Gjest Gjest* Skrevet 2. februar 2010 #1 Skrevet 2. februar 2010 Hvordan stiller dere dere til at foreldre lar små barn gå tur med store hunder (i dette tilfellet en golden retriever) som barna overhodet ikke har kontroll over eller mulighet til å holde igjen? Jeg har selv en liten hund, hver gang vi møter på barnet og denne store golden retriveren sliter den seg eller drar barnet over ende og styrter mot oss i en voldsom fart. Ettersom jeg ikke vet hva intensjonene til hunden er løfter jeg opp min i halshøyde rett og slett for å beskytte henne, da hopper golden retriveren opp og bokstavelig talt står og holder rundt midjen min med potene sine. Jeg prøver selvfølgelig så godt som mulig å unngå dette og spør om barnet klarer å holde igjen hunden, hvilket det aldri klarer. Jeg merker jeg blir utrolig frustrert i slike situasjoner, ikke på barnet - men foreldrene. De må da skjønne at et spinkelt lite barn på rundt 10 år ikke klarer å holde igjen en meget godt voksen hannhund av den rasen. Oppreist er den neste like høy som meg og jeg er 175 cm høy. Får litt vondt av barnet også, det beklager seg jo og er redd for at jeg skal bli sur (det blir jeg forresten aldri, bare påpeker at man ikke bør gå tur alene med hunder en ikke har kontroll over). Ville dere ha kontaktet foreldrene og forklart problemstillingen? Mener virkelig at forsvarlige hundeeiere bør vite bedre enn dette.
Gjest Huffsa Skrevet 2. februar 2010 #2 Skrevet 2. februar 2010 Jeg ville kontaktet foreldrene ja, kan fint være foreldrene ikke er klar over problemet. Kanskje barnet ikke sier ifra fordi hun liker å gå tur, selv om hunden er så sterk. Gikk fra jeg var 9år tur med vår Toller. Han veide 25kg som voksen. MEN han var snill som et lam og kunne gått løs på motorveien uten å gjøre noe galt. Så han var veldig lydig, og bare du sier fot går han tett i tett med beinet uansett hva slags forstyrrelser det er.
Gjest Gjest* Skrevet 2. februar 2010 #3 Skrevet 2. februar 2010 Syns det er merkelig at de ikke skjønner at en hund som er større enn barnet kan være vanskelig å hanskes med, ettersom dette er en hund som helt klart ikke er spesielt lydig eller veloppdragen. Merkelig at de f.eks ikke har gått tur sammen med barnet og hunden for å sjekke oppførsel osv før de tillot å la barnet gå alene med den. Det ville ihvertfall jeg gjort, hunder oppfører seg jo ofte forskjellig fra person til person og fra voksen til barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå