Gå til innhold

Begravelse

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Britt_*
Skrevet

Alle begravelser jeg har vært i har hatt gudstjeneste i forkant, uavhengig om den avdøde er kristen eller ikke.

Mitt spørsmål er da om man må dette? Når jeg dør så ønsker jeg ikke å være inni en kirke, eller ha en prest tilstede ettersom religion gjør meg helt kvalm. Kan man bli gravlagt uten noe styr og uten at noen må si noen ting?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Alle begravelser jeg har vært i har hatt gudstjeneste i forkant, uavhengig om den avdøde er kristen eller ikke.

Mitt spørsmål er da om man må dette? Når jeg dør så ønsker jeg ikke å være inni en kirke, eller ha en prest tilstede ettersom religion gjør meg helt kvalm. Kan man bli gravlagt uten noe styr og uten at noen må si noen ting?

Jeg har vært i begravelse der familien og begravelsesbyrået stod for alt. Ingen gudstjeneste eller prest. Begravelsen fant sted i et kapell og familiemedlemmer stod for tale og sanger.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Nå har jeg bare vært i begravelse arrangert gjennom Human-etisk forbund annet enn i kirka, men der slipper man iallefall unna et religiøst innhold.

Human etisk gravferd

Skrevet

Ts, her.

Har ikke sansen for Human-etisk forbund heller. Jeg er antiteist og har dermed ikke sansen for noen som helst av livssynsorgansiasjoner. Da likte jeg bedre det alternativet der familien ordna alt. Men ville ikke hatt det i et kapell heller. Vil bare gravlegges, uten noe styr eller seremoni. Får jeg det sånn om jeg skriver dette i mitt testamente?

Skrevet

Man må ikke begraves gjennom kirken. Det er bare det at det er norsk tradisjon ettersom kristendom er vår statsreligion. Men det er jo muslimer som dør i Norge. Tror ikke de har begravelse i kirken akkurat, eller jøder og buddhister.

Det er mye mer arbeid for familien da. Men det går ann å gjøre det sjæl.

Skrevet

Ja man kan begraves utenom noen sermoni. Ved kremasjon trenger man ikke annet enn kroppen og ei kiste, og så ordner krematoriet resten.

Skrevet

Jeg vil heller ikke ha noen kirkebegravelse, har tenkt på om at går det ann i disse tider og kun sammles ved grava, familien og prest, som det var i gamle dager ca. 1800tallet og deromkring, men selv vil jeg at barna og mulig en fra begravelsesbyrået skal ha en liten markering med ettpar sanger i krematoriet, hvet ikke om det lar seg gjøre. Sagt ifra til mine barn om at dette er mitt ønske. Har vært i så mange begravelser der det tales om den døde som om han var en gud og det beste menneske på jord, når vi som har kjent han hvet det motsatte da kaller jeg det sirkus + attpålaga som er der de kommer for og få seg en matbit. Nei slik vil ikke jeg ha det, de som vil si "pene"ord om meg kan gjøre det til meg nå, ikke etter min død.

Skrevet

Jeg kan nok forstå dere som ikke ønsker noen seremoni og ikke noe oppstuss, men for de etterlatte kan akkurat det å begrave sine døde være viktig for sorgprosessesen.

Det er mulig å velge bort alt av seremonier, jeg vet om flere som har gjort det.

Skrevet

Du kan ha minnestund i stuen din eller på det lokale vannhullet om så.

Skrevet
Jeg er antiteist og har dermed ikke sansen for noen som helst av livssynsorgansiasjoner.

Jeg ser ikke helt den sammenhengen mellom teisme og ikke-religiøse livsynsorganisasjoner som du åpenbart ser, men ok. Kirken trenger uansett ikke å være involvert i det hele tatt for at man skal kunne gjennomføre en skikkelig gravferd, selv om de gjerne vil at du skal tro det.

Skrevet
Jeg ser ikke helt den sammenhengen mellom teisme og ikke-religiøse livsynsorganisasjoner som du åpenbart ser, men ok. Kirken trenger uansett ikke å være involvert i det hele tatt for at man skal kunne gjennomføre en skikkelig gravferd, selv om de gjerne vil at du skal tro det.

Det er mulig jeg formulerte meg litt rart. Det er ikke det at jeg syns de to henger sammen, men jeg forstår ikke behovet for å viktiggjøre sin egen eksistens. Spiller ingen rolle om organisasjonen man gjør det gjennom er religiøs eller ikke.

Takk for svar alle sammen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...