Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2010 #1 Skrevet 3. februar 2010 Hvor lenge må en ha jobbet en plass før en kan ta ut egenmeldinger både om man er syk selv og om man får sykt barn når en jobber kommunalt? Gjelder det forskjellige regler for fast ansatte og for vikarer? Og er underskrevet kontrakt av betydning.
Glitnir Skrevet 3. februar 2010 #2 Skrevet 3. februar 2010 Ved egenmelding for egen sykdom må du ha vært ansatt i to måneder, ved barn eller barnepassers sykdom kan du levere egenmelding etter fire uker. Det spiller ingen rolle om du er fast ansatt eller vikar, eller om kontrakt er skrevet (annet enn av eventuelle bevishensyn).
Rosalie Skrevet 3. februar 2010 #3 Skrevet 3. februar 2010 8 uker for å kunne bruke egenmelding. Ingen begrensing når det gjelder å kunne ta ut sykt barn-dag. Samme regler for fast ansatte og vikarer, og det er første faktiske arbeidsdag (uavhengig av kontrakt) som gjelder.
Rosalie Skrevet 3. februar 2010 #4 Skrevet 3. februar 2010 Ved egenmelding for egen sykdom må du ha vært ansatt i to måneder, ved barn eller barnepassers sykdom kan du levere egenmelding etter fire uker. Det spiller ingen rolle om du er fast ansatt eller vikar, eller om kontrakt er skrevet (annet enn av eventuelle bevishensyn). Oj, jeg trodde man kunne ta sykt barn-dag fra dag én, jeg. Er du sikker? I så fall har jeg lært noe nytt i dag.
Glitnir Skrevet 3. februar 2010 #5 Skrevet 3. februar 2010 Oj, jeg trodde man kunne ta sykt barn-dag fra dag én, jeg. Er du sikker? I så fall har jeg lært noe nytt i dag. Her var jo spørsmålet egenmelding, og da er det fire uker, jfr. ftrl. § 9-8. Før den tid må arbeidstaker ha legeerklæring på barns/barnepassers sykdom.
Glitnir Skrevet 3. februar 2010 #6 Skrevet 3. februar 2010 Her var jo spørsmålet egenmelding, og da er det fire uker, jfr. ftrl. § 9-8. Før den tid må arbeidstaker ha legeerklæring på barns/barnepassers sykdom. Kan vel legge til at før den tid yter folketrygden stønaden. Her var det dog snakk om en kommunalt ansatt, og KS-avtalen gir rett til sykt barn-penger fra arbeidsgiver så sant stillingen er tiltrådt (i praksis fra dag 2). Men altså med sykemelding frem til fire uker.
Glitnir Skrevet 3. februar 2010 #8 Skrevet 3. februar 2010 En kan bruke sykt barn dager fra første dag. Jepp, men altså med egenmelding først etter fire uker.
Yummy_Mummy Skrevet 3. februar 2010 #9 Skrevet 3. februar 2010 Jepp, men altså med egenmelding først etter fire uker. Men en egenmelding gjelder seg selv, ikke det syke barnet! Du kan være hjemme med sykt barn fra første dag (jeg måtte være hjemme en dag i uke 3, og det var i alle fall ikke noe problem).
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2010 #10 Skrevet 3. februar 2010 Men en egenmelding gjelder seg selv, ikke det syke barnet! Du kan være hjemme med sykt barn fra første dag (jeg måtte være hjemme en dag i uke 3, og det var i alle fall ikke noe problem). Nei, du kan levere egenmelding på at barnet er sykt, men først etter fire uker. Ifølge loven kan du også være hjemme med sykt barn før det, men da må det dokumenteres med sykemelding (for barnet, selvsagt). Mange tariffavtaler gir dog bedre regler, slik at man kan være hjemme før den tid kun ved egenmelding, og mange arbeidsgivere praktiserer det slik også uten tariffavtale, men det er altså ikke noe du har lovskrav på.
Glitnir Skrevet 3. februar 2010 #11 Skrevet 3. februar 2010 Kan vel legge til at før den tid yter folketrygden stønaden. Her var det dog snakk om en kommunalt ansatt, og KS-avtalen gir rett til sykt barn-penger fra arbeidsgiver så sant stillingen er tiltrådt (i praksis fra dag 2). Men altså med sykemelding frem til fire uker. Skal få korrigere meg selv litt her: Folketrygden yter ikke stønad med mindre du har opparbeidet denne ved å være i arbeid minst fire uker umiddelbart før fraværet fra arbeidet. Dette kan også være dagpenger, sykepenger eller arbeid hos forrige arbeidsgiver. Se ftrl. § 9-2. Før den tid vil du selvsagt ha rett til å være borte, men det må dokumenteres med sykemelding, og du vil ikke få lønn. Etter fire uker kan du både egenmelde fraværet, og få lønn fra arbeidsgiver. (Men som det står: Dette er kommunalt, og da gir arbeidsgiver lønn så lenge stillingen er tiltrådt. Dog kan det egenmeldes først etter fire uker, jfr. ftrl. §§ 9-7 og 9-8.)
Kaffeavtalen Skrevet 3. februar 2010 #12 Skrevet 3. februar 2010 Husk at man tar med seg opparbeidede rettigheter fra forrige arbeidsgiver, så man får ikke 2 mnd "karantene" om man skifter jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå