Gå til innhold

wok med ris

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Wok_*
Skrevet

Hvordan lager dere stekt ris?

Alt jeg har lest så langt innebærer å ha i egg først, og så ris. Litt skeptisk til det, blir det ikke mer som en omelett med ris?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri brukt egg jeg, har smakt det når andre har laget det og det blir absolutt ikke omelett-aktig.

Men selv så bare koker jeg ris, og har det i wok panna etterpå.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

du trenger ikke å ha egg i panna for å steke risen. du kan ha en spiseskje olje og middels varme, ikke for varmt - da svir det seg bare. også kan du ha soyaolje og krydder i tillegg til oljen hvis du vil ha litt smak på det.

Skrevet

Når jeg lager stekt ris så visper jeg sammen egg, soyasaus, litt fiskesaus og krydder og blander med risen i panna. Finnes ikke likt på en omelett :)

Skrevet
Jeg har aldri brukt egg jeg, har smakt det når andre har laget det og det blir absolutt ikke omelett-aktig.

Men selv så bare koker jeg ris, og har det i wok panna etterpå.

Pleier å lage det når jeg har risrester. Begynner med å steke løk,og evnt hvitløk. Så putter jeg oppi evnt gulrotstrimler og erter eller lignende. evnt litt wokblanding. krydrer med pepper, chilli og litt salt. har oppkuttet skinke, reker eller stekt kjøtt. Super måte å tømme kjøleskap på. til slutt lager jeg en grop i modten av pannen, hiver to piskete egg i, og rører mens det stivner.

Soyasaus og evnt chillisaus på :)

Skrevet

Ja wok er alltid en grei måte å tømme restemat på.

Lagde wok i går - hadde noen svinefileter jeg måtte få brukt. Strimlet disse og stekte det.

Hadde oppi løk, erter, bønnespirer, vannkastanjer (slikt har jeg alltid på lager), hadde en halv pose med teriyakisaus oppi, kokte en halv pakke med nudler jeg hadde igjen og en dæsj med ris fra dagen før.

Hadde en kvart purre og litt ingefær i kjøleskapet som jeg også brukte.

Masse krydder til slutt.

Restemat trenger absolutt ikke være kjedelig nei :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...