Gå til innhold

Gratinerte poteter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gratinerte poteter er kjempegodt, hvordan er din favoritt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine favoritt poteter er skåret i tynne skiver og kokt møre i en blanding av melk og fløte. I lag med litt salt og masse hakket hvitløk og grovkvernet pepper.

Før de legges i et ovnsfast fat og gratineres med ost på toppen. Gjerne ridder eller parmesan.

Oh lykke. :D

Skrevet

Min versjon er ganske lik pulverheksa sin, men jeg vil ha potetene i terninger. Det er også godt med litt selerirot og kålrot i.

Skrevet

Min favoritt er poteter skåret i tynne skiver lagt lagvis med ost, løk/hvitløk og salt/pepper mellom lagene. Avslutt med masse ost, hell over 1/3 l kremfløte og gratiner i ovn.

Mmm!! :D

Skrevet
Min favoritt er poteter skåret i tynne skiver lagt lagvis med ost, løk/hvitløk og salt/pepper mellom lagene. Avslutt med masse ost, hell over 1/3 l kremfløte og gratiner i ovn.

Mmm!! :D

Problemet er at det tar så lang tid å lage fra bunnen av i ovnen.

Eller koker du de møre først og legger de lagvis i formen med ost?

Skrevet

Jeg bruker helst poteter (fra dagen før...) som er ferdig kokt, da går det så kjapt...

Dessuten har jeg kjærlighetsurt i , det smaker nyydelig.....

Basillikum også....

Skrevet

Lagde en gang potet- og fenikkelgrateng. Det var ikke så verst.

Skrevet

Problemet er at det tar så lang tid å lage fra bunnen av i ovnen.

Eller koker du de møre først og legger de lagvis i formen med ost?

Nei, jeg koker dem ikke først. Det er jo så enkelt å bare sette dem i ovnen og ikke tenke mer på dem! Og jo tynnere skiver jo bedre. Det tar ca 50 min, og da kan jeg konsentrere meg om resten av maten i mellomtiden. Det er ikke akkurat noe komme-hjem-stressa-fra-jobb-på-tirsdag-og-skal-bare-lage-noe-kjapt-måltid... men heller noe jeg lager når jeg har tid til å vente. Fredager og lørdager er glimrende gratinerte poteter-dager... :Nikke:

Skrevet

Har en form som tåler både mikro og stekeovn...

Først 7 min. i mikroen.

Deretter 15 min medost på toppen og gratinere i ovnen...

Kjapt og greit... :wink:

Ingredienser<

poteter

salt og pepper

fersk hvitløk

fløte

jarlsberg ost på toppen...

Mayamor

Skrevet

Jeg liker ikke det så godt med "gamle" poteter, litt av poenget er at potetene skal koke i fløte og bli fulle av det.

Jeg lager det veldig likt Pulverheksa ingrediensmessig + at jeg koker i en kjel først MEN dere må da ha maizena i, jenter! Maizena som jevning er dråpen som får smaksløkene til å renne over av begeistring.

Skrevet

Mine gratinerte poteter er berømt! 8)

Poteter i TYNNE skiver, legges lagvis med masse hvitløkspulver, pluss litt salt & pepper. Ha på matfløte opp til kanten av potetene.

Så..... mye ost på toppen, cheddar!! SNADDER!!!

Stekes midt i ovnen til poteten er mør, ca 1 time.

PS. Bruker ikke legge på osten før etter ca halv tid.

Så.... NYT! :briller:

Skrevet

Poenget mitt er at jeg kan ikke ha potetene 50 min i ovnen. Det har jeg ikke tid til etter at lammesteika er tatt ut.

Hos meg hviler den en halv time mens jeg lager ferdig sausen og gratinerer potetene.

Skrevet
Poenget mitt er at jeg kan ikke ha potetene 50 min i ovnen. Det har jeg ikke tid til etter at lammesteika er tatt ut.

Hos meg hviler den en halv time mens jeg lager ferdig sausen og gratinerer potetene.

Ja men da skjønner jeg jo og da er det kjempelurt å koke potetene først! Det skal jeg ta med meg videre også. Måtte bare komme på at det gikk an å spise noe annet enn biff eller kyllingfilet eller andre ting som kan stekes i panna eller lages i gryte... :) da kan det bli et problem å ha potetene i ovnen så lenge jah.

Skrevet

Med fare for å bli kakket i hodet her :wink: -

hvorfor ikke kjøpe de ferdige pakkene fra f.eks. Gartner/ RIMIs egne poser (frosne poser i frysedisken) med fløtegratinerte poteter? En pose holder til 3 hvis de er passe sultne - til 2 hvis de er kjeeeempe sultne og eeeelsker poteter! He,he..

Vet dere - etter at jeg smakte disse - gidder jeg ikke lage selv - disse smaker bare sååå godt!!! Helt som hjemmelaget!!! Tilsetter en fløteskvett og ekstra hvitløk, samt strør med reven ost. Inn i varm ovn - ferdig på 30 minutter!!! Nam!!!!!!

Jeg gjør det enkelt der det ikke merkes særlig forskjell, og der jeg kan nytte tiden til noe bedre (for eksempel på en deilig dessert? ) :D

Skrevet

Gjør det akkurat likedan som Ronja, jeg! :D

Gjett om jeg fikk lyst på gratinerte poteter nå...

Det finnes faktisk nydelig "ferdig-gratinert-poteter" i ferskvaresdisken på Rema, Prix o.l.

Man kan enten varme det i vannbad, mikro eller stekeovn.

Vi brukte det i bryllupet vårt og alle trodde det var hjemmelagd. :sjarmor:

Det var veldig greit å bruke når man skulle ha så mange til middag.

Om jeg bare kunne komme på hva det merket het... :-?

Skrevet

Enkelt og greit - ja, men ikke på langt nær så godt som hjemmelaget :wink:

Skrevet

Ukokte poteter i tynne skiver, smører formen med smør eller oliven, heller over fløte, har hakket løk, hvitløk, salt, pepper og noe grønt , til slutt revet ost på toppen. Nam nam :).

Skrevet

*SIKLE*

*slurp*

Muskat er must!

Og Jarlsberg er best (men liker det kun på gratinerte poteter...)

Mmmmm...

Ferdigpakker er sikkert dyre!?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...