Gå til innhold

P-piller til katt.

orchid1988

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor fort virkningen av p piller til katter er? Hvor mange dager må hun holdes inne før første p-pille virker?

Tenkte å gi henne den i noen uker nå før jeg kan sterilisere henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville heller holdt henne inne til jeg kunne sterilisere henne, hvis jeg var deg.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.4042414

Dessuten skal de kun ha en pille i uken, så å bruke dem i et par uker blir veldig meningsløst. De skal egentlig begynne på p-piller før første brunst om de skal gå på det, for hvis ikke kan du "låse" katten din i brunst, og da blir hun plagsom for deg, og har det ikke særlig greit selv heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Ja er jo det jeg selv har lust til. Får bare så vondt inni meg når jeg ser hun har så lyst ut. Det er mjauing 24/7....!

Tror jeg skal ringe vet. i dag når dem åpner, se om jeg kan få en time fredagen til sterilisering.

Endret av orchid1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessuten om du likevel skal sterilisere henne om noen uker gjør det jo ikke noe om hun blir drektig, for da fjerner de det jo under operasjonen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dessuten om du likevel skal sterilisere henne om noen uker gjør det jo ikke noe om hun blir drektig, for da fjerner de det jo under operasjonen uansett.

:hakeslepp: :hakeslepp:

Fysj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det der var skikkelig ekkelt sagt, Puddel.

:hakeslepp: :hakeslepp:

Fysj!

Det er slik det er, beklager men det er det altså.

Men, den beste løsningen er å forsøke å holde pusen inne inntil man kan få sterilisert/kastrert henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg STAKKARS!!!!! Det hadde jeg aldri gjort, folk som gjør sånt burde ikke ha dyr da mener jeg. Da er det så mye bedre å holde henne inne. Så mye imot har jeg ikke for å ha småpus i hus, er bare helt vidunderlige!

Men fikk komme inn på fredag til veterinær, så da skal vi sterilisere henne. Så det var godt :D Hun har opplevd å hatt 3 kull og tenker det blir stopp der nå, siden mine 2 rasekatter er sterilisert og kastrert.

Endret av orchid1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik det er, beklager men det er det altså.

Men, den beste løsningen er å forsøke å holde pusen inne inntil man kan få sterilisert/kastrert henne.

Er veldig klar over at man kan fjerne kattungene mens man steriliserer dersom pus er gravid, men det er da for faen meg ikke greit å bare la det skjer siden man like så godt bare kan fjerne de.

" Er ikke nødvendig med prevangsjon, jeg kan jo bare ta abort om jeg blir gravid uansett"

Bra du har time til kastrering da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller til katt er i mine øyne et gigantisk neeeei!

Jeg har nemlig vært med å operere en katt som hadde fått kreft pga p-piller. Den hadde svulster over hele magen, og sjansen dens til å overleve noe særlig lengre var ikke stor.

9/10 katter får dessverre kreft av p-pille. Så jeg sier som de andre, steriliser den!

Mener ikke å være streng eller kjip, har bare bestemt meg for å spre budskapet til alle kattevenner etter denne opplevelsen! Håper ikke du tar det negativt, det er ikke meningen.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller til katt er i mine øyne et gigantisk neeeei!

Jeg har nemlig vært med å operere en katt som hadde fått kreft pga p-piller. Den hadde svulster over hele magen, og sjansen dens til å overleve noe særlig lengre var ikke stor.

9/10 katter får dessverre kreft av p-pille. Så jeg sier som de andre, steriliser den!

Mener ikke å være streng eller kjip, har bare bestemt meg for å spre budskapet til alle kattevenner etter denne opplevelsen! Håper ikke du tar det negativt, det er ikke meningen.

Lykke til! :)

Tusen takk for svar.

Nei jeg tar ikke det negativt. Det er bare flott at du sier som det er. Veldig dumt at dem fortsetter å selge p piller til katter visst det gir dem kreft.

Jeg fikk heldigvis time på fredag nå. Kan hun være ute så mye hun vil etter det. Som jeg nevnte over så har hun jo fått oppleve 3 kull i sitt liv så langt. Så nå er tiden inne for sterilisering. Blir mye bedre for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott :)

Har opplevd så mange sinte brukere på kvinneguiden pga misforståelser i det siste, så jeg ville bare være sikker! :fnise:

Ja, det er kjempedumt at de fortsetter med det! Men de fleste gode dyrlegene sier heldigvis ifra om det.

Flott at du har bestilt time! Igjen, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott :)

Har opplevd så mange sinte brukere på kvinneguiden pga misforståelser i det siste, så jeg ville bare være sikker! :fnise:

Ja, det er kjempedumt at de fortsetter med det! Men de fleste gode dyrlegene sier heldigvis ifra om det.

Flott at du har bestilt time! Igjen, lykke til!

Det er jo bra at mange veterinærer infomerer katteeiere om det.

Det er også flott at du og andre sier som det er. Dumt at noen folk tar sånt som kritikk. Så her er det ingen sure miner. :fnise:

Jeg vil det beste for pusene mine, vil ikke at de skal måtte oppleve noe så vondt som kreft eller annet :) Trist at din pus måtte gjennom det.

Mange tusen takk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig bra at de gjør det :)

Da var forøvrig ikke min katt, men en katt som kom inn på klinikken der jeg jobbet i arbeidsuka når jeg gikk på ungdomsskolen.

Hun ene legen måtte nesten kjefte opp en dame som nektet å sterilisere katten sin fordi hun fremdeles var "så liten og søt"... Skjønner meg ikke på folk som tar sånt som kritikk nei, vi vil jo bare hjelpe pusene, som du sier! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig klar over at man kan fjerne kattungene mens man steriliserer dersom pus er gravid, men det er da for faen meg ikke greit å bare la det skjer siden man like så godt bare kan fjerne de.

" Er ikke nødvendig med prevangsjon, jeg kan jo bare ta abort om jeg blir gravid uansett"

Bra du har time til kastrering da :)

Men hellan dussan da, nå skal vi ikke bli helt amerikanske i meten å menneskelig-gjøre kjæledyrene våre da.

katten tar da ikke skade av at om den skal steriliseres om la oss si to uker, men rekker å bli drektig før det? den løper ikke på apoteket og kjøper en clear blue test og begynner og kjøpe babyutstyr, det er tross alt an katt vi snakker om... og jeg mener slett ikke at man skal droppe prevensjon fordi man kan ta abort, men at når livmoren likevel skal fjernes så spiller det ikke så veldig stor rolle om det finnes noen fostre på et par uker inni den. Man KALLER det sterilisering av hunkattene, men det er jo i realiteten en kastrering der man fjerner alle de indre kjønnsorganene. så alle uheldige konsekvenser forsvinner jo under prosessen. og selvom man synes det er ille at noen kattefostre forsvinner under en slik prosess, så er vel det bedre enn at det blir født flere kattunger?

Hvis man synes det er synd på katten som vil ut mener jeg.

Endret av Miss Puddel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Men hellan dussan da, nå skal vi ikke bli helt amerikanske i meten å menneskelig-gjøre kjæledyrene våre da.

katten tar da ikke skade av at om den skal steriliseres om la oss si to uker, men rekker å bli drektig før det? den løper ikke på apoteket og kjøper en clear blue test og begynner og kjøpe babyutstyr, det er tross alt an katt vi snakker om... og jeg mener slett ikke at man skal droppe prevensjon fordi man kan ta abort, men at når livmoren likevel skal fjernes så spiller det ikke så veldig stor rolle om det finnes noen fostre på et par uker inni den. Man KALLER det sterilisering av hunkattene, men det er jo i realiteten en kastrering der man fjerner alle de indre kjønnsorganene. så alle uheldige konsekvenser forsvinner jo under prosessen. og selvom man synes det er ille at noen kattefostre forsvinner under en slik prosess, så er vel det bedre enn at det blir født flere kattunger?

Hvis man synes det er synd på katten som vil ut mener jeg.

Man menneskeliggjør ikke katter bare fordi man mener det er galt å gi faen i at katta blir drektig fordi man bare kan røske ut ungene seinere. Syntes ikke det er ikke at kattefostre forsvinner under kastrering, men syntes det er helt jævlig å mene det er greit å bare sleppe ut katten selv om den har løpetid fordi man skal jo uansett fjerne ungene etterpå. DET er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig bra at de gjør det :)

Da var forøvrig ikke min katt, men en katt som kom inn på klinikken der jeg jobbet i arbeidsuka når jeg gikk på ungdomsskolen.

Hun ene legen måtte nesten kjefte opp en dame som nektet å sterilisere katten sin fordi hun fremdeles var "så liten og søt"... Skjønner meg ikke på folk som tar sånt som kritikk nei, vi vil jo bare hjelpe pusene, som du sier! :)

Det var ikke akkurat en god unnskylding til å ikke sterilisere katten sin. Greit nok dem som ønsker at katten skal oppleve hvertfall ett kull og vet at dem får gitt pusungene ett godt hjem, at det ikke blir avlivning, det er jeg helt imot.

Nei ingen grunn å ta noe sånt som kritikk, man fortelle dem bare sannheten og sånn som det er for å hjelpe.

Det er jo ikke for å kritisere eller dømme.

Man menneskeliggjør ikke katter bare fordi man mener det er galt å gi faen i at katta blir drektig fordi man bare kan røske ut ungene seinere. Syntes ikke det er ikke at kattefostre forsvinner under kastrering, men syntes det er helt jævlig å mene det er greit å bare sleppe ut katten selv om den har løpetid fordi man skal jo uansett fjerne ungene etterpå. DET er feil.

Helt enig med deg. Selvom ikke katter er mennesker så skal man ta vare på dem og behandle dem bra. De fortjener fremdeles det beste, så lenge dem skal leve som husdyr. Syns det er feil at man skal fjerne de små mens dem er i magen...abort på dyr og mennesker er jeg i mot så lenge det ikke står om livet til mor.

Ja jeg får vondt inni meg når pusen min ser opp på meg oppgitt og vil ut, det er normalt for min del at samvittigheten stikker litt :fnise: pusene mine betyr alt for både meg og min ektemann, men akkurat noe sånt vil jeg ikke utsette den for, bli drektig for så å fjerne dem igjen. Uff. Da er det mye bedre å holde henne inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Uff:(

Vi holdt hokatten her inne når hun hadde løpetid, var fælt men ville ikke at hankattene skulle drive og plage henne .

og så viste det seg at hun var gravid når hun ble sterilisert men hun var ikke så langt på vei..

Jeg hadde holdt pus inne! isteden for å slippe henne løs: (

stakkar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...