Gjest undrer Skrevet 3. februar 2010 #1 Skrevet 3. februar 2010 Eg mistenker at NAV planlegger å fryse mine midler. Da tape eg ein del peng som er nødvendige. Derfor vurderer eg å hoppe over på sosialen i stedet. Men da lurer eg på hva forskjellen er? Eg får vel mindre penger, men vil de dekke husleien min (3500,-)? Eg har samboer som tjener 12k i mnd ca, men alt går i regninger, gammel gjeld og mat.
Rosalie Skrevet 3. februar 2010 #2 Skrevet 3. februar 2010 Det er rett og slett ikke et valg du kan ta.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2010 #3 Skrevet 3. februar 2010 Hva mener du med at Nav fryser midler, og hvorfor gjør de det?
Gjest Acudabar Skrevet 3. februar 2010 #4 Skrevet 3. februar 2010 Eg mistenker at NAV planlegger å fryse mine midler. Da tape eg ein del peng som er nødvendige. Derfor vurderer eg å hoppe over på sosialen i stedet. Men da lurer eg på hva forskjellen er? Eg får vel mindre penger, men vil de dekke husleien min (3500,-)? Eg har samboer som tjener 12k i mnd ca, men alt går i regninger, gammel gjeld og mat. Om sosialkontoret mener du har rett på penger så får du dekket følgende (svarer utifra satser i min kommune, men det skal være tilnærmet likt i de fleste): -Du vil få dekket halv husleie så lenge hele leien inkludert din samboers del ikke overstiger 4000 kr (dette er øvre grense, men i dyrere områder kan de strekke seg til 5000 pr. måned) -Du vil få dekket halve strømregningen. -Livsopphold (det som skal dekke mat, klær, andre regninger, etc) er på 5000 kr pr. måned, men som samboer vil du få halvparten av dette beløpet, altså 2500 pr måned. -Har du bil eller annet av verdi må du selge dette og bruke de pengene for å overleve før du kan få hjelp fra sosialen. Du må dessuten søke på nytt hver måned (i noen tilfeller hver 3. måned). Anbefaler deg å prøve alle andre utveier først, for sosialhjelp blir du knapt nok mett av.
Gjest Fugl Fønix Skrevet 3. februar 2010 #5 Skrevet 3. februar 2010 Dersodu i det hele tatt har rett på hjelp gjennom NAV, altså dagpenger i ditt tilfelle, så må du benytte deg av det. Eneste muligheten du har til hjelp på sosialkontoret er dersom din månedlige utbetaling av dagpenger er mindre enn utgiftene til husleie, halve strømmen, og halvt livsopphold (siden du er samboer). Du har dessverre ingen mulighet til å heller velge sosialkontoret enn trygdekontoret.
Harlekin Skrevet 3. februar 2010 #6 Skrevet 3. februar 2010 Skjønner ikke hva du mener med at NAV planlegger å fryse midlene dine? Uansett er ikke denne noe du kan velge. Har du rett på dagpenger, vil det være idiotisk å si fra seg disse og basere seg på sosialpenger (som det slett ikke er sikkert at du får).
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2010 #7 Skrevet 3. februar 2010 NAV vil kanskje stoppe dagpengene fordi personen ikke har vært reell arbeidssøkende? I så fall vil jeg anbefale trådstarter om å ta seg jobb. Eller altså først begynne å søke jobber så det spruter! Vil man ha jobb, får man det.
liv Skrevet 3. februar 2010 #8 Skrevet 3. februar 2010 Om du ikke er reell arbeidssøker har du heller ikke rett på sosialhjelp. Det er også kommet nye regler så en kan beregne samboerpars inntekt sammen. Inntekt vil ikke kunne gå til å dekke gjeld så lenge en mottar sosialhjelp.
Gjest Glør Skrevet 3. februar 2010 #9 Skrevet 3. februar 2010 Det er også kommet nye regler så en kan beregne samboerpars inntekt sammen. Inntekt vil ikke kunne gå til å dekke gjeld så lenge en mottar sosialhjelp. Hvilke nye regler tenker du på her? Uansett, man kan ikke velge å hoppe over på sosialstønad, siden det kreves at man benytter seg av alle andre man evt har krav på. Mister man dagpenger for en periode vil man som regel ha krav på sosialstønad istedet, dersom man ikke har andre midler, men kommer jo selvsagt også an på hvorfor man mister stønaden.
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 4. februar 2010 #10 Skrevet 4. februar 2010 NAV vil kanskje stoppe dagpengene fordi personen ikke har vært reell arbeidssøkende? I så fall vil jeg anbefale trådstarter om å ta seg jobb. Eller altså først begynne å søke jobber så det spruter! Vil man ha jobb, får man det. De kan fryse dagpenger om man ikkje "samarbeider" med dem og gjør hva de sier. Hva hjelper det å søker jobber når det ikkje er noe ledig? Alle jobber som er ledige er for sjukesøstre, fysioterapauter, politi, etc (mao slike som krever ein annen utdanning enn den eg har). Ingen som eg kan ta med andre ord. I tillegg må eg begrense meg siden eg ikkje har bil og det ikkje går buss heile tida heller, så da må eg gå. Eg VIL ha jobb, men det betyr ikkje at ein på mystisk vis dukker opp og at eg får den.
Gjest Gjest_Tora_* Skrevet 4. februar 2010 #11 Skrevet 4. februar 2010 Om sosialkontoret mener du har rett på penger så får du dekket følgende (svarer utifra satser i min kommune, men det skal være tilnærmet likt i de fleste): -Du vil få dekket halv husleie så lenge hele leien inkludert din samboers del ikke overstiger 4000 kr (dette er øvre grense, men i dyrere områder kan de strekke seg til 5000 pr. måned) -Du vil få dekket halve strømregningen. -Livsopphold (det som skal dekke mat, klær, andre regninger, etc) er på 5000 kr pr. måned, men som samboer vil du få halvparten av dette beløpet, altså 2500 pr måned. -Har du bil eller annet av verdi må du selge dette og bruke de pengene for å overleve før du kan få hjelp fra sosialen. Du må dessuten søke på nytt hver måned (i noen tilfeller hver 3. måned). Anbefaler deg å prøve alle andre utveier først, for sosialhjelp blir du knapt nok mett av. Reglene er nok ikke sånn i alle kommuner. Jeg har fått hjelp til å dekke halve husleia, der min halvdel var på 4500 kroner (samboeren har barn, trenger derfor mer enn ei hybelleilighet). Og jeg har bil, men det bryr de seg ikke med. Jeg får ikke penger til å dekke utgifter til bilen såklart, så man har jo ikke råd til å ha bil dersom man må leve på sosialen over lengre tid, men det er en annen sak. Heldigvis trengte jeg bare hjelp i 2-3 måneder. Kanskje hadde de stilt krav om å selge bilen hvis jeg hadde trengt hjelp over en lengre periode?
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2010 #12 Skrevet 5. februar 2010 De kan fryse dagpenger om man ikkje "samarbeider" med dem og gjør hva de sier. Hva hjelper det å søker jobber når det ikkje er noe ledig? Alle jobber som er ledige er for sjukesøstre, fysioterapauter, politi, etc (mao slike som krever ein annen utdanning enn den eg har). Ingen som eg kan ta med andre ord. I tillegg må eg begrense meg siden eg ikkje har bil og det ikkje går buss heile tida heller, så da må eg gå. Eg VIL ha jobb, men det betyr ikkje at ein på mystisk vis dukker opp og at eg får den. Du burde i alle fall få et kurs i jobbsøking av NAV. Du har et snevert bilde på din jobbsøkesituasjon.
liv Skrevet 5. februar 2010 #13 Skrevet 5. februar 2010 Du kan ikke begrense deg etter når bussen går, du må ta de jobbene som er og eventuelt flytte etter jobben. Sånn er livet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå