Far til 2 Skrevet 2. februar 2010 #1 Skrevet 2. februar 2010 Egentlig gjelder vel ikke dette hele Østfold, kun Mosse-distriktet, men ettersom jeg selv ikke bor i området tar jeg for meg området likevel (urettferdig eller ikke). De fleste områder har vel opplevd litt mobbing, men jeg må tilstå at all den volden som ble presentert i dette avisinnlegget skremte meg (se også linker nederst i artikkelen). Jeg har ikke hørt om noe som er i nærheten av så mye vold i vårt distrikt som det som beskrives i avisartikkelen. Så mange alvorlige voldsepisoder innenfor et forholdsvis begrenset område sier at noe er forferdelig galt i dette området. Er det flere områder i Norge som er like utsatt ? Å ta med barn i ungdomsskole alder til Moss er vel å be om trøbbel for barna. Et slags bevist valg som medfører overgrep for barn. dette er rett og slett tragisk. Til skolens fordel skal det sies at de tar tak i det. Til politiets fordel skal det sies at de tar problemet alvorlig. Til avisens fordel skal det sies at de tar opp et tema mange ønsker å skyve under teppet. Men avisens valg er det eneste riktige om folk flest skal bli klar over hvor stort dette problemet er. Det må tydligvis slåes HARDT ned på dette for å få slutt på det.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2010 #2 Skrevet 2. februar 2010 Jeg er tidlig i 20-årene, og synes selvfølgelig at dette ikke er bra, men er absolutt ikke overrasket heller. Den eneste forskjellen på nå og før, er at nå kommer disse tingene i avisen. Da jeg ikk på ungdomsskolen, var politiet innom på jevnlig basis, om ikke ukentlig, ihvertfall et par ganger i måneden. Iløpet av mine tre år på ungdomsskolen, opplevde vi alt fra knivstikking, doplangere i skolegården, rektor ble truet med balltre, og folk som rett og slett ble grisebanka. Som regel var det en liten notis i lokalavisa om at det hadde vært bråk på skolen, de verste sakene fikk ofte lokalavisens førsteside, men det sto da aldri noe om det andre steder. Nå var skolen jeg gikk på ganske belastet, men allikevel. Alt får mye mer oppmerksomhet nå om dagen. Og så er ting verre fordi det nå er vanlig med mobilkameraer, slik at alt kan bli dokumentert, og offeret vil på den måten aldri bli ferdig med saken, fordi den hele tiden svirrer rundt og lager ny furore. Da jeg gikk på skolen ble folk banka opp, og så etter et par uker når det var noen andre som var i brpk var førstemann glemt og fikk gå i fred. Tror nok det er vanskeligere nå. Men det har alltid vært mye bråk! (Bor forøvrig ikke i Moss)
Far til 2 Skrevet 2. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 2. februar 2010 Jeg er tidlig i 20-årene, og synes selvfølgelig at dette ikke er bra, men er absolutt ikke overrasket heller. ... Som regel var det en liten notis i lokalavisa om at det hadde vært bråk på skolen, de verste sakene fikk ofte lokalavisens førsteside, men det sto da aldri noe om det andre steder. Nå var skolen jeg gikk på ganske belastet, men allikevel. Alt får mye mer oppmerksomhet nå om dagen. Og så er ting verre fordi det nå er vanlig med mobilkameraer, slik at alt kan bli dokumentert, og offeret vil på den måten aldri bli ferdig med saken, fordi den hele tiden svirrer rundt og lager ny furore. Da jeg gikk på skolen ble folk banka opp, og så etter et par uker når det var noen andre som var i brpk var førstemann glemt og fikk gå i fred. Tror nok det er vanskeligere nå. Men det har alltid vært mye bråk! (Bor forøvrig ikke i Moss) Jeg ble både litt skremt og overasket. Har selv barn i den aktuelle aldersgruppen, og fikk bekreftet at de ikke hadde opplevd noe tilsvarende på skolen. De har heller ikke hørt om at noe tilsvarende har skjedd tidligere. Jeg vet det var et tilfelle der en av elevene ble banket veldig ofte da jeg selv gikk på ungdomsskolen. Han flyttet imidlertid 50 mil og kom tilbake 5 år senere og fjorde opp med de som hadde utsatt han for alt sammen. Likevel vil jeg påstå at utenom dette tilfellet var det omtrent ikke voldsbruk på skolen der jeg gikk. Noe mobbing var det sansynligvis men ikke værre enn at jeg tror de kom over det ganske raskt. Jeg satt å så på TV programmet om skoleklassen (10.) som de skal forsøke å få til å bli en av landets 3 beste klasser. Jeg tror mobbingen av elevene var på det samme nivået som gutten og jenta i den aktuelle klassen opplevde. Jeg antar at du er enig i at det må slås ned på slike ting selv om du mener det var like ille da du gikk på ungdomsskolen. Jeg håper foreldrene også ser alvoret i det som deres barn har vært med på og at det blir stoppet på en effektiv måte.
Miss Puddel Skrevet 2. februar 2010 #4 Skrevet 2. februar 2010 Jeg ble selv banket opp så grundig på ungdomsskolen at jeg pr i dag har diverse skader registert hos NAV som "yrkesskader" etter juling på skolen. Jeg var heller ikke den eneste seg skjedde med... Og da bodde jeg ikke i Moss nei. i fjor eller forfjor var det store problemer i Råde, der en jente bla ble spikret fast til en sklie på skolen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå