Gå til innhold

Champagne Supernova

SuperNova

Anbefalte innlegg

Denne dagboken er mest ment som min egen loggbok i en periode jeg skal forsøke å justere min egen livsstil. Kort oppsummert om meg selv: Jeg har nettopp fylt 34 år. Jeg er gift og er mamma til en fin gutt på tre år. Jobber 100% i en stilling jeg trives helt greit i. Livsstilen min har ikke vært helt topp, men det skal jeg forandre på. Fra og med i dag, faktisk! Jeg tar ett skritt om gangen...

1. februar: Jeg sluttet å røyke!

DETTE ER DET VIKTIGSTE JEG KAN GJØRE FOR HELSEN MIN!

Jeg har røyket siden jeg var 16 år. Jeg har hatt lange pauser innimellom, men har alltid begynt igjen. Ingen sigaretter i dag, men jeg har på nikotinplaster.

Håper jeg klarer dette uten å legge på meg for mye.

Jeg har bestemt meg for å føre dagbok for å få oversikt over hva jeg spiser, slik at det er lettere å justere hvis jeg går opp i vekt. Det er selvsagt motiverende i seg selv!

Mat:

Frokost/lunsj: 1/2 fersk ananas, 1 glass biola naturell

Middag: Tre hjemmelagde kjøttkaker (av karbonadedeig), 1 potet, broccoli og aspargesbønner. Litt eple til dessert.

Kveldsmat: 2 brødskiver, 1 med makrell i tomat, 1 med brelett, kalkun, hvitost (vanlig Synnøve) og agurk.

Diverse: Dent-pastiller, tran og kalsiumtablett

Drikke: Litt vann og to kopper kaffe med melk.

Bevegelse: Ingenting... Jeg er fokjølet og hjemme fra jobb.

Jeg synes det har gått fint ikke å røyke :)

Endret av SuperNova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2. februar: Jeg er fortsatt syk og er hjemme fra jobb. Utrolig irriterende, for jeg har vært syk så mye i det siste. Når jeg er hjemme slik, blir det mye soving og litt rare måltider. Det positive er at jeg absolutt ikke har lyst til å røyke.

Mat

Frokost: 1/2 stor banan med vaniljeyoghurt (Ja-yoghurt fra Tine)

Lunsj: 1 brødskive med Brelett, egg og kaviar

Middag: Wok med svinefilet og frossen wok-blanding, kokt ris. 1 medium porsjon.

Kveldsmat: 2 knekkebrød (Rugsprø) med Brelett, hvitost (vanlig Synnøve) og paprika og et glass Biola naturell.

Diverse: Tran, kalsiumtablett og Dent-pastiller. Og to Halslinser!

Drikke

To store kopper kaffe med melk, to glass Coca Cola zero, vann

Bevegelse

Ingenting. Er jo syyyyyyk!

Når jeg skal endre livsstilen min, er det ikke bare røykingen jeg skal til livs. Jeg har dessverre en litt for lang liste med ting jeg skal endre på. Men røykingen er det viktigste grepet jeg skal ta, så det må få være 1. prioritet en lang stund fremover. Jeg regner med at når jeg har klart å være røykfri i 5 måneder, bør mye være gjort.

Når man slutter å røyke, får man høyere forbrenning. Det betyr at hvis man slutter å røyke, vil man de første månedene gå opp 2-4 kilo, med mindre man spiser mindre eller beveger seg mer. Men deretter vil forbrenningen justere seg, slik at den blir "normal" igjen. Det er litt kjedelig at jeg må "slanke" meg samtidig som jeg slutter å røyke, men det må jeg bare klare. Jeg får kose meg med godis i helgene, og være streng i ukedagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du var inne og snek hos meg, så da sniker jeg tilbake. ;)

Så gøy! Jeg kommer nok til å snike litt igjen, så ikke føl deg for trygg. ;)

Onsdag 3. februar:

Fortsatt røykfri - det går lekende lett med kombinasjonen nikotinplaster og kraftig forkjølelse. Jeg tror faktisk ikke jeg har vært så sørpe forkjølet på mange år! Men i morgen MÅ jeg på jobb, det er noen ting jeg må få fikset. Tipper de blir glade på jobben for å få tilbake en konstant hostende og harkende kollega...

Mat

Frokost: 1/2 banan, litt fersk ananas og litt yoghurt (Tine Ja med vanilje)

Lunsj: Litt fersk ananas og 1 glass biola naturell

Middag: 2 lomper fylt med røkelaks, eggerøre, agurk og purreløk, til sammen 1 ss lettrømme (litt spesiell form for wraps)

Kveldsmat: 2 knekkebrød med Brelett, gulost (vanlig Synnøve) og paprika

Diverse: Tran og kalsiumtablett

Drikke

Vann, to store kopper kaffe med melk, 1 glass coca cola zero

Bevegelse

Ingenting. Sofa og TV-dag. Jo forresten: Løping til badet for å finne mer Kleenex.

Jeg må finne på en premie å gi meg selv hvis jeg klarer å holde meg røykfri uten å "trøstespise" i 6 uker, som er første delmål. Hva skal jeg finne på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag 4. februar - 4 røykfrie dager!

I dag var jeg på jobb, og det var flere ulike situasjoner som gjorde at jeg fikk lyst på røyk. Men det gikk i grunn veldig greit. I tillegg til å bruke nikotinplaster har jeg tygget 3 nikotintyggegummier i dag. Jeg har hørt at hvis man bruker nikotinerstatningsprodukter når man slutter å røyke, minskes risikoen for å gå opp i vekt. I tillegg er det litt lettere å slutte når man slipper de verste abstinenssymptomene.

Nå nettopp kom min kjære mann hjem fra byen, og han hadde med seg en 10-pakning med 2 sigaretter igjen. Handlekraftig tok jeg sigarettene og knekte dem i søpla med det samme jeg så dem! (Mannen min slutter også å røyke - så han ble ikke sint, men sikkert bare glad for at jeg ikke "kjefta")

Jeg har vært flink med mat også. Det eneste er at det gikk nesten 7 (!) timer mellom lunsj og middag, og det er ikke bra. Glemte Biolaen min også...

Mat

Frokost: 1 Rugsprø knekkebrød med Brelett og lettere brunost

Lunsj: 2 skiver grovbrød med Brelett, gulost (vanlig Synnøve), kalkunskinke og paprika

Middag: 2 porsjoner Bolognese-suppe

Kveldsmat: 1 eple og en appelsin med mager vanilje-kesam

Diverse: Läkerol-pastiller, kalsiumtablett og tran

Drikke:

Vann, 2 kopper svart kaffe og 1 stor kopp kaffe med melk (Ja - jeg drikker svart kaffe på jobb og har melk i den når jeg er hjemme:-)

Bevegelse:

Gå fra jobb og til barnehagen - 38 minutter ikke så veldig rask gange (mye snø!)

I morgen er det fredag, og da skal jeg kose meg:-)

Endret av SuperNova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter innom deg og - så dyktig du er som griper fatt i "alt" på en gang! Det er virkelig ikke lett å skulle endre livsstil så radikalt som du gjør altså!

Jeg har forresten ei venninne som er røykfri på andre måneden nå - hun har fått tabletter hos legen som fungerer mot abstinensene. Begynner med full dose og trapper ned gradvis - det fungerer visst kjempefint (bare et tips om dere syns det blir vanskelig å slutte på egenhånd). Anbefaler å lese den "Rndelig røykfri" boka også - den er faktisk bra (jeg har lest tre fjerdedeler hos kjæresten som skulle slutte å røyke, men som ikke har fått begynt å lese enda :ler:)

Også er jeg glad du setter av dager for kos! En kan ikke være helt nazi hele tiden :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hyggelig! Hilsen fra både Tiger'n og Supramundane - det er veldig hyggelig og oppmuntrende :)

Jeg er fortsatt røykfri! Dessverre fortsatt forkjølet også... Som gir utslag i rar måltidsrytme.

Mannen min kom hjem med en nydelig flaske champagne i dag - Moët&chandon grand vintage!!! Det er mannen sin, det. Men tro det eller ei, jeg sparer flasken litt.

Fredag 5. februar - tørre fakta

Mat

Sen frokost: 1 banan med yoghurt (Ja m/vanilje fra Tine)

Middag: Salma-laks med creme fraiche-saus (lett), fullkornsbulgur og broccoli - nydelig!!!

Kvelds: 1 glass biola naturell

Diverse: Läkerol-pastiller

Drikke:

Vann, to store kopper kaffe med melk, en halv flaske rødvin (Masi campofiorin)

Bevegelse:

Ingenting, bortsett fra at magemusklene får kjørt seg pga kontinuerlig hosting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært på kino med mann og barn. Pelle Politibil går i vannet er kanskje ikke helt my cup of tea, men gutten storkoste seg og pappa'n sovna, så alt i alt må det kalles et vellykket arrangement for alle sammen! Det var første gangen gutten var på kino, og han syntes det var veldig spennende. Han hadde med seg eplebåter som godteri og var veldig fornøyd med det.

Jeg røyker ikke! Det føles litt rart noen ganger, som om jeg har glemt å gjøre noe, liksom. Jeg er veldig fornøyd med meg selv, virkelig.

Lørdag 6. februar

Mat

Frokost: 1 kokt egg, 1 skive ferskt, grovt rugbrød m/kalkun, ost (vanlig Synnøve) og paprika. Noen eplebåter.

Lunsj: 1 McFeast-burger fra Macer'n. Og 5 pommes frittes!

Mellom: 1/2 glass Biola naturell

Middag/kvelds: Biff, litt ovnsbakte poteter og masse ovnsbakte tomater, chili- og kesam-saus.

Lørdagsgodt: 1 croissant, ca 1/2 plate mørk sjokolade m/pasjonsfrukt, ca 2 never potetgull.

Drikke:

1 glass ferskpresset appelsinjuice, 2 glass pepsi max, 1 kaffe latte, vann, 1/2 flaske rødvin

Bevegelse:

Strengt tatt ingenting. Er fortsatt ikke i form. Blir jeg ikke bedre til mandag, må jeg til legen!

Endret av SuperNova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom og snoker litt :)

Så flink du er som slutter å røyke! Syntes det var knallvanskelig selv. Syns faktisk det enda er vanskelig, over et år etterpå :ler: Jeg har begynt å tygge tyggis i stedet da, det ikke om det er så mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svipa :vinke:

Du har i hvert fall vært flink :) Det sier litt om hvor avhengighetsskapende sigaretter er hvis du fortsatt tenker på det ett år etter at du har sluttet...

Man skader i hvert fall ikke lungene sine av tyggis! Jeg forsøker å være litt obs på det, men tenker at det er mye bedre at jeg tar meg en ekstra tyggis enn at jeg røyker.

Dette har virkelig vært en kosehelg for mitt vedkommende.

Søndag 7. februar

Mat

Frokost: 1 1/2 skive grovt rugbrød med egg og kaviar

"Lunsj": 2 konfektbiter fra Kaffebrenneriet (én med bringebær og én med pasjonsfrukt), 1/2 rosinbolle

Middag: Karrigryte med gratinert fullkornsmakaroni, paprika som tilbehør

Dessert: Filetert blodappelsin m/mager vaniljekesam

Kveldsmat: 1 skive grovt rugbrød med Brelett, kalkun, gulost (vanlig Synnøve) og paprika

Snacks: 2 ruter mørk sjokolade med pasjonsfrukt (de rutene er ganske store) og 2 never potetgull

Drikke

1 glass ferskpresset appelsin- og grapefruktjuice, 2 store kopper kaffe med melk, vann, 2 glass rødvin

Bevegelse

Søndagstur (30 minutter effektiv gange) i solen :sol: Så satte jeg meg på en benk og koste meg lenge.

Blir spennende å veie seg i morgen! Hvis jeg går opp i vekt, vet jeg i det minste at det er noen kalorier jeg kan knipe litt på uten at jeg vil lide noen nød :ler: Jeg har levd godt i helga!

Endret av SuperNova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det en uke siden jeg veide meg, så jeg tenkte jeg skulle sjekke hvordan det stod til. Jeg var ganske spent da jeg trippet opp på vekten, som er av den gamle typen - ikke noe elektronikk her i gården. Jeg kjente haka falt ned til knærne da det viste seg at jeg har gått opp nesten to kilo på en uke. Opp to kilo! Da jeg gikk av vekten, la jeg merke til at den var justert feil, den stod på 2 kilo når det skulle stå 0... Litt av en lettelse!

Moralen er at jeg uansett bør kjøpe ny vekt. Jeg vil gjerne vite nøyaktig hvor mye jeg veier :ler: Hvor kjøper jeg det? Elkjøp?

I dag føler jeg meg ganske frisk, heldigvis. Det er tut og kjør på jobben - det går fint ikke å røyke, men jeg savner røykepausene, bare å reise seg og forlate alt sammen i 7 minutter. Jeg har dessuten hatt litt rare abstinenser: En intens uvirkelighetsfølelse som varer i noen få sekunder. Jeg har lest at det ikke er helt uvanlig, og at det er fordi all kullosen er i ferd med å forlate kroppen...

Dagens tørre fakta:

Mandag 8. februar

Mat

Frokost: 1 Rugsprø-knekkebrød med Brelett og lettere brunost

Lunsj: Litt salat med mest grønnsaker+litt fetaost, 1 skive grovt rugbrød med Brelett, kalkun, gulost og paprika

Mellom: 1 skive grovt rugbrød med Brelett og lettere brunost

Middag: Chili con carne med kokt ris og litt avocado, ganske stor porsjon

Drikke

Vann, tre kopper svart kaffe, 1 1/2 stor kopp kaffe med melk

Bevegelse

Gå fra jobb til barnehage, hurtig gange i 30 minutter

Endret av SuperNova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt røykfri - nå bruker jeg litt svakere røykeplaster og tar en nikotintyggis av og til hvis jeg føler for det.

Tørre fakta tirsdag 9. februar:

Mat

Frokost: 1 Rugsprø knekkebrød med Brelett og lettere brunost, en liten bit gulrot

Lunsj: Litt salat og 1 brødskive med Brelett, kalkun, gulost (vanlig Synnøve) og paprika

Mellom: 1 brødskive med Brelett, kalkun, gulost (vanlig Synnøve) og paprika, 1 eple

Middag: Trukket skrei m/eggesmør, 1 kokt potet og rå gulrot

Kvelds: Litt yoghurt (Tine Ja med jordbær)

Diverse: Läkerol-pastiller, tran og kalsiumtablett

Drikke:

3 kopper svart kaffe, 2 store kopper kaffe med melk, masse vann

Bevegelse:

Gå hjem fra jobb, 25 minutter rask gange, yoga (ashtanga) 1 time

Endret av SuperNova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg holdt meg røykfri i 10 dager. Jeg røyka ca 15 om dagen, så nå har jeg spart kroppen for hele 150 sigaretter. I tillegg har jeg spart 600 kroner.

Jeg føler ikke at jeg legger på meg noe særlig heller. Siden vekta mi er ubrukelig, må jeg stole på "bukse- og belteindeksen", og ikke noe strammer mer enn før. Bra!

Så prosjektet mitt er 100% vellykket hittil. Jeg føler at jeg er i ferd med å lykkes med noe viktig, og det gir en god følelse og selvtillit.

Jeg jobber aktivt med psyken og forsøker å visualisere meg selv som en sunn og frisk person. Jeg føler at dette hjelper meg veldig. Det er viktig å være bevisst på å unngå "jeg skal ikke røyke, jeg må ikke røyke"-tenking, for da tenker man jo på røyk... Det er bedre å bare fokusere på gevinstene, nemlig at man blir sunnere, friskere, får penere hud etc.

I dag har jeg vært hos fotpleier, og det var godt det :)

Tørre fakta onsdag 10. februar:

Mat

Frokost: 1 Rugsprø-knekkebrød med Brelett og lettere brunost

Lunsj: 1 brødskive med Brelett, kalkun og gulost (vanlig Synnøve), 1 brødskive med Brelett og lettere brunost

Mellom: 1 eple

Middag: Kikert-gryte (med kikerter, løk, paprika og tomat) og fullkornsris. Noen cherrytomater ved siden av. Litt appelsin til dessert.

Kveldsmat: 1 brødskive med makrell i tomat+1 glass Biola naturell

Drikke

2 kopper svart kaffe, 1 stor kopp kaffe med melk, vann

Bevegelse

Gå superfort fra jobb til fotpleier (20 minutter) Hadde dårlig tid!

Endret av SuperNova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørre fakta torsdag 11. februar

Mat

Frokost: 1 Rugsprø-knekkebrød med Brelett og lettere brunost. Litt ananas.

Lunsj: 2 brødskiver med Brelett, kalkunskinke, gulost (vanlig Synnøve) og paprika

Mellom: 1 eple

Middag: Fullkornspasta med tunfisk. Tomater. Ananas til dessert.

Kveldsmat: 1 skive ristet brød med Brelett og lettere brunost.1 glass Biola naturell.

Diverse: Tran og kalsiumtablett. Noen få sukkerfrie halspastiller.

Drikke: 2 kopper svart kaffe. 1 stor kopp kaffe med melk. Vann.

Bevegelse: Rask gange fra jobb til barnehage - 30 minutter

Gretten i dag. Har hatt veldig lyst på røyk et par ganger. Synes det er kjedelig å være flink hele tiden. Var på et møte i dag, og selv om jeg ikke snakket om at jeg har sluttet å røyke, var det noen som begynte å snakke om røykeslutt. Hun ene fortalte at hun hadde lagt på seg 10 kilo etter at hun sluttet, og så var det en kar som høyna til 15 kilo. Selv om de trente og var nøye med kostholdet. Hjelp! Jeg vil ikke legge på meg!

Dagens høydare: En kar på jobben som jeg har stor respekt for, fortalte at han hadde vært på et info-møte der jeg hadde et langt innlegg. Han syntes jeg hadde vært flink, og at det var fint med, sitat: "kvinner som var så tydelige". Det var hyggelig, for jeg føler meg ofte mer som en ullen dott. Greit at jeg ikke oppfattes sånn.

Endret av SuperNova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fredag :hoppe:

Dagens oppsummering:

Fortsatt ingen røyk!

Mat

Frokost: Havregrøt m/kruskakli, 1/2 ts sukker, eple og ekstra lett melk

Lunsj: 2 brødskiver med Brelett, kalkun og paprika.

Mellom: 1 pære og 1/2 appelsin

Middag: 2 kylling/kalkun-pølser i lompe, rå løk, potetmos, sennep og ketsjup

Dessert: Litt mango

Kvelds: 1 "restepølse" i lompe, med ketsjup pg sennep.

Snacks: En neve peanøtter i sjokolade, og litt potetgull, litt pistasjnøtter

Diverse: Tran og kalsiumtablett, noen Läkerol-pastiller

Drikke:

Vann, 1/2 glass appelsinjuice, 2 kopper svart kaffe, 1 chai-te med 1 sukett og litt melk, 1/2 flaske rødvin

Bevegelse:

Ingenting, egentlig. Men jeg har tatt fredagsraidet i leiligheten.

Endret av SuperNova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En nydelig dag! Jeg, mann og barn tok med skiene til en park i nærheten der det er kjørt opp løyper, og gutten begynner virkelig til å bli flink til å gå på ski! Han stabber av gårde uten staver og renner fint ned slake bakker. Viktigst av alt: Han synes det er gøy! Jeg frydet meg som en unge jeg også og suste av gårde, det var så fint vær og fint føre! :sol:

I dag og i går har det blitt mye unødvendig spising. Jeg tenker at det må være ok - jeg er jo veldig flink i uka, og hovedfokus er at jeg ikke røyker. Og det gjør jeg jo ikke. I morgen planlegger jeg dessuten å spise minst 2 fastelavnsboller - det er noe av det beste jeg vet, nemlig :spise:

Lørdag 13. februar:

Mat

Frokost: 1 skive grovt rugbrød med Brelett, 1 bløtkokt egg, noen eplebåter, 1/2 croissant med Brelett og rørte jordbær

Lunsj: 1/2 brødskive med Brelett og lett brunost

Middag: Salma-laks i saus av lett creme fraiche og soyasaus, broccoli og kokte poteter (stor porsjon)

Dessert: 2 sjokolade-egg med melkekrem (påske-egg)

Lørdagsgodt: 8 ruter Melkedrøm (med yoghurt/bringebær-fyll) og en liten skål potetgull

Kveldsmat: 1 glass Biola naturell

Diverse: Kalsiumtablett, tran og noen sukkerfrie IFA frukt-pastiller (ny favoritt :hjerte:)

Drikke

Vann, 2 store kopper kaffe med melk, 1 glass ferskpresset appelsin- og grapefrukt-juice, 1 stor kopp kakao, 1 stort glas Pepsi Max

Bevegelse

Gå på ski i 30 minutter (Jeg var jo ute i mange timer, men med tanke på at jeg gikk sammen med en 3-åring det meste av tiden, blir det ca 30 minutter effektiv gåing, tipper jeg)

Endret av SuperNova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende søndag - vi besøkte søsteren min og familien hennes. Hyggelig :)

Fortsatt ingen røyking.

Tørre fakta søndag 14. januar:

Mat

Frokost: 1 skive grovt rugbrød med Brelett, egg og kaviar, 1/2 skive med Brelett og lettere gulost

Lunsj: 1 nybakt bolle med rosiner

Middag: 2 wienerpølser i lompe, m/ketsjup, sennep og rødløk

"Kaffekos": 1 fastelavnsbolle med krem og bringebærsyltetøy, 1 lite stykke marsipankake

Kveldsmat: 1 glass Biola naturell og 1 rosinbolle (Tross alt den store bolledagen!)

Søndagsgodt: En skål Taffel Sticks

Drikke

1 glass ferskpresset appelsin- og grapefruktjuice, 2 store kopper kaffe med melk, 1 kopp tyrkisk te, 4 glass coca cola zero, vann

Bevegelse

Ute og leke og ake med 3-åringen i ca en time

Endret av SuperNova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende søndag - vi besøkte søsteren min og familien hennes. Hyggelig :)

Fortsatt ingen røyking.

Du er dødsflink! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen god dag i dag. Jeg merker at humøret svinger for tiden... Ikke spesielt lang lunte, for å si det sånn.

Derfor er det så hyggelig å finne en oppmuntring fra Suzy :) Jeg blir i bedre humør med det samme!

Men selv om jeg har hatt en dårlig dag, har jeg faktisk ikke røyka. Til gjengjeld har jeg spist en stor fastelavnsbolle og valentins-sjokoladen jeg fikk av mannen min i går. (Nam - den var så god: Hvit sjokolade formet som hjerter, fylt med pasjonsfrukt-trøffel). Og man spiser vel ikke godterier på mandager, gjør man vel? På den positive siden klarte jeg å styre unna kake-servering på jobben.

(Jeg tenker at hvis jeg skal sprekke på noe, så må det ikke bli røykinga! Jeg VIL slutte!! Da får jeg heller ta meg en fastelavnsbolle, da. I hvertfall akkurat nå som jeg er i slutte-fasen.)

Tørre fakta mandag 15. februar:

Mat

Frokost: Havregrøt med 1/2 ts sukker og melk

Lunsj: Litt salat, 1 skive grovt rugbrød med Brelett, kalkun, lett gulost og paprika

Mellom: 1 plomme, 1 skive grovt rugbrød med Brelett, kalkun, lett gulost og paprika

Middag: Stekt kyllingfilet, fullkornsbulgur med litt chilisaus, frossen grønnsaksblanding med ris

Dessert: Ananas og fastelavnsbolle med krem og syltetøy

Godteri: Valentine-sjokolade

Kveldsmat: 1 glass Biola naturell

Drikke

1 kopp svart kaffe, 1 stor kopp kaffe med melk, vann, 1 kopp yogi-te (chai) m/1 sukett, 1 glass pepsi max, 1 glass appelsinjuice.

Bevegelse

Gå fra jobb til barnehage (30 minutter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...