Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har laget en logo for et firma, og nå når jeg skal fakturere slik at jeg får betalt for jobben jeg har gjort, så er jeg usikker på om jeg bare kan sende en faktura? Det jeg lurer mest på er vel egentlig om jeg må ha noe skriftlig i løpet av året som dokumenterer at jeg ikke har gjort denne svart?

Siste dilemma er; Hva lønner seg, sette seg opp på lønningslista til bedriften eller sende faktura?

Hjelp :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva som lønner seg vet jeg ikke...

Hva har du praktisert tidligere?

Jeg ville jo tro at hvis du betaler skatt av disse pengene du har fakturert denne kunden for, så er vel ikke det noe problem?

Skrevet

Hvis du "setter deg opp på lønningslista" må vel bedriften betale arbeidsgiveravgift ++ for deg, så er vel ikke sikkert de ønsker det. Kan du ikke snakke med de da?

Skrevet

Jeg har hittil ikke fakturert noen kunder for noe som helst tidligere. Jeg har nettopp startet for meg selv, så dette feltet er jeg ganske ny på.

Blir det ikke mye papirarbeid for meg å fylle ut hvis jeg må fakturere?

Skrevet

Hvis du driver for deg selv, altså har startet et firma, så skal du vel fakturere. Men du kan selvsagt også ta lønnsarbeid (også frilans i ordets rette forstand) i tillegg/i stedet for. Uansett tror jeg det er meningen du skal avklare dette med bedriften du har gjort jobben for. Jeg har alltid fakturert for "liknende" ting, og flere av kundene mine ser ikke på det som et alternativ en gang at jeg skulle vært inne i det vanlige lønnssystemet deres.

Skrevet
Jeg har hittil ikke fakturert noen kunder for noe som helst tidligere. Jeg har nettopp startet for meg selv, så dette feltet er jeg ganske ny på.

Blir det ikke mye papirarbeid for meg å fylle ut hvis jeg må fakturere?

Dersom du skal uføre flere slike jobber for ulike firmaer er det like greit å sette seg inn i reglene for enkeltmannsforetak med en gang. Vil tro at å fakturere er det enkleste for alle parter.

Skrevet

Jeg husker at det ble diskutert når jeg startet med oppdraget om jeg da skulle fakturere eller om han skulle sette meg opp på lønningslista. Jeg sa selvfølgelig at jeg kunne fakturere, men i ettertid har jeg fundert på hva jeg egentlig hadde "lønt seg"...

Er det noen av dere som har fakturert før som frilanser eller lignende? Jeg har jo et enkeltpersonsforetak, men har aldri satt meg inn i det å fakturere kunden...

Skrevet

Hvis du skal drive for deg selv, er det like greit å lære seg fakturering først som sist. Moms trenger du først å betale når du har en omsetning på over 50 000 kr. Men kommer du over dette, må du betale moms av hele beløpet. Dvs at hvis du regner med å tjene mer enn 50 000 på dette i år, så bør du fakturere moms allerede nå.

Det er en del regler for hvordan en faktura skal se ut:

Et salgsdokument skal minst inneholde:

* Dato for utstedelse.

* Nummer som tildeles maskinelt eller er forhåndstrykt. NB: viktig!

* Selgers navn og organisasjonsnummer etterfulgt av bokstavene MVA dersom den næringsdrivende er registrert i mva-registeret.

* Kjøpers navn, adresse eller organisasjonsnummer

* En klar beskrivelse av varen eller tjenesten.

* Kvantum eller omfang av det som er levert eller ytet.

* Vederlaget for varen eller tjenesten samt betalingsforfall.

* Evt tidspunkt og sted for levering.

Eventuell merverdiavgift og andre avgifter.

Husk at fakturaen må lages i 2 eksemplarer, hvor du skal beholde den ene selv. (ifo hentet fra bedin.no)

Du bør ha et fakureringsprogram for dette. fakturalarsen.noer et gratis program som er veldig bra for enkeltmannsforetak.

Lykke til med driften!

Skrevet

Takk for svar, Blowers daughter.

Vet noen om det er slik at jeg må gjøre noe skriftlig i løpet av året slik at dette ikke blir betegnet som svart? Jeg kommer til å skrive fakturaen og sende den, men må jeg dokumentere noe i løpet av året om at jeg har hatt denne kunden osv? Er det noen plass jeg skal sende inn papirer, for å si det slik? Fy som jeg babler...

Skrevet
Fakturere ja - husk moms!

ikke moms før man har passert mva-grensa og registrert seg for det

Skrevet

Jeg kommer ikke til å passere moms grensen i løpet av 12 måneder.

Skrevet
Jeg kommer ikke til å passere moms grensen i løpet av 12 måneder.

da fakturer du uten mva

Gjest tyttebær
Skrevet
Takk for svar, Blowers daughter.

Vet noen om det er slik at jeg må gjøre noe skriftlig i løpet av året slik at dette ikke blir betegnet som svart? Jeg kommer til å skrive fakturaen og sende den, men må jeg dokumentere noe i løpet av året om at jeg har hatt denne kunden osv? Er det noen plass jeg skal sende inn papirer, for å si det slik? Fy som jeg babler...

Du må jo så klart føre et regnskap! Ta vare på alle bilag (kvitteringer, fakturaer o.l.) og føre disse. Det er kanskje lettest å få en regnskapsfører til å gjøre det?

En kopi av fakturaen du har sendt til bedriften skal også være med i regnskapet som et bilag.

Også må du jo ha næringsoppgave for hvert år!

Skrevet

Du skal oppgi hva du har tjent på selvangivelsen.

Noen bedrifter vil nok innberette fakturabeløpet også, kommer ann på om det blir sett på som direkte varesalg eller ei. Men de fleste vet ikke at man skal innberette næringsdrivende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...