Gå til innhold

Gjest + 1?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så heldig du er, megvel!

Endelig en som virkelig forstår situasjonen min, da :)

Jeg skjønner at du inviterte ham likevel. Ser for meg at det blir sånn her også, men jeg vurderer også å si det rett ut til vennen min, for vi er begge klar over situasjonen, selv om vi ikke snakker åpent om det.

Uansett, takk for kommentar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg driver ikke og vurderer andres forhold.

Jeg kjenner bare paret og deres historier godt...

Ærlig talt folkens, hvis dere ikke gidder hjelpe meg med det jeg spør om, ved å for eksempel si hva dere selv ville gjort, så trenger dere vel egentlig ikke svare? Jeg får ikke så mye igjen for kommentarer som at denne personen og jeg vil ha et enda dårligere forhold, da det jeg faktisk spør om er om det går an å sette grensen der jeg tenker på å sette den, eller om det er skikk og alminnelig folkeskikk å be kjæreste.

Mitt forhold til denne personen kan jeg ta meg av...

Det er vel akkurat det du gjør.

Uansett, jeg syns det er normal folkeskikk å invitere folk med følge uansett om de er samboere/forlovet eller ikke. Et par er et par uansett i min verden. På meg virker det i grunn som du allerede har bestemt deg, men trenger litt oppbacking for å være sikker på at du gjør det riktige. Reaksjoner kommer det til å bli uansett.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det?

Hadde jeg vært en helt utenforstående person, så ja. Men jeg kjenner paret godt, jeg vet om alle krangler og lignende, jeg vet at de har gjort det slutt én gang for så å trekke det tilbake, osv.

Takk for din mening, det var kun det jeg var ute etter... :)

Og nei, jeg har aldeles ikke bestemt meg, heldigvis har jeg er god stund enda. Grunnen til at jeg stresser litt med det allerede nå er fordi mine svigerforeldre skal dra til sverige og handle mat, derfor er det greit å vite sånn ca hvor mange jeg skal invitere, derfor lurte jeg på hvor det er "lov" å sette grensen.

Skrevet
Nei, jeg synes ikke det?

Hadde jeg vært en helt utenforstående person, så ja. Men jeg kjenner paret godt, jeg vet om alle krangler og lignende, jeg vet at de har gjort det slutt én gang for så å trekke det tilbake, osv.

Takk for din mening, det var kun det jeg var ute etter... :)

Og nei, jeg har aldeles ikke bestemt meg, heldigvis har jeg er god stund enda. Grunnen til at jeg stresser litt med det allerede nå er fordi mine svigerforeldre skal dra til sverige og handle mat, derfor er det greit å vite sånn ca hvor mange jeg skal invitere, derfor lurte jeg på hvor det er "lov" å sette grensen.

De skal til Sverige og handle inn maten NÅ?! Nesten halvannet år før bryllupet - hjelpes meg... Jepp, du lette bare etter bekreftelse på at avgjørelsen din var riktig, du! Det får du IKKE fra meg!

Skrevet

Ikke NÅ, men de skal dra flere turer. De har slekt der...

Du kan tro hva du vil, men jeg har faktisk ikke tatt en eneste avgjørelse enda, og leter ikke etter bekreftelse...

Ettersom jeg ikke har vært gift før, eller har vært i så mange bryllup selv, så lurte jeg bare på hva som var vanlig...

Men for all del, bit hodet av meg! :)

Skrevet

Jeg har opplevd en gang at en venninne av meg spurde om det var greit av min (daværende) kjæreste ikke ble invitert til bryllupet deres. Vi hadde da vert sammen like lenge som paret som skulle gifte seg, og da jeg skjønte at det bare gjaldt min kjæreste ble jeg ganske fornermet. Jeg sa ingenting til henne, men senere når innbydelsene kom så var begge invitert likevel.

For å beholde et godt vennskap så tror jeg det kan være lurt å invitere begge to. Eventuelt snakke med vennen din først, og fortelle hva du føler om det, og høre hva h*n tenker om saken...

Skrevet (endret)
Uansett, jeg syns det er normal folkeskikk å invitere folk med følge uansett om de er samboere/forlovet eller ikke. Et par er et par uansett i min verden.

Helt enig! Om paret har vært sammen i fire måneder eller femten år synes jeg faktisk ikke er så relevant.

Vi inviterte alle kjærester/samboere/ektemenn og -kvinner, og sa også fra til de som var single om at hvis de ikke var single lenger rett før bryllupet, var det bare å si fra, så de kunne ta med kjæresten sin om de ville. Veldig få vil ta med noen de ikke har et seriøst forhold til i et bryllup (ok, det er sikkert noen, men det hører nok til sjeldenhetene), og forhold kan være seriøse etter ganske kort tid også.

Endret av -Englefjes-
Skrevet

Takk for innspill :)

Jeg vil bare gjøre det klart enda en gang at hvis jeg ikke skulle invitere vedkommende, så inviterer jeg ingen kjærester.

Tror folk har intrykk av at jeg inviterer masse venner og denne ene er den eneste som ikke får ha med kjæreste - det er ikke tilfellet.

Jeg inviterer faktisk bare to av mine venner (såvidt jeg har bestemt sålangt, kan hende jeg inviterer et par til), jeg har mange venner, men disse er de nærmeste.

Jeg ser nå at jeg antageligvis bør invitere kjærester også - da så mange av dere mener det er absolutt folkeskikk.

Det er bare et litt spesielt tilfelle...

Skrevet

Jeg skal i et bryllup i juni. Da spurte jeg om jeg kunne ta med kjæresten min. Men de har såvidt hilst på han så.. Skjønner at jeg ikke kan ta med han. Evt. spørre om han vil være med i vielsen/etter middagen. Fordi det kan han.

Skrevet

Han er selvsagt velkommen i vielsen, den skal være åpen for de som vil komme, vi antar til og med at ekskjæresten (som han ikke er venn med akkurat:fnise:) til min kjære kommer til å komme i kirka. Det gjør meg ingenting.

Men feiringen etterpå vil jeg dele med de menneskene jeg er glad i, og vi vil ha det så intimt som mulig. Ikke en heidundrende fest med en haug av folk vi ikke har et nært forhold til.

Skrevet

vi inviterer kjæresten om de har vært sammen lenge. Min fetter f.eks. har vært sammen med kjæresten i 2,5 år og jeg har aldri sett henne, men siden de har vært sammen så lenge, så ber vi henne også. men i motsetning til kusinen til mannen min, så ble hun just sammen med en fyr, å han kommer vi ikke til å be.

Hvis du skjønte dette :P

Skrevet

Men helt seriøst, hvilke folk (hannkjønn) er det som har interesse av å se på en vielse der man ikke er ønsket på bryllupsfesten etterpå?

Skrevet
Det er vel akkurat det du gjør.

Uansett, jeg syns det er normal folkeskikk å invitere folk med følge uansett om de er samboere/forlovet eller ikke. Et par er et par uansett i min verden. På meg virker det i grunn som du allerede har bestemt deg, men trenger litt oppbacking for å være sikker på at du gjør det riktige. Reaksjoner kommer det til å bli uansett.

Men det virker også ganske vanlig å sette en grense ved f eks samboende og ikke samboende, og jeg tror aldri jeg har vært invitert i et bryllup hvor det bare står "med følge", enten har vi begge blitt invitert med navn, eller bare én av oss. Klart at noen forhold hvor man ikke bor sammen er vel så etablerte og seriøse, jeg har f eks en tante som er i et forhold som har vart i sikkert 2 år, og de har det kjempefint virker det som, men de bor ikke sammen. De pleier likevel å bli invitert begge to.

Skrevet

... kan jo svare litt mer konkret på trådstarters spørsmål utfra de opplysningene hun kommer med: Jeg synes det høres greit ut å gjøre som hun har tenkt, og om de så skulle flytte sammen innen den tid tror jeg nesten jeg ville vurdert å ikke invitere ham da heller, hvis han faktisk er så kjip som han virker.

Skrevet
Men det virker også ganske vanlig å sette en grense ved f eks samboende og ikke samboende, og jeg tror aldri jeg har vært invitert i et bryllup hvor det bare står "med følge", enten har vi begge blitt invitert med navn, eller bare én av oss. Klart at noen forhold hvor man ikke bor sammen er vel så etablerte og seriøse, jeg har f eks en tante som er i et forhold som har vart i sikkert 2 år, og de har det kjempefint virker det som, men de bor ikke sammen. De pleier likevel å bli invitert begge to.

20 år, ikke to. Beklager avsporingene :)

Skrevet
Helt enig! Om paret har vært sammen i fire måneder eller femten år synes jeg faktisk ikke er så relevant.

Vi inviterte alle kjærester/samboere/ektemenn og -kvinner, og sa også fra til de som var single om at hvis de ikke var single lenger rett før bryllupet, var det bare å si fra, så de kunne ta med kjæresten sin om de ville. Veldig få vil ta med noen de ikke har et seriøst forhold til i et bryllup (ok, det er sikkert noen, men det hører nok til sjeldenhetene), og forhold kan være seriøse etter ganske kort tid også.

Det høres egentlig ut som den beste løsningen, men det virker som endel må (?) prioritere bort å invitere allex2 på en måte. Jeg har blitt invitert alene til fettern min sitt bryllup, da de ikke visste at jeg var samboer (nær kontakt, ja :ler: ), og i brylupet til ei venninne selv om jeg hadde vært samboer noen måneder (men da var vi mange venner fra samme tida som var invitert). Har egentlig aldri reagert på hverken det ene eller andre jeg da.

Skrevet (endret)
... kan jo svare litt mer konkret på trådstarters spørsmål utfra de opplysningene hun kommer med: Jeg synes det høres greit ut å gjøre som hun har tenkt, og om de så skulle flytte sammen innen den tid tror jeg nesten jeg ville vurdert å ikke invitere ham da heller, hvis han faktisk er så kjip som han virker.

Takk for forståelsen!

Denne tråden handler ikke om å snakke dritt om denne personen, men for at folk skal forstå litt mer hvorfor jeg føler det slik, så kan jeg vel bare si det som det er.

Jeg vil ikke si kjønn og sånt, da jeg prøver å holde paret anonymt.

Men, for å si det kort og greit: denne personen det er snakk om er en voldelig ekskjæreste sin lille "budbringer", om jeg kan si det sånn.

Vedkommene har også vært med på å splitte et nært vennskap med rykter og snakking bak ryggen.

Likevel, så er jeg såpass voksen at jeg selvsagt skal invitere personen, dersom det er en kjent sak at man alltid inviterer kjærester.

Nå har jeg fått såpass mange tilbakemeldinger på at dette er vanlig, så jeg tror jeg skal gjøre som jeg skrev tidligere: sende invitasjon til henne, la det være opp til henne å tolke den. Dersom hun spør om å ta ham med, så sier jeg ja. Så får vi se om de fortsatt er et par i 2011 :)

Endret av ¤Pernille¤
Skrevet

Nå er jeg hverken forlovet eller noe sånt, men om jeg skulle giftet meg nå om ikke lenge ville jeg invitert jentegjengen min uten følge. Blant disse er det en av samboerne som jeg har møtt flere ganger (kjenner godt til), tre andre har jeg ikke møtt, og de to siste er single. Disse ville blitt bedt som enkeltindivider da det er sånn jeg kjenner dem. Ville tatt dette opp med gjengen på forhånd og forklart, for å unngå for mye "sladder".

Andre venner ville jeg sett det ann litt, men jeg tenker helt klart at dette skulle vært vår dag, og ikke tenkt over snakket som kunne blitt.

Ang det med seriøsitet så synes jeg ikke et samboerskap er noe mål. F.eks ville ikke samboeren til min søster blitt invitert, de flyttet sammen alt for tidlig, og fyren er en vi ikke liker og ønsker i slekta.

Skrevet

Hvis jeg hadde hatt en potensiell gjest som hadde gjort dumme ting mot meg eller min mann eller venner, så hadde jeg ikke invitert han - uansett om alle andre kjærester hadde vært invitert. Han er sikkert såpass lur at han skjønner hvorfor du ikke ønsker han i bryllupet. Han liker jo sikkert ikke dere heller? Man inviterer ikke folk man misliker i bryllup. PUNKTUM.

Skrevet
Takk for forståelsen!

Denne tråden handler ikke om å snakke dritt om denne personen, men for at folk skal forstå litt mer hvorfor jeg føler det slik, så kan jeg vel bare si det som det er.

Jeg vil ikke si kjønn og sånt, da jeg prøver å holde paret anonymt.

Men, for å si det kort og greit: denne personen det er snakk om er en voldelig ekskjæreste sin lille "budbringer", om jeg kan si det sånn.

Vedkommene har også vært med på å splitte et nært vennskap med rykter og snakking bak ryggen.

Likevel, så er jeg såpass voksen at jeg selvsagt skal invitere ham, dersom det er en kjent sak at man alltid inviterer kjærester.

Nå har jeg fått såpass mange tilbakemeldinger på at dette er vanlig, så jeg tror jeg skal gjøre som jeg skrev tidligere: sende invitasjon til henne, la det være opp til henne å tolke den. Dersom hun spør om å ta ham med, så sier jeg ja. Så får vi se om de fortsatt er et par i 2011 :)

Du vil ikke si kjønn og sånt, men du skal invitere HAM!? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...