Gå til innhold

hvordan lager jeg wok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å prøve å lage wok, selvom jeg ikke har helt trua på at jeg liker det.

Hvordan lager jeg det? Og hva har jeg i?

Ser det er wok blandinger i butikken, men kan jeg lage hjemmelaget wok også?

Kan endelig prøve en wok blanding fra butikken også, men hvordan skal jeg vite hvilken wok blanding jeg skal velge?

Og kan wok lages i vanlig stekepanne?

Gjest Sandbekken
Skrevet

wok er vel noe av det enkleste å lage :)

Du kan ha i akkurat det du liker!

Kjøtt:

velg mellom reker

svinekjøtt

kylling

laks.. ja, hva du vil!

Grønnsaker:

samme som over, det du liker :)

jeg bruker å ha brokkoli

gulerøtter

blomkål

sukkerærter

vårløk

Saus:

Det finnes mange gode krydderblandinger i butikken, men du kan jo lage selv også. her kommer det an på hvilken type kjøtt du bruker :)

Fremgagsmåte:

Først steker du kjøttet, så har du i grønnsakene (kutta i passe sørrelse) de skal ikke wokes lenge, altså skal de ikke bli bløte.

tilslutt lager du sausen/heller over krydderpakken.

server med ris eller rispapir :D

her er mange gode oppskrifter :)

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Poenget med wok er at maten skal være i små stykker og stekes raskt. Kjøtt kan godt skives tynt, 3 mm feks. Grønnsaker skjæres smått opp, særlig de som ellers har lang koketid, feks gulrøtter.

Jeg bruker kylling eller svin, skjærer i tynne skiver. Legger i marinade av to deler soyasaus og en del østerssaus. Ha i litt sitronsaft og en liten klype sukker, pluss litt maismel hvis du liker det. Lag feks 1/2 dl med denne blandingen til to kyllingfileter. Bland godt med kjøttet.

Skjær to gulrøtter i fyrstikkstore staver. Del en løk i tilsvarende tykke ringer. En paprika og litt squash deles i litt større skiver. Sukkererter deles i tre-fire biter, brokkoli i små buketter.

Hermetisk bambusskudd er en favoritt hos ungene her, de er ferdig til bruk når du har helt av vannet.

Finhakk litt hvitløk og evt litt chili. Ha to-tre ss maisena i et glass med en skvett kaldt vann, rist sammen.

Varm litt olje i woken til det bruser rundt en treskje. Stek kjøttet og hvitløk mens du rører. Hvis du har mye kjøtt, stek i flere omganger. Når alt kjøttet har skiftet farge tar du det ut av woken. Varm litt ekstra olje og stek paprika, løk og gulrøtter til de begynner å bli blanke. Ha i resten av grønnsakene og stek videre. Når grønnsakene begynner å bli stekt, har du kjøttet oppi igjen, tilsett vann nok til passe mye saus, noen ss østerssaus og soyasaus til det er passe salt. Kok opp, ha i maisenavannet til sausen er passe tykk, server.

Grønnsakene skal være sprø og bare så vidt stekt. Verken kjøtt eller grønnsaker skal ha stekeskorpe.

Alt kan byttes ut med noe annet, dette er typisk restemat. Hvis du ikke har eller ikke liker østarssaus kan du bruke noen klyper krydder i marinaden og litt ekstra i sausen i stedet, bruk det du liker. Våte grønnsaker som tomat er ikke så egnet til wok.

Woken må være skikkelig varm hele tiden, ellers blir maten kokt. Det er spesielt viktig på slutten når du har i væske.

Woken bør ikke lages på forhånd, den blir ikke så god hvis den står. Da kan du heller steke kjøtt og grønnsaker, kjøle ned, og så lage sausen i siste liten.

Skrevet

Hva med wok er det du tviler på at du liker...? Du tilsetter de grønnsakene og det kjøttet du liker og steker det. What's not to like?

Skrevet
Hva med wok er det du tviler på at du liker...? Du tilsetter de grønnsakene og det kjøttet du liker og steker det. What's not to like?

Sausen. Og en del av grønnsakene.

De grønnsakene jeg vet jeg liker er:

potet, gulrot, kålrabi, kål.

Kan jeg bruke de fire nevnte + et av kjøtt alternativene som jeg fikk? Kan jeg bruke pølse også?

Slikt som brokkoli, squash, spinat har jeg aldri smakt, vet omtrent ikke hva det er engang.

Løk liker jeg ikke.

Jeg er ikke slik at jeg liker å smake på nye ting egentlig. Men tenkte jeg ville finne ut litt om wok, og kanskje prøve det.

Sauser jeg vet jeg liker er brun saus, tomatsaus og løksaus. Men for meg høres det litt ekkelt ut å bruke tomatsaus til noe annet enn pasta.

Så jeg vet liksom ikke hva jeg skal finne på som saus.

Skrevet

Strimlet gulrot og kål kan brukes med kjøttet. Ville nok ikke brukt pølse. Liker du sukkererter, så er det veldig godt i wok. Det samme med paprika. Som saus kan du rett og slett bruke soyasaus, og så krydrer du med salt og pepper. Eventuelt så har Blue Dragon en god tomatbasert woksaus:

Szechuan%20Spicy%20Tom%20Sauce.jpg

Skrevet

Frister ikke meg å smake soyasaus. Men mulig jeg gjør det. Aner ikke hva saus det er eller hvordan den ser ut eller lukter. Sukkererter er jeg ikke så glad i, det smaker ikke vondt, men det smaker liksom ikke noe, så det går jo ned. Det jeg husker sukkerertene hvertfall, har ikke smakt det siden jeg var barn. Det hendte en sjelden gang jeg spiste det, bare en gang i bland på sommeren siden vi plantet sukkererter i hagen.

Tror jeg skal prøve med gulrot, kål, sukkererter og kjøtt jeg, om jeg prøver.

Gjest Gjest_P_*
Skrevet
Frister ikke meg å smake soyasaus. Men mulig jeg gjør det. Aner ikke hva saus det er eller hvordan den ser ut eller lukter. Sukkererter er jeg ikke så glad i, det smaker ikke vondt, men det smaker liksom ikke noe, så det går jo ned. Det jeg husker sukkerertene hvertfall, har ikke smakt det siden jeg var barn. Det hendte en sjelden gang jeg spiste det, bare en gang i bland på sommeren siden vi plantet sukkererter i hagen.

Tror jeg skal prøve med gulrot, kål, sukkererter og kjøtt jeg, om jeg prøver.

Soyasaus smaker salt og litt buljong/stekesky, syns jeg. Kikkoman som du kjøper i dagligvareforretning er kraftigere enn den thai-versjonen jeg bruker. Den kjøper jeg i innvandrerforretninger. Den er også fin å ha på ris til annen mat, som salt. Den er mørk, nesten svart, og tynn som vann nesten. Altså ingen saus i seg selv, men bedre å salte med soyasaus enn med salt. Når du har vann sammen med grønnsaker og kjøtt i woken, får du med smak fra dem, så det går an å bare ha vann og maisena og soyasaus.

Du kan godt ha bambusskudd i woken sammen med de grønnsakene du nevner. De smaker ikke veldig kraftig og vil ta smak av sausen. Paprika blir søtlig og litt spiss når den er stekt, og passer fint sammen med de andre. Kålrot smaker også litt søtt, men kan bli dominerende så den ville jeg ikke hatt veldig mye av i hvertfall.

Hvis du liker løksaus men ikke løk, kan du godt ha løk i woken. Den vil smake mer løksaus enn løk når den er sammen med resten.

Østerssaus smaker mild buljong/kjøttsmak, og er en fin saus å begynne med. Jeg ville ikke hatt tomatsaus på wok, enig i at det virker litt ekkelt. Brunsaus er heller ikke noe godt alternativ, det vil smake mest lapskaus da.

Lykke til. :)

Skrevet

Du kan kjøpe ferdig wokblanding sånn som denne:

Wok Thai finnes mange forskjellige så om den på bilde ikke frister er det bare og finne en annen :)

og woksauser som du bare blander ut med litt vann som f.eks disse:

Toro Wok saus

(Den med curry og chilli er veldig god sammen med kylling)

Skrevet

man bruke Wok panne? Hva er fordelen med denne?

Gjest annen gjest
Skrevet

Ser denne grei ut å bruke? Den er i karbonstål, regner med det er et trygt materiale..

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Nei, man må ikke bruke wokpanne. Man kan godt bruke en stor stekepanne.

Fordelen med wok er den store overflaten, som gjør at pannen ikke blir kald så fort når du har maten i. Hvis du bruker wok på gass blir det også en stor flate som er varm nok til å steke maten i, og du kan ha i enda litt mer mat på en gang.

I stekepanne må man bare ha i mindre mat om gangen, feks steke kjøtt i to omganger, og grønnsakene i to omganger. Det bør ikke være mer mat i enn at alt får plass i ett lag. Når man lager sausen spiller det mindre rolle.

Gjest Elfrida
Skrevet

En wok er ikke en rett, men en type stekepanne som brukes mye i Øst-Asia. Alle mulige retter kan lages oppi der.

Gjest Gjest_Julia_*
Skrevet
Sausen. Og en del av grønnsakene.

De grønnsakene jeg vet jeg liker er:

potet, gulrot, kålrabi, kål.

Kan jeg bruke de fire nevnte + et av kjøtt alternativene som jeg fikk? Kan jeg bruke pølse også?

Slikt som brokkoli, squash, spinat har jeg aldri smakt, vet omtrent ikke hva det er engang.

Løk liker jeg ikke.

Jeg er ikke slik at jeg liker å smake på nye ting egentlig. Men tenkte jeg ville finne ut litt om wok, og kanskje prøve det.

Sauser jeg vet jeg liker er brun saus, tomatsaus og løksaus. Men for meg høres det litt ekkelt ut å bruke tomatsaus til noe annet enn pasta.

Så jeg vet liksom ikke hva jeg skal finne på som saus.

Når du spør om du kan bruke potet, kålrabi, pølse o.l i wok, høres det mer ut som pytt-i-panne,- som er godt det også. Wok er ikke en type matrett, som andre nevner, men typisk for wok-retter er vel at det er vanlig i asiatisk kjøkken? og at man bruker en wok-panne (selv om det ikke er påkrevd), at man steker ingrediensene i olje, og at grønnsakene er stekt i kort tid ved høy varme.

Typiske grønnsaker som finnes i ferdige wok-blandinger er f.eks babymais, vannkastanjer, bønnespirer, bambusskudd o.l.

De fleste pleier vel også blande enten nudler eller ris oppi eller som tilbehør.

Jeg tar det jeg har i skapet, og pleier ofte å bruke ostehøvel til å lage lange flak av gulrøtter og har gjerne egg oppi når jeg steker f.eks ris.

Om du ønsker en mer pytt-i-panne lignende rett med ris pleide jeg å lage følgende ganke ofte før:

kok ris

skjær pølse i terninger

visp noen egg, og stek som eggerøre

Amerikansk grønnsaksblanding m/gulrot, erter og mais

Stek så pølse, ha i ferdigstekt eggerøre og grønnsaksblanding,

la det surre litt før du har oppi risen og steker litt til, (stek i olje) Jeg pleier å ha ketchup på dette!

Skrevet

Tusen takk for svarene folkens!

Ok, jeg skal prøve wok. Skal også prøve pytt i panne. Jeg har ikke peiling på slik mat. Matinterressen min er lik 0 også :-)

Jeg tenkte jeg ville prøve wok slik at jeg får i meg litt mer sunt. Pytt i panne med egg fristet jo mer, ingen saus der å være skeptisk til hvertfall :-) Grønnsaksblandingen vet jeg ikke om frister, så vil helst kutte opp grønnsaker selv. Men hva kan jeg bruke i pytt i panne da?

Jeg har ofte gulrøtter og poteter hjemme, ellers har jeg kål og kålrabi noen ganger i året, jeg bruker de to kun i betesuppe jeg.

Betesuppe lager jeg 3-6 ganger i året, men nå skal jeg prøve å lage det hvertfall en gang i mnd. Elsker betesuppe, men det er liksom så mye å gjøre, kutte opp en hel haug det tar jo tid. Jeg hater jo å lage mat, men etter at jeg har laget betesuppe noen ganger, ser jeg jo at det egentlig ikke er så voldsomt mye arbeid med det.

Så rester til wok og pytt i panne har jeg aldri.

På skiva spiser jeg pølsepålegg eller sjokoladepålegg, mest sistnevnte.

Annonse
Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Betasuppe er ypperlig å fryse. Når du likevel tar arbeidet med å lage, kan du like godt kutte opp dobbelt så mye av alt og putte restene i fryseren. Når du skal bruke den frosne suppa tar du den fra fryseren om morgenen, lar den stå på kjøkkenbenken til du skal spise, så er det bare å koke opp og evt salte litt ekstra.

Hvis du fryser i melkekartonger, som er veldig greie å bruke, er det lurt å sette kartongen med frossen suppe i en kasserolle på benken, ellers kan det lekke når det tiner.

Skrevet
Betasuppe er ypperlig å fryse. Når du likevel tar arbeidet med å lage, kan du like godt kutte opp dobbelt så mye av alt og putte restene i fryseren. Når du skal bruke den frosne suppa tar du den fra fryseren om morgenen, lar den stå på kjøkkenbenken til du skal spise, så er det bare å koke opp og evt salte litt ekstra.

Hvis du fryser i melkekartonger, som er veldig greie å bruke, er det lurt å sette kartongen med frossen suppe i en kasserolle på benken, ellers kan det lekke når det tiner.

Det visste jeg ikke. Men tror ikke jeg kommer til å gjøre det. Når jeg lager det, lager jeg i en stor panne, og det er tomt etter to dager. Elsker betesuppe, så jeg er veldig flink til å overspise av det. Spiser det til middag og kvelds den dagen jeg lager det, + småspiser på det mellom middag og kvelds. Dagen etter har jeg det til frokost om jeg ikke skal på jobb, og til middag og kvelds (om det er nok til kvelds da), skal jeg på jobb dagen etter blir det til middag og kvelds dag nr 2 også. Jeg måtte ha kokt flere ganger skulle jeg lagd såpass å få fryst ned en del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...