Gå til innhold

Beste tips for å unngå fuktskader på badet?

Riskrem

Anbefalte innlegg

Jeg har et to år gammelt bad som jeg vil at skal vare lenge :)

Hva er de beste tipsene for å unngå fuktskader på badet?

Det jeg "vet" så langt er følgende:

- god ventilasjon

- hyppig vask av fliser osv

- vaske med klor

Men det må være mer? Kom med deres beste tips :)

Edit: måtte endre litt på innlegget bare!

Endret av Nøtteskall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hyppig vask og bruk av klorin gir vel ikke mindre fukt? Her er det nok bare ventilasjon som fungerer best :)

Jeg står ikke i dusjen i "timesvis", så etter meg blir det ikke så mye fukt. Etter tenåringene der det derimot veldig mye fukt, så tiden under dusjen har også mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nær sagt: "La være å dusje der" :ler:

Men det er nok en heller upraktisk løsning. Selv pleier jeg å la baderomsdøra stå på gløtt (har bad midt inne i leiligheta) slik at lufta kan sirkulere noenlunde fritt. Det hjelper også til å få opp luftfuktigheten i resten av leiligheta så det har i grunnen dobbeltfunksjon.

Hadde jeg hatt bad mot yttervegg ville jeg nok også sørget for å ha vinduet åpent etter en dusj (kanskje ikke nå midtvinters).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nær sagt: "La være å dusje der" :ler:

Men det er nok en heller upraktisk løsning. Selv pleier jeg å la baderomsdøra stå på gløtt (har bad midt inne i leiligheta) slik at lufta kan sirkulere noenlunde fritt. Det hjelper også til å få opp luftfuktigheten i resten av leiligheta så det har i grunnen dobbeltfunksjon.

Hadde jeg hatt bad mot yttervegg ville jeg nok også sørget for å ha vinduet åpent etter en dusj (kanskje ikke nå midtvinters).

Her er også badet midt i leiligheten, og det hjelper veldig å ha døren på gløtt. Det er et gammelt bygg, og det en gammel dør uten luftespalte/luftehull el.l. så vi skal få fikset på døren, men har ikke kommet så langt ennå. Hehehe, ting tar tid... Ellers synes jeg det hjelper å ha på varmekablene (selv om det ikke er spesielt energisparende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megaoops! :fnise:

TS her. Jeg mener selvfølgelig fuktskader og sopp på badet, ikke bare hvordan man kan forminske graden av luftfuktighet på badet :)

Men takk for svarene så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta silikon i hullene om man lager hull i veggen. Altså når man henger ting opp på veggene osv. Vi sliter med det samme problemet selv, har skaffet oss en slik tørrbollen på clas ohlson, men den funker bare sånn halvveis. Men litt fuktighet tar den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_tintin_*

Ventialsjon og godt avtrekk er det viktigste. Klorinvask av veggene en gang i året forhindrer mugg dannelse, man kan også vaske med eddik. Eller rekkekr det med vanlige vaskemilder. Man skal kunne dusje og bade så mye man vil, men det viktigste er at vann renner unna og at det tørker opp forholdsvis hurtig etter bruk.

Oppvarming er et must, ha en ovn eller varmekabler i gulvet. Om man ikke har hull / glip nederst i baderomsdøren rekker det lenge om den ellers får stå på gløtt når det ingen er der. Dette fordi viften skal lettere få skiftet ut luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...