Gå til innhold

PC falt i gulvet - hvordan redde bilder & dokumenter?

Pinkymixer

Anbefalte innlegg

Har en gammel Dell-pc som falt i gulvet..uten tvil ingen vits å reparere den, for ny pc vil lønne seg uansett.

Men lurer på hvordan jeg kan få reddet dokumentene og bildene som var på den gamle? Noen som vet hva jeg kan gjøre eller noen å anbefale? (Oslo-området..)

Så utrooolig trist å miste bilder:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en gammel Dell-pc som falt i gulvet..uten tvil ingen vits å reparere den, for ny pc vil lønne seg uansett.

Men lurer på hvordan jeg kan få reddet dokumentene og bildene som var på den gamle? Noen som vet hva jeg kan gjøre eller noen å anbefale? (Oslo-området..)

Åååhhr....vet at dette ikke er svaret du ønsker, men hvor ofte må man si det: kjære lesere: dere MÅ ta backup av bilder og annet verdifullt du har på PCen.

Ta i det minste backup av hele harddisken en gang pr uke eller mnd og oppbevare den på annet sted enn selve pc-en (i tilfelle tyveri/brann)

Her er en billig og god backpudisk BACKUPDISK

Kjøp den, eller tilsvarende, NÅ og lær deg hvor enkelt det er å ta backup.

Kan det være så vanskelig å skjønne????

Til TS. Det går an å redde, men koster litt penger (avhengig av hvor ødelagt harddisken er)

SJekk med IBAS

Alternativt kan du ta turen innom Elkjøp. De samarbeider med Ibas.

Husk å få pris FØRST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en ekstra PC ? I så fall så finnes det en mulighet for å skru opp den bærbare, ta ut harddisken og koble denne til en annen pc ved hjelp av f.eks eMagic harddiskkabinett 2.5" SATA (fås på bl.a Komplett) til 295,-

Så har du din gamle bærbar-pc harddisk fungerende som en ekstern harddisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harddisken din er mest sansynlig ikke ødeagt, så det skal fungere fint å ta ut den for å som pengerik tipset om... spør en nabo eller kompis om hjelp til å ta ut disken. eller gjør et enkelt søk på google.com - "dell laptop remove harddisk" så får du opp et videoresultat på hvordan det gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Techsastech

Hvis den smalt i golvet mens harddisken gikk er det vel all grunn til å frykte diskhavari av kjedelig sort.

Kan vel ikke ha vært så viktige dokumenter hvis det var eneste kopier.

(ironi).

En papirbunke skades stort sett kun av tyveri og brann.

En harddisk derimot kan gjøre alt materiale fullstendig ubrukelig hvis noe krasjer. Dataene ligger på små magnetfølsomme plater og leses ut med små lesehoder. Hadde du visst hvor ømfintlig denne presisjonsmekanikken er hadde du ikke lagt data kun et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Annonse

Oki...takk for tipsene=)

Jeg greide ikke å redde den. Men det var bare bilder, hadde noen kopier, men ikke av alle så noe ble selvsagt tapt. Man skal lære på den harde måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall

Oki...takk for tipsene=)

Jeg greide ikke å redde den. Men det var bare bilder, hadde noen kopier, men ikke av alle så noe ble selvsagt tapt. Man skal lære på den harde måten...

Hva ble forsøkt?

Fikk du tatt ut disken av den, og prøvde å hente ut innholdet fra en annen maskin? Var harddisken føkka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...