Gå til innhold

Enda et spm om depositum..

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat flyttet ut av boligen jeg leide, og nå viser det seg at depositumet er satt inn på utleierens private konto.

Utleieren har gjort det helt klart at dette var helt lovlig og at jeg ikke kommer til å få pengene tilbake. Jeg har betalt husleie til rett tid og ikke ødelagt noe i huset. Hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er absolutt ikke lov og du skal jo ha pengene tilbake!

Hva oppgir han som grunn til at han ikke vil gi deg pengene?

Sleng husleieloven i fjeset hans og be han om å gi deg pengene tilbake, ellers vil du går til en advokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.. Har prøvd med husleieloven og sendt ørten kopier til utleier, men det nytter ikke.

Har også prøvd Forbrukerrådet og de fleste som var nevnt i linken over her.. Har ikke råd til advokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest post-it

Utleieren høres ut som en ignorant dust.

Hvilken grunn har han til å si at det han gjør er lovlig? Gir han en begrunnelse i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du skriftlig har krevd å få depositum tilbake, og vist til husleielov m.m.

Når ting ikke lenger nytter, og han fortsatt nekter å betale tilbake, så anbefaler jeg at du tar kontakt med forliksrådet.

Forliksråd

Utdrag:

Forliksrådet nyttes for tvisteløsning i mange saker. Det kan f.eks. dreie seg om kjøpstvister, erstatningskrav, nabotvister, tvister i forretningsforhold o.a.

Plikter før sak bringes inn for forliksrådet.

Hvordan inngi forliksklage?

Før sak bringes inn for forliksrådet, skal parten skriftlig varsle den det er aktuelt å reise sak mot. Varslet skal opplyse om det krav som kan bli fremmet, og grunnlaget for det. Kravet skal klargjøres. Ved pengekrav må beløpet angis. Grunnlaget for kravet vil først og fremst være det sentrale faktum som gjøres gjeldende.

En forliksklage behandles vanligvis av forliksrådet i den kommune der klagemotparten bor eller har forretningssted. Man trenger ikke bruke advokat. Det er en fordel at forliksklagen inngis skriftlig, men det er også adgang til å fremsette den muntlig ved personlig fremmøte.

I forliksklagen må det kort angis hva som kreves, og grunnlaget for dette, og dessuten utførlig navn og adresse til den innklagede. Viktig dokumentasjon, f.eks. faktura, betalingsavtale o.l. legges ved. Ferdigtrykt skjema for forliksklager kan kjøpes hos mange bok- og papirforhandlere.

Ta med husleiekontrakt og dokumentasjon på at du har krevd depositum tilbakebetalt.

Forliksrådet forkynner klagen for klagemotparten. I de fleste sakene vil klagemotparten få pålegg om å svare på klagen, dvs. om å inngi såkalt tilsvar. Tilsvaret skal vise hvilket standpunkt klagemotparten har til saken og må gis innen en bestemt frist.

Godtar klagemotparten klagerens påstand, avsier forliksrådet dom på dette grunnlaget, med mindre klageren i klagen eller klagemotparten i tilsvaret har krevd at det likevel skal innkalles til mekling. Bestrides påstanden, innkalles det til mekling. Unnlater klagemotparten å svare, kan forliksrådet avsi såkalt fraværsdom i samsvar med klagerens påstand hvis klageren krever det.

I noen saker vil forliksrådet innkalle partene til mekling uten forutgående pålegg om tilsvar. Dette gjelder f.eks. når dom ikke er krevd i forliksklagen.

Partenes møteplikt

Forliksrådet innkaller partene til møte til behandling av saken. En part med alminnelig verneting i kommunen eller en nabokommune har plikt til å møte personlig eller ved stedfortreder hvis ikke parten har gyldig fravær. Fysiske personer har alminnelig verneting der de har bopel.

Dette betyr at du må oppsøke forliksrådet i den kommunen husverten bor i.

....

Dersom klageren uteblir uten at det er grunn til å tro at det foreligger gyldig forfall, avvises saken.

Dette betyr at du møte i forliksrådet, ellers taper du.

Er det klagemotparten som uteblir, avsies fraværsdom hvis vilkårene er oppfylt.

Møter ikke han, taper han.

Det i rødt er mine kommentarer.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.. Har prøvd med husleieloven og sendt ørten kopier til utleier, men det nytter ikke. Har også prøvd Forbrukerrådet og de fleste som var nevnt i linken over her.. Har ikke råd til advokat.

Hva med å søke hjelp hos JURK eller Jussformidlingen?

JURK http://www.jurk.no/no/front/

Jussformidlingen http://www.jussformidlingen.no/

Jeg har fått kjempegod hjelp fra begge, og anbefaler de sterkt for andre som ikke har råd til advokat. Ellers er det enkelte kommuner som har gratis advokathjelp på det lokale biblioteket enkelte ettermiddager i uken. Dette tilbys for eksempel i Drammen ved hovedbiblioteket.

Siste utvei er politianmeldelse, men det krever kanskje kvittering for innskuddet (overføring i nettbank) og husleiekontrakt der det opplyses om depositum. Skjønt, politiet kan argumentere med at dette er sivilrettslig anliggende, og gjøre en anmeldelse vanskelig. Derfor vil jeg anbefale JURK og Jussformidlingen først, og ta i mot hjelpen som de yter. De kan også biståd deg i en forliksklage, og gi infomrasjon om fri rettshjelp dersom utveien er rettsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...