Rime Skrevet 2. februar 2010 #1 Skrevet 2. februar 2010 Hva er varmest på beina til ungene når det er skikkelig kaldt? Stillongs i ull med fot med ullsokk uten på? Eller er det best med stillongs uten fot? Har dere tips til supervarme sokker?
Nigo-san Skrevet 2. februar 2010 #2 Skrevet 2. februar 2010 Hva som er varmest kommer vel mest an på kvaliteten på tøyet, men stillongs med fot er virkelig penger ut av vinduet. I hvert fall her i huset. Strømpebukser med fot varer maks noen uker, så er det hull på tåa. Etter å ha prøvd det sånn ca 300 ganger har jeg skjønt at det er uten fot som gjelder, da kan du i hvert fall ha et håp om at de varer noen måneder. Så får du bare finne noen gode, varme sokker. Evt ta to par hvis det er skikkelig kaldt. Ullvangsokker er gode og varme!
Gjest Gjest_Annine_* Skrevet 2. februar 2010 #3 Skrevet 2. februar 2010 Enig i at det er mest lønnsomt med stilongs uten fot, varer lengre (både mtp slitasje og lengde). Når det gjelder hvor varmt det er, så har jeg opplevd at ullstrømpebukser ofte inneholder mindre ull enn vanlige stilongser, at de har en prosentandel av noe annet i tillegg. Da blir strømpebukseføtter fort kalde.. Så når det er såpass kaldt at man trenger ullundertøy, går vi her for stillongs uten fot, med enten ett par varme ullsokker, eller to par litt tynnere, eller ett tynt og ett tykt par - avhengig av temperaturen... Liker ullvangsokker ja. Har dessuten funnet ut at ullsokker kjøpt i f.eks. sportsbutikk, som er beregnet på fritidsbruk og turgåing osv, ofte er veldig gode og varme - om enn litt dyre.
Susan Sto Helit Skrevet 2. februar 2010 #4 Skrevet 2. februar 2010 Om man bruker stillongs uten fot, så kan man lettere bytte sokker om man blir våt også, og det er jo lurt. Vi bruker ofte litt tykker sokker enn stilongsen, for å være sikre på at man ikke blir kald på bena. Dessuten synes jeg, av egen erfaring, at strømpebukser med fot "siger" i foten, slik at den blir ubehagelig å gå i etter en stund. Det samme skjer ikke med stilongser uten fot.
Modic Skrevet 2. februar 2010 #5 Skrevet 2. februar 2010 (endret) Her i huset er det kun stillongs uten fot som gjelder. Dette på grunn av slitasje, at de holder lenger med tanke på størrelsen, og ikke minst at sokker bytter ungene hver dag, mens stillongsen (uten fot) kan brukes 2-3 dager før vask. Har de strømpebukse med fot, må jo denne byttes hver dag. Dette gir unødvendig mye slitasje pga mye vask. På beina bruker vi Ulvangsokker, Østerdalssokker, eller lignende. I tillegg har de selvfølgelig hjemmestrikkede, gammeldagse ullsokker utenpå, nede i støvlene, når de er ute. Endret 2. februar 2010 av Modic
Nigo-san Skrevet 2. februar 2010 #6 Skrevet 2. februar 2010 Må bare skyte inn at stillongs/strømpebukser med fot er bra til de aller minste, da fungerer det fint med strømpebukse og sokker utenpå når det er kaldt. Det er de store, stinkende pailabbene som tar knekken på dem etterhvert
Susan Sto Helit Skrevet 2. februar 2010 #7 Skrevet 2. februar 2010 Må bare skyte inn at stillongs/strømpebukser med fot er bra til de aller minste, da fungerer det fint med strømpebukse og sokker utenpå når det er kaldt. Det er de store, stinkende pailabbene som tar knekken på dem etterhvert Er enig i det. Syntes med fot var best fram til småtten var to år, men etter det ble det merket vi at svette føtter ble et problem. Både i forhold til at han ble fuktig på bena, og at det luktet, og måtte vaskes oftere.
Lovebird Skrevet 2. februar 2010 #8 Skrevet 2. februar 2010 Bruker helst stilongs uten fot til min datter på 1,5 år også. Synes hun blir veldig klam og kald på beina når hun bruker ullstrømpebukse. Bruker ullstilongs og ullsokker fra Janus nå som det er kaldt ute.
Gjest underlig Skrevet 2. februar 2010 #9 Skrevet 2. februar 2010 Finnes det stilongser med fot? Trodde stilongser var lange underbukser uten fot og strømpebukser var lange underbukser med fot.
Rime Skrevet 2. februar 2010 Forfatter #10 Skrevet 2. februar 2010 Takk folkens! :D grunnen til at jeg spør nå er fordi de skal ha akedag med barnehagen, og det er jo ganske kaldt ute. Og da blir jeg litt bekymra fordi jeg vet han har en tendens til å bli kald på beina. Vil i hvert fall kle på han godt nok! Han er 21 mnd, og vi har foreløpig ikke hatt problemer med hull på tærne og sånt. Har strømpebukser (!) i ull både med og uten fot, og har ikke helt funnet ut hva som er best.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2010 #11 Skrevet 2. februar 2010 Hva som er varmest kommer vel mest an på kvaliteten på tøyet, men stillongs med fot er virkelig penger ut av vinduet. I hvert fall her i huset. Strømpebukser med fot varer maks noen uker, så er det hull på tåa. Etter å ha prøvd det sånn ca 300 ganger har jeg skjønt at det er uten fot som gjelder, da kan du i hvert fall ha et håp om at de varer noen måneder. Så får du bare finne noen gode, varme sokker. Evt ta to par hvis det er skikkelig kaldt. Ullvangsokker er gode og varme! Enig her. Jeg synes det er upraktisk med stillongs med fot nettopp fordi det slites hull på tærne hele tiden. Dessuten synes barnet vårt at bevegeligheten blir mye bedre. Han kan jo bruke stillongsen lenger også... Gode ullsokker er viktig, tynnere innerst, og så tykke, gode!
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2010 #12 Skrevet 2. februar 2010 Mente selvsagt strømpebukse... Ble litt rotete, dette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå