Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lenge ønsket oss barn, men ville vente til livet lå tilrette for å bli gravid. Jeg ikke brukt preventiver på over et år, men vi har ikke prøvd skikkelig før oktober 09.

jeg har fryktelig uregelmessig syklus. Og kjenner at jeg synes det er slitsomt å tro jeg kanskje er gravid to- tre uker hver måned, for så å bli skuffet når mensen kommer.

Noen som har gode råd om hva man bør gjøre for å øke sjansene?

Fryktelig utålmodig. :filer:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Ellinor_*
Skrevet

Når du har så uregelmessig syklus så lenge etter prevensjonsslutt, ville jeg sørget for henvisning til gynekolog :)

Kanskje du har noen hormonelle forstyrrelser elns - så kan man i alle fall få svar på om det bare er å fortsette med sengekosen eller om man trenger litt hjelp.

Prøvde selv i over to år. Har regelmessig syklus. Gjennomgikk lapraskopi pga mistanke om endometriose for et halvt år siden - ble nettopp gravid. Hadde jeg fått lapraskopi tidligere (hadde tidligere leger tatt alle symptomene mine på alvor), ville jeg nok blitt gravid fortere også. Operasjonen ordnet opp i ting, man kan si at vi egentlig bare prøvde et halvt år...

Skrevet
Når du har så uregelmessig syklus så lenge etter prevensjonsslutt, ville jeg sørget for henvisning til gynekolog :)

Kanskje du har noen hormonelle forstyrrelser elns - så kan man i alle fall få svar på om det bare er å fortsette med sengekosen eller om man trenger litt hjelp.

Prøvde selv i over to år. Har regelmessig syklus. Gjennomgikk lapraskopi pga mistanke om endometriose for et halvt år siden - ble nettopp gravid. Hadde jeg fått lapraskopi tidligere (hadde tidligere leger tatt alle symptomene mine på alvor), ville jeg nok blitt gravid fortere også. Operasjonen ordnet opp i ting, man kan si at vi egentlig bare prøvde et halvt år...

Hei!

Takk for svar. Har egentlig alltid hatt litt uregelmessig mens. Regnet ut at eg har en gjennomsnittlig syklus på 41 dager.... Har time hos fastlegen min på mandag, så det blir spennende å høre hva hun sier og mener.

Har ikke vært på denne siden før, så har ikke hørt om endomemetriose før,( har googla det nå) Var det noen symptomer som gjorde at du mistenkte det? Er dette noe som pluselig kan komme?

Gjest Gjest_Ellinor_*
Skrevet
Hei!

Takk for svar. Har egentlig alltid hatt litt uregelmessig mens. Regnet ut at eg har en gjennomsnittlig syklus på 41 dager.... Har time hos fastlegen min på mandag, så det blir spennende å høre hva hun sier og mener.

Har ikke vært på denne siden før, så har ikke hørt om endomemetriose før,( har googla det nå) Var det noen symptomer som gjorde at du mistenkte det? Er dette noe som pluselig kan komme?

Men hva er uregelmessig? Er det 2 dager +/-? Hva er den lengste syklusen du kan huske og hva er den korteste?

Bare så det er sagt; hvis du har uregelmessige sykluser, så synes jeg du skal til gynekolog. Kan godt vært fastlegen din mener at dette ikke er nødvendig, men da får du krangle deg til en henvisning.

Det gjorde jeg, kom til en flott gynekolog som tok meg på alvor og fant at jeg faktisk har endometriose. Jeg foreslo en gang for lenge siden for fastlegen min at jeg kunne ha det, men det holdt legen min fast på at det hadde jeg i alle fall _ikke_...!

Når man har endometriose, har vev fra livmoren på en eller annen måte kommet ut i bukhulen. Dette vevet blør jo, så man får blodfylte cyster på organene. Man kan ha forskjellige grader av endometriose. Mange som har det får sammenvoksninger. Det er vanlig å få hormonforstyrrelser fordi vevet blir irritert. Man kan ha få symptomer. Selv hadde jeg voldsomme menssmerter og blødninger. Du kan lese mer på endometriose.no :)

Skrevet

Hei!

Det kan kanskje minne litt om meg selv: sluttet på p-piller og fikk veldig uregelmessig mens. Gikk til fastelege og så til gynekolog og fant ut at jeg har pco... Kan det være noe sånt? Har du tatt eggløsningstester eller merket at du har hatt eggløsning?

Andre tegn som gjorde at jeg etterhvert skjønte at jeg har pco var: lange sykluser, uregelmessige sykluser, mistet hår på hodet, sterk hårvekst nederst på magen og rundt bikinikanten, humørsvingninger...

Skrevet
Hei!

Det kan kanskje minne litt om meg selv: sluttet på p-piller og fikk veldig uregelmessig mens. Gikk til fastelege og så til gynekolog og fant ut at jeg har pco... Kan det være noe sånt? Har du tatt eggløsningstester eller merket at du har hatt eggløsning?

Andre tegn som gjorde at jeg etterhvert skjønte at jeg har pco var: lange sykluser, uregelmessige sykluser, mistet hår på hodet, sterk hårvekst nederst på magen og rundt bikinikanten, humørsvingninger...

Jeg har veldig lange sykluser alt fra 35-50 dager mellom blødningene. Jeg har en SINNSYK pms og mye smerter i bryst, rygg og mave før, og de første dagene ved mens. Har ikk snøring på når jeg har eggeløsning. Kan kanskje høres ut som endometriose da?

Æsj! Skal foreslå det for legen min.

Tusen takk for fine svar, alle sammen. Så kjekkt å kunne dele like intime erfaringer å treffe noen i lignende situasjon. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...