Gå til innhold

Må alltid gjøre all jobben på skoleoppgaver!

Anbefalte innlegg

Gjest vgs elev 18
Skrevet

I min klasse er det slik at de samme går sammen hele tiden. Altså når vi skal ha gruppearbeid, fremføringer osv er det alltid de samme jobber sammen. Jeg går i klasse med en god vennine men dessverre er det alltid jeg som må jobbe med henne pga ingen andre vil. Hun er den typen som ikke gjør en drit! Er alltid jeg som gjøre mestparten av jobben. Hun er lat og kommer alltid med unnskyldninger. Når vi skal fremføre er hun nesten alltid syk og jeg har endt opp med å måtte fremføre helt alene!! :kjefte:

Hun skal alltid lure seg unna. Er så drit lei. Hun er en god vennine men når det kommer til skolearbeid er hun så forbanna lat og gjør ingen ting. Hvis hun gjør noe er det bare å lage en forside i Words som tar 2 min og lage en liten innholdsfortegnelse. Er som regel jeg som må finne stoffet til oppgaven. Er vi datan f.eks på skolen sitter hun bare på nettby,Msn,Facebook osv og gjør ingen ting. Ber jeg henne om å jobbe blir hun litt småsur og sier jeg maser.

Nå på torsdag sist uke skulle vi ha en liten innleverings oppgave (Woho liksom) Læreren vår sa at de som ville jobbe 2 og 2 kunne gjøre det mens de som ville selvstendig (altså alene) kunne det. Nesten alle ville jobbe sammen men da hun spurte om hvem som ville jobbe alene rakk jeg opp handa! Jeg er lei av å måtte gjøre all jobben derfor var dette en god mulighet for å slippe henne.

Hun ga meg det stygge blikket og ville ikke snakket med meg resten av dagen. Da vi skulle hjem bare storma hun ut av klasse rommet og gikk til byen uten meg. (vi pleier alltid å ta følge til byen) Nesten dag snakka jeg med henne og hun sa at hun var skuffa over meg siden jeg hadde ditcha henne. Hun skjønner virkelig ikke hvorfor jeg blir irritert på henne.

Men hva synes dere? Var det dårlig gjort av meg å ville jobbe alene? Jeg mener hun gjør jo aldri noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke flott for deg da? Da lærer du MASSE! Jeg hadde det sånn hele vgs, alle ville jobbe med meg - og jeg måtte alltid gjøre alt. Men hvem fikk best karakterer? He-he.

På seriøst, hun er ikke mye til veninne om hun blir sur på deg for noe sånt. Se positivt på at du lærer mye. Du bestemmer jo selv om du vil jobbe alene eller ikke.

Skrevet
Er det ikke flott for deg da? Da lærer du MASSE! Jeg hadde det sånn hele vgs, alle ville jobbe med meg - og jeg måtte alltid gjøre alt. Men hvem fikk best karakterer? He-he.

På seriøst, hun er ikke mye til veninne om hun blir sur på deg for noe sånt. Se positivt på at du lærer mye. Du bestemmer jo selv om du vil jobbe alene eller ikke.

Jo men vi er jo 2 på arbeidet liksom. Å hun vil ikke hjelpe til. Tror hun ble sur fordi nå må hun faktisk gjøre noe. Nå har hun ikke meg som gjør all jobben for henne

Skrevet (endret)
Jo men vi er jo 2 på arbeidet liksom. Å hun vil ikke hjelpe til. Tror hun ble sur fordi nå må hun faktisk gjøre noe. Nå har hun ikke meg som gjør all jobben for henne

Neste gang dere må jobbe sammen kan du jo la være og gjøre noe, og se hva hun gjør da ;) Evt ta det opp med læreren om du synes det er for plagsomt.

Endret av superior
Skrevet

Utrolig kjipt hvis man får felles karakter og, hun fortjener ikke utbytte av ditt arbeid.

Jeg syns det var veldig riktig av deg å gjøre det alene nå :) Lykke til.

Skrevet

Hun har ingen rett til å bli sur på deg! Hun bestemmer ikke om du skal jobbe alene eller ikke. Jeg hadde slik på vgs og ungdomskolen at de jeg måtte jobbe med ikke gjorde en drit. Er utrolig plagsomt når du blir sittende med alt arbeidet.

Skrevet
Utrolig kjipt hvis man får felles karakter og, hun fortjener ikke utbytte av ditt arbeid.

Jeg syns det var veldig riktig av deg å gjøre det alene nå :) Lykke til.

Er nettopp det at vi får en felles karakter. Vi har fått både 4 og 5 men hun har ikke fortjent de karakterene. Noen ganger har jeg virkelig hatt lyst til å sladre til læreren men har ikke gjort pga ville ikke at hun skulle bli sur.

Skrevet
Men hva synes dere? Var det dårlig gjort av meg å ville jobbe alene? Jeg mener hun gjør jo aldri noe.

Ikke dårlig gjort av deg. Du gjorde det eneste riktige. Dersom hun ikke klarer å jobbe skal ikke det gå ut over deg. Men jeg synes du bør ta det opp med kontaktlæreren din, si hvordan det er å jobbe med henne. Og så kan du jo forsøke å forklare venninnen din på nytt hvorfor du valgte å jobbe alene denne gangen.

Jeg har selv jobbet i gruppe med andre som ikke gidder å gjøre noe. Det eneste som hjelper da er å bryte opp og få dem til å forstå at du ikke er en nikkedukke for dem.

Skrevet

Når hun sier at du ditchet henne så sier du rett og slett at hun faktisk har ditchet deg hver eneste gang dere har arbeidet sammen.

Seriøst, si det. Hun vet innerst inne at hun ikke bidrar, og du må la henne få vite at det er ikke akkurat sånn at du ikke merker det.

Skrevet

Selvfølgelig har hun ingen grunn til å bli sur på deg :) Bare overse det. Og hvis hun har lyst til å snakke mer om det så forklarer du det bare på en veldig fin måte (vel, det kommer jo ann på hvor lyst du har til å være venner med hun) at du føler at hun ikke bidrar særlig mye når dere jobber sammen og at du derfor valgte å gjøre det alene.

Si gjerne (hvis du har lyst til det) at du godt kan jobbe med hun en annen gang hvis hun er villig til å jobbe like mye som deg men advar hun på forhånd om at du ikke kommer til å jobbe med hun igjen hvis hun ikke tar sin del av arbeidet.

Lykke til :)

Skrevet

Huff, sånne folk er det mange av!

Siden dere er venninner burde du jo kunne sette deg ned og snakke med henne? Forklar at det ikke er rettferdig overfor deg ikke gjøre noe når dere jobber sammen. Og at om hun ikke klarer å bidra kommer du til å fortsette å gjøre oppgaver på egenhånd.

Eller så kan du jo bare gjøre som jeg gjorde. Føre en oversikt over hvem som har gjort hva og levere det inn sammen med oppgaven ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...