Gå til innhold

Rett til fri ved skolestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldstemann begynner på skolen til høsten, og det vil jeg selvsagt ha med meg.Lurer på om en har rett på fri den dagen? Fikk 2 dager når ungene begynte i bhg til tilvending. Er det noen som vet om det er fastsatte regler eller er det opp til arbeidsgiver?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er offentlig ansatt og har i alle fall benyttet meg av det. Avtalefestet, ja.

Skrevet

Det er ingen lovbestemt rett til fri fra arbeidet ved tilvenning av barn i barnehage eller skole. Det må være avtalefestet i tariffavtale eller i arbeidsavtalen din, eller det kan avtales direkte med arbeidsgiver.

Skrevet

Oki. Takk for svar.

Gjør meg ingenting å bruke en feriedag, men greit å vite på forhånd.

Skrevet

Snakk med jobben din. Kanskje kan du få permisjon uten lønn, eller til og med med lønn? Det fikk begge vi i allefall, men det ligger nok i tariffavtalen vår tror jeg.

Skrevet

Ved bhgstart fikk jeg 2 dagerspermisjon med lønn, men har byttet jobb nå, vet ikke helt hvordan det gjøres her. Er ingen andre her som har vært i den situasjonen...

Får høre med sjefen :)

Skrevet

Hvis du jobber innenfor det private næringslivet, finnes det en avtale som heter "Avtale om korte velferdspermisjoner" som veldig mange arbeidsgivere forholder seg til. Dette er en LO/NHO-avtale, som gir rett til inntil 1 dags fri med ordinær lønn. I denne avtalen gis det bl.a. rett til fri for å følge barn første gang barnet begynner i barnehage og første gang det begynner på skolen.

Skrevet

Det gjør jeg gjest. Skal ta å sjekke det ut!! Takk for tips!!

Skrevet

Dere har ikke et permisjonsreglement da? For det burde stå der. Men om det er en liten bedrift er det ikke sikkert at de har noe slikt. Da må det nok bare avtales med sjefen.

Skrevet

Det står ingenting i arbhåndboka vår om dette, kun dødsfall, flytting, bryllup. Men fikk vite av hun som har HR ansvar at jeg kan søke om å få inntil 1 dag permisjon med lønn i forbindelese med SFOstart og skolestart. Så da gjør jeg det, så får vi se hvordan det går!!

Takk for alle svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...