Gå til innhold

Morsom , soslial, OG lærerik aktivitet med barna?

Anbefalte innlegg

Gjest Bittelillemy
Skrevet

I min familie har vi drevet mye med brettspilling på regtunge dager og lange kvelder, men når jeg prøver å overbevise andre om hvor hyggelig og lærerikt det er, rynker de fleste på nesen. Jeg lurer på om det kommer av at mange forbinder brettspill med Ludo, Monopol, Stigespillet og andre typiske "hyttespill"? I så fall skjønner jeg godt at man er skeptisk, for kjedeligere spill skal man lete lenge etter! Jeg tror mange kunne hatt mye glede av spill som Agricola, Ubongo og Carcassonne, som både er spennende, lærerike og morsomme for store og (litt)små! Andre som har tips/erfaringer med slike spill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eldste på 5 elsker å spille spill...

Se hva jeg kan!

Junior fantasi

Junior Alias

er bra spill i den aldersgruppen...

Ludo, lotto, stigespill er dog også populært :fnise:

Skrevet

Labyrinth

settlers, men det er kanskje mer for de eldre barna

famile tp , da kan alle være med

Skrevet

Vi har spilt litt Carcassone, men har ikke fått helt taket på det - lang bruksanvisning på engelsk og utålmodige medspillere var dårlig kombinasjon.

Jeg er glad i mange av klassikerne også - Monopol, TP og Scrabble funker fint. :)

Skrevet

Bohnanza - et anderledes kortspill der man må forhandle og bytte kort. Og med veldig kule tegninger ;) Kan begynne med kun standardutgaven og bygge på med ulike tilleggspakker etterhvert som dere kommer inni det/barna blir eldre.

Ticket to ride - Togstrategispill. Ligner vel ikke akkurat på Carcassonne, men litt i samme sjanger. Samtidig som det ligner litt på Risk. Finnes i flere utgaver, jeg har kun spilt Europa. De vi spilte med da likte det bedre enn USA.

Ellers spiller vi (bare voksne altså) mye et ludolignende spill som heter Brändi Dog. Det lages på en vernet bedrift i Sveits og er så vidt jeg vet ikke tilgjengelig med annet enn tyske regler, men det er ikke så veldig vanskelig å skjønne. Er som ludo der en trekker kort istedenfor å bruke terning, der noen kort har spesialfunksjoner som at du kan gå baklengs, bytte brikke med en annen spiller osv. Spiller på lag og så har en flere kort å velge blandt slik at du må planlegge en stund fremover og samtidig også velge å gjøre det som er best for laget ditt og ikke bare deg selv.

Ellers finnes det jo uendelig mange bra kortspill! Men skal ikke ramse opp dem her. Har bare litt kortspillabstinenser siden mannen nekter å spille kort med meg. Mener alle de 1000-vis av timene jeg spilte som student gir meg en urettferdig fordel :tunge1:

Gjest Gjest_Minni_*
Skrevet

Settlers og monopol er populært her i huset, for barn på 10+.

Ellers gjør vi andre ting også som er både morsomme og lærerike. Som ... hva kaller man det da? ... ordklassesetninger? I allefall, man tar et A4-ark og lager linjer på langs. Så bretter man det på tvers av stripene så arket har fem kolonner. (Kan lage det med tabell i Word også) Brett arket som et trekkspill sånn at man bare ser en kolonne om gangen.

I første kolonne ramser man opp adjektiver (hele familien deltar, forklar hva et adjektiv er)med "den" foran. Nedover kolonnen står det da sånt som "den rare, den søte, den morsomme, den prikkete" osv. Brett arket sånn at man ikke ser adjektivene. I neste kolonne skriver man navn. Ta med alle i familien, kjæledyr, slekt og venner. Brett på nytt. I neste kolonne skal man igjen ha adjektiver, men helst andre enn i første kolonne. Skriv da "er så" foran adjektivene sånn at det står "er så pen, er så hysterisk, er så grønn, er så sjokkert" osv nedover. Neste kolonne er for verb med "der hun/han" foran, sånn at det står "der h*n hopper, der h*n løper, der h*n strikker sokker" osv. Siste kolonne sier noe om sted: Under sofaen, på utedo, inni kjøleskapet, bak vaskemaskinen, på loftet osv.

Når man så bretter ut arket har man morsomme setninger som leses høyt. Det kan bli rare kombinasjoner, som "den søte bestemor er så hysterisk der hun danser bak vaskemaskinen" eller "den prikkete lillebror er så nusselig der han strikker sokker inni kjøleskapet".

Denne leken har gitt oss mange latterutbrudd i familien med både barn og ungdommer. Og ingen av dem er i tvil om forskjellen på adjektiv og verb! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...