Gå til innhold

Hvordan ville dere reagert?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mimi_*
Skrevet

Hvordan ville dere reagert hvis en nyfødt baby, bare noen uker - for det første ligger på et eget rom, på magen hele natten, og ved siden av en fryser!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved siden av fryseren ville jeg skjønt, for den summer sikkert, og det liker vel babyen å høre på. Eget rom og på magen er jo i strid med forskningsbaserte anbefalinger, og det ville jeg nok gjort foreldrene oppmerksom på. Men jeg ville tenkt og trodd at foreldrene elsker barnet sitt og vil det vel, de har bare andre tanker om barnets beste enn hva jeg har.

Skrevet

Kan ikke se at fryseren spiller noen rolle. Vet ikke om det gjør noe at den ligger på eget rom heller, det er vel mest stress for foreldrene(mer kav å gå inn på et annet rom for å gi babyen mat enn å bare løfte den over i egen seng).

Men at den sover på magen er jo ikke så bra, ville vel nevnt det for foreldrene.

Skrevet
Kan ikke se at fryseren spiller noen rolle. Vet ikke om det gjør noe at den ligger på eget rom heller, det er vel mest stress for foreldrene(mer kav å gå inn på et annet rom for å gi babyen mat enn å bare løfte den over i egen seng).

Men at den sover på magen er jo ikke så bra, ville vel nevnt det for foreldrene.

Ok.. Jeg bare tenker hvis jeg selv skulle ligget på et rom med sengen rett ved siden av en fryser. Hadde klikka.

Foreldrene vet meget godt om dene faren, men de gjør ikke noe med det.

Hvis babyen gråter snur de seg rundt å legger seg til å sove. Hvis de ikke får sove går de inn å gir henne flaske og legger henne igjen.

Men dette med at hun sover på magen bekymrer meg virkelig. De sier de har baby-call, men hva hjelper vel det hvis babyen ligger med hodet ned å ikke får puste?? Huff:'(

Skrevet

Babyer liker ofte å ha lyd rundt seg når de skal sove, de er vandt til dunkingen fra morens hjerte i magen. Men hvordan vet du at de bare snur seg rundt hvis hun begynner å gråte?

Og nei, babycallen hjelper ikke i det hele tatt hvis hun slutter å puste

Skrevet
Babyer liker ofte å ha lyd rundt seg når de skal sove, de er vandt til dunkingen fra morens hjerte i magen. Men hvordan vet du at de bare snur seg rundt hvis hun begynner å gråte?

Og nei, babycallen hjelper ikke i det hele tatt hvis hun slutter å puste

Ok, skjønner!:) De har sagt det selv.. Er mye rart rundt disse og denne stakkars babyen. Har tenkt på å ringe barnevernet, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. Babyen er eldre nå, den er litt over et halvt år, men allikevel har den vel omtrent sovet mer borte en hjemme. Når hun var ca 3mnd sov hun borte fra fredag til lørdag, ble hentet av moren, kjørt et annet sted og sov dertil søndag og ble hentet søndag kveld. Det eneste hun "så" sin mor var i bilen fra det ene til det andre stedet... Huff, synes det er så fælt:(

Skrevet

På hvilket grunnlag skal du ringe barnevernet?

Det at babyen sov på magen er ikke noen grunn. Det kan være medisinske årsaker til det. (hadde selv en som måtte sove på magen i noen mnd pga fare for å bli kvalt av eget gulp, etter anbefaling fra barsel og helsesøster)

Det å sove på eget rom er heller ingen grunn.

Mange barn sover bedre når de ikke ligger sammen med foreldrene

Fryseren skjønner jeg ikke hvorfor du henger deg opp i?

Hva er det med denne fryseren som liksom skal være feil?

Det at barnet sov borte en helg når det var 3 mnd, er det også grusomt?

Dersom barnet var hos personer det var trygt på, og fikk mat og stell og god omsorg?

Vi må bare akseptere at ikke alle foreldre gjør som vi selv mener er best, men de gjør det DE mener er best for seg...

Så lenge barnet ikke lider fysisk eller psykisk, så får vi bare la dem gjøre det som passer sin familie best

Skrevet
På hvilket grunnlag skal du ringe barnevernet?

Det at babyen sov på magen er ikke noen grunn. Det kan være medisinske årsaker til det. (hadde selv en som måtte sove på magen i noen mnd pga fare for å bli kvalt av eget gulp, etter anbefaling fra barsel og helsesøster)

Det å sove på eget rom er heller ingen grunn.

Mange barn sover bedre når de ikke ligger sammen med foreldrene

Fryseren skjønner jeg ikke hvorfor du henger deg opp i?

Hva er det med denne fryseren som liksom skal være feil?

Det at barnet sov borte en helg når det var 3 mnd, er det også grusomt?

Dersom barnet var hos personer det var trygt på, og fikk mat og stell og god omsorg?

Vi må bare akseptere at ikke alle foreldre gjør som vi selv mener er best, men de gjør det DE mener er best for seg...

Så lenge barnet ikke lider fysisk eller psykisk, så får vi bare la dem gjøre det som passer sin familie best

Nei, har ikke hengt meg opp i det med fryseren.. Jeg synes det var litt rart, ja. Men så så jeg hva Shade skrev og da skjønte jeg det.

Ja, jeg henger meg opp i at barnet sov borte så mye allerede i 3mnd alder. Hun sov borte mye før det, men ikke en hel helg.

Jeg (kanskje det bare er meg?) synes det er mot normalt at en baby begynner å bli satt bort til andre for en dag, to dager eller en hel helg allerede fra den er noen uker.

Det er ingen medisinske grunner til at hun sover på magen.

Det er en grunn til at man får en body hvor det står "Denne siden opp" på sykehuset. Er det medisinske grunner har jeg bedre forståelse for det, men uansett er det et faktum at det store antallet krybbedød i Norge for noen år tilbake, hadde mye skyld i at babyer lå på magen eller i sideleie uten tilsyn. Hadde du ditt barn på eget rom eller på ditt rom da det lå på magen?

Kunne skrevet så mye mer som har hendt, men vet ikke om jeg vil begi meg videre inn på dette. Ville bare se om noen andre har samme meninger som meg.

Skrevet
Nei, har ikke hengt meg opp i det med fryseren.. Jeg synes det var litt rart, ja. Men så så jeg hva Shade skrev og da skjønte jeg det.

Ja, jeg henger meg opp i at barnet sov borte så mye allerede i 3mnd alder. Hun sov borte mye før det, men ikke en hel helg.

Jeg (kanskje det bare er meg?) synes det er mot normalt at en baby begynner å bli satt bort til andre for en dag, to dager eller en hel helg allerede fra den er noen uker.

Det er ingen medisinske grunner til at hun sover på magen.

Det er en grunn til at man får en body hvor det står "Denne siden opp" på sykehuset. Er det medisinske grunner har jeg bedre forståelse for det, men uansett er det et faktum at det store antallet krybbedød i Norge for noen år tilbake, hadde mye skyld i at babyer lå på magen eller i sideleie uten tilsyn. Hadde du ditt barn på eget rom eller på ditt rom da det lå på magen?

Kunne skrevet så mye mer som har hendt, men vet ikke om jeg vil begi meg videre inn på dette. Ville bare se om noen andre har samme meninger som meg.

:popcorn: Tror du er på bærtur.

Gjest Biscuit
Skrevet

Som du sier så er det pga. litt mindre sjanse for krybbedød at leger anbefaler foreldre å la barna sove på ryggen. Babyer sover jo som kjent best på magen, så synes det må være opp til foreldrene å bestemme. Å legge barnet på magen er ikke synonymt med krybbedød, like likte som å ta p-piller er synonymt med å få kreft. Det er snakk om mikroskopiske prosenter her. Selv sov jeg litt på ryggen og litt på magen som baby. :) Hvis noen lurer på hvorfor det føles bedre å sove på magen har jeg sakset denne:

"Stomach sleeping makes sense in a lot of ways. For one, babies often sleep better that way. When a baby is on his back, a reflex causes his limbs to fly up in a disorganized fashion. This is fine for an awake baby, but a lot harder for a baby trying to shut down and go to sleep. Babies are affected by this in varying degrees, but some are constantly awakened by smacking themselves in the face, or just by the abrupt movement of their bodies. On the stomach, the baby's body is tucked away and the view of the world is limited, making it easier for the baby to shut down and tune out."

Skrevet

Kjære deg ts, synes du får svært mye unødvendig pes i denne tråden. Det er en grunn til at du bekymrer deg, og det er selvsagt mange bekymringer du IKKE har nevnt i denne tråden. Om du har en generell bekymring for velferden til dette barnet,, så syens jeg du skal ringe barnevernet og fortelle om din bekymring, kanskje de vil synes det er god nok grunn til bekymring når de hører de forskjellige tilfellene du synes er bekymringsfulle. Vi vet jo svært lite i forhold til det du vet, og føler. For barnets beste, så synes jeg du skal ringe barnevernet og snakke med dem.

Er helt enig i at det er vilt å legge barnet på magen gjennom natten, og det er feil at det er kun "mikroskopiske sjanser", som en annen skrev over. spedbarnsdødeligheten gikk drastisk ned her i landet etter at man begynte md anbefalingene om å legge barnet på ryggen. Det jeg synes gir mest grunn til bekymring er hva du skriver om foreldrenes reaksjoner på barneggråten. Om dte er slik at de snur ryggen til, så er det i seg selv grunn nok til å ringe barnevernet. Et spedbarn som gråter, gjør det fordi det ahr grunn til, fordi det er tørst, sultent, lei seg, redd osv, det ahr et basisbehov som foreldrene skal dekke. Jeg forstår godt din bekymring, ring barnevernet du, det skader ingen :klem:

Skrevet
Som du sier så er det pga. litt mindre sjanse for krybbedød at leger anbefaler foreldre å la barna sove på ryggen. Babyer sover jo som kjent best på magen, så synes det må være opp til foreldrene å bestemme. Å legge barnet på magen er ikke synonymt med krybbedød, like likte som å ta p-piller er synonymt med å få kreft. Det er snakk om mikroskopiske prosenter her. Selv sov jeg litt på ryggen og litt på magen som baby. :) Hvis noen lurer på hvorfor det føles bedre å sove på magen har jeg sakset denne:

"Stomach sleeping makes sense in a lot of ways. For one, babies often sleep better that way. When a baby is on his back, a reflex causes his limbs to fly up in a disorganized fashion. This is fine for an awake baby, but a lot harder for a baby trying to shut down and go to sleep. Babies are affected by this in varying degrees, but some are constantly awakened by smacking themselves in the face, or just by the abrupt movement of their bodies. On the stomach, the baby's body is tucked away and the view of the world is limited, making it easier for the baby to shut down and tune out."

Det du tydeligvis ikke har fått med deg, er at soving på magen kun skal foregå på dagtid, hvor man bedre kan holde øye med om barnet har det bra. Om kvelden og natten SKAL babyen sove på ryggen.

Skrevet
:popcorn: Tror du er på bærtur.

Jeg er helt uenig med deg.

Gjest Biscuit
Skrevet
Det du tydeligvis ikke har fått med deg, er at soving på magen kun skal foregå på dagtid, hvor man bedre kan holde øye med om barnet har det bra. Om kvelden og natten SKAL babyen sove på ryggen.

Joda, jeg har fått med meg det. Det du kanskje ikke har fått med deg er at at denne nedgangen i krybbedød etter at man begynte å anbefale ryggleie overhodet ikke er godt nok dokumentert, at det er mange andre ting som spiller inn på resultatet og at det er stor uenighet om en slik konklusjon. Noe annet som har stor innvirkning på krybbedød er røyking under svangerskapet. Det er jo også noe det har kommet mye mer fokus på etterhvert, og kan ha kommet med under "ikke legg babyen i mageleie"-nedgangen. For ikke å snakke om de gamle skumgummimadrassene som avga en masse giftstoffer når den kom i kontakt med gulp og urin. Vi bruker idag en helt annen type madrasser. Kunne fortsatt lenge med å liste opp slike ting...

Helt greit å anbefale ryggleie, men man kan ikke gi det all æren for nedgangen i dødstallene. Har full forståelse for en mor som velger mageleie om hun merker at barnet sover bedre slik. Akkurat som jeg har forståelse for de som velger ryggleie fordi de har blitt anbefalt å gjøre det. Begge vil jo bare barnets beste.

Forøvrig røkte min mor gjennom hele svangerskapet. Jeg sov også mye på magen (til og med om natten) på en skumgummimadrass. Utrolig at jeg overlevde ;)

Skrevet
Utrolig at jeg overlevde ;)

Beklager for at jeg avsporer litt her, men det "argumentet" er rett og slett så utrolig tåpelig!

Ja du overlevde, men det var mange som ikke gjorde det.

Tidligere drakk de også når de var gravide og enkelte gjør det enda, barn har overlevd det og men skal man dermed si at det er greit?

Nå vet vi mye mer om hva som er eller kan være skadelig og fler barn enn noensinne (ihvertfall i den vestlige verden) overlever fordi de fleste foreldre gjør ting annerledes i dag enn det de gjorde for 50 (bare et eksempel, kunne like gjerne sagt 30 eller 100) år siden.

Skrevet

Jeg mener du overreagerer noe fryktelig, TS.

Jeg kan ikke se noen steder at det er snakk om omsorgssvikt her.

Ja, det er anbefalt at små barn ligger på ryggen, men det betyr dermed ikke at det er ulovlig å gjøre noe annet enn hva anbefalingene tilsier.

Min datter lærte å snu seg tidlig og hun ville kun ligge på mage, det nyttet ikke å snu henne på rygg, siden hun snudde seg like kjapt tilbake.

Og det med overnatting skjønner jeg heller ikke, jenta mi sov hos min mor allerede som 6 uker gammel.

Det gikk helt fint, ungen koste seg, bestemor koste seg med barnebarnet sitt og foreldrene koste seg hjemme. ;)

Foreldrene trengte sikkert bare litt avlastning og litt tid til hverandre.

Man er ikke dårlige foreldre bare for at man gjør noe annet enn man selv ville valgt.

Skrevet (endret)

Det er ikke ulovlig å la babyer ligge på magen, det er en anbefaling. Så dumt, men ikke bv-grunn. Fryseren, helt greit. Eget rom, også greit. At babyen var borte mye fra sin mor, synes jeg er også greit, hvis babyen var med en kjent person og fikk god omsorg. Jeg synes ikke det er greit hvis babyen må ligge alene og gråte, men det er slik at foreldrene bestemmer hvordan de vil oppdra barnet, sålenge det ikke er beviselig direkte skadelig. Prøv heller å hjelpe foreldrene og følg med om det skulle bli verre.

Endret av Harlekin
Skrevet
Hvordan ville dere reagert hvis en nyfødt baby, bare noen uker - for det første ligger på et eget rom, på magen hele natten, og ved siden av en fryser!?

på grunnlag av dette kan jeg ikke se noen grunn til bekymring . Hva er det med fryseren ? Synes du ikke babyen har pent nok rom ?

Jeg tror ikke den bryr seg så mye om det .

Min eldste lå og på magen om natta , hvis ikke sov hun ikke i det hele tatt .

Gjest Biscuit
Skrevet
Beklager for at jeg avsporer litt her, men det "argumentet" er rett og slett så utrolig tåpelig!

Ja du overlevde, men det var mange som ikke gjorde det.

Tidligere drakk de også når de var gravide og enkelte gjør det enda, barn har overlevd det og men skal man dermed si at det er greit?

Nå vet vi mye mer om hva som er eller kan være skadelig og fler barn enn noensinne (ihvertfall i den vestlige verden) overlever fordi de fleste foreldre gjør ting annerledes i dag enn det de gjorde for 50 (bare et eksempel, kunne like gjerne sagt 30 eller 100) år siden.

Trodde virkelig det var helt opplagt at "Forøvrig røkte min mor gjennom hele svangerskapet. Jeg sov også mye på magen (til og med om natten) på en skumgummimadrass. Utrolig at jeg overlevde ;)" (legg spesielt merke til ;)) var en flåsete kommentar og ikke et argument, men jeg har kanskje overvurdert menneskene her inne sånn sett.

Skrevet
men jeg har kanskje overvurdert menneskene her inne sånn sett.

Hersketeknikk og gitt :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...