Gå til innhold

Mat til velkomstdrink

Anbefalte innlegg

Gjest Snart frue
Skrevet

Skal dere servere noe sammen med velkomstdrinken til gjestene?

Fra vi er ferdig i kirken og til vi ankommer lokalet vil det fort gå et par timer. Vi synes derfor det er på sin plass å servere gjestene noe å spise, ikke bare et glass med boblende.

Hvordan skal dere andre løse dette? Vi vurderer diverse frukt, jordbær, melon osv.. men holder dette? Burde det være noe som fyller mer? Jeg går ut i fra at vi setter oss til bords ca kl 18.

Flere forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra vi er ferdig i kirken og til vi ankommer lokalet vil det fort gå et par timer. Vi synes derfor det er på sin plass å servere gjestene noe å spise, ikke bare et glass med boblende.

Hvordan skal dere andre løse dette? Vi vurderer diverse frukt, jordbær, melon osv.. men holder dette? Burde det være noe som fyller mer? Jeg går ut i fra at vi setter oss til bords ca kl 18.

Flere forslag?

I tillegg til bowle og champagne, skal vi servere frukt og vår "gjestgiver" snakker også om annen, lett fingermat. Men ikke noe som er altfor mettende. Vi presiserer i invitasjonene når middagen er, og gjestene bør derfor selv sørge for å ha inntatt passende mengde mat for å holde ut til den begynner :)

Skrevet

Vi skal ha vielse og fest på samme sted. Vielsen er klokken 14.00, og gjestene blir busset inn så de er der rundt 15 til 20 minutter før. Er det nødvendig å servere noe før vielsen? Jeg har ikke lyst til å servere alkohol før vielse. Er det greit?

Skrevet
Vi skal ha vielse og fest på samme sted. Vielsen er klokken 14.00, og gjestene blir busset inn så de er der rundt 15 til 20 minutter før. Er det nødvendig å servere noe før vielsen? Jeg har ikke lyst til å servere alkohol før vielse. Er det greit?

Jeg kan aldri tenke meg at det er nødvendig å servere noe i de minuttene. Det dreier seg om såpass kort tid at folk vil ha nok med å finne plassene sine og snakke sammen. Til sammenlikning har jeg vært i etpar kirkebryllup der vi er blitt busset til kirken, og da er det i alle fall ikke servert noe som helst før vielsen. I prinsippet er det jo ingen annen forskjell enn at dere gifter dere i et annet lokale.

Til TS:

Hvis dere ankommer lokalet to timer etter de aller fleste gjestene, er det jo litt ventetid. I tillegg til frukt går det an å vurdere litt fingermat av typen lefseruller med røkelaks inni eller kanapéer (sistnevnte kan dessverre være ganske dyrt).

Skrevet

Flere forslag?

Hos oss går det også et par timer fra vielse til planlagt middag, og synes at det er fint at gjestene får litt å spise. Vi skal ha fruktfat +fingermat (mini quich lorraine, lefseruller m røkelaks, småpoteter m speskeskinke). Skriver i invitasjonene at kl 16 blir det servering av forfriskinger og fingermat med påfølgende aperitf og middag. (på den måten slipper vi å fatsette tidspunkt for middag 100% nå). Planlegger at middagen starter 17.30 el 18.00. Fikk tips om at det er lurt å beregne ca 15min fra man ber gjestene sette seg til bords til alle har funnet plassene sine..

Gjest regine ii
Skrevet

Nå skal ikke vi akkurat ha trad kirkebryllup, da, men slenger meg på likevel.

Vi skal ha viesle kl 14 og middag først på kvelden (19-20 - tiden). I mellomtiden er tanken bl.a. å gå til fotografog sånt. Men det sier seg selv at dette er lenge å vente uten mat. Vår tanke er at vi rett og slett serverer boblende + bryllupskake etter vielsen. Ettersom vi skal ha lite bryllup og ha det på restaurant syns vi det virker voldsomt med kake etter middagen. Og da kom jeg på dette som en mulig løsning.

Fint å høre andres tanker om en sånn løsning og!

Skrevet

Vi skal ha utendørs vielse kl 14, og skal fotograferes etterpå. Maten serveres kl 17, så vi tenkte ha velkomstdrink og litt spekemat i mellomtiden.

Skrevet

Siden vi gifter oss midt i jordbær sessongen blir det jordbær og champagne når gjestene ankommer fest-lokalet.

Skrevet

Jordbær og champagne (så lenge det er i sesong) høres ut som en flott og enkel løsning. Jordbærene blir godt mottatt, fikser den verste sulten uten at folk blir mette før middagen og er utrolig forfriskende. Ellers kan jo diverse tropiske frukter som små "kanapèer" være et alternativ vinter, vår og høst? Pent kuttet opp, kanskje dyppet i litt sjokolade, drysset med kokos eller lignende.

Skrevet
Nå skal ikke vi akkurat ha trad kirkebryllup, da, men slenger meg på likevel.

Vi skal ha viesle kl 14 og middag først på kvelden (19-20 - tiden). I mellomtiden er tanken bl.a. å gå til fotografog sånt. Men det sier seg selv at dette er lenge å vente uten mat. Vår tanke er at vi rett og slett serverer boblende + bryllupskake etter vielsen. Ettersom vi skal ha lite bryllup og ha det på restaurant syns vi det virker voldsomt med kake etter middagen. Og da kom jeg på dette som en mulig løsning.

Fint å høre andres tanker om en sånn løsning og!

Var i et bryllup i Danmark en gang hvor de gjorde det noenlunde sånn. Først var det vielse, og mens brudeparet var hos fotografen fikk gjestene kaffe og kaker i hagen til brudens foreldre, før vi dro til selskapslokalet for å spise middag. Litt annerledes enn vi er vant til, men det var koselig og funka helt fint! :)

Skrevet

TS: Det går også litt tid mellom vielsen og middagen vår, men regner likevel med at gjestene kommer til å dra til selskapslokalet rett etter vielsen. Planen vår er å servere oppskåret frukt, samt litt ost og kjeks og mineralvann, helt enkelt bare. Så tar vi Velkomstdrinken når vi er ferdig med fotograferingen. Og hvis noen har lyst til å ta seg en øl, så skal vi sørge for at baren er åpen for det.

Gjest regine ii
Skrevet
Var i et bryllup i Danmark en gang hvor de gjorde det noenlunde sånn. Først var det vielse, og mens brudeparet var hos fotografen fikk gjestene kaffe og kaker i hagen til brudens foreldre, før vi dro til selskapslokalet for å spise middag. Litt annerledes enn vi er vant til, men det var koselig og funka helt fint! :)

morsomt at du sier dette - vi skal nemlig gifte oss i Danmark :-) ingen av oss er danske eller noe sånt, så dette var egentlig en egen "oppfinnelse" (men passer da tydeligvis inn i tradisjonene dit vi skal :fnise: )

På mer generelt grunnlag ville jeg vært forsiktig med de voldsomme kanapeene når det kun er et par timer mellom vielse og middag. Da er det - i mitt hode - bedre med litt frukt og ikke mer enn det, fordi ellers har mange det med å ikke helt tenke på at de skal få flereretters middag "rett" etterpå.

Skrevet

Vi skal bare ha jordbær til champagnen, og fruktfat. Er litt usikker på om dette blir for lite, men det er ikke mer enn ca 1 1/2 time mellom mottagelse og middag, så håper det går fint for de fleste :)

Vi skal ha nattmat også, så føler at det blir veldig mye hvis vi i tillegg skal ordne med mat til velkomstdrinken.

Skrevet

Vi satser på frukt og mulig ost og kjeks. Men vi skal ha festen på et hotell, så de fleste kommer til å bruke tiden på å sjekke inn osv, før vi kommer. Men er jo alltid greit å ha litt å tygge på, for de som vil det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...