Gå til innhold

Mannegruppa Bjørg

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kvinne_*
Skrevet

På facebook har "Mannegruppa Bjørg" fått over 3000 medlemmer. Til sammenligning har "Kvinnegruppa Ottar" usle 68 medlemmer.

Mannegruppa Bjørg

Gruppa kan ved første øyekast virke fjollete, men vis man tar seg tid til å faktisk lese kampsakene deres, kan man se at disse mennene har veldig mange gode poenger!

Et medlem har skrevet på wallen:

Når en Norsk dame finner seg en mann fra Afrika er det kjærlighet over kultur og landegrenser. Når en Norsk mann finner seg en dame fra Thailand eller lignede er det sexturisme og utnyttelse av fattige mennesker.

Det er helt legetimt for noen som ikke klarer å gå på do alene og som har shopping og såpeserier som sitt l...ivs store mantra å si at fotball er teit og barnslig.

Det er helt legetimt for statsfinnansierte feminstforskere å påstå at menn er dyr. Kall damer for tisper og du er ett mannssjåvenistisk svin.

Er du kvinne og kaller deg selv feminist er det ikke en sjel som vil betrakte deg som egoistisk og navlebeskuende. Er du mann og kaller deg mannssjåvenist er du et egoistisk svin.

Er dere enige? Har likestillingen gått alt for langt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er du kvinne og kaller deg selv feminist er det ikke en sjel som vil betrakte deg som egoistisk og navlebeskuende. Er du mann og kaller deg mannssjåvenist er du et egoistisk svin.

Ja, men nå er vel ikke akkurat mannssjåvinisme betegnelsen på menn som fremmer likestilling heller. Kanskje der forskjellen ligger...

Gjest strykebrett
Skrevet

Likestillingen har absolutt ikke gått for langt. Men enkelte tror at likestilling er at det ene kjønnet rakker ned på det andre, eller at menn ikke lenger skal få lov til å drikke øl, se fotball, bytte dekk og andre manneting. Disse folkene har misforstått hva likestilling egentlig er.

Den stereotypiske "menn er griser" og "jenter tenker bare på sko" kunne jeg godt tenkt meg å bli kvitt. DET ville vært likestilling.

Skrevet

Ja er absolutt tilbøyelig til å mene at noe av det FB brukeren skriver er riktig, bare sug på den sure dropsen litt selv !

Mannen i den vestlige verden har endret seg med kvinnen og for kvinnen. Nå har kvinner laget egne preferanser til mannen og med egne tanker og livsopplevelser som norm. Dette skaper konflikt overfor mannen og hvordan vi blir betraktet.

Samtidig så har mannen generelt tilpasset seg kvinnens mer myke verdier, som jo de fleste kvinner setter pris på. Med større innflytelse i samfunnet så har kvinner mer bestemmelsesrett, også overfor mannen. Her har utviklingen kanskje gått for fort faktisk. Det er forskjeller mellom menn og kvinner, vi kan vel ikke og ønsker vel ikke en utvikling hvor kjønnene er helt like ?? Det er derfor kommet dithen at det er lettere for kvinner å legitimere disse påstandene som nevnte FB bruker nevner her. Det er en klar feiltolkning i utviklingen i kvinnefrigjøringa. La oss menn være menn, også på menns premisser.

Skrevet
Likestillingen har absolutt ikke gått for langt. Men enkelte tror at likestilling er at det ene kjønnet rakker ned på det andre, eller at menn ikke lenger skal få lov til å drikke øl, se fotball, bytte dekk og andre manneting. Disse folkene har misforstått hva likestilling egentlig er.

Den stereotypiske "menn er griser" og "jenter tenker bare på sko" kunne jeg godt tenkt meg å bli kvitt. DET ville vært likestilling.

Godt sagt.

Noen menn er griser, og andre unnlater å grise med dama si, og ser på fotball i stedet.

Nøff said!

Skrevet

Men er det ikke noe i dette da? Jeg er mann selv og når jeg ser mine "medbrødre" dyrke hovedinteressen sin, dvs. sjekke damer og bøtte øl, ja så ser jeg nettopp: griser. Og mange kvinner er jo unektelig shoppingglade hønsehjerner. Men sånn bortsett fra det så har du muligens et poeng: likestilling kan dreie seg like mye om kulturelt bestemte forestillinger/stereotypier som likelønn/like muligheter etc.

Skrevet
Ja er absolutt tilbøyelig til å mene at noe av det FB brukeren skriver er riktig, bare sug på den sure dropsen litt selv !

Mannen i den vestlige verden har endret seg med kvinnen og for kvinnen. Nå har kvinner laget egne preferanser til mannen og med egne tanker og livsopplevelser som norm. Dette skaper konflikt overfor mannen og hvordan vi blir betraktet.

Samtidig så har mannen generelt tilpasset seg kvinnens mer myke verdier, som jo de fleste kvinner setter pris på. Med større innflytelse i samfunnet så har kvinner mer bestemmelsesrett, også overfor mannen. Her har utviklingen kanskje gått for fort faktisk. Det er forskjeller mellom menn og kvinner, vi kan vel ikke og ønsker vel ikke en utvikling hvor kjønnene er helt like ?? Det er derfor kommet dithen at det er lettere for kvinner å legitimere disse påstandene som nevnte FB bruker nevner her. Det er en klar feiltolkning i utviklingen i kvinnefrigjøringa. La oss menn være menn, også på menns premisser.

Skrevet

Jo, jeg ønsker dette. Om det er realistisk er jo en annen sak. Hilsen mann.

Skrevet

Drittlei hele likestillingsbegrepet.

Ja til aksept på den måten at man aksepterer at noen kvinner vil jobbe som bilmekanikere og noen menn vil være hjemmeværende med barn, men man trenger vel ikke skrike så jævla høyt om at alle kvinner og menn skal være likestillte?

Jeg er kvinne og jeg vil ha meg frabedt at andre kvinner står å skriker til alle kanter om at ALLE vi kvinner vil ha likestilling - NEI! Jeg vil ikke ha likestilling på den måten - jeg vil ha aksept!

Skrevet

Og så var det det med kvinner, kjønnskvotering og ledelse.

Vi har for få gode kvinner i ledelsen, og for mange uhyrer. Uhyrene kommer seg fram på spisse albuer, totalt inkompetente , og går gradene fra f.eks høyskoleutdannede helsearbeidere med null utdanning i ledelse og personal til småsjefer og litt høyere sjefer. Og de rekrutterer uhyrer som ligner på seg selv.

De fleste menn har mer å fare med , og har f.eks blitt opplært til visekorporal i det militære i det minste. Den kompetansen mangler kvinnene.

Andre steder sitter det superkompetente blondiner, som har mer fornuft, forståelse og kunnskap mellom øra enn det meste som finnes av menn. Men de blir ikke hørt eller headhunted, fordi de ikke har tøff ropeadferd.

Kunstneren Ive Hagen påpekte det faktum at de fleste ledere er fysisk store. Gjerne menn eller høye damer. Kanskje de fyller et stort rom fysisk, eller lydmessig?

Skrevet

Likestilling eller ei, rettskrivinga står det i hvert fall dårlig til med.

Skrevet

Jeg er enig i det meste du skriver her, men ser også punkter i TS innlegg som jeg skjønner godt kan føles stigmatiserende.

Her er et eksempel på dem som jobber for likestilling i Norge i dag - kvinnepanelet:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle3496051.ece

De kompletterer Mannspanelet som ble nedsatt i 2007:

http://no.wikipedia.org/wiki/Mannspanelet

Det er for mange kjendiser og ledere i disse panelene. Bort med dem, vi trenger flere vanlige folk som opplever vanlige folks problemer innen dette området. Da er Mannegruppa Bjørg forsåvidt interessant, selv om jeg skal se at det blir en pressgruppe av det før jeg kaller det bra.

Skrevet

Det kan jo anføres at kvinnefronten, for å nevne en feminist-organisasjon uttaler at de vil "gå imot kvotering av menn i kvinnedominerte yrker".

All makt til kvinna der, altså. Ikke spesielt til likestilling sånn sett.

Skrevet

Likestilling ble brukt til å eliminere rettigheter både til kvinner og menn. Dessverre.

Skrevet
Likestilling ble brukt til å eliminere rettigheter både til kvinner og menn. Dessverre.

Nå ble jeg litt nysgjerrig på hva du mener med dette? Hvilke rettigheter snakker du om? Jeg ser det helt motsatt: at likestillingen ga oss (vel, hovedsakelig kvinner da) flere rettigheter enn før. Og heldigvis for det.

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Likestilling, er ikke det når alle har samme muligheter, rettigheter og plikter, uten hensyn til kjønn? Hvordan går det an å være imot det, da?

Det betyr ikke at alle skal være like, men at Klara i naboblokka ikke skal være hjemmeværende hvis hun ikke velger det selv!

Og likedan skal ikke Klaus i naboblokka være hjemmeværende han heller, hvis han ikke velger det selv.

Menn kan utdanne seg til det de har lyst og evner til, uten å skjele til hva menn "kan" gjøre. Og nøyaktig det samme gjelder kvinner.

Hva er det egentlig med dette som er så vanskelig for menn, da? Hvorfor må egentlig menn omdefinere mannsrollen, bare for at kjerringa også jobber? Eller for at kjerringa tjener mer enn dem? Eller jobber mer?

Er det fordi menn egentlig ikke ønsker å delta hjemme? Er det fordi menn definerer seg selv ut fra en forsørgerrolle?

Tidligere i tråden skrev Cannavaro at:

Har ikke kvinner alltid hatt egne preferanser i forhold til menn? Og har ikke menn hatt preferanser i forhold til kvinner? Hva er feil med det? Hvis mannen endrer seg for en kvinne, er det da kvinnens feil? Burde ikke mannen vært seg selv, ut fra sine egne genuine ønsker om sitt liv?

Jeg har en oppfattning av at menn som gruppe betraktes som likeverdig, og ser ikke problemet med det. Mener menn at de blir betraktet som mindreverdig, eller ønsker de seg tilbake til en tid da menn var mer verd enn kvinner?

Skrevet
Likestilling, er ikke det når alle har samme muligheter, rettigheter og plikter, uten hensyn til kjønn? Hvordan går det an å være imot det, da?

Det betyr ikke at alle skal være like, men at Klara i naboblokka ikke skal være hjemmeværende hvis hun ikke velger det selv!

Og likedan skal ikke Klaus i naboblokka være hjemmeværende han heller, hvis han ikke velger det selv.

Menn kan utdanne seg til det de har lyst og evner til, uten å skjele til hva menn "kan" gjøre. Og nøyaktig det samme gjelder kvinner.

Hva er det egentlig med dette som er så vanskelig for menn, da? Hvorfor må egentlig menn omdefinere mannsrollen, bare for at kjerringa også jobber? Eller for at kjerringa tjener mer enn dem? Eller jobber mer?

Er det fordi menn egentlig ikke ønsker å delta hjemme? Er det fordi menn definerer seg selv ut fra en forsørgerrolle?

Tidligere i tråden skrev Cannavaro at:

Har ikke kvinner alltid hatt egne preferanser i forhold til menn? Og har ikke menn hatt preferanser i forhold til kvinner? Hva er feil med det? Hvis mannen endrer seg for en kvinne, er det da kvinnens feil? Burde ikke mannen vært seg selv, ut fra sine egne genuine ønsker om sitt liv?

Jeg har en oppfattning av at menn som gruppe betraktes som likeverdig, og ser ikke problemet med det. Mener menn at de blir betraktet som mindreverdig, eller ønsker de seg tilbake til en tid da menn var mer verd enn kvinner?

Jeg tror de færreste ønsker å skru klokka tilbake. Men som sitert i åpningsinnlegget finner du mange eksempler på kjønnsdiskriminering rettet mot menn og mannsrollen. Tenk bare på hvordan kvinnelig seksualitet nærmest forgudes av både menn OG kvinner, mens mannlig seksualitet fremstilles som rå, stygg, aggressiv og skadelig. Interessant nok fyrte de såkalte mannspanelet opp under dette ved å holde menn SOM GRUPPE ansvarlig for den volden ENKELTE menn utsetter kvinner for. Her er det innlysende at enhver mann er en potensiell overgriper, og at det derfor er berettiget å mistenkeliggjøre alle menn selv om det bare er en liten andel som faktisk er overgripere.

Skrevet

må svare til deg P :

Jo selvfølgelig har mann og kvinne hatt egne preferanser til hverandre : det jeg mente her var at disse preferansene har blitt endret med kvinnefrigjøring og mer tydelig kvinnelig makt. Preferansen/uttrykk til mannen er nå annerledes enn for 50 år siden. Og ja ; selvsagt gjelder dette vice versa også. Men nei ; mannen er ikke seg selv lenger sett i forhold til rollemønsteret som var før. Det har da endret seg for begge kjønn, og sannsynlig til det bedre, men som nevnt her, at menn blir lettere stigmatisert nettopp fordi kjønnsrollemønsteret også er endret.

Gjest Anders På
Skrevet
Og så var det det med kvinner, kjønnskvotering og ledelse...

De fleste menn har mer å fare med , og har f.eks blitt opplært til visekorporal i det militære i det minste. Den kompetansen mangler kvinnene.

Dette er bare tull, for på grunn av den statsfeministiske loven om at alle bedrifter skal ha en viss kvinneandel i sjefsstillinger vil for eksempel damer i forsvaret stige nesten dobbelt så fort i gradene. Ikke fordi det er likestilling eller fordi de fortjener det, men fordi de blir kjønnspreferert inn i lederstillinger de kanskje ikke er skikket til å være i.

Likestillingsprosessen er bare piss. Det fungerer ikke når man gjør det på denne måten.

Skrevet

Synes det som var sitert i startinnlegget var ganske fjollete, iallefall. Og veldig kjedelige, klisjefyllte påstander.

Jeg synes ikke likestillingen har gått for langt. Vi har kommet veldig langt, men det er fortsatt et stykke igjen. Og det finnes fortsatt mannsdominerte områder hvor det er vanskelig for kvinner å få innpass, f.eks ved at man ikke blir inkludert i miljøet eller blir utsatt for herketeknikker. Da kreves det en sterk person for å holde ut, og dette er en grunn til at likestillingen går sakte på enkelte områder i samfunnet.

Menn var jo en tidligere en slags priviligert gruppe på bekostning av kvinner, og det er jo ikke så rart at de er litt misfornøyd med at de ikke lenger er mer priviligert enn kvinner.

Menn har også fått noe positivt ut av likestillingen, feks at det har blitt mer legitimt for å ta permisjon fra jobb for å passe barn og ellers ha omsorg for barn. Har inntrykk av at alle menn jeg kjenner som har hatt pappaperm har hatt glede av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...