Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alle mine kontoer (BSU, lønnskonto, høyrentekonto samt litt penger i aksjefond) hos min lille lokalbank. Jeg er veldig fornøyd med service, nettbank og rentenivåer, men gebyrene på Visakortet er til å få frysninger av. 250 kr per år for å ha kortet, i tillegg til at jeg betaler 50-100 kroner per måned for å bruke kortet, og det til tross for at jeg er bevisst at det koster penger å dra kortet, og derfor prøver å betale alle småbeløp med kontanter - men så har vi ingen minibank som tilhører lokalbanken her i området, så da koster det naturligvis masse penger å ta ut kontanter også.

Dermed vurderer jeg å bytte bank.

Er det sannsynlig at banken vil gi meg et bedre tilbud på kortbruk hvis jeg forteller dem konkret hva som er problemet og at jeg kommer til å bytte ellers? Prøvde å ringe dem idag, men fikk ikke tak i dem.

Bør jeg flytte alle kontoer, eller bare lønnskontoen som er problemet? Jeg tenker at om jeg lar sparepengene mine stå i lokalbanken jeg alltid har brukt, blir det mye lettere å få lån der siden jeg har vært kunde siden jeg var født og de kan se at jeg har vært kjempeflink å spare penger hele livet. Dessuten kjenner jo mange av de som jobber i banken familien min, selv om ikke jeg kjenner dem personlig. Om jeg flytter sparepengene mine til en eller annen upersonlig internettbank blir jeg jo bare et tilfeldig navn i listene deres.

Og hvilken bank bør jeg bytte til?

Det kan gjerne være en ren internettbank, da de fleste vanlige banker uansett "aldri" har åpent. Jeg er opptatt av gode betingelser for å ha og bruke Visakort. Har sjelden mye penger stående på brukskonto, så renta der trenger ikke være høy.

Om jeg skal flytte de andre kontoene mine også har jeg (til å være student, iallefall) ganske mye stående på BSU og sparekonto, og er derfor veldig opptatt av god rente der. Har foreløpig ikke lån annet enn fra Lånekassen, og har heller ingen planer om å ta opp lån før om 7-10 år.

Skrevet

www.finansportalen.no

Gjest Smaragd
Skrevet
Jeg har alle mine kontoer (BSU, lønnskonto, høyrentekonto samt litt penger i aksjefond) hos min lille lokalbank. Jeg er veldig fornøyd med service, nettbank og rentenivåer, men gebyrene på Visakortet er til å få frysninger av. 250 kr per år for å ha kortet, i tillegg til at jeg betaler 50-100 kroner per måned for å bruke kortet, og det til tross for at jeg er bevisst at det koster penger å dra kortet, og derfor prøver å betale alle småbeløp med kontanter - men så har vi ingen minibank som tilhører lokalbanken her i området, så da koster det naturligvis masse penger å ta ut kontanter også.

Dermed vurderer jeg å bytte bank.

Er det sannsynlig at banken vil gi meg et bedre tilbud på kortbruk hvis jeg forteller dem konkret hva som er problemet og at jeg kommer til å bytte ellers? Prøvde å ringe dem idag, men fikk ikke tak i dem.

Bør jeg flytte alle kontoer, eller bare lønnskontoen som er problemet? Jeg tenker at om jeg lar sparepengene mine stå i lokalbanken jeg alltid har brukt, blir det mye lettere å få lån der siden jeg har vært kunde siden jeg var født og de kan se at jeg har vært kjempeflink å spare penger hele livet. Dessuten kjenner jo mange av de som jobber i banken familien min, selv om ikke jeg kjenner dem personlig. Om jeg flytter sparepengene mine til en eller annen upersonlig internettbank blir jeg jo bare et tilfeldig navn i listene deres.

Det kan gjerne være en ren internettbank, da de fleste vanlige banker uansett "aldri" har åpent. Jeg er opptatt av gode betingelser for å ha og bruke Visakort. Har sjelden mye penger stående på brukskonto, så renta der trenger ikke være høy.

Om jeg skal flytte de andre kontoene mine også har jeg (til å være student, iallefall) ganske mye stående på BSU og sparekonto, og er derfor veldig opptatt av god rente der. Har foreløpig ikke lån annet enn fra Lånekassen, og har heller ingen planer om å ta opp lån før om 7-10 år.

Har du lån også i denne banken? Mange banker har en "fordel pluss" greie, som gjør at om du har så og så mye av diverse tilbud banken har, så får du gratis en hel masse av de tingene du nevnte.

Det er forresten rart å sitte og lese innlegget ditt, for jeg tenkte AKKURAT det samme for bare noen dager siden!

I min lille bank er der også 250 kr i årsavgift, og ca 40 kr i kortbruk hver mnd, og jeg også vurderer å skifte over til sambo sin bank, siden han får alt dette gratis, da han er sånn "fordel pluss" kunde der :) (Nordea)

Kanskje vi har samme bank...hehe...

Jeg syns det blir for store summer i året, for 40 x 12 er tross alt 480 kr. pluss 250 = 730 kr i året.

Så neste hverdag jeg har fri, kommer jeg til å ta en tur og prate med en kunderådgiver i Nordea for å høre hva de har å tilby.

Skrevet

Takk for svar, og takk for link. :)

Smaragd: Hehe, min samboer har også Nordea... Jeg er så sjalu på at han kan dra kortet så mye han vil, helt gratis! Men har samtidig ikke lyst å bytte til Nordea, fordi jeg har lest i flere undersøkelser at de er en av storbankene som gir folk dårlige tilbud, og at man sparer mest på å bytte til en ren internettbank.

Nei, jeg har ingen lån annet enn fra Lånekassen, og skal heller ikke ta opp lån på mange år.

Bankbarometeret på finanansportalen.no ga meg faktisk Sparebank 1 SR-Bank som beste alternativ. Det er jo en av disse storbankene jeg trodde jeg ikke ville ha noe med å gjøre. Men de har en "Alltid-konto" med følgende betingelser:

Alltid kontoen vår har følgende betingelser:

-SpareBank 1 Visa uten årspris (uten legitimasjon)

-Gebyrfri bruk av kortet når du betaler for varer og tjenester i hele verden

-Gebyrfri uttak av kontanter i alle SpareBank 1 minibanker i hele Norge

-Gebyrfri uttak av kontanter i alle minibanker i utlandet

-Gebyrfri regningsbetaling i TelefonBank, NettBank og MobilBank

-Gebyrfri veksling av valuta i våre minibanker

-Valgfritt motiv på ditt Visa kort

-Valgfri kontokreditt inntil kr. 50.000,-*

-Kontoutskrift og bilag levert i nettbank

* forutsetter godkjent kredittvurdering.

Noe som jo høres ut som det jeg trenger, særlig fin bonus at de har gebyrfri uttak av kontanter i alle minibanker i utlandet (selv om jeg regner med man må betale gebyr til den aktuelle utenlandske banken likevel). Skal sjekke ut det litt nærmere.

Men er det noen som har innspill på om jeg bare bør shoppe rundt og flytte alle kontoer til der det lønner seg best akkurat nå, eller om jeg bør tenke lojalitet og godt kundeforhold med tanke på fremtidig lån, og dermed beholde sparekontoer i min nåværende bank?

Skrevet

Ei venninne av meg tenkte som deg og ble trofast hos banken sin til det ble tid for å kjøpe leilighet. Lånetilbudet hun fikk der var det dårligste! Så det er ikke sikkert at det lønner seg å beholde banken din pga kundeforholdet (selv om de nok vil påstå det).

Mange lokale sparebanker gir best rente på BSU, dersom det gjelder din, er det like greit å la den bli stående (den skal jo uansett ikke røres på lenge).

Vær obs på at enkelte banker krever årspris på nettbank dersom du ikke har visakort/totalkundeforhold.

Skrevet

Det der med lojalitet og kundeforhold tror jeg ærlig talt ikke er særlig mye verdt lenger. Jeg kjenner ganske mange som har vært trofaste mot banken "sin", men som likevel har fått bedre tilbud på lån osv. andre steder.

Selv har jeg ikke hatt noen annen bank enn Skandiabanken i mange år nå, og har vært kjempefornøyd hele tiden. Nå vurderer jeg å flytte bruks- og sparekonto til Ya-bank ettersom de har mye bedre rente enn Skandiabanken. De har imidlertid ikke BSU, så den blir i så fall stående. :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg hadde samme problem som ts, opprettet brukskonto i landkredittbank, som er en ren internettbank. Så fant jeg ut at renten på sparekontoen var mye bedre der enn i den gamle banken min også, så da opprettet jeg like godt en sparekonto i tillegg. BSU'en derimot har bedre rente i den gamle banken min, så den har jeg fortsatt der. Har forøvrig også kort til den gamle kontoen min. Kjekt å ha viss det nye skulle bli stjålet eller borte.

Skrevet

Jeg bruker Postbanken og er kjempefornøyd. Postbanken ble også vinner av årets totalbankundersøkelse 2009 i regi av Norsk Familieøkonomi.

Skrevet

Takk for alle svar!

Jeg ringte banken min idag og fortalte at jeg hadde tenkt å bytte bank pga gebyrene på Visakortet, og spurte om de hadde et bedre tilbud. Fikk en "bonuskundeløsning", der jeg får inntil 50 kr i avslag på gebyrer per måned. :)

Så nå har jeg tenkt å la det gå en stund og se hvordan det blir. Ser at det fortsatt blir mye gebyrer de gangene jeg drar utenlands (og i desember, med all julegaveshoppingen...), og i mellomtiden skal jeg ha øynene åpne for gode tilbud hos andre banker.

Dere som har konti i flere banker, hvordan opplever dere det å ikke ha oversikt over alle konti i samme nettbank? Jeg synes jo det er så greit å ha sparekonto, brukskonto og BSU i samme nettbank, slik at jeg har full oversikt og kan overføre mellom dem på ett sekund - just in case.

Greit å høre at det for mange ikke har lønnet seg å være lojal mot banken. Det betyr at jeg skal lete etter bedre tilbud på BSU og sparekonto også.

Men siden dette Bankbarometeret ga meg Sparebank 1 SR-Bank som beste alternativ - er det noen som har erfaring med dem?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...