Gå til innhold

Greit å ikke be mobber i bursdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes dere det er greit å ikke be en mobber?

La osss si at mobberen har mobbet på det groveste. Fått med seg folk mot oferet, baksnakket, spredt rykter, fått andre til å ikke leke med offeret, latterliggjort offeret og mase annet. Kan også si at foreldrene er av typen "mitt barn gjør ikke noe". Så å snakke med foreldrene hjalp ikke.

Er det greit å ikke be den type mobber i en bursdag?

Eller er man bare selv en mobber om man tilater at offeret ikke ber mobberen?

Hvordan mener du man skal behandle den slags mobbere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Synes dere det er greit å ikke be en mobber?

La osss si at mobberen har mobbet på det groveste. Fått med seg folk mot oferet, baksnakket, spredt rykter, fått andre til å ikke leke med offeret, latterliggjort offeret og mase annet. Kan også si at foreldrene er av typen "mitt barn gjør ikke noe". Så å snakke med foreldrene hjalp ikke.

Er det greit å ikke be den type mobber i en bursdag?

Eller er man bare selv en mobber om man tilater at offeret ikke ber mobberen?

Hvordan mener du man skal behandle den slags mobbere?

Ja, jeg vil si det er helt greit å ikke be en mobber!

Jeg ble selv mobbet da jeg gikk på skolen, og hadde ikke villet feire bursdagen min om jeg måtte ha mobberen/mobberne i MIN EGEN bursdag! Mange sier: De er barn, de skjønner ikke. MEN JO, de skjønner MEGET vel!

For ditt egets barn beste, og for at h*n skal få en fin bursdagsfeiring ville jeg aldri bedt en mobber

Skrevet

Dette har det nettopp vært to tråder om, ikke vits i å dra opp igjen debatten, er det vel? Bla et par sider bakover så finner du diskusjonene.

Skrevet

Jeg synes det er helt greit å ta hensyn til bursdagsbarnet, det vil si ikke be mobberen.

Skrevet

Jeg syns hensynet til bursdagsbarnet skal settes høyest, men ha i bakhodet at barn som mobber veldig ofte er barn som har det vondt.

Skrevet

Så lenge du ikke inviterer alle de andre i klassen, så er det jo ikke noe problem i det :)

Skrevet
(...) men ha i bakhodet at barn som mobber veldig ofte er barn som har det vondt.

Dette er en populær myte, men den har nok ikke rot i sannheten.

Les denne artikkelen.

-Undersøkelsen vår viste for første gang en klar sammenheng mellom mobberne og proaktiv aggressivitet. Vi har lenge visst at det ikke er synd på de som mobber. Nå kan vi for alvor avlive myten om at mobberne er stakkarer som plager for å hevde seg, sier Roland.
Skrevet
Så lenge du ikke inviterer alle de andre i klassen, så er det jo ikke noe problem i det :)

Så dersom alle de andre i klassen er bursdagsbarnets venner , må bursdagsbarnet velge bort noen av dem for ikke å såre mobberen ?

Skrevet

Les denne artikkelen.

takk for en interessant artikkel :)

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Eg syns det er heilt greit å ikkje be ein mobber i bursdagsselskap. Det vil bare forsure selskapet for de eller den som har blitt mobbet om mobberen skal få komme og spise kake.

Hvem bryr seg vel om mobberen blir såret over det?

Han/hun la opp til det sjøl, så han/hun kan bare ryke og reise (for å si det på den måten, eg har virkelig ingenting til overs for mobbere samme hvilken alder de har).

Skrevet
Hvem bryr seg vel om mobberen blir såret over det?

Jeg synes det er leit. Men så synes jeg ikke at verden er så svart/ hvitt at man kan skille mellom gode og onde barn. Jeg jobber med barn og har aldri til nå møtt en som helt tydelig er mobberen med stor M som er skyld i alt det vonde som skjer.

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet
Jeg synes det er leit. Men så synes jeg ikke at verden er så svart/ hvitt at man kan skille mellom gode og onde barn. Jeg jobber med barn og har aldri til nå møtt en som helt tydelig er mobberen med stor M som er skyld i alt det vonde som skjer.

Det syns ikkje eg. Når man med viten og vilje mobber andre barn så er man "ond" uansett hvordan man ser på det. Det er alltid ein som er verre enn de andre, alltid ein som drar de andre i gang, og da går det glatt fra å være ein mobber til fleire. Men det er alltid ein som starter det. Eg hadde aldri villa utsatt mitt barn for det å måtte feire sin bursdag med ein som mobbet h*n. Men eg hadde og tatt tak i mobbe-problemet og fått ein slutt på det, one way or another. :kjefte:

Skrevet
Jeg syns hensynet til bursdagsbarnet skal settes høyest, men ha i bakhodet at barn som mobber veldig ofte er barn som har det vondt.

Signerer.

Trist, men sant... vanskelig vurdering egentlig..

Gjest Gjest_Kaja_*
Skrevet

Det er ikke greit om dette barnet er det eneste som blir satt utenfor feiringen .. da er du like stor mobber selv ved å holde kun vedkommende utenfor.

Skrevet
Det er ikke greit om dette barnet er det eneste som blir satt utenfor feiringen .. da er du like stor mobber selv ved å holde kun vedkommende utenfor.

Det er heller ikke riktig at noen andre skal utelukkes for ikke å såre en mobber .

Når skal barn lære at deres oppførsel har konsekvenser ?

Ekte konsekvenser , sånne som verden faktisk reagerer med , ikke oppkonstruerte straffer . Dersom du ikke oppfører deg så andre mennesker vil være sammen med deg så er konsekvensen sosial isolasjon .

Når det er sagt så ønsker jeg at mobbere får psykriatrisk hjelp, ikke fordi jeg har så mye medynk med dem , men fordi de er barn og kanskje enda kan endres .

Skrevet

Barnet må holde ut med mobberen på skolen, jeg syns det skal få slippe i sitt eget bursdagsselskap. Barn har godt av å lære at onde handlinger får konsekvenser, hvordan skal mobberen kunne forandre seg om alle bare overser mobbingen? Nei, la barnet ditt få ha en fortreffelig bursdag - uten en forsurende mobber :)

Skrevet

Les denne artikkelen.

Det kan godt være at dette ikke er regelen i de fleste tilfeller, men i noen tilfeller stemmer det at mobberen er en person som selv har det vondt.

Jeg tenker på et par personer, en fra min egen barndom og en som er barn nå. Dette er personer som fremstår som veldig tøffe, og plager eller latterliggjør andre barn. Desse personene er selv veldig usikre personer med lavt selvbilde (slik jeg kjente dem før de begynte å mobbe). Jeg kan godt forstå logikken i dette; det er deres måte å forhåpentligvis få respekt på (ved å fremstå som tøffe), og å fremheve seg eller ta bort fokuset fra seg selv ved å gjøre andre mer "ynkelige" (å få andre til å bli mobbet istedenfor seg selv). Dette er personer som selv har blitt mobbet/plaget.

Så svar på spørsmålet: Bursdagsbarnet bør tas mest hensyn til, først og fremst. Mobbing er ikke akseptabelt uansett grunn, men forståelse for at noen blir mobbere kan man likevel ha, til et visst punkt. Men hvem som skal yte sympati for mobberen er en helt annen sak; slike barn er jo ikke akkurat populære blant de andre foreldrene. Så jeg ville ikke nødvendigvis invitert mobberen av hensyn til mobberens følelser. Men å få mobberen med i en setting der du har kontrollen og holder et skarpt øye med hvordan det går, kan være nyttig, og kan faktisk også være den anledningen der du har mulighet til å snu situasjonen.

Mobberen er kanskje ikke vant med å bli bedt, og vil derfor bli veldig glad og få bedret selvtillitten sin nå. Han vil komme i en positiv setting med de andre barna, men er "omringet" av voksne, og kan derfor ikke utøve sitt vanlige "image". Dette kan faktisk være en lettelse for ham, og får nå mulighet til å vise den gode siden som han kanskje EGENTLIG har lyst å vise. Et par timer i et bursdagsselskap kan være nok til at han har fått en ny start med de andre barna, noe han kanskje har ønsket innerst inne, men ikke klart å gjøre på egenhånd.

Om han skulle vise noen negative tendenser, er du der og får anledning til å snakke med ham på riktig måte. (Foreldrene høres jo ikke ut som de bryr seg. Kjenner sånne foreldre, og kan nesten påstå at de har en god del av skylden for at han er slik han er.)

Så jeg ser kun at dette kan være en god mulighet, om vi da ikke snakker om en som er veldig ufyselig og voldelig.

Kanskje er det noe sånt som skal til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...