Gå til innhold

HASTEHJELP med hundespørsmål, (enkelt) ! :D TTTAAAKKK!

Anbefalte innlegg

Skrevet

to middels store hunder, labrador retriver.

hvor mye må jeg regne med i kostnader i fòr i mnd.?

Billigfòr eller vetrinærfòr, stor forskjel?!

Tusen takk, skal velge mellom og ta til meg to hunder, eler en, nå i kveld!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp hos vetrinær eller hos dyrebutikken da dette faktisk er billigere enn billigforene.

Regn med ca 300kr i mnd til hundefòr :)

Skrevet

Jeg sier det igjen, om du må velge en eller to på bakgrunn av om du har råd til fòr til begge to - hvordan skal du få dekket dobbelt opp med vaksiner, forsikring, veterinærutgifter, utstyr, leker og tygg?

Skrevet

Høres veldig lite gjennomtenkt ut og er kostnadene til fôr avgjørende, bør du la det være!

Skrevet

Enig med leo her ............må du tenke på hva det vil koste i mat bør du la det være !! Det er tross alt levende vesener ..............

Skrevet
to middels store hunder, labrador retriver.

hvor mye må jeg regne med i kostnader i fòr i mnd.?

Billigfòr eller vetrinærfòr, stor forskjel?!

Tusen takk, skal velge mellom og ta til meg to hunder, eler en, nå i kveld!

Hva har størrelse på hunden å si?

Hvis du tror at hundens fòr er det det koster å ha hund, så har du mistforsått kraftig.

Jeg har en bitteliten hund som i hans 2. leveår kostet meg 40 000 (utenom refusjon fra forsikring) i utredning og behandling. Nå, i årene etter ca 10-15 000 totalt årlig, oppfølging og forebyggende behandling inkludert. Og slik vil det nok fortsette hele hans levetid.

Jeg sier ikke mer ...

Hunder er vesener av kjøtt og blod. De kan skade seg eller få sykdommer som vi mennesker, og har like stor rett på å få hjelp og behandling. Dessverre er det slik at det koster skjorta å gi dem det.

Skrevet
Hunder er vesener av kjøtt og blod. De kan skade seg eller få sykdommer som vi mennesker, og har like stor rett på å få hjelp og behandling. Dessverre er det slik at det koster skjorta å gi dem det.

Det må da være lov å spørre om hva som er vanlig i fòrutgifter?! Selv måtte jeg lære det da jeg kjøpte meg border collie. Det er jo en del av beregningen når man kjøper hund. Og det er forskjell på store og små hunder i fòrutgifter!

Ikke alle har råd til å ut med førtitusen i vet utg og velger heller å avlive. Og det gjør de ikke til dårligere hundeeiere enn andre!

Skrevet
Det må da være lov å spørre om hva som er vanlig i fòrutgifter?! Selv måtte jeg lære det da jeg kjøpte meg border collie. Det er jo en del av beregningen når man kjøper hund. Og det er forskjell på store og små hunder i fòrutgifter!

Ikke alle har råd til å ut med førtitusen i vet utg og velger heller å avlive. Og det gjør de ikke til dårligere hundeeiere enn andre!

Jeg er faktisk ikke enig i det. Fòrutgifter er etter min mening ikke de største utgiftene man har som hundeier. Har tidligere hatt både schæfer og collie, så jeg snakker ikke bare utfra et jeg har liten hund i dag. Selvsagt er det lov til å spørre, men når det står på et par hundrelapper i fòringsutgifter, er det noe som tilsier at økonomien er en smule knapp.

Nå var kanskje mitt tilfelle litt ekstremt, men poenget er at man ikke er garantert å få en hund som aldri skader seg eller får en sykdom som krever litt utlegg. 10 000 koster det fort i forbindelse med en utredning. En såkalt helsjekk av hunden - med bl.a. blodprøver og eventuelt et røntgenbilde koster rundt 4000 kroner.

Jeg mener faktisk at det er uforsvarlig å eie dyr, når man teller på knappene når det gjelder månedlige utgifter til mat.

Har sett nok av hunder både i nabolag og i egen famlilie, hvor man 'ser an' og 'ser an' - mens hunden går der og plages! - fordi det er så dyrt å gå til veterinæren.

Bare så det er sagt; jeg er ikke rik og jobber bare halv stilling pga. sykdom. Alle sparepengene gikk med, årets ferie avbestilt samt måtte låne en liten sum.

Faktisk er jeg av den oppfatning at om man velger å avlive sin hund for noe som lett kan behandles, fordi man ikke har råd eller er villig til å bruke kronene - da burde man ikke ha lov til å ha hund.

Eller om man velger å la hunden gå med sine plager, fordi man ikke tar seg råd til å sjekke den, da vil jeg påstå at man helt klart er en dårlig hundeeier, ja!

Skrevet

Selv om fòrutgifter ikke er det største, så må det likvel regnes på. Alt må jo tas med i budsjettet.

Og hvis man må ut med førtitusen så er det som regel ikke noe som er lett å behandle. Jeg har forsikret ene hunden min, men må jeg ut med mer enn det dobbelte av forsikringsutbet er, så avliver jeg i stedet. Jeg vil ha en brukshund som fungerer. Du er naiv dersom du tror at alle som driver med hund, da spes trekk e.l. beholder alle bikkjene som får skader... Kjenner flere med gjeterhunder som avliver flere bikkjer bare fordi de ikke er "tjenestedyktige" pga skader med lang rekovalens.

Gjest Gjest_la flaca_*
Skrevet

Å ta til seg to hunder samtidig er absolutt en veldig dårlig idé, som ikke har noe med økonomi å gjøre.

Gjest Gjest_sierra_*
Skrevet

For noen er faktisk forutgiftene den største kostnaden ;) Bruker 2000,- på for i mnd på mine 2 hunder. Er heldig at de har vært friske og raske,så 1000,- i vaksine på begge to pr år er ikke de store veterinærkostnadene for min del.

Må uansett være lov å spørre!

Hadde hund på samme str for noen år siden,brukte ca 500,- i mnd på for da,merket var proplan :)

Gjest smørbukk
Skrevet
Faktisk er jeg av den oppfatning at om man velger å avlive sin hund for noe som lett kan behandles, fordi man ikke har råd eller er villig til å bruke kronene - da burde man ikke ha lov til å ha hund.

Eller om man velger å la hunden gå med sine plager, fordi man ikke tar seg råd til å sjekke den, da vil jeg påstå at man helt klart er en dårlig hundeeier, ja!

Jeg mener det er omvendt. Mennesker som har et så forskrudd forhold til kjæledyr at de bruker slike summer på å holde dem i live burde aldri fått ha dyr. Å bruke 40 000 pluss 10-15 000 i året på å behandle et kjæledyr er absurd om man er styrtrik og enda verre om man har lite penger. Nok et eksempel på at det moderne mennesket lever så fjernt fra naturen at vi menneskeliggjør dyr.

Skrevet
Det må da være lov å spørre om hva som er vanlig i fòrutgifter?!

Det er det absolutt, men som et desperat spørsmål, som later til å være avgjørende for om man skal ta hånd om en eller to hunder samme kveld, virker det hele i mine øyne lite gjennomtenkt.

Vet man så lite om hund at man ikke har noen formening om hva en hund av en gitt størrelse spiser, bør man i hvert fall tenke seg om mer enn to ganger før man får to stykker i hus på en gang.

Derav mitt svar.

Skrevet

Slike holdninger som ts her fremviser overfor dyr, er rystende å lese om. De som ikke tar med veterinærutgifter som en del av et ansvarlig dyrehold, burde ikke hatt lov til å holde dyr. Å se på avlivning som en mer naturlig løsning enn behandling er jo totalt uansvarlig. Er dyrenes liv så lite verdt?

Skrevet

Bruk- og kast-mentaliteten til trådstarter er forferdelig. Du burde skamme deg. Dyr er levende vesener og fortjener et bedre og mer verdig liv enn det du noensinne vil være i stand til å gi dem.

Dyr er ikke en ting som man kan slenge på dynga når de ikke oppfyller forventningene dine. At det fines andre med dårlige holdninger, gjør ikke dine holdninger bedre. Tvert imot så gjør dine holdninger det enda verre. Fordi du prøver å legitimere ditt forkastelig dyresyn gjennom å henvise til folk som har enda verre holdninger. Du burde skamme deg. Du burde ikke anskaffe deg dyr.

Skrevet
Slike holdninger som ts her fremviser overfor dyr, er rystende å lese om. De som ikke tar med veterinærutgifter som en del av et ansvarlig dyrehold, burde ikke hatt lov til å holde dyr. Å se på avlivning som en mer naturlig løsning enn behandling er jo totalt uansvarlig. Er dyrenes liv så lite verdt?

Bruk- og kast-mentaliteten til trådstarter er forferdelig. Du burde skamme deg. Dyr er levende vesener og fortjener et bedre og mer verdig liv enn det du noensinne vil være i stand til å gi dem.

Dyr er ikke en ting som man kan slenge på dynga når de ikke oppfyller forventningene dine. At det fines andre med dårlige holdninger, gjør ikke dine holdninger bedre. Tvert imot så gjør dine holdninger det enda verre. Fordi du prøver å legitimere ditt forkastelig dyresyn gjennom å henvise til folk som har enda verre holdninger. Du burde skamme deg. Du burde ikke anskaffe deg dyr.

Det er vel en god grunn til at disse innleggene er skrevet av (samme?) Gjest, for akkurat dette blir jo bare rene spekulasjoner tatt ut fra tomme intet!

Skrevet
Jeg mener det er omvendt. Mennesker som har et så forskrudd forhold til kjæledyr at de bruker slike summer på å holde dem i live burde aldri fått ha dyr. Å bruke 40 000 pluss 10-15 000 i året på å behandle et kjæledyr er absurd om man er styrtrik og enda verre om man har lite penger. Nok et eksempel på at det moderne mennesket lever så fjernt fra naturen at vi menneskeliggjør dyr.

Jeg som student klarer fint å betale 1500 kr for å forsikre hunden til behandling opp mot 45000 kr og ville aldri nølt med å betalt egenandelen! Du sitter her og sier at folk som er ansvarlige og vil gi kjæledyret sitt et langt, verdig og godt liv ikke burde fått hatt dyr - si meg, ble du mista mange ganger i gulvet som barn eller? Dyr er ikke eiendeler, dyr er ikke søppel man bare kaster pga det plutselig kostet deg noe! Bikkja mi har flere menneskelige følelser enn deg tydeligvis, trist at mine skattepenger går til behandling av egoister som deg når de blir syke. Skremmende at sånne som deg vandrer rundt i samfunnet.

Skrevet

Det ble veldig mange høns ut av den fjerten!

Skrevet

Jeg synes du burde ta deg lengre tid til å tenke; du bør ikke ta en slik avgjørelse uten å vite nøyaktig hva det er du går til.

Denne rasen er livlig og trenger masse mosjon, og om du tar til deg to hunder som begge får hofteleddsdysplasi og/eller albuleddsartrose (som rasen er arvelig disponert for) kan det fort bli såpass dyrt at forutgiftene er som en dråpe i havet.

Gjest smørbukk
Skrevet
Jeg som student klarer fint å betale 1500 kr for å forsikre hunden til behandling opp mot 45000 kr og ville aldri nølt med å betalt egenandelen! Du sitter her og sier at folk som er ansvarlige og vil gi kjæledyret sitt et langt, verdig og godt liv ikke burde fått hatt dyr - si meg, ble du mista mange ganger i gulvet som barn eller? Dyr er ikke eiendeler, dyr er ikke søppel man bare kaster pga det plutselig kostet deg noe! Bikkja mi har flere menneskelige følelser enn deg tydeligvis, trist at mine skattepenger går til behandling av egoister som deg når de blir syke. Skremmende at sånne som deg vandrer rundt i samfunnet.

Det pleier ikke være noe poeng i å prøve å diskutere med mennesker som bruker slike ord, men jeg kan jo prøve. Du kan godt hevde at dyr ikke er eiendeler, men det er direkte feil. Juridisk sett er kjæledyr eiendeler som vi mennesker innenfor lovverket har full medbestemmelsesrett over; vi kan handle med dem, vi bestemmer hvor og med hvem de får reprodusere og ellers hvordan de skal leve, og vi bestemmer når de skal dø. Det at vi blir glade i dem endrer ikke på det faktum.

Jeg har ikke sagt at dyr er søppel eller at de skal kastes dersom de plutselig koster noe. Jeg har hatt hunder hele livet, og har nå fire stykker som jeg bruker aktivt til hundekjøring. Hver gang en av de dør blir jeg svært lei meg. Men det er en del av å eie hunder. Jeg har brukt mange penger på å helbrede skader og sykdom, men jeg holder ikke en syk hund i live for min egen del. En hund som krever en operasjon på 40 000 og 10-15 000 i årlig behandling resten av livet mener jeg bør avlives, uansett hvor glad jeg er i den. Det er økonomisk hull ihodet, det er dyreetisk forkastelig å forlenge pinen til dyret av hensyn til oss selv, og det er umoralsk bruk av ressurser. Hvis du har 40 000 å bruke til å bedre tilværelsen for noen, finnes det mange gode menneskelige kandidater.

Men for en som tror at hunden sin har menneskelige følelser, snakker jeg nok for døve ører.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...