Morea Skrevet 3. februar 2010 #1 Skrevet 3. februar 2010 Jeg leier nå en leilighet jeg har bestemt meg for å kjøpe av framleier. Det er en borettslagsleilighet. Lån og info om leiligheten er i boks. Men hvilke andre ting må jeg huske? Nå skal det sies at eier er svært hyggelig og ordentlig, og jeg skal naturligvis avklare ting med ham. Men det er jo greit å høre fra andre som kan noe om dette. Det er jo ikke dokavgift på denne siden det er en andelsleilighet. Men vi m¨å vel ha en megler eller advokat til å ordne papirarbeidet? Er det noen andre "faste" utgifter på skifte av leilighet på denne måten? Tinglysing eller skjøte eller noe sånt? Og hvor mye blir det på ca?
Temposonic Skrevet 3. februar 2010 #2 Skrevet 3. februar 2010 (endret) Jeg ville definitivt få med en advokat (som driver med eiendom) til å ordne alt av papirarbeid, og utgiftene til denne advokaten er det selger som bør dekke. Siden du har bodd i leiligheten en stund, så kjenner du den jo godt og vet om evt. feil og mangler osv osv. det er en stor fordel for deg. Da burde du slippe de store overraskelsene. Har dere avtalt noen pris? Hvis dere ikke skal ha en takstmann til å vudere leiligheten, bør du ihvertfall orientere deg om hva leiligheter i samme området med samme standard koster i området. Nå sparer jo han selgeren sikkert 40-50 tusen minst på meglerutgifter. Det varierer litt fra de ulike borettslagene, men på vår gamle leilighet som var aksjeleilighet, måtte vi ut med 4500 for overføring av aksjeandelen. Ellers kan ikke jeg huske at det var noe annet enn det.. Men jeg ville snakket med styret i borettslaget om det. Ellers så må du orientere deg om fellesgjeld, hvor stor andel du har og hvor mye du må ut med i husleie til borettslaget, og hva denne inkluderer (trappevask, dugnad, forsikring, strøm i fellesareal, avdrag fellesgjeld osv osv.). Er greit å sjekke opp i om de har planer om å øke fellesgjelden i nærmeste fremtid. Sånn sett så vil jeg anta at en advokat sin oppgave er å hente inn all denne dokumentasjonen. Endret 3. februar 2010 av jmac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå