Gå til innhold

Flaske

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er to og et halvt år. Han drikker av vanlig glass til alle måltider og på dagen, men av og til får han drikke på flaske.

Det er på kvelden og en sjelden gang om morgenen... og grunnen er som oftest at det er letteste måten å få i ham nok drikke på. (Har vært et problem i sommer)

For oss har det ikke være et poeng at han skal slutte helt med flaske ettersom han drikker fint av glass til alle andre anledninger. Vi har syntes det har vært greit å gi ham vann på flaske når vi for eksempel skal kjøre langt i bil, om han er tørst om natta, og vi skal ha med drikke på tur og slike ting. (Praktisk med drikkebeholder som ikke lekker.)

I morges insisterte sønnen min på at han skulle ha med flaska i barnehagen. Der ble vi møtt av en barnehagetante som sa "neimen... du som er så stor drikker jo ikke av flaske, er du liten bebi du da".

Når jeg sa at han av og til fikk ei flaske med drikke så så hun ut som om jeg hadde sagt at han kun fikk cola å drikke? Og jeg følte meg kjempedum.

Er det jeg som er helt på bærtur her?! Bør vi snarest kaste alle flasker for ikke å gjøre ubotelig skade på barnet vårt?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når barnet er snart tre år er det for stor til å "drasse" rundt med ei flaske. Jeg forstår problemet deres, men ta heller da å begrense flaskebruken til hjemmebruk. Det er mye kos med flaske, men flaske er for babyer. For meg er det litt rart å se en stor gutt på snart tre år drikke av en tåteflaske.

Skrevet

Hva med tannstillingen hans? Det går veldig fint å bruke tutekopp i bil. Åpningen er så begrenset at det søles veldig lite om han mister den, og det skvalper ikke over ham når han drikker.

Skrevet

Vi bruker jo ikke flaska andre steder enn hjemme da... Og han drikker mest av glass hjemme. Flaska får han bare i de tilfellene jeg skrev om.

At han skulle ha den med i barnehagen i dag var bare en ide han fikk.

I forgårs skulle han ha med seg en ball.

Skrevet

Synes kanskje flaske er litt unødvendig når man er 2 og et halvt år. Det finnes mange fine tutkopper som ikke lekker. Tror de er bedre for tannstillingen også ser det bedre ut når man er så gammel. Men det er jo du som bestemmer da. men du spurte jo om råd..

Gjest Madam Felle
Skrevet

Herregud for noen fornuftige mennesker som hadde svart her da :o

At et barn på 2 1/2 år bruker flaske er ikke noe uvanlig i mine kretser. Hva med de som sutter på tommelen da?

Hadde ikke vært bekymret i det hele tatt, og vil han ha denne lille kosen av og til, hvorfor ikke.

Hvor mange er det ikke som ammer til barnet er over 2 år?

En kamerat av meg arbeider i barnehage, og der er det flere som er nesten 3 år gamle som bruker smokk, flaske ol.

La gutten få kose seg :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk madam Felle....

Nå puster jeg letta ut her... følte meg virkelig som ei elendig mor her et øyeblikk.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig at han skal slutte HELT med flaske jeg. Så lenge han drikker av glass vanligvis, naturligvis.

Klarer ikke helt å finne de gode argumentene for at det er så fælt å drikke av flaske en sjelden gang når man er to år.

Om noen har dem så kom gjerne med dem...

Det er jo bare en plastbeholder med en myk drikketut. Hvorfor er det så mye verre enn for eksempel en tutekopp eller en sports-drikkeflaske?!

Altså så lenge han drikker fint av glass vanligvis!!!

(Jeg tror altså ikke han ødelegger tannstillingen sin av å drikke av flaske en gang hver andre dag eller no sånt)

Og jeg ble irritert på barnehagetanta som valgte en slik tilnærming. Liker ikke at hun "skulle få ham til å føle seg dum som hadde med ei flaske".

I mine øyne er det feil måte å gjøre det på. Vi kommer nok til å slutte med flaske helt... mest fordi vi planlegger flere... og da er det greit om han er helt ferdig med flaska før minstemann brgynner.

:-) anna (ikke innlogga)

Gjest Anonymous
Skrevet

Min datter på 1 1/2 har sluttet helt med flasken og drikker kun av glass. Og for meg var det greit å kutte ut flasken helt når hun først lærte å drikke av glass.

Men dette er jo veldig forskjellig fra barn til barn da. Noen bruker lengre tid på å slutte mens andre slutter tidlig.

Hvis ditt barn kan drikke av glass, bør du jo oppfordre til å drikke av glass videre også, slik at hun lærer at dette er noe alle skal gjøre videre i livet.

Men som du sier er flasken brukt noen få ganger hjemme på kveldene som kos, og det ser jeg ikke på som noen feil.

Uansett så bruker et barn mye lengre tid på å drikke ut en flaske og det gjør tennene veldig mottakelig for hull.

Med glass derimot drikker barnet til det er utrørst og færdig med det, og det er dette tannlegene mener er riktigst.

Som Madam Felle skriver er dette vanlig i hennes kretser, og at i barnehagen bruker mange treåringer smokke, flaske ol.

Så det har vel også litt med omgivelsene og påvirkningen fra andre å gjøre også.

Skjønner at det kan være mye kos i flasken eller smokken, men en bør jo klare å stimulere til andre typer kos etterhvert som barnet vokser til.

Men det er jo ikke alltid like lett å få barna til å slutte heller da....

Gjør som du føler får du, det er tross alt du som er mor til barnet og vet hva som er best for ditt barn, så lar du andre gjøre som de føler for.

Skrevet

Sønnen min på 2,5 år bruker da flaske enda han. Han har aldri brukt totten eller smokk. Så kosen hans er flaska. Synes da han kan ha den litt til jeg da

Skrevet

Svigerinna mi sa akkurat det samme til meg ;"neimen,jøss, har han flaske enda?!" og så ut som hun hadde falt ned fra månen.... Men han bruker ikke flaske med sutt på han bruker de der koppene som ikke søler og som jeg ikke kommer på hva heter akkurat nå. :oops: Dersom sønnen din har dette som kos og av praktiske grunner for dere, skal du ikke bekymre deg. Og så lenge han ikke går med sutt eller har flaske hele tiden tror jeg ikke det vil ha noe å si for tannstillingen. (Men det kaan du jo sjekke hos en tannpleier)

Skrevet

det finnes et gjennomsnitt for alt - og selv om gjennomsnittet kanskje slutter rundt to-årsalderen er ikke det dermed sagt at det er *unormalt* å fortsette dagen etter bursdagen sin. hvis han insisterer på å bruke flaske på sin første skoledag - kan det hende at dere skal vurdere å gjøre noe - men jeg regner med at han da sikkert synes det er greiest å bruke glass han også, innen da.

den konvensjonelle normen er fæl noen ganger.

Gjest Nightwish
Skrevet

Min sønn på 3,5 år bruker fortsatt flaska si i spesielle anledninger han : i bilen, på tur, og som trøst når han er lei seg. Han vil også ha en flaske med vann liggende i senga om natta.

Folk er så bekymret for tannstilling, men da jeg var liten brukte jeg aldri flaske, smokk eller totten. Men regulering i fem år det hadde jeg allikevel.

Fordelen med smokk og flaske er at disse kan kastes, det kan ikke totten og hva med min yngste sønn på to som suger på tunga???

Jeg synes det er verre , jeg kan jo ikke kaste den heller.

Det finnes ingen fasit på når barn skal slutte med flaske o.l. Barna må være klar for å slutte selv. Jeg hadde håpeet at min eldstegutt skulle slutte med bleier i sommer jeg, men han er ikke klar for det og da.........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...