Belima Skrevet 1. februar 2010 #1 Skrevet 1. februar 2010 Er bedt bort til fredag og skal ha med en liten hilsen til vertinnen. Var i byen for å kjøpe en god dressing, men butikken hadde sluttet å føre den! Så nå er jeg helt blank. Har noen et forslag til vertinnegave til maks kr 150-? (Vi skal ha med eget drikke)
Gjest Spinell Skrevet 1. februar 2010 #2 Skrevet 1. februar 2010 Hva med en god løsvektkaffe eller - te? Eller en krydderurt i en pen potte? (Eva Solo-pottene er fine, men de ligger litt høyere i pris enn budsjettet ditt.) Eller ett eller annet kortreist, økologisk matprodukt i pen emballasje? Jeg bor et sted der en bl.a. kan kjøpe lokale varer som honning, solbærsaft, eplejuice og annet. Stor suksess med slike gaver. Kanskje finnes noe liknende i ditt nærområde?
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #3 Skrevet 1. februar 2010 Gode forslag over Jeg hadde også blitt glad for en god ost, men der er jo noen mer kresne eller forsiktige enn andre, så greit å kjenne vertskapet litt.
onyx Skrevet 1. februar 2010 #4 Skrevet 1. februar 2010 En flaske vino santos og hjemmelagde biscotti! Ev kjøpe en fin glasskrukke, eller bruke et stort norgesglass, og fylle med hjemmelaget biscotti eller andre kaker/kjeks.
BlackBerry Skrevet 1. februar 2010 #5 Skrevet 1. februar 2010 (endret) Leste i en skikk og bruk bok en gang at den "riktige" vertinnegaven var lys og fine servietter. Endret 1. februar 2010 av BlackBerry
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #6 Skrevet 16. februar 2010 Leste i en skikk og bruk bok en gang at den "riktige" vertinnegaven var lys og fine servietter. Spør du meg er det den kjipeste gaven du kan gi... Jeg har aldri skjønt hvor folk får det fra at det er en fin gave. Huff og huff. Jeg ville blitt glad for konfekt eller noe fin og spesiell mat, da kan det være greit å kjenne vertskapet litt. Jeg har flere ganger gitt bort glass med pesto, soltørkede tomater, pakker med morsom pasta osv. fra en spesialbutikk, pent pakket inn i butikken med spesiell pynt. Jeg har også kjøpt noen gode oster med tilbehør som kjeks og marmelade som passer til ostene. Dette har blitt veldig godt mottatt hos folk som lager endel mat. Ellers kan man jo gi en vase eller en pen skål. Kjøp noe som kan byttes, i så fall.
Gjest gjestepesten Skrevet 17. februar 2010 #7 Skrevet 17. februar 2010 En dyr og god olivenolje, balsamico eller lignende, kanskje? Jeg smilte litt av "lys og servietter"-tipset over, for jeg har skuffene fulle av lys og servietter jeg ikke ville brukt om jeg hadde fått betalt for det. Men nå finnes det jo også utrolig mange duftlys med gode lukter,- ikke bare sånne overkvalme parfymerte lukter, så kanskje et par sånne hadde gjort seg? Leste ett eller annet sted om duftlys og luktet "nyvasket", og det kunne jeg veldig gjerne ha tenkt meg
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #8 Skrevet 17. februar 2010 Nå er det forskjell på hvilken alder du skal kjøpe til også da:) Folk med "dårlig" råd liker vel forbruksvarer ala servietter/lys som nevnt over. Jeg hadde også blitt kjempeglad for ANVENDELIGE krydder, ikke sære krydder. Urtesalt for eksempel. Home&Cottage (og også Indiska) har masse koselig som man kan kjøpe til vertinnegaver. To store te/kaffekopper feks. VInglass fra Rosendaghl, etc. Er vertinnen leken og moro kan man gi spill? KUBB feks er ikke dyrt, og mange synes dette er gøy. Kokebøker synes jeg er kjempekjedelig, ettersom dette bare tar plass og folk bruker stort sett nett.
Gjest Spinell Skrevet 17. februar 2010 #9 Skrevet 17. februar 2010 (endret) Jeg tenker at lys og servietter foreslås fordi det er så nøytralt at det ikke kan fornærme noen. For min del ville jeg satt mer pris på at vertinnegavene er forbruksvarer a'la lys og servietter eller krydder enn tekopper og vinglass. Det kommer ikke av dårlig råd, snarere tvert om. Så stygge lys og servietter har jeg ennå ikke fått at jeg ikke har kunnet brenne dem ved en eller annen anledning - lysene altså. Endret 17. februar 2010 av Spinell
MissStiles Skrevet 17. februar 2010 #10 Skrevet 17. februar 2010 Leste i en skikk og bruk bok en gang at den "riktige" vertinnegaven var lys og fine servietter. Tror aldri jeg har fått det i vertinnegave. Får som regel vin, blomster eller sjokolade. Hva med en hobbybok om noe personen er interessert i? Om det er interiør, blomster, dyr osv. Eller kanskje en enkel kokebok.
Gjest Gjest_amy_* Skrevet 17. februar 2010 #11 Skrevet 17. februar 2010 Jeg har sansen for forbruksvarer, IKKE vaser, tekopper eller annet dill som jeg har i mengder som ikke blir brukt. Lys og servietter er jeg heller ikke så glad i å få. Krydder, oljer, vin, kaffe/the, lokale matvarer/produkter, konfekt er alltid like hyggelig!
Grønt blad Skrevet 18. februar 2010 #12 Skrevet 18. februar 2010 Jeg hadde blitt glad for krydder, kaffe og te, eller lys og servietter. Tekopper, glass o.l. vil jeg absolutt ikke ha, med mindre det er i en serie vi sparer på. Har det jeg trenger av slikt, men kan aldri få nok god te eller kaffe.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2010 #13 Skrevet 19. februar 2010 Smaken er som baken - mange gaver her jeg kunne tenkt meg å få, men som noen da tydeligvis ALDRI vil ha. Jeg liker pakke med lys og servietter - hvis gjestene har vært hos meg før og vet hvilke farger som er ålreit. Jeg har Ittala sine skåler som jeg har fått som vertinnehave (1 om gangen) - jeg har selv gitt en litt gjev pasta med olje, en spesiell marmelade og noen kjeks i en gavepakke. Te og kaffe slår alltid an her, sjokolade også. Gi hva du selv kunne tenke deg å få.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2010 #14 Skrevet 19. februar 2010 Er det skikk og bruk å gi gaver når man er bedt til noen eller har jeg havnet i et annet århundre når jeg leser denne tråden? En flaske vin eller en blomst er en hyggelig gest. Eller noe til hunden eller katten i huset, en kul film til barna er også ok. Er det noen som leker voksne her?
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2010 #15 Skrevet 19. februar 2010 Vi har gjerne med noe til vertskapet når vi blir invitert til middagsselskap eller liknende, altså en litt "pen" anledning. Vi er i slutten av 30-årene, men har gjort dette "bestandig" (dvs fra vi var ferdige med studietiden).
Gjest AnneShirley Skrevet 19. februar 2010 #16 Skrevet 19. februar 2010 Jeg ville blitt glad for konfekt eller noe fin og spesiell mat, da kan det være greit å kjenne vertskapet litt. Jeg har flere ganger gitt bort glass med pesto, soltørkede tomater, pakker med morsom pasta osv. fra en spesialbutikk, pent pakket inn i butikken med spesiell pynt. Jeg har også kjøpt noen gode oster med tilbehør som kjeks og marmelade som passer til ostene. Dette har blitt veldig godt mottatt hos folk som lager endel mat. Ellers kan man jo gi en vase eller en pen skål. Kjøp noe som kan byttes, i så fall. Støttes. Jeg synes ikke lys og servietter er spesielt nøytrale gaver, da jeg kun bruker hvite lys og hvite servietter selv. Knallfargede lys og glorete servietter gis videre til min mormor som liker sånt
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2010 #17 Skrevet 19. februar 2010 Hvorfor ikke bare sette pris på at noen gidder å ta med noe i det hele tatt. "Jeg liker ikke", hva så? Det er tanken som teller vel.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2010 #18 Skrevet 19. februar 2010 Støttes. Jeg synes ikke lys og servietter er spesielt nøytrale gaver, da jeg kun bruker hvite lys og hvite servietter selv. Knallfargede lys og glorete servietter gis videre til min mormor som liker sånt En bør nok se an vertskapet litt, ja. En tar ikke med vin til avholdsfolk, ost til laktoseallergikere eller lys og servietter til de som er over gjennomsnittet opptatt av sitt eget interiør. (Gaver er tydeligvis en fallgrube av de helt store, og de siste dagene har jeg lært at det ikke lenger er tanken som teller. )
Gjest annen gjest Skrevet 19. februar 2010 #19 Skrevet 19. februar 2010 Jeg er en ekstremt kresen minimalist men blir kjempeglad for å få fine servietter og lys, gjerne med glade farger og mønster. Blir i godt humør av det. Nå går det mot vår, og jeg liker lysegrønt og gult, gjerne med tulipaner i samme farge. Synes jeg ikke de er så smakfulle er det jo ingen problem, for de brukes fort opp.
friluftsjente Skrevet 9. mai 2010 #20 Skrevet 9. mai 2010 Hei! Jeg hadde blitt glad for duftlys!! Sjekk Love is green. De selger dem på Østlandet, i Bodø, Stavanger og Løten foreløpig. Økologiske med eteriske oljer. Se loveisgreen.no ELSKER DE LYSENE!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå