen for meditasjon og levesett som han underviser i. Og forskningen viser at meditasjon har positiv påvirkning på livet!

Lykke til :)

Skrevet

Åja. Det finnes mange "enkle" oppskrifter på nettet, men har vært litt usikker på dem. Det er sikkert best å kjøpe en bok der det er litt bedre beskrevet og forklart :)

Takk for svar :)

Skrevet (endret)

Det er bra for å hente inn energi, og for å slappe av.

Det er bra for sååå mye! Jeg elsker det, og er hektet.

Det finnes utallige måter å meditere på, og hvorfor man gjør det.

Kjærlighetsmeditasjon, lysmeditasjon (noe jeg er veldig glad i), takknelighetsmeditasjon, manifesteringer (oppfylle dine ønsker), og som du selv sier, for å finne sitt sanne jeg.

Det er spesielt effektivt mot å sortere ut de tanker som er så innmari unødvendige.

Anbefaler deg heller å kjøpe en guidet meditasjons-cd. :)

Endret av LilleCanCan
Skrevet
Det er bra for å hente inn energi, og for å slappe av.

Det er bra for sååå mye! Jeg elsker det, og er hektet.

Det finnes utallige måter å meditere på, og hvorfor man gjør det.

Kjærlighetsmeditasjon, lysmeditasjon (noe jeg er veldig glad i), takknelighetsmeditasjon, manifesteringer (oppfylle dine ønsker), og som du selv sier, for å finne sitt sanne jeg.

Det er spesielt effektivt mot å sortere ut de tanker som er så innmari unødvendige.

Anbefaler deg heller å kjøpe en guidet meditasjons-cd. :)

Det høres veldig bra ut! Er det en spesiell cd du anbefaler? :)

Skrevet

Artiklene til Shinzen Young på hans hjemmeside er ekstremt klargjørende.

Daniel Ingrams gratis ebook forklarer deg i enda større dybde hva dette handler om og hva effektiv meditasjon er ut fra deta aller dypeste "find deg selv perspektiv".

Shinzen Youngs CD-rom the science of enlightenment er også brilliant.

Jack Kornfields a path with heart er en klassiker som jeg vil si er den viktigste å lese for å orientere seg trygt og fornuftig i forhold til meditasjonsfeltet.

Du kan også ha glede av AYPSITE.ORG

Når du har lest det andre så kan Jack Kornfields a wise heart budhist psychology for the west være veldig klargjørende og vitkig for å unngå typiske feilslutninger folk som blir opptatt av østlige idder gjør. Budhistisk psykologi er for det meste så lik yogisk filosofi og taoistisk filosofi at den boken belyser de tradisjonene også. Det er et par kritiske forskjeller men nesten alt i den boken er det enighet om mellom de nevnte tradisjonene.

Skrevet
Det høres veldig bra ut! Er det en spesiell cd du anbefaler? :)

Har lastet ned noen fra limewire, også anbefaler jeg Graham Bishop sine cd'er. :)

I tillegg til det finnes det og flere på youtube, som er ganske bra altså.

Doreen virtue har og maaange meditasjoner som er guidet. :)

Skrevet
Artiklene til Shinzen Young på hans hjemmeside er ekstremt klargjørende.

Daniel Ingrams gratis ebook forklarer deg i enda større dybde hva dette handler om og hva effektiv meditasjon er ut fra deta aller dypeste "find deg selv perspektiv".

Shinzen Youngs CD-rom the science of enlightenment er også brilliant.

Jack Kornfields a path with heart er en klassiker som jeg vil si er den viktigste å lese for å orientere seg trygt og fornuftig i forhold til meditasjonsfeltet.

Du kan også ha glede av AYPSITE.ORG

Når du har lest det andre så kan Jack Kornfields a wise heart budhist psychology for the west være veldig klargjørende og vitkig for å unngå typiske feilslutninger folk som blir opptatt av østlige idder gjør. Budhistisk psykologi er for det meste så lik yogisk filosofi og taoistisk filosofi at den boken belyser de tradisjonene også. Det er et par kritiske forskjeller men nesten alt i den boken er det enighet om mellom de nevnte tradisjonene.

Har lastet ned noen fra limewire, også anbefaler jeg Graham Bishop sine cd'er. :)

I tillegg til det finnes det og flere på youtube, som er ganske bra altså.

Doreen virtue har og maaange meditasjoner som er guidet. :)

Takk:) Gleder meg virkelig til å prøve dette!

• 4 uker senere...
Skrevet

Et annet tips:

På denne siden finnes guidede meditasjoner til noen dollar. De er veldig gode for nybegynnere. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...