Gå til innhold

Hvordan skifte bleie

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke skiftet bleie så mye egentlig (jeg har ikke barn selv, altså, så det er sagt). Synes det er litt flaut å spørre foreldrene osv hvordan man gjør det når jeg kommer i en situasjon hvor jeg blir spurt.

Skal man bruke våtservietter for hver gang? Altså både tiss og bæsj? Noen tips til hvordan jeg får "holdt fast" en vilter ettåring? Synes de spreller sånn og om jeg holder de fast på fanget kommer ikke jeg ordentlig til. Hadde vært veldig glad for tips til hvoran gjøre dette enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville spurt foreldrene - det er litt vanskelig å forklare i teori, og dessuten er alle unger forskjellige. Også kommer det litt an på hva slags bleier ungen bruker.

Vi bruker vanlige bleier (ikke up and go), og legger ungen på ryggen på stellebordet når vi skal skifte. Når det bare er tiss, vasker vi ikke, bare smetter på en ny bleie. Er det bæsj, tørker vi bort med dopapir, vasker over med klut (som kastes rett i en wetbag) og tørker til slutt med mer papir. Er han sår, smører vi med sinksalve.

Er du redd for at ungen skal ramle ned fra stellebordet, går det helt fint å stelle på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke bruke våtservietter hver gang, det er mest når det er bæsj i bleia (og da anbefaler jeg ikke å skifte på fanget akkurat). Noen liker at det tørkes litt uansett for å få bort rester, så det er lov å spørre foreldrene om det (særlig når man ikke har egne barn!) Våtservietter kan tørke ut huden, så det kan være greit å ikke bruke det mer enn man må.

Dersom barnet er vilter kan det være greit å skifte på gulvet. Finn en leke (eller en tube med fuktighetskrem, en kam, hårbørste, et smykke, hva som helst egentlig) som kan holde oppmerksomheten. Tull og tøys (blåse på magen, kile litt, syng en rar sang) gjør det mer underholdende og gir en god stellesituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_line_*

Jeg har heller ikke barn, men har nylig fått opplæring i dette av min bror som er småbarnsfar. De bruker kun våtserviett dersom småen har bæsjet (i hvert fall slik de gjør det). Ble bedt om å passe godt på at det ikke lå igjen noe i skrukkene ved pungen. Pass selvfølgelig også på og vær forsiktig rundt dette området.

Hvis du legger ungen med hodet mot din høyre side, og beina mot venstre side og holder beina opp med høyre arm samtidig som albuen på denne armen hviler på brystkassa til ungen vil det være mulig å holde den i ro. Dette gjør altså at du må bruke venstrehånda til å gjøre selve jobben med å bytte bleie (noe som kan være litt vanskelig de første gangene om du er høyrehendt).

Et lite tips til er å brette den nye bleia åpen og legge våtservietter og eventuell sinksalve klart før du begynner å skifte på ungen.

Sinksalve er det ikke alle som bruker (såvidt jeg har forstått) og ville spurt foreldrene om de bruker det. Denne smøres rundt endetarmsåpningen dersom ungen er rød og sår der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke du skal være flau!!! Ingen kan vel forvente at du skal kunne dette!! Første gang jeg skifta på en baby kløna jeg skikkelig...det samme skjedde med min førstefødte :fnise: Spør foreldrene hvis du er i tvil, som nevt før alle barn er ulike.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke du skal være flau!!! Ingen kan vel forvente at du skal kunne dette!! Første gang jeg skifta på en baby kløna jeg skikkelig...det samme skjedde med min førstefødte :fnise: Spør foreldrene hvis du er i tvil, som nevt før alle barn er ulike.

Enig.

Det er en første gang for alle, og det er mye bedre å spørre enn "å late som" (og at det kansje går galt).

Personlig tror jeg dette med rengjøringen er noe du klarer og alle finner sine metoder for dette. Noe du imidlertid bør være oppmerksom på (noe dy tydligvis er ettersom du har nevnt det) er at barnet kan rulle seg fram og tilbake og ønske å snu seg på stellebordet. Og hjemme hos oss var det faktisk moren som ikke oppdaget at barnet rullet seg rundt og falt 1,5 meter ned på steingulv. De fleste kan forestille seg lyden når et bakhode treffer et steingulv med så stor kraft.

Hvis du ALTID har en hånd på brystet til barnet vil du raskt oppdage om det er på vei til å snu seg/rulle seg av stellebordet. La bleier være bleier (både med og uten innhold) om barnet ruller seg rundt. Det som er i bleien kan tørkes opp iløpet av kort tid etterpå. Det er barnet du må ha fokus på.

Har du fokus på barnet og ikke på bleier eller andre uvesentligheter går det helt sikkert kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Annonse

Er barnet større og ikke så villig til å ligge, kan man om bleia er noe våt la barne stå på gulvet med bena litt ut til siden, mens man støtter det litt med den ene armen. Da går det kjapt å sette på en ny en også. Er bleien ikke kun våt kan det være smart å ta det verste bort med den delen av bleia som ikke er tilgriset før man tar et par våtservietter og tørker det siste bort. Er småen rød kan noe krem benyttes, da bruker man bare den som mor/far anbefaler:) er barnet mindre er det enkleste å først ta frem alt i nærheten av stellebordet og holde en hånd på barnet mens man fikser det hele ved å løfte stumpen litt opp ved hjelp av å løfte bena varsomt så man kommer til. Vær obs på at det er alltid smart å sjekke at brettet av bleia på sidene peker utover så slipper man lekkasje:) litt spennende de første gangene, men man finner ut av sine metoder, og blir jo kjent med hva barnet foretrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hodet til venstre, holder beina opp med venstre hånd, vasker med høyre. Bare sørg for å gjøre rent for avføring, smøre hvis sårt, og ALDRI snu deg bort fra et barn på stellebordet. Om du så står med ansiktet til og skal finne noe i skuffen under, legg ene hånden på barnets bryst så du kjenner om det rulles. Hvert år skjer stygge uhell med småbarn som faller ned på harde fliser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder føttene opp med venstre hånd og tørker bæsj med våtservietter med høyre. Legger de brukte serviettene inni bæsjebleia, ruller den sammen til slutt og stapper i en liten pose, knyter og hiver ut i dunken. Smør med salve hvis ungen er rød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...