Gjest hjelp Skrevet 1. februar 2010 #1 Skrevet 1. februar 2010 Hei jeg er 24 år gammel og har vært sykmeldt i ca 6 mnd. Etter 6 mnd sa NAV stopp og mente siden jeg var fulltidsstudent så kan jeg ikke få mer utbetalt. Jeg er også for syk til å studere, men dem fortsatte og stå på sitt om at jeg er student. Selvom det er smertelig urimelig. Jeg har flyttet til en annen by på grunn av medisinske årsaker og nå sitter jeg her blakk som bare det og det er forsent og si opp husleiekontrakten. Jeg har likevel valgt å anke på vedtaket og det vil gå ca 3-4 mnd før jeg får nytt vedtak. Men hva skal jeg i mellomtiden? Kan jeg ha noe hjelp å hente på sosialkontoret ? jeg har ingen inntekter annet enn studielånet og det er 6500 kr i mnd. Derav 4000 går til husleia, 1000 kr til mobil (har ikke pc og bruker derfor mobilen som kommunikasjonsmiddel slik som eposter via skolen osv).og 1000 kr går til forsikring. De resterende 500 går til busskort. Men det betyr at jeg ikke får dekket legeutgiftene, jeg går på veldig dyre medikamenter, og jeg får ikke dekket til mat, strøm, og bøker. Heller ikke kan jeg gå ut og være "sosial" om det kan regnes som en egen post. Problemet er at jeg er ute av stand til å jobbe, så sosialkontoret kan ikke kreve at jeg jobber siden jeg har sykmelding. Jeg kan dermed heller ikke komme meg ut i jobb. Jeg har ingen ytelser.. bør jeg ta en tur til sosialkontoret imorgen? Og hvor fort får jeg det utbetalt hvis jeg skulle få hjelp? Jeg har kun 50 kr og det er ikke nok til middag og frokost imorgen Jeg har forsøkt å holde ut men nå går det ikke mer. Og jeg vet ike hva jeg skal gjøre
Gjest Iah Skrevet 1. februar 2010 #2 Skrevet 1. februar 2010 Som student har du i utgangspunktet ikke krav på støtte fra NAV. PS: 50kr er mer enn nok til både frokost og middag for en dag.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #3 Skrevet 1. februar 2010 Mulighet for å få en studenthybel, etc som er litt billigere? Synes også 1000 i mobil pr mnd var veldig mye, for den summen har du jo råd til internettabonnement og flere pc'er i året... Og hva har du forsikret for 12000 i året??
Harlekin Skrevet 1. februar 2010 #4 Skrevet 1. februar 2010 (endret) Du kan låne PC på biblioteket og sikkert andre steder. Mobilregningen din er altfor høy, det er det første jeg ville kuttet. 1000 kr måneden er også veldig mye i forsikring. Kanskje du må vurdere om du har råd til forsikring slik situasjonen din er nå? Beklager, jeg ser at dette ikke hjelper deg nå, men i fremtiden ville jeg vurdert det. Endret 1. februar 2010 av Harlekin
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #5 Skrevet 1. februar 2010 Du kan låne PC på biblioteket og sikkert andre steder. Mobilregningen din er altfor høy, det er det første jeg ville kuttet. 1000 kr måneden er også veldig mye i forsikring. Kanskje du må vurdere om du har råd til forsikring slik situasjonen din er nå? Vel før jeg ble syk tjente jeg over 250 000 i året og hadde derfor råd til det meste. Før det klaffet helt. Jeg kan si opp abbo på mobilen, men da må jeg betale ett mellomlegg på 4000-5000 kr for mobilen og den som hadde så mye penger da. SÅ det er bedre å betale 1000 kr enn 4000-5000. Jeg har forsikret det huset jeg bodde i. Ergo min mammas, hun betaler meg 400 kr i mnd for det. Jeg skal tilbake til det huset når jeg er frisk. De resterende 500 på forsikringa er for de to kattene jeg har (har forsikret dem i tilfelle jeg skulle få en smell)Disse kattene bor foreløpig ikke hos meg. Det er vel ikke mulig å bo billigere enn 3500 kr (husleie er på 3000 og andre felles utgifter i bo kollektivet på ca 500 i mnd) :0 bor i storby og da er det veldig få som har noe å tilby under det beløpet. Jeg vet jeg som student har veldig lite å få, men det finnes jo studenter som får sosialhjelp? Jeg ville om ikke nav hadde satt en stopper hatt over 25 000 kr i mnd. Og nå sitter jeg plutselig (i en ukjent by) med kun kr 6500 til disposisjon. Blir gal snart. Takk til alle som tok tid til å svare. Flere råd mottas med en stor takk.
Gjest Iah Skrevet 1. februar 2010 #6 Skrevet 1. februar 2010 Er månedsavgiften på mobilabonnementet på 1000 kr i måneden? Hvis ikke trenger du ikke bryte bindingen, bare kutte drastisk ned på bruken.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #7 Skrevet 1. februar 2010 Er månedsavgiften på mobilabonnementet på 1000 kr i måneden? Hvis ikke trenger du ikke bryte bindingen, bare kutte drastisk ned på bruken. Det er månedsavgiften. Da har jeg alt inkludert fri ringeminutter, sms, mms og internett. Skulle gjerne endret det, men er nå bundet til en 12 mnds kontrakt
Harlekin Skrevet 1. februar 2010 #8 Skrevet 1. februar 2010 (endret) Vel før jeg ble syk tjente jeg over 250 000 i året og hadde derfor råd til det meste. Før det klaffet helt. Jeg kan si opp abbo på mobilen, men da må jeg betale ett mellomlegg på 4000-5000 kr for mobilen og den som hadde så mye penger da. SÅ det er bedre å betale 1000 kr enn 4000-5000. Jeg har forsikret det huset jeg bodde i. Ergo min mammas, hun betaler meg 400 kr i mnd for det. Jeg skal tilbake til det huset når jeg er frisk. De resterende 500 på forsikringa er for de to kattene jeg har (har forsikret dem i tilfelle jeg skulle få en smell)Disse kattene bor foreløpig ikke hos meg. Det er vel ikke mulig å bo billigere enn 3500 kr (husleie er på 3000 og andre felles utgifter i bo kollektivet på ca 500 i mnd) :0 bor i storby og da er det veldig få som har noe å tilby under det beløpet. Jeg vet jeg som student har veldig lite å få, men det finnes jo studenter som får sosialhjelp? Jeg ville om ikke nav hadde satt en stopper hatt over 25 000 kr i mnd. Og nå sitter jeg plutselig (i en ukjent by) med kun kr 6500 til disposisjon. Blir gal snart. Takk til alle som tok tid til å svare. Flere råd mottas med en stor takk. Du trenger vel ikke si opp abonnementet, bare ikke bruke mobilen noen særlig. Det er vel ikke selve abonnementet som koster en tusenlapp i måneden? Er det mulig å få "frøset" forsikringene dine eller få betalingsutsettelse? Dette er jo mulig med lån, så kanskje forsikringer også? Edit: Så svaret ditt til Iah nå. Endret 1. februar 2010 av Harlekin
Gjest Gjest_kl_* Skrevet 1. februar 2010 #9 Skrevet 1. februar 2010 Nå vet jeg ikke hva du er syk av, men til opplysning så er det ganske mange i dette landet som må klare seg med de pengene man får i mnd av lånekassen. Og hvis du tjente 250000 i året før du ble syk, har du ikke klart å spare noe som helst av det? Hvorfor må du forsikre kattene dine? Og 50 kr holder til middag og frokost i en uke om du kjøper deg en pakke havregryn. Havregrøt hver dag til tider er ganske vanlig for mange studenter jeg kjenner inkludert meg selv. Et mellomlegg på 4000-5000 høres ut som en ekstremt dyr mobiltlf da. På en måte virker det ikke helt som du klarer å disponere pengene dine riktig. Håper at det ordner seg for deg og at du blir frisk.. sikkert ikke noe kjekt å være i den situasjonen du er i. Du kan jo jo høre på sosialkontoret hva de kan ordne for deg, men tror det skal en del til før en som er student og mottar studielån får noe stønad fra sosialen da. Er jo meningen man skal klare seg på lån og stipend.
Harlekin Skrevet 1. februar 2010 #10 Skrevet 1. februar 2010 Har du noen du kan låne av, selv om det ikke er så kjekt å be om det?
Gjest Iah Skrevet 1. februar 2010 #11 Skrevet 1. februar 2010 OK. Da er det jo lite å hente der. Som student får du ikke sosialstønad, så der er det ingenting å hente. Slik situasjonen er nå har du ikke råd til å ha forsikring på kattene, så den må sies opp. Ellers får du vurdere å droppe studier da du helt klart ikke har økonomi til det på nåværende tidspunkt.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #12 Skrevet 1. februar 2010 OK. Da er det jo lite å hente der. Som student får du ikke sosialstønad, så der er det ingenting å hente. Slik situasjonen er nå har du ikke råd til å ha forsikring på kattene, så den må sies opp. Ellers får du vurdere å droppe studier da du helt klart ikke har økonomi til det på nåværende tidspunkt. Nei, jeg kan ikke droppe studiene. Det er helt uaktuelt. Jeg får se hva jeg får gjort med forsikringa, jeg tror jeg ikke får gjort noe med mobilen i hvertfall. Men hvis jeg skulle få hjelp imorgen.. hvor raskt kan jeg få penger utbetalt?
Eplefe Skrevet 1. februar 2010 #13 Skrevet 1. februar 2010 Du har jo i praksis droppet studiene, i hvert fall midlertidig. Derfor burde du gjennomføre det og erklære deg ikke-student, og arbeidsledig.
Chakoya Skrevet 1. februar 2010 #14 Skrevet 1. februar 2010 Jeg må bare si at jeg har mobilregning på 300-350 pr mnd.... Ringer mye og sender mye meldinger. Ved å velge riktig abbonemang kan du også halvere telefonregningen din. Har valgt et kjempe smart abbonemnag på telefonen som gjør dette mulig. Feks: OnceCall og Telio er billige abbonemang, Chess er også billig tror jeg. Sjekk markedsprisene der ute hos dem forskjellige selskapene. Ved å ringe forsikringsselskaper å spørre etter prosenter for at man har så så mange forsikringer i samme selskap er også smart. Dvs og ringe selskapene og spørre hva pris dem kan tilby deg om du tegner opp forsikring hos dem. Her er det også smarte penger å spare! Som noen sier, data og internet kan lånes på bibliotek. Jeg ville undersøkt bostøtte om det er muligheter for det. Ville ha bedt om å fått økonomisk råd fra sosialen eller nav. Eventuelt forhørt meg andre steder om min situasjon. Jeg ville også ha allerede nå ringt kreditorer dersom du skylder penger å forklart din situasjon og spurt om du kunne ha fått til en løsning der så ikke renter fyker til himmels. Jeg ville også ha kontaktet fastlegen til et hastemøte og bedt om hjelp derifra, for å se om det var noe han kunne ha gjort med NAV eventuelt. Jeg ville også ha funnet et sted på nett hvor man får gratis svar fra advokat, som kan svare deg på dine rettigheter. Disse kan være litt vriene å finne, men det finnes et par gratis advokattjester på nett. Ellers kan det hende at bibliotek har juss studenter som tar imot folk gratis der eventuelt. Ville også ha tatt kontakt med kommunen for hjelp der også. Går ingen av disse delene hadde jeg måttet erkjenne meg selv som langt nede. Kvittet meg med dem dyre tingene, husdyr og diverse dyre ting. Desverre måttet slutte studier også når man ikke har råd til dette og er i en vanskelig posisjon.. Gått på sosialkontoret, fått stønaden, husleie osv og begynt på nytt igjen. Til informasjon har jeg gått gjennom denne biten og har måttet begynne på nytt igjen. Fikk dekket lav husleie inkludert strøm på 4500 kr. Måtte leve på minste livsoppholdsbeløp på 4275 kr måneden som skulle dekke buss, mat, klær, fritid osv. Dersom legeregninger var over en viss sum ble dette dekket. Samt også medisinske regninger. Sosialen krevde kun innboforsikring. Resten var valgfritt. Dersom tingene ble forsikret til under en viss pris betalte sosialen innboforsikringen. Å eventuelt gå på sosialen skal ikke være noe luksus. Det skal og bør heller ikke bli noe varig. Eventuelt med tiden kan du søke sosialen om kurs for å ha noe å gjøre. Komme igjen kontakt med NAV. Se om dem kan hjelpe deg p.g.a din helse. Jeg vet ikke om du er i stand til å jobbe 50 % 30 % eller noe som helst i det hele tatt nå. Men dette er noe som man eventuelt kan få hjelp til hvis man har en fot innenfor sosialkontoret, og skal videre til nav... Og eventuelt prøve å komme seg opp igjen. Men hvis du har tjent 25000 så kan det hende du ikke får hjelp av sosialen når dem ser på Selvangivelsen din osv. For det finnes en uskreven regel her i norge at har du tjent mye bør du også sette av penger til dårlige tider. Dersom kontoutskriftene dine viser at du har høyt forbruk, og overhode ikke spart og sløst bort pengene og plutselig er det stopp, what now? osv. Så kan sosial nekte å hjelpe. Dette er det flere tilfeller av. Men om det skjer hver eneste gang noen søker vet jeg ikke. Ønsker deg lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #15 Skrevet 1. februar 2010 Har du noen du kan låne av, selv om det ikke er så kjekt å be om det? Det er faktisk bedre å låne av andre, enn å dra ned til sosialkontoret . Men jeg tør ikke å låne for jeg vet jo ikke hvor lenge jeg blir syk. Og da nytter det ikke å låne og si at ja jeg gir deg når jeg har. Det blir for useriøst føler jeg
Gjest Iah Skrevet 1. februar 2010 #16 Skrevet 1. februar 2010 Nei, jeg kan ikke droppe studiene. Det er helt uaktuelt. Jeg får se hva jeg får gjort med forsikringa, jeg tror jeg ikke får gjort noe med mobilen i hvertfall. Men hvis jeg skulle få hjelp imorgen.. hvor raskt kan jeg få penger utbetalt? Hvis du ikke vil droppe studier må du rett og slett kutte utgiftene dine så langt det går og leve på det du har i dag. Som student med støtte fra lånekassen vil du ikke få hjelp fra NAV. Sånn er reglene.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 1. februar 2010 #17 Skrevet 1. februar 2010 Det er faktisk bedre å låne av andre, enn å dra ned til sosialkontoret . Men jeg tør ikke å låne for jeg vet jo ikke hvor lenge jeg blir syk. Og da nytter det ikke å låne og si at ja jeg gir deg når jeg har. Det blir for useriøst føler jeg jeg får mindre og mindre lyst til å dra ned dit imorgen uff. Jeg er student selv og vet hvilke rettigheter jeg har teoretisk, men ikke i praksis. Jeg kan ikke bare buse ut med en haug av paragrafer, når de har egne retningslinjer og diverse på sosialkontoret og nav. Jeg vil ikke slutte på skolen da jeg kun har noen mnd igjen til å bli ferdi med 3.avdeling. Jeg vet den situasjonen jeg er i er kun for 3-4 mnd og ikke evig tid derfor jeg er så stressa. Du har rett jeg burde ringe til ulike kreditorer osv. Der kan jeg få en real smell. Ser at mange er opphengt i min mobilregning. Men som sagt jeg er bundet til avtalen. Hvis jeg ønsker å gå fri må jeg punge ut kr 4000-5000. Og akkurat det har jeg ikke nå. Hadde jeg visst at dette ville skje ville jeg selvfølgelig tatt forbehold og holdt meg til en billigere abo. Søren med alle regninger som hoper seg opp føles en presset til prostitusjon (merk jeg er bare skrullete i hodet for øyeblikket, ville aldri funnet på noe slikt).
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 1. februar 2010 #18 Skrevet 1. februar 2010 Heisann Jeg ser at noen sier du kan søke bostøtte, men dette blir ikke innvilget til mennesker som mottar støtte som student, eller som bor i samme husstand som en som mottar slik støtte. Kan hende du har skrevet det allerede, men er studiet ditt av sånn art at du er nødt til å være fysisk tilstede på skolen? Om bekymringen er at du må betale husleie én måned ekstra (fordi vi er forbi den 1. februar?), ville det da vært mulig for deg å flytte hjem igjen, og kanksje få et lån av foreldre til å betale den siste månedsleien? Selv om du føler at det er useriøst å be om et lån du ikke vet når du kan betale tilbake, så må du kanskje bite i det sure eplet og spørre? Jeg vet ikke hvor godt forhold du har til foreldrene dine, men kanskje du kan bo hos dem til du kommer deg ovenpå igjen? Som andre her har nevnt er det flere som har måttet innse at de ikke klarer seg økonomisk, og bare måtte gjøre hva som skulle til for å klare seg. Hmmm, ser nå at dette nok ikke hjalp deg.. Du får ha lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2010 #19 Skrevet 2. februar 2010 De resterende 500 på forsikringa er for de to kattene jeg har (har forsikret dem i tilfelle jeg skulle få en smell)Disse kattene bor foreløpig ikke hos meg. Det var en veldig dyr forsikring du hadde på kattene dine, og det kan være mye å spare her. Jeg beregnet forsikring på katt hos postbanken. Den koster kr 416,- i året. Da har jeg lagt inn en blandingsrase (men blir ikke forskjell i pris om du har en rasekatt), at den er id-merket og en forsikringssum ved død på kr 1000,- (skal være en spesiell rasekatt for at du trenger en høyere forsikringssum enn det). Denne forsikringen er faktisk en av de aller beste i markedet både når det gjelder pris, og ikke minst når det gjelder vilkår (jeg har sjekket ut flere forsikringsselskap). Du kan også oppnå samlerebatt hvis du samler minst 3 forsikringer. Det har blitt veldig enkelt å bytte forsikringsselskap hvis du bekymrer deg for det. Ditt nye selskap ordner alt for deg. Det du eventuelt har tilgode hos gammelt selskap blir utbetalt etter kort tid (jeg fikk tilbakebetalt for mye betalt etter ca 1 uke da jeg byttet selskap. Dette var i god tid før jeg måtte betale i det nye).
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2010 #20 Skrevet 2. februar 2010 Det var en veldig dyr forsikring du hadde på kattene dine, og det kan være mye å spare her. Jeg beregnet forsikring på katt hos postbanken. Den koster kr 416,- i året. Da har jeg lagt inn en blandingsrase (men blir ikke forskjell i pris om du har en rasekatt), at den er id-merket og en forsikringssum ved død på kr 1000,- (skal være en spesiell rasekatt for at du trenger en høyere forsikringssum enn det). Denne forsikringen er faktisk en av de aller beste i markedet både når det gjelder pris, og ikke minst når det gjelder vilkår (jeg har sjekket ut flere forsikringsselskap). Du kan også oppnå samlerebatt hvis du samler minst 3 forsikringer. Det har blitt veldig enkelt å bytte forsikringsselskap hvis du bekymrer deg for det. Ditt nye selskap ordner alt for deg. Det du eventuelt har tilgode hos gammelt selskap blir utbetalt etter kort tid (jeg fikk tilbakebetalt for mye betalt etter ca 1 uke da jeg byttet selskap. Dette var i god tid før jeg måtte betale i det nye). Glemte å nevne at forsikringen dekker veterinærutgifter på inntil 30.000,- i året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå