Mirabella83 Skrevet 3. februar 2010 #1 Skrevet 3. februar 2010 Babyen har fått pengegaver da han ble født og til dåp og jul. Til nå har vi brukt noe av det på ting vi har trenger, som møbler til rommet hans, skipulk etc. Vi ønsker å spare en sum for han hver måned og å ha mulighet til å sette inn pengegaver på en konto. Men jeg er usikker på hvordan vi bør spare? Skal vi opprette en sparekonto i babyens navn? Bør vi spare i fond i stedet? Det er jo vi som foreldre som bestemmer hvordan babyens pengegaver skal brukes, men er det noe "umoralsk" å sette pengegavene i fond fordi det da er en risiko forbundet med sparingen? Familien vår har fleksilån på huset, og vi har ingen sparekonto selv, men sparer ved å sette penger inn på huslånet. Bør vi heller øke innskuddet på huslånet, og på denne måten spare til barnet ved å betale ned familiens lån? Hvordan sparer dere for barna deres?
Sissan Skrevet 3. februar 2010 #2 Skrevet 3. februar 2010 Vi sparer p.t. ikke i fond til ungene, men de har hver sin barnekonto der alle pengegaver blir satt inn. Vi voksne sparer også gjennom ekstra lånenedbetaling. Vi har valgt å ikke putte penger i fond etter at eldstemann sin sparekonto ble tilnærmet utslettet for en tid siden, men jeg ser ikke noe umoralsk i å gjøre det om det passer for dere. Ville satt det i et lavrisikofond i tilfelle.
Caramba Skrevet 3. februar 2010 #3 Skrevet 3. februar 2010 Vi sparer i lavrisikofond til barna. Nå er de i pluss, etter at eldstemann sitt var ganske i minus en stund... Vi har også vanlige sparekontoer til barna. Vi har brukt sparepengene deres til et par større innkjøp, feks lurte jeg på å kjøpe Stokke Tripp Trapp til tvillingene og "spleise" litt fra kontoen deres... De fikk en del penger i dåpen.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2010 #4 Skrevet 3. februar 2010 Vi sparer ved å putte ekstra penger i lånet. På den måten vil vi få bedre økonomi til å hjelpe dem senere i livet håper vi. I tilegg har vi sparing i fond i barnets navn til pengegaver fra andre, men vi foreldre sparer ikke noe fast her. Har diskutert å evt putte inn penger til bursdag og jul nå mens han er liten og uansett ikke skjønner noe av gaver. Hittil har han fått ting vi trenger til ham i gave til navnefest og jul, så har ikke spart noe til han selv utover at vi betaler alt vi kan på fleksilånet vårt.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2010 #5 Skrevet 3. februar 2010 Vi sparer på sparekonto i mitt navn til jenta vår. Disse pengene skal hun få når hun en dag vil kjøpe seg leilighet e.l. Fast trekk hver mnd. Har det i mitt navn så vi ikke får noen innblanding av overformynderiet. Hun har også sin egen konto der vi setter inn gaver hun får. Denne blir jo disponibel for henne når hun blir myndig.
Gjest økonom Skrevet 3. februar 2010 #6 Skrevet 3. februar 2010 Spar i aksjeindeks fond. Dette er langsiktig sparing, så risiko oppveies av sparehorisonten. Aksjeindeksfond har svært lave omkostninger sammelignet med vanlige fod, gjerne 0,5 %
Far til 2 Skrevet 3. februar 2010 #7 Skrevet 3. februar 2010 Jeg sparer noe hver mnd til barna, men ingen kjempesum. Dessuten er jeg forsiktig med å la de ha for store beløp på konto slik at de får problemer den dagen de eventuelt skal begynne å studere (dvs nektes stipend, etc).
Gjest Gjest_fia_* Skrevet 3. februar 2010 #8 Skrevet 3. februar 2010 Vi sparer alt hun får av pengegaver + 1000kr fast hver mnd. I tillegg har vi en krukke som vi legger småmynt i sånn nå og da og dette settes også inn på hennes konto når det er fullt. Bruker aldri pengene hun får til utstyr e.l., det dekker vi selv. Har konto i mitt navn, pga overformynderiet, lånekassen. Jenta er 9 mndr og har over 30.000kr allerede. Kommer godt med den dagen hun vil ha leilighet, studere i utlandet e.l. Vi sparer på annen konto til oss selv.
Tequila!! Skrevet 3. februar 2010 #9 Skrevet 3. februar 2010 vi sparer barnetrygden hver mnd + mye av pengegavene han får til bursdag og jul, tilsammen ca 30 000 i året. dette setter vi på en sparekonto som er sperret til han er 18år.
Far til 2 Skrevet 3. februar 2010 #10 Skrevet 3. februar 2010 Vi sparer alt hun får av pengegaver + 1000kr fast hver mnd. I tillegg har vi en krukke som vi legger småmynt i sånn nå og da og dette settes også inn på hennes konto når det er fullt. Bruker aldri pengene hun får til utstyr e.l., det dekker vi selv. Har konto i mitt navn, pga overformynderiet, lånekassen. Jenta er 9 mndr og har over 30.000kr allerede. Kommer godt med den dagen hun vil ha leilighet, studere i utlandet e.l. Vi sparer på annen konto til oss selv. Håper du er oppmerksom på begrensningen for å få stipend. Denne grensen endres stadig, men jeg tror den ligger på ca 60.000,- idag. Det betyr at beløp/verdier over dette bør stå i foreldrenes navn FØR, dvs før 1.1.nn, det året en søker stipend hos Lånekassa.
liv Skrevet 3. februar 2010 #11 Skrevet 3. februar 2010 Husk at når dere sparer på egen konto (deres egen) og overfører penger til barnet så blir det regnet som forskudd på arv som må betales avgift av om det er store summer.
Gjest Gjest_fia_* Skrevet 3. februar 2010 #12 Skrevet 3. februar 2010 Sparer i konto i mitt navn, derfor får det ingen betydning i forhold til lånekassen. Grensen for inntekt er i dag ca. 130000kr i året for å få fullt stipend. Regner med grensen for formue ikke er mindre enn dette. Er også fullt klar over reglene vedr. arv og det blir i så fall ikke slik vi har tenkt å ordne det. Trenger hun leilighet et sted så kan vi bidra med en sum der som i så fall blir "vår" del.
Gjest Makka Skrevet 3. februar 2010 #13 Skrevet 3. februar 2010 Vi sparer i fond til barne, noen hundralapper hver mnd. Vi sparer i lavrisikofond og har til nå vært meget heldige med utkommet. Vi fortsetter med det men ser det vel an om det begynner å gå helt feil vei.
Gjest mil Skrevet 3. februar 2010 #14 Skrevet 3. februar 2010 Mine foreldre sparte en god del av barnetrygden til meg på egen konto i mitt navn. Har fått disponere denne siden jeg var 16 år, og så lenge jeg kan huske har jeg spart selv i tillegg og mine foreldre har lært meg gleden ved å gå i banken med sparebøssa, så jeg er enda kjempeflink å spare (Selv om jeg nå holder meg til nettbank...) Hadde iallefall over 100.000 på konto i mitt navn da jeg begynte på vgs og fikk borteboerstipend (ikke noe mer, men da pga mine foreldre tjente for mye). Har også fått stipend og lån for universitetsutdanning de siste to årene, og hittil ikke fått trekk i stipend til tross for over 200.000 på konto. Sist jeg sjekket begynner Lånekassen å trekke i stipendet når man har mer enn 225.000, men da trekkes bare litt og litt alt etter hvor mye mer enn 225.000 man har. Så for min del var det supert at foreldrene mine sparte på egen konto for meg. Det negative er vel at de ikke har verdens beste økonomi og har litt lån enda selv, men om de hadde spart ved å betale ned lån hadde de vel uansett gitt meg like mye penger, tror jeg. Og ingen av dem sliter økonomisk. Bare vær sikker på at dere lærer barna økonomisk fornuft så de ikke sløser bort pengene så snart de får disponere dem! Min lite økonomiske samboer sløste vekk over 30.000 da han fikk disponere dem ved fylte 18 år... Så de siste årene er det jeg som har slitt med å "oppdra" ham økonomisk (det går fremover, sakte men sikkert). EDIT: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend...ekt-og-formue-/ Her står det at NETTOformuegrense for 2010 er kr 269 168.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå