Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lett endel på min bank sine sider, men finner ikke så mange svar.

Er det gebyr for å opprette/ha en BSU-konto?

Kan man spare bare 20 000 i året? Er det med eller uten renter?

Kan man ikke spare over 100 000 totalt? Hva om pengene står noen år, og får renter - da overstiger vel beløpet 100k?

Grubler på om jeg skal opprette meg en BSU-konto.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan man ikke spare over 100 000 totalt? Hva om pengene står noen år, og får renter - da overstiger vel beløpet 100k?

BSU-konto er veldig lurt, i alle fall så sant du betaler nok skatt til å gjøre deg nytte av fradraget.

Tror de færreste (om noen) banker tar gebyr for å opprette BSU-konto. 20 000 er uten renter. Du kan spare tilsammen 150 000, renter kommer selvsagt i tillegg.

Gjest navnelapp
Skrevet

På spørsmålet om du skal opprette slik konto, så er svaret ja. Det er gratis pengar, det skattefrådraget du får. Sparebeløpa er utan renter. Det har ingenting å seie om renta gjer at beløpet overstig grensene. Det er beløpa på innbetalingstidspunktet som tel.

Skrevet

Takk for raskt svar! Jeg er student, så tjener ikke allverden, men selv uten skattefradraget er det vel gunstig, så at renten var ganske god.

Skrevet
Takk for raskt svar! Jeg er student, så tjener ikke allverden, men selv uten skattefradraget er det vel gunstig, så at renten var ganske god.

Joda, men da har du brukt opp sparemuligheten, og kan ikke ta igjen denne senere når du tjener mer. Så dersom du ser for deg å rekke å tjene nok i tilstrekkelig antall år før du når aldersgrensen, ville jeg ventet.

Skrevet

Ok.

Men kan jeg bruke pengene på oppussing av hus også, eller bare kjøp?

Skrevet
Men kan jeg bruke pengene på oppussing av hus også, eller bare kjøp?

Det har vært litt diskutert, og praksis er visst forskjellig i de forskjellige kommunene. Men en måte å komme rundt det problemet på er å betale ned lån og deretter ta opp igjen samme beløp i lån for å pusse opp.

Skrevet

Takk skal dere ha for svar! Jeg får undersøke hvordan praksisen er i min kommune da, og ta en prat med banken :)

Skrevet

Min kommune tillater ikke bruk av BSU-midler til oppussing av hus. Om det er slik andre steder vet jeg ikke. Det var veldig, veldig teit.

Skrevet
Min kommune tillater ikke bruk av BSU-midler til oppussing av hus. Om det er slik andre steder vet jeg ikke. Det var veldig, veldig teit.

Absolutt helt greit, (og ikke "teit") at det er veldig, veldig, strenge regler for denne gullkantede ordningen.

Som jo er en fordel ved bruk av offentlige midler. (Skattepenger).

Skrevet

Ikke noe problem å bruke BSU til å pusse opp. Eller bygge på. Eller reise til syden om så er. Man må bare gjøre det i flere steg.

1) Ta ut penger fra BSU

2) Betale avdrag på boliglånet

3) Det man pleier å bruke av lønna til boliglånet bruker man til oppussing/bygging/reising.

Skrevet

Du kan spare mer enn 20000 i året, men det er kun 20000 kroner du får skattefradrag for. Hva en skulle spare over 20000 vil ikke gjelde som skattefradrag neste år. Dermed lønner det seg å spare 20000 hvert år som det gis skattefradrag for (eller det en evner å spare dersom en ikke overstiger 20000).

Totalt kan en spare 150000, og opptjente renter kommer i tillegg. Rentene av sparebeløpet er ikke underlagt kravet om at det må nyttes til boligkjøp eller avdrag av lån. Rentene kan en bruke som en vil, og disse kan tas ut når en selv vil det.

En annen måte å få skattefradrag på er pensjonssparing - IPA. Dette kan en vurdere når studenttilværelsen er over, og en har en mer stabil inntekt. Her er skattefradraget større, men pengene er bundet til 62 års alder og utbetales over en årrekke.

Det har vært litt diskutert, og praksis er visst forskjellig i de forskjellige kommunene. Men en måte å komme rundt det problemet på er å betale ned lån og deretter ta opp igjen samme beløp i lån for å pusse opp.

Staten har gitt sin bestemmelse av minstekravet for BSU avtalen, og det er at pengene skal brukes på kjøp av bolig eller nedbetaling av boliglån. Utover dette har staten gitt kommunene selvbestemmelse til å gi bedre vilkår utover dette. Slik kan kommuner lokke folk til å gjøre sine boligkjøp i sitt distrikt, og det kan være et gode.

Ikke noe problem å bruke BSU til å pusse opp. Eller bygge på. Eller reise til syden om så er. Man må bare gjøre det i flere steg.

1) Ta ut penger fra BSU

2) Betale avdrag på boliglånet

3) Det man pleier å bruke av lønna til boliglånet bruker man til oppussing/bygging/reising.

Det finnes langt lettere måter å gjøre det på, hvor en slipper å gjøre det i flere steg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...