Gå til innhold

Gjest + 1?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal gifte meg i 2011, og driver å tenker litt på hvor mange vi blir. Vi skal være hos foreldrene hans (antageligvis), de har nemlig ganske stort hus og en fantastisk hage.

Nå har jeg kommet ca opp til 50 gjester, han sine gjester inkludert.

De jeg har glemt å telle er kjærestene til to av vennene som kommer.

Det jeg lurte på, er om man er nødt til å gi gjestene mulighet for å ha med date? Er jeg nødt til å sende invitasjon til begge?

Er redd det blir dårlig plass, pluss at den ene kjærestem har jeg et litt anstrengt forhold til...

Føler heller ikke jeg kan la være å invitere denne kjæresten med mindre jeg lar være å invitere den andre...

Noen råd/meninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ber samboende kjærester, men ikke andre. Et sted må man bare sette grensen og i vårt tilfelle passet det bra sånn.

Forøvrig syns jeg dere skal be de dere vil, er ikke sånn at man må be alle kjærester eller ingen, det er deres dag og dere feirer med de dere vil!

Skrevet

Takk :)

Jo, jeg er veldig enig i at samboende kjærester skal man selvsagt be. Det gjør vi allerede :)

Er jo ikke sikkert at disse parene fremdeles er sammen i 2011 en gang :fnise:

Skrevet

Er enig med de over, men ville også tenke på hvor lenge paret har vært sammen. Er de omtrent på vei til å bli forlovet/er forlovet, synes jeg de kan bli invitert (om plassen tillater det), men har de bare vært sammen noen få måneder, trenger man ikke å invitere +gjesten.

Skrevet

Det er dét jeg også tenker på, og derfor jeg er usikker. De har vært sammen ialvannet år nå, og vil (om de fortsatt er sammen da) i 2011 ha vært sammen i 3... Tviler veldig sterkt på at de er på vei til å bli forlovet, selv om de har snakket om det med spøk.

Synes dere likevel det er dårlig gjort å ikke invitere?

Jeg har bare som sagt et litt anstrengt forhold til denne personen..

Skrevet

De jeg kjenner ber kjærester som har vært sammen lengre, og som de kan navnet på. Aldri Noen + 1, det er to navn, eller ett navn. Synes hele +1-greien er fæl. Vil feire dagen min med folk som betyr noe for meg, ikke den navnløse gjesten som tilfeldigvis er den nyeste erobringen til noen andre. De fleste vennene mine har kjærester de er seriøse med, og som jeg kan navnet på og i hvert fall har hilst på. De kan jeg fint finne på å invitere, enten de er samboere eller ei, men når jeg ikke vet at noen er kjærester fra før av eller ikke kan navnet på eventuell kjæreste virker det veldig teit å invitere ham/henne.

Gjest Spinell
Skrevet

Hvis de har vært sammen i +/- tre år når bryllupet finner sted synes jeg egentlig at de bør inviteres, begge to. Det skulle jo tyde på et relativt stabilt forhold. I og med at du ikke gifter deg før om halvannet år, er det sikkert over et år til du sender ut invitasjoner. Du kan jo fint se an situasjonen til det er på tide å sende invitasjonene. Kanskje har parene flyttet sammen innen den tid, eller kanskje har de gått fra hverandre. I så fall er problemet løst.

Akkurat hvor lenge folk skal ha vært sammen for å bli invitert begge to, synes jeg er vanskelig å sette en grense for, men forhold som har var lengre enn to-tre år burde i alle fall kvalifisere.

Skrevet

+1 er egentlig uaktuelt, ja. Var bare redd for at det var veldig vanlig, kjenner mange som har hatt det sånn!

Jeg er også enig i at når de har vært sammen så lenge, så burde begge være invitert. Men kanskje jeg kan sende invitasjon til vennen vår alene, og la det være opp til h*n å tolke den?

Skrevet

Det er vel vanlig å sette en grense for hvem man inviterer som par, og mange (?) velger å ikke invitere kjærester som ikke bor sammen. Noen inviterer også bare etter om de kjenner kjæresten også godt. I deres tilfelle sender du kanskje litt vel sterke signaler om du inviterer den éne av to venner med kjæreste og den andre uten... jeg ville i hvert fall blitt overrasket om "alle" andre med tilsvarendre relasjon til brudeparet og liknende kjærlighetsforhold var invitert med partner, mens min ikke var invitert. Tror man tar hintet, for å si det sånn... men det kommer jo an på hvorfor dere har et anstrengt forhold og om gjesten dere har tenkt å invitere er inneforstått med det allerede da.

Uansett er det så lenge til at du kan jo håpe forholdet tar slutt innen den tid.

Skrevet (endret)

For å si det sånn, så tror jeg ikke du får et mindre anstrengt forhold til denne kjæresten ved å ikke invitere vedkommende. Og folk skjønner det alltid hvis det ligger noe mer bak når noen få ikke blir invitert. Har selv opplevd at en brud i vennegjengen ekskluderte kjærestene til noen venner fordi hun ikke hadde lyst til å ha dem med "for det er jo tross alt brudens dag". Det ble masse snakk om det både i bryllupet og i ettertid, og samtlige i gjengen mente bruden oppførte seg smålig og barnslig. Så om det var spesielt lurt av henne, det kan jo diskuteres.

Hos oss inviterte vi alle som hadde kjærester på det tidspunktet vi inviterte. Det føltes kunstig å skille mellom de som hadde vært sammen lenge, og de som nettopp hadde blitt sammen. Og jeg er ikke så selvgod at jeg tror jeg kan spå hvem som kommer til å holde sammen eller ikke. Det var noen som gjorde det slutt i løpet av tiden fra invitasjonen ble sendt ut til bryllupet, men det var faktisk to par som var samboere og som hadde vært sammen lenge som gjorde det slutt.

Endret av Duckling
Skrevet

Du skal vel ikke sende invitasjoner ennå? Kan dere ikke se an situasjonen litt?

Skrevet

Dersom personen inviteres med følge, må dette naturligvis skrives i inbydelsen. Ellers er det kun personen benevnt som er invitert.

Skrevet

Misliker vedkommende deg?

Har han bevisst gjort noe dumt mot deg, eller er dere bare ikke helt "kompatible"?

Blir venninnen din fornærmet hvis han ikke inviteres?

3 år kvalifiseres for å bes med, synes jeg. Forlovelse er irrelevant etter min mening. Det er ikke alle som tror på ekteskap.

Skrevet
I deres tilfelle sender du kanskje litt vel sterke signaler om du inviterer den éne av to venner med kjæreste og den andre uten...

Nei, hvis jeg bestemmer meg for å ikke invitere denne personen, så inviterer jeg slettes ikke den andre kjæresten. Uttalte meg kanskje ikke tydelig nok der.

For å si det sånn, så tror jeg ikke du får et mindre anstrengt forhold til denne kjæresten ved å ikke invitere vedkommende.

Akkurat dét bryr jeg meg faktisk veldig lite om :) Jeg vet at jeg aldri kommer til å ha noe godt forhold til personen, på grunn av grunnlget til "forholdet" vårt. Det jeg bryr meg om er om vennen vi inviterer blir såret.

For å forklare det mange lurer på, så kan jeg vel si at denne personen har spredt veldig mange stygge rykter og har vært grunnen til mye kjipe episoder de siste to årene. Og jeg ønsker ikke å assosiere bryllupet mitt med noe negativt, noe jeg er redd kan skje om han blir invitert og forteller ting som ikke stemmer til visse mennesker.

Skjønner at det ikke er lett å forstå ut ifra det jeg sier, men jeg tør faktisk ikke si mer, da jeg er redd vennen vår skal finne dette og lese det...

Skrevet

Er vel også verdt å nevne at min fremtidige mann har enda mindre lyst til å ha vedkommende der, da han er en som har blitt snakket bak ryggen om.

Skrevet
Hei!

Skal gifte meg i 2011, og driver å tenker litt på hvor mange vi blir. Vi skal være hos foreldrene hans (antageligvis), de har nemlig ganske stort hus og en fantastisk hage.

Nå har jeg kommet ca opp til 50 gjester, han sine gjester inkludert.

De jeg har glemt å telle er kjærestene til to av vennene som kommer.

Det jeg lurte på, er om man er nødt til å gi gjestene mulighet for å ha med date? Er jeg nødt til å sende invitasjon til begge?

Er redd det blir dårlig plass, pluss at den ene kjærestem har jeg et litt anstrengt forhold til...

Føler heller ikke jeg kan la være å invitere denne kjæresten med mindre jeg lar være å invitere den andre...

Noen råd/meninger?

Det er jo tross alt veldig lenge til du skal gifte deg, og dersom de fortsatt er kjærester, ville jeg sett på det som særs unaturlig å ikke be dem.

Og at du klager på dårlig plass når det er snakk om én eller to gjester til - det blir bare veldig, veldig dumt...

Skrevet

Jeg klager ikke på dårlig plass på grunn av én eller to gjester til, men jeg er aldeles ikke sikker på gjesteantallet enda, og vil derfor prøve å sette grenser der jeg kan. Var derfor jeg lurte på om folk her inne synes det er urimelig å sette grensen der.

Denne vennen har vært en del av livet mitt fra barnehagealder, kjæresten har jeg kun kjent i ca to år, og vedkommende har ikke gitt meg noe særlig positive minner. Jeg får faktisk litt vondt i magen av å tenke på å evnt. ha denne personen i bryllupet.

Likevel vil jeg ikke såre vennen min, og jeg ba dere derfor om råd.

Skrevet
Takk :)

Jo, jeg er veldig enig i at samboende kjærester skal man selvsagt be. Det gjør vi allerede :)

Er jo ikke sikkert at disse parene fremdeles er sammen i 2011 en gang :fnise:

Skal du vurdere hvor seriøse forhold andre folk har bare fordi de ikke bor sammen, så føler jeg meg nøst til å påpeke at det er ikke sikkert du og kjæresten er sammen i 2011 heller. Det er jo tross alt 1 år igjen... :fnise:

Skrevet (endret)

Jeg driver ikke og vurderer andres forhold.

Jeg kjenner bare paret og deres historier godt...

Ærlig talt folkens, hvis dere ikke gidder hjelpe meg med det jeg spør om, ved å for eksempel si hva dere selv ville gjort, så trenger dere vel egentlig ikke svare? Jeg får ikke så mye igjen for kommentarer som at denne personen og jeg vil ha et enda dårligere forhold, da det jeg faktisk spør om er om det går an å sette grensen der jeg tenker på å sette den, eller om det er skikk og alminnelig folkeskikk å be kjæreste.

Mitt forhold til denne personen kan jeg ta meg av...

Endret av ¤Pernille¤
Skrevet

Jeg synes det er greit om du ikke vil invitere et menneske du ikke liker og som bare inviteres fordi han er sammen med ei venninne. Det greieste for din del er vel om det blir slutt før invitasjonene skal sendes ut :fnise:

Jeg inviterer en i bryllupet mitt som jeg ikke liker noe særlig. Venninna mi og han har vært sammen lengre enn jeg har vært med min forlovede, og vi er så nære venninner at å ikke invitere hennes forlovede hadde virkelig vært å be om bråk. Men nå har hun sagt til meg at det har ingenting å si om han er bedt eller ikke, for ho kan aldri tro han blir med uansett. Så jeg er happy :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...