Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2010 #1 Skrevet 2. februar 2010 I forrige uke ble 15-åringen fra Sotra dømt for narkotikasalg i Nordhordland tingrett, etter at hans mor fikk ham til å melde seg og tilstå det han hadde gjort. Da hasjsalget ble oppdaget i november i fjor, var gutten allerede under strengt oppsyn fra sin mor, etter at hun hadde fått tips om at han hadde røykt hasj. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3497395.ece Hvis det det var du som var i denne situasjonen, hadde du gjort det samme som denne mora? Hva synes du om det hun gjorde?
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2010 #2 Skrevet 2. februar 2010 Jeg vil gi all honør til mor. Hun handlet etter mitt hode helt riktig. Hun prøvde først den "midle veien" ved å snakke, teste hjemme osv. Da det ikke virket satt hun i gang kraftigere tiltak. Håper virkelig jeg har mot til det samme dersom et av mine barn kommer i samme situasjon.
Shade Skrevet 2. februar 2010 #3 Skrevet 2. februar 2010 (endret) Jeg vil gi all honør til mor. Hun handlet etter mitt hode helt riktig. Hun prøvde først den "midle veien" ved å snakke, teste hjemme osv. Da det ikke virket satt hun i gang kraftigere tiltak. Håper virkelig jeg har mot til det samme dersom et av mine barn kommer i samme situasjon. Endret 2. februar 2010 av Shade
Grønt blad Skrevet 2. februar 2010 #4 Skrevet 2. februar 2010 Jeg vil gi all honør til mor. Hun handlet etter mitt hode helt riktig. Hun prøvde først den "midle veien" ved å snakke, teste hjemme osv. Da det ikke virket satt hun i gang kraftigere tiltak. Håper virkelig jeg har mot til det samme dersom et av mine barn kommer i samme situasjon. Helt enig. Denne moren handlet helt korrekt. Skulle jeg havne i samme situasjon håper jeg at jeg klarer å gjøre det samme som henne.
Momseguri Skrevet 2. februar 2010 #5 Skrevet 2. februar 2010 Jeg vil gi all honør til mor. Hun handlet etter mitt hode helt riktig. Hun prøvde først den "midle veien" ved å snakke, teste hjemme osv. Da det ikke virket satt hun i gang kraftigere tiltak. Håper virkelig jeg har mot til det samme dersom et av mine barn kommer i samme situasjon. Sign. Skulle ønske flere foreldre var like handlekraftige. Bl.a. foreldrene til en venn av oss som vet at han driver med hasj, men ikke gjør noe som helst med det bortsett fra å si at de er motstandere. Hjelper ikke så veldig
Ulrikke Skrevet 2. februar 2010 #6 Skrevet 2. februar 2010 Tenk om alle barn og ungdommer hadde hatt like handlekraftige foreldre, tenker jeg... Hun har gjort sønnen sin en stor tjeneste, etter min mening! Andre som lar det skure og gå lurer jo kun seg selv... Full av respekt for hennes måte å håndtere saken på!
LilleBille Skrevet 2. februar 2010 #7 Skrevet 2. februar 2010 Henger meg også på i honøren til mor. All respekt for måten hun handlet på.
Humleblomst Skrevet 2. februar 2010 #8 Skrevet 2. februar 2010 Jeg vil gi all honør til mor. Hun handlet etter mitt hode helt riktig. Hun prøvde først den "midle veien" ved å snakke, teste hjemme osv. Da det ikke virket satt hun i gang kraftigere tiltak. Håper virkelig jeg har mot til det samme dersom et av mine barn kommer i samme situasjon.
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 2. februar 2010 #10 Skrevet 2. februar 2010 Jeg hadde gjort mye annet før jeg hadde påført min 15-åring en sånn sak på rullebladet. Dette kan medføre store konsekvenser for ungdommen både nå og i mange år framover.
Ulrikke Skrevet 2. februar 2010 #11 Skrevet 2. februar 2010 Mye heller DET på rullebladet nå, enn mye verre ting om fem år... Den sjansen hadde jeg ikke tatt!
Gjest Gjest_Mummimamma_* Skrevet 2. februar 2010 #12 Skrevet 2. februar 2010 Jeg hadde gjort mye annet før jeg hadde påført min 15-åring en sånn sak på rullebladet. Dette kan medføre store konsekvenser for ungdommen både nå og i mange år framover. Vil ikke sånt slettes når man blir 18 da? Uansett: Enig med Ullrikke i at heller en liten flekk nå enn fullstendig svartmaling om noen år. Foreldre må ta kraftig tak i tenåringer som er på vei inn i en kriminell verden. Vår datter ble tatt i å ha røyket hasj for et års tid siden. "Kun" tre ganger, men vi tok et alvorlig oppgjør likevel. Politiet kom hjem til oss og snakket med henne om hvor mye trøbbel hun risikerte for seg selv om hun fortsatte med hasj, og hun gikk til testing for å bevise at hun klarte å holde seg ren. Heldigvis holdt dette i vårt tilfelle. Hadde det ikke vært nok hadde vi ikke nølt med å gå hardere til verks. Vi elsker barnet vårt og det siste vi vil er at hun skal ødelegge livet sitt ved å drive med skadelige og ulovlige ting.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2010 #13 Skrevet 2. februar 2010 Aldri gått frem på denne måten, kan få livslange alvorlige konsekvenser. Det finnes andre måter å takle en slik sak, det mer etisk riktig.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2010 #14 Skrevet 2. februar 2010 Aldri gått frem på denne måten, kan få livslange alvorlige konsekvenser. Det finnes andre måter å takle en slik sak, det mer etisk riktig. Kom gjerne med eksempler.
leirbål Skrevet 2. februar 2010 #15 Skrevet 2. februar 2010 Jeg synes også at denne moren gjorde en modig og flott ting. Det er virkelig imponerende av henne.
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 2. februar 2010 #16 Skrevet 2. februar 2010 Vil ikke sånt slettes når man blir 18 da? Uansett: Enig med Ullrikke i at heller en liten flekk nå enn fullstendig svartmaling om noen år. Foreldre må ta kraftig tak i tenåringer som er på vei inn i en kriminell verden. Vår datter ble tatt i å ha røyket hasj for et års tid siden. "Kun" tre ganger, men vi tok et alvorlig oppgjør likevel. Politiet kom hjem til oss og snakket med henne om hvor mye trøbbel hun risikerte for seg selv om hun fortsatte med hasj, og hun gikk til testing for å bevise at hun klarte å holde seg ren. Heldigvis holdt dette i vårt tilfelle. Hadde det ikke vært nok hadde vi ikke nølt med å gå hardere til verks. Vi elsker barnet vårt og det siste vi vil er at hun skal ødelegge livet sitt ved å drive med skadelige og ulovlige ting. Nei, på en utvidet vandelsattest vil dette følge gutten resten av livet, dvs han kan aldri søke jobb i politi, vaktselskap, endel oljeselskaper osv .. Vet om en gutt som ble tatt for å stjele en video da han var 16 - han fikk avslag da dette stod på hans vandelsattest flere år etter. De fleste foreldre kan snakke med ungene sine uten å dra inn politi når de er så unge. Har selv sønner og jeg har opplevd litt av hvert - men det skulle vært veldig alvorlig om jeg skulle melde en av dem til politiet. Hadde kun gjort det om andres liv stod i fare, feks om jeg visste at de kjørte bil eller moped i ruspåvirket stand ol .. Dette hasj-salget hadde jeg ordnet på helt andre måter. Det er selvsagt helt riktig og helt nødvendig å reagere hardt - men på helt andre måter enn det den moren gjorde i artikkelen.
Gjest Dallandra Skrevet 2. februar 2010 #17 Skrevet 2. februar 2010 Men hva med de tilfellene hvor foreldrene ikke går så drastisk til verks, og ungene havner på kjøret etter noen år? Jeg kjenner til sånne tilfeller også. En plett på rullebladet er en konsekvens for en handling, og gjør man dumme ting, selv om man er ung, så må man finne seg i at det kan ha konsekvenser, selv mange år etterpå. Det er tross alt bedre å ikke komme inn på politiskolen enn å ligge i rennesteinen.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2010 #18 Skrevet 2. februar 2010 Kan si så mye som at moren min gjorde det samme. Tror ikke det er p.g.a noe annet at jeg er her jeg er i dag OG at jeg ikke har hatt noe med de folkene å gjøre i det hele tatt etter det. Klart at det har medført noen ulemper i det voksne livet 10-15 år senere at man har en sånn sak bak seg, men sånn som jeg ser det nå så er jo alternativene så vanvittig mye dårligere og uansett kan jeg jo bare takke meg selv for alt sammen. Men altså, det jeg prøver å si er; hvis dere som mødre eller fedre oppdager slikt blant barna deres er det aller beste å ta fullstendig affære med en eneste gang. Det kan jeg garantere!
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 2. februar 2010 #19 Skrevet 2. februar 2010 Men hva med de tilfellene hvor foreldrene ikke går så drastisk til verks, og ungene havner på kjøret etter noen år? Jeg kjenner til sånne tilfeller også. En plett på rullebladet er en konsekvens for en handling, og gjør man dumme ting, selv om man er ung, så må man finne seg i at det kan ha konsekvenser, selv mange år etterpå. Det er tross alt bedre å ikke komme inn på politiskolen enn å ligge i rennesteinen. Kan si så mye som at moren min gjorde det samme. Tror ikke det er p.g.a noe annet at jeg er her jeg er i dag OG at jeg ikke har hatt noe med de folkene å gjøre i det hele tatt etter det. Klart at det har medført noen ulemper i det voksne livet 10-15 år senere at man har en sånn sak bak seg, men sånn som jeg ser det nå så er jo alternativene så vanvittig mye dårligere og uansett kan jeg jo bare takke meg selv for alt sammen. Men altså, det jeg prøver å si er; hvis dere som mødre eller fedre oppdager slikt blant barna deres er det aller beste å ta fullstendig affære med en eneste gang. Det kan jeg garantere! Jeg vet veldig godt hva jeg snakker om. Min eldste sønn havnet også i et slikt uheldig miljø da han var 16 og jeg og faren jobbet som galne for å få ham på rett kjøl igjen. Til slutt nådde vi fram til ham ved hjelp av psykriatisk ungdomsteam som har spesialister på området. Jeg var sjeleglad at han aldri ble tatt av politiet på den tiden .. og hadde aldri i livet anmeldt ham uten at han var i fare for andre mennesker. Og min sønn brukte ikke bare hasj - han tilhørte et miljø hvor de brukte både ecstacy og kokain. Min erfaring er at det å anmelde en ungdom har ingen hensikt så lenge ungdommen selv ikke ønsker å ta avstand fra ulovlige rusmidler. Foreldrene SKAL bry seg, de skal ta affære - men det er stor forskjell på å anmelde barna sine og å hjelpe dem på rett kjøl. Å anmelde dem er slett ingen garanti for at de tar avstand fra stoff i fremtiden ..
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 2. februar 2010 #20 Skrevet 2. februar 2010 Må også legge til noe i debatten. En gang jeg og min mann var ute og letet etter sønnen vår så ringte vi til politiet for å høre om de visste hvor vi kunne lete. Da sa politiet hvor vi burde se - og han jeg snakket med sa at det var mye bedre om vi foreldre kunne ordne ham hjem selv istedet for å be politiet hjelpe til. Han mente at dette ville få altfor store konsekvenser for sønnen vår. Så derfor mener jeg at det å anmelde barna er noe av det siste man bør ty til .. og ikke før alt annet er prøvd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå