Bomullstrusa Skrevet 1. februar 2010 #1 Skrevet 1. februar 2010 Må den opprettes i den banken utleier har, eller kan den også opprettes i min eller min samboers bank? Finner ikke info om dette noe sted. Jeg vil ikke ha depositumet i utleiers bank, da vilkårene er dårlige.
Momseguri Skrevet 1. februar 2010 #2 Skrevet 1. februar 2010 Depositumskonto skal jo opprettes i leieboerens navn, så jeg vil gå ut ifra at den kan opprettes i din bank.
Gjest Armule Skrevet 1. februar 2010 #3 Skrevet 1. februar 2010 Kan opprette det i hvilken som helst bank som passer best.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #4 Skrevet 1. februar 2010 Depositumskonto skal opprettes i utleiers bank, men i ditt navn. Begge må i banken å skrive under på at kto er opprettet. Sånn ble det gjort da jeg inngikk leieavtale sist.
Gina_ Skrevet 1. februar 2010 #5 Skrevet 1. februar 2010 Depositumskonto skal opprettes i utleiers bank, men i ditt navn. Begge må i banken å skrive under på at kto er opprettet. Sånn ble det gjort da jeg inngikk leieavtale sist. Likt her.
Gjest Dulcis Skrevet 1. februar 2010 #6 Skrevet 1. februar 2010 I august i fjor var det i hvert fall greit at leier hadde depositumskontoen i sin bank. Men det er vel enkelt og greit å kontakte banken og spørre?
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #7 Skrevet 1. februar 2010 jeg leier og både jeg og utleieren gikk sammen til postbanken og opprettet konto i begges navn.
Bomullstrusa Skrevet 1. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 1. februar 2010 jeg leier og både jeg og utleieren gikk sammen til postbanken og opprettet konto i begges navn. Ja, men gikk dere i en bank en av dere er kunde i? Jeg lurer på om vi f.eks. kan opprette en i Postbanken, selv om vi ikke er kunder der.
zeeline Skrevet 1. februar 2010 #9 Skrevet 1. februar 2010 Ja, men gikk dere i en bank en av dere er kunde i? Jeg lurer på om vi f.eks. kan opprette en i Postbanken, selv om vi ikke er kunder der. Ja det er ikke noe problem. Husk også at det er utleieren som skal betale gebyret for opprettelsen av depositumskontoen.
Bomullstrusa Skrevet 1. februar 2010 Forfatter #10 Skrevet 1. februar 2010 Ja det er ikke noe problem. Husk også at det er utleieren som skal betale gebyret for opprettelsen av depositumskontoen. Takk! Da skal jeg lete etter den banken med høyest rente En ting til!! Er depositumskonto og kapitalkonto det samme? Synes jeg hørte det en gang... I noen banker står ikke depositumskonto oppført som tjeneste, men kapitalkonto står.
zeeline Skrevet 1. februar 2010 #11 Skrevet 1. februar 2010 Takk! Da skal jeg lete etter den banken med høyest rente En ting til!! Er depositumskonto og kapitalkonto det samme? Synes jeg hørte det en gang... I noen banker står ikke depositumskonto oppført som tjeneste, men kapitalkonto står. Hm det er jeg faktisk litt usikker på. Men vil nok tro det er to forskjellige kontotyper. Noen jeg kjenner måtte betale 400 kr for å opprette depositumskonto. Det tas ikke så mye for å opprette en vanlig konto.
Donpedro Skrevet 2. februar 2010 #12 Skrevet 2. februar 2010 Man kan velge bank selv. Men for utleeir lønner det seg å velge egen bank, da det vil være enklere å ta ut depositumet hvis leietaker misligholder kontrakten. Utleier skal betale kostnadene, men disse kan trekkes fra på skatten, så vidt jeg har forstått.
Gjest Gjest_Utleier_* Skrevet 2. februar 2010 #13 Skrevet 2. februar 2010 Takk! Da skal jeg lete etter den banken med høyest rente En ting til!! Er depositumskonto og kapitalkonto det samme? Synes jeg hørte det en gang... I noen banker står ikke depositumskonto oppført som tjeneste, men kapitalkonto står. Jeg leier ut leiligheter og har alltid depositumskontoene i min bank. Dette er fordi jeg slipper gebyr i egen bank, men må betale i andre.
Yummy_Mummy Skrevet 3. februar 2010 #14 Skrevet 3. februar 2010 Utleier kan kreve å ha det i sin bank (fordi det da blir lettere å få overført depositum til konto når det er aktuelt). Utleier skal betale gebyret. Vanligvis er renter kapitalkonto og depositumskonto det samme.
Holar Skrevet 4. februar 2010 #15 Skrevet 4. februar 2010 Noen som har dokumentasjon på at utleier skal betale gebyret på å opprette depositumskonto?
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2010 #16 Skrevet 4. februar 2010 Noen som har dokumentasjon på at utleier skal betale gebyret på å opprette depositumskonto? Husleielovens §3-5 http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-003.html#3-5
Bobeline Skrevet 5. februar 2010 #17 Skrevet 5. februar 2010 Depositumskonto skal opprettes i utleiers bank, men i ditt navn. Begge må i banken å skrive under på at kto er opprettet. Sånn ble det gjort da jeg inngikk leieavtale sist. Utleier kan kreve å ha det i sin bank (fordi det da blir lettere å få overført depositum til konto når det er aktuelt). Utleier skal betale gebyret. Vanligvis er renter kapitalkonto og depositumskonto det samme. En lovendring har ført til at dette kravet er fjernet, det stod tidligere i lov om husleieavtaler (husleieloven) at utleier kunne be om dette. For noen år siden ble husleieloven endret på flere punkter i leietakers favør, slik at leietakere fikk flere rettigheter og bedre sikkerhet gjennom lov. Her har det også blitt gjort innskrenkning av hva huseier kan nytte depositumet til, og det er nå valgfrihet om hvilken bank en ønsker å forholde seg til. For øvrig kan ikke bankene lenger ta part i saken (favorere egen kunde). De må forholde seg til det strenge regelverket angående depositum og opprettelsen av dette, og være en tredje part i saken som garanterer depositumet. Opprettelsesgebyret og rente varierer fra bank til bank, og gebyret skal betales av huseier som får skattefordeler av dette. Både huseier og leietaker må underskrive avtalen om depositum som kun skal inneholde personopplysninger som navn, adresse og fødselsdato, men det bare er leietaker som underskiver på kontoavtalen som har personalia med fullt fødselsnummer. Begge må også underskrive ved avslutning av avtalen. Dersom husleier skal ha depositumsinnskuddet som erstning for ubetalt husleie og ødeleggelse (ikke normal forventet slitasje), skal renter fremdeles utbetales til leietaker. Dersom depositumet er større enn erstatningssummen, skal det resterende sammen med renter utbetales til leietaker. Ellers skal leietaker ha hele summen tilbake ved tilbakelevering av boligen.
Bobeline Skrevet 5. februar 2010 #18 Skrevet 5. februar 2010 Jeg leier ut leiligheter og har alltid depositumskontoene i min bank. Dette er fordi jeg slipper gebyr i egen bank, men må betale i andre. Det er en fordel en kan oppnå i egen bank, men dersom leietaker ikke ønsker dette, kan huseier ikke kreve det. Da må huseier betale gebyret i annen bank, uavhengig av reglene i egen bank.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå