Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor er jeg så innmari trøtt hele tiden?

Jeg har alltid vært B-menneske men bare jeg har kommet meg opp så har det vært greit. Og om sommeren har det alltid vært greit! :)

Men en stund nå (i hvert fall i hele sommer og i vår også) har jeg vært fryktelig trøtt om morgenen og utover hele dagen og vært helt skutt når jeg kommer hjem etter jobb. Orker liksom ikke å gjøre en innsats og vil helst bare hjem og sove mer... Hva skjer?? Noen tips til massiv energiøkning? :Gjesp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spis mindre sukker, flere og mindre måltider, Ginseng og sjekk B12-verdien og blodprosenten din... Tren jevnlig, men ikke for mye..

Gjest bra igjen
Skrevet

Hei du

Det kan jo være mange grunner til at man er trett. Stress på jobben, depresjoner mm. Likevel; Jeg kan fortelle hva jeg opplevde for noen år siden. Jeg var nemlig plaget med en voldsom tretthet akkurat som deg. Kunne nesten sovne hvor som helst og når som helst. Alt ble bare tyngre og tyngre. Jeg hadde en snill kjæreste og en grei jobb, men var bare helt utkjørt alltid. Ga liksom all energien min på jobb og kjøreste, og falt så helt sammen på ettermiddagene når jeg var alene hjemme. Jeg gikk til leger, men alt så bra ut. Jeg gikk også til homeopat som spurte om jeg hadde sjekket meg skikkelig hos lege, noe jeg kunne bekrefte. Heller ikke behandling der hjalp.

Vi har endel med lavt stoffskifte i familien, og jeg nevnte dette for legene, men de bare fnøs og sa det nok ikke feilet meg noe. Lavt stoffskifte er noe eldre folk enn meg får (Jeg var 25). Jeg fikk beskjed om at jeg burde begynne å trene. Jeg prøvde dette, men alt ble bare enda verre. Kom så til en lege som mente jeg nok var deprimert. Jeg sa at jeg egentlig ikke er en deprimert person, og at om jeg følte meg deprimert så var det FORDI jeg alltid var trett, ikke PÅ GRUNN AV. Likevel mente legen at jeg nok måtte være deprimert ("Du er ok litt deprimert, skjønner du. Mange synes bare det er litt flaut å innrømme." :o ), og gav meg antidepressiva. Disse tok jeg ei uke, men følte at dette var helt feil, så kastet dem.

Alt ble bare verre og verre, og jeg begynte å lyge til gode venner for å slippe å finne på noe om kveldene. Hadde alltid en unnskyldning for ikke å møte dem, men var bare så utslitt alltid at orket ikke.

Så kom jeg til slutt til en ny lege, og jeg fortalte igjen, for jeg vet ikke hvilken gang, at jeg trodde dette var symptom på lavt stoffskifte, for det har jeg lest mye om siden nesten alle jentene i familien har det. Legen sa at det er slik at lavt stoffskifte ikke alltid slår ut på blodprøver, men at man kan ha det likevel. Jeg fikk beskjed om at jeg skulle ta stoffskiftemedisin i 3 måneder, og så se hvordan det var, for disse tablettene ville ikke gi bivirkninger, og i små doser ville dette ikke skade selv om det ikke var lavt stoffskifte som feilte meg.

Formkurven gikk rett til værs, og etter tre måneder var jeg helt som før. Jeg går nå fast på tabletter, og har gjort det i tre år. Sover nesten aldri middag lenger, og er full av overskudd! Livet er faktisk helt fullstendig endret :D Jeg har senere også fått høre at en av de værste tingene man kan gjøre om man har denne sykdommen, er å trene. Kroppen tåler det ikke, for den går helt på sparebluss.

Mitt råd til alle i sammesituasjon er derfor, sjekk stoffskiftet grundig, og vær påståelig. Det skal gå an å måle noe som heter antistoffer, og som vissnok alltid viser om man virkelig har noe feil ved stoffskifte. Dette ble bare aldri gjort med meg.

Jeg ønsker deg lykke til i din jakt på hva du kan gjøre!

Klem fra en som vet hvordan det er

Skrevet

Sjekk stoffskiftet ditt! Hadde det på samme måte selv. Trodde det var meg det var noe i veien med så det var en lettelse å få vite at det hadde en medisinsk årsak.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kan nå likevel være noe så enkelt som jernmangel..

Dårlig form? Trening gjør uansett underverker vel vel ikke med dere få som har stoffskifteproblemer

Skrevet

Begynn i hvert fall med å sjekke hemoglobin og ferritin (jern), gjerne stoffskiftet også.

Skrevet

Har alltid trent jevnlig og ikke gjort noen forandringer der. Men noe må allikevel ha skjedd for jeg har ikke hatt det sånn før - og tror jeg spiser omtrent det samme som jeg alltid har gjort.

Så da får jeg kanskje ta en tur til legen da. Det er jo så slitsomt å holde på sånn, jeg får ikke gjort noenting! Takk for svar og hjelp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...