Gjest er_så_lei_ Skrevet 3. februar 2010 #1 Skrevet 3. februar 2010 Jeg har en samlet gjeld på ca 40 000kr. Som jeg virkelig har lyst til å få nedbetalt. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe fatt eller hvor jeg skal begynne. Jeg er student og går på attføring. Har utbetalt ca 8400kr i måneden. Husleie er på 3250kr i måneden, så kommer strøm, tlfregninger, mat etc i tillegg. Jeg er ikke den som shopper bort pengene mine eller bruker opp alt ute på byn. Så jeg burde jo fått til å betale småregningne, delt opp de store og betalt de på avdrag. Tatt litt etter litt. Men har havnet skikkelig skeivt ut nå med dagens regninger og husleie... Har en samboer som er spilleavhengig som gikk på en smell i desember (av alle måneder. Han fikk også fatt i mitt bankkort denne måneden og spilte bort 8000kr av mine penger.). Ringvirkningene av dette kjenner vi enda. Så alt føles bare som et rot for tiden. Jeg har mer enn nok med å etterbetale strømregninger som skulle vere betalt forrige måned etc, jeg har vore nødt til å dratt til tannlegen som virkelig ikke var rette tidspunktet men måtte, husleia måtte vi også krype til korset og me om utsettelse på, betalte den og fikk problemer med å betale denne månedshusleie, så jeg måtte påta meg ny gjeld for å få den betalt. Alt er bare et rot for tiden og jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe fatt i det. Jeg føler at jeg har havnet helt i avmaktsposisjon. Det har kommet så langt at jeg ikke orker å åpne opp brevene jeg får fra kreditorene. Jeg er livredd hver gang et ukjent nummer ringer meg i tilfelle det er kreditselskapa. Og alt dette sliter psykisk, økonomien, min samboers spilleavhengighet og i tillegg skjer det andre ting privat som er vanskelig å håndtere. Jeg har prøvd å betale noen regninger på avdrag, klarer kanskje å betale 2 måneder og så er det penger som blir spilt bort og jeg må legge ut med mine penger og bare glemme avdraget. Blir kanskje et rotete innlegg dette. Men er så fortvilet at alt er bare et rot i hodet mitt også. Vet at jeg kanskje burde gjøre det slutt med min samboer også men alt er så overveldene for tiden at jeg kommer meg ingen vei. Men det var gjelda jeg trenger råd til i dette innlegget da . :-) Er det noen som får noe ut av det rotete innlegget mitt og har noen gode råd? Går det an å fryse gjeld over en lang periode og begynne å betale den når en er mer betalingsdyktig og ting har roet seg?
Gjest Marlo Skrevet 3. februar 2010 #2 Skrevet 3. februar 2010 Ta kontakt med NAV og få støtte fra dem (ikke økonomisk, men rådgivning). Har du de pengene du har krav på? (bostøtte, supplering fra sos. etc ?) Ring dem du skylder penger, be om å få fryst renter (ikke alle vil dette, men det er lov å spørre)osv til du har fått orden på det som har kommet skjevt ut nå. Samtidig setter du opp en betalingsplan med dem som du da kan love å begynne å betale på så fort du har kommet litt ovenpå igjen. Revurder ditt forhold til din samboer. Jeg mener det, virkelig revurder det forholdet. Jeg bodde sammen med en som ikke er spilleavhengig, men som trikset og mikset mye med vår økonomi. Altså han brukte penger fra mitt bankkort uten at jeg visste om det, han sa at han hadde betalt regninger og gjemte alle purringer og inkassovarsler for meg - noe som tok et par år før jeg oppdaget da jeg plutselig fikk en telefon fra et inkassobolag. Jeg sitter nå med 60.000 kr i inkasso og med yrkesrettet attføring. Klarer å betale 1000 kr pr mnd, men det er kun takket være en snill samboer jeg har nå som overfører penger til meg så jeg kan få det nedbetalt. Men uansett - jeg ville hatt en samtale med en rådgiver på nav som kan hjelpe deg på rett vei om du føler det blir for mye å bite av selv.
Gjest post-it Skrevet 3. februar 2010 #3 Skrevet 3. februar 2010 Jeg får helt vondt av å lese innlegget ditt. Du gjør det du kan for å holde hodet over vannet økonomisk, og så kommer samboeren din og spilller bort en hel liten formue av pengene dine... Jeg ville nok også revurdert forholdet om han ikke har mer respekt for deg enn som så. Innser han at han har et problem, og er han villig til å søke hjelp?
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2010 #4 Skrevet 3. februar 2010 1) Sett opp autotrekk på hans konto til din konto - den dagen han får lønn. Det skal være til 50% av alle regninger. 2) Sørg for at du har en regningskonto og en brukskonto. Ha minimalt med penger på brukskontoen. 3) Skaff deg et bankkort uten VISA. 4) La din samboer for all del ikke få tilgang til din nettbank! Opprett gjerne den regningskontoen i en annen bank enn brukskontoen din. 5) Om han får noen regninger som han kan trikse med sørg for å få dem til deg. Ansvaret trenger ikke stå på deg, men at de får adresse til deg (det løses enkelt med en coadresse). 6) Få ham til å skrive til kredittsjekkeselskapene at han ikke skal kunne kredittsjekkes. Da får han ikke skaffet seg noen kredittkort. Gjør gjerne dette til deg selv også. Dette kan oppheves (fast eller midlertidig), så det er ikke 100% tett, men noe. Og sørg for at fyren får behandling! Det finnes slike anonyme spillavhengige, ellers kan fastlegen hjelpe med psykolog. Vil han ikke til behandling så må du ta beina på nakken og løpe!
Gjest Supermimz Skrevet 3. februar 2010 #5 Skrevet 3. februar 2010 Jeg har en samlet gjeld på ca 40 000kr. Som jeg virkelig har lyst til å få nedbetalt. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe fatt eller hvor jeg skal begynne. Jeg er student og går på attføring. Har utbetalt ca 8400kr i måneden. Husleie er på 3250kr i måneden, så kommer strøm, tlfregninger, mat etc i tillegg. Jeg er ikke den som shopper bort pengene mine eller bruker opp alt ute på byn. Så jeg burde jo fått til å betale småregningne, delt opp de store og betalt de på avdrag. Tatt litt etter litt. Men har havnet skikkelig skeivt ut nå med dagens regninger og husleie... Har en samboer som er spilleavhengig som gikk på en smell i desember (av alle måneder. Han fikk også fatt i mitt bankkort denne måneden og spilte bort 8000kr av mine penger.). Ringvirkningene av dette kjenner vi enda. Så alt føles bare som et rot for tiden. Jeg har mer enn nok med å etterbetale strømregninger som skulle vere betalt forrige måned etc, jeg har vore nødt til å dratt til tannlegen som virkelig ikke var rette tidspunktet men måtte, husleia måtte vi også krype til korset og me om utsettelse på, betalte den og fikk problemer med å betale denne månedshusleie, så jeg måtte påta meg ny gjeld for å få den betalt. Alt er bare et rot for tiden og jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe fatt i det. Jeg føler at jeg har havnet helt i avmaktsposisjon. Det har kommet så langt at jeg ikke orker å åpne opp brevene jeg får fra kreditorene. Jeg er livredd hver gang et ukjent nummer ringer meg i tilfelle det er kreditselskapa. Og alt dette sliter psykisk, økonomien, min samboers spilleavhengighet og i tillegg skjer det andre ting privat som er vanskelig å håndtere. Jeg har prøvd å betale noen regninger på avdrag, klarer kanskje å betale 2 måneder og så er det penger som blir spilt bort og jeg må legge ut med mine penger og bare glemme avdraget. Blir kanskje et rotete innlegg dette. Men er så fortvilet at alt er bare et rot i hodet mitt også. Vet at jeg kanskje burde gjøre det slutt med min samboer også men alt er så overveldene for tiden at jeg kommer meg ingen vei. Men det var gjelda jeg trenger råd til i dette innlegget da . :-) Er det noen som får noe ut av det rotete innlegget mitt og har noen gode råd? Går det an å fryse gjeld over en lang periode og begynne å betale den når en er mer betalingsdyktig og ting har roet seg? Først og fremst..Denne fyren din MÅ slutte med spillingen. Det går bare ikke for dere, bare se hvor dere er nå. Han tyngder deg ned, og om han ikke ser seg villig til å slutte, så respekterer han deg ikke. Det er ikke noe som heter "Sånn er jeg bare" Det går alltid an å bli en bedre person. Så snart han slutter med spillingen, så skal han betale deg tilbake, alt på en gang eller litt etter litt. Når det gjelder ditt lån, så er det ikke et veldig høyt lån. Kansje dine foreldre evt kan låne deg penger til å betale ned lånet, så kan du betale dem igjen? Da slipper du rentene. Når vi har det tøfft, så er det lov å spørre. Om det ikke er mulig, så kan du jo dra i banken og spørre om hva man kan gjøre evt snakke med noen som kan hjelpe dere med å sette opp et budskjett. Da er det viktig at din samboer skjerper seg.. Det vil nok ordne seg til slutt, skal du se
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2010 #6 Skrevet 3. februar 2010 Jeg har bare ett råd: Samboeren din må ha terapi mot denne avhengigheten. Det finnes mange i hans båt. Virker ikke dette: Kvitt deg med samboeren. Tenk hvis dere får barn? De skal jo ha en viss økonomisk trygghet.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. februar 2010 #8 Skrevet 3. februar 2010 Du har fått et par gode råd her. Følg dem. Vær snill og åpne konvoluttene som kommer. Du må IKKE la det bli en vane å ikke åpne for det hjelper ikke. Når det gjelder deres fellesøkonomi: Det nytter ikke at du er flink å fylle på fra toppen hvis det er lov å la det lekke ut fra siden. Med andre ord: din samboer må forstå at fellesen og dine penger er ikke spillemidler og penger stjålet derfra må erstattes. Skal han få en ny sjanse så er det på den absolutte betingelse at blanke ark og tillit først kan opparbeides når tyverier er oppgjort. Du kan ikke begynne med "blanke ark" med x antall 1000 i minus. Aksepterer han ikke dette eller at han trenger hjelp så må du vurdere hva slags tiltak som videre skal til. Hva gjør man når man er 40.000 i "baklengs"? Jo man gjør som man gjør med alle problemer her i verden - i en ende. Vær klar over at du ikke kan love husvert at han skal få alle pengene sine den 12. når det betyr at du ikke greier neste måneds husleie. Er det ikke bedre da å si fra om at man er kommet skikkelig i bakleksen, om det er greit at man betaler husleien fullt og betaler NED over tid på de man skylder? Det samme gjelder strøm. Ring dem, avtal en nedbetalingsplan istedenfor å tro på ting som ikke eksisterer. Og fortell samboeren at han SKAL bidra med halvparten av utgiftene så lenge dere bor under samme tak - hva er ellers vitsen? De aller fleste er greie hvis du ringer dem og forklarer situasjonen. Men de fleste vil også gjerne vite hva du har gjort for å endre situasjonen slik at du ikke havner i samme hengemyren til neste regning. Det er derfor avgjørende at din samboer er med på dealen og forstår alvoret. Lykke til!
Holar Skrevet 4. februar 2010 #9 Skrevet 4. februar 2010 Huffda. Kjedelig situasjon. Du har fått noen gode råd allerede. Min samboers søsters mann var også spilleavhengig. Det hendte flere ganger at han spilte bort hele lønna, ikke møtte på jobb fordi han var besatt av spilleautomaten. Til slutt måtte han gå med på at hans lønn ble betalt inn til hennes konto (ellers så var han uten samboer). Han fikk lommepenger til å kjøpe slike ting man trenger til daglig, mens hun da betalte alle regninger, kjøpte inn mat eca. Han forsto at han hadde et problem, og i dag har han ny jobb (han mistet den andre pga spilleavhengigheten), han har klart seg uten å spille, og han får lønna si selv.. Det kan kansje være en ide, at du foreslår for din mann at hans lønn kommer inn til din konto og at du betaler regninger eca. Selvsagt er det flaut å være voksen og få lommepenger, men det kan være nødvendig i en periode for å få kontroll på livet sitt igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå