Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er det noen her som har god greie på regnskapsregler?

Hvis jeg skal selge bruktbåt, evt båtmotorer, skal jeg da beregne moms på hele beløpet eller kun på avansen? Jeg mener jeg har lest noe om avansesystemet, men jeg er litt forvirret ang det. Og hva med nye båter/motorer?

Samt hva med bruktbil? Er det unntatt fra mva?

Håper på noen tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Driver du med momspliktig virksomhet da?

Skrevet
Driver du med momspliktig virksomhet da?

Du mener om jeg har omsatt for over 50.000?

Skrevet

Brukbiler som har vært registrert har i landet før er fritatt for mva jfr mva-loven §6-6 (2).

Bruktbåter vet jeg ingenting om.

Skrevet

Det skal vel ikke betales mva på brukte gjenstander som blir solgt. Momsen er jo betalt inn da gjenstanden var ny, skal man betale inn moms når den blir solgt brukt for andre og tredje gang vil jo den gjenstanden bli belastet med alt for mye moms...

Skrevet

Jeg vet ikke reglene her, men drev med noe bruktsalg fra fast utsalgssted en gang i min ungdom.

Som kommersiell aktør slipper du ikke alltid automatisk unna momsfritaket som private har, så du bør undersøke grundig hva som er regelverket innen ditt virkefelt, med skatt- og avgiftsdirektoratet, eller hva pokker de het.

Bruktimportert er det i hvertfall moms på.

Skrevet
Det skal vel ikke betales mva på brukte gjenstander som blir solgt. Momsen er jo betalt inn da gjenstanden var ny, skal man betale inn moms når den blir solgt brukt for andre og tredje gang vil jo den gjenstanden bli belastet med alt for mye moms...

Som næringsdrivende får du tilbake mva på det du måtte selge brukt eller nytt. Samtidig som du betaler mva på det du kjøper.

Men det er en del unntak som fyller ei mellomstor bok. Bla Bruktbil

Vil anbefale ts til å skaffe en regnskapsfører vis han ønsker å starte næringsvirksomhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...