Gå til innhold

Kompis til sønnen min

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lurer_*
Skrevet

Sønnen min har en kamerat som er på besøk inni mellom. Gutten er 9 år, og tisser fremdeles på seg. Også på dagen.

Jeg har også lagt merke til en forferdelig lukt som kommer, vanskelig å beskrive.

Måtte for en tid tilbake bruke stikkpille for å få løst opp hard mage. Var kun oljen som kom ut, og samme lukt som fra denne gutten.

Dette har fått meg til å tenke på om gutten blir sexuelt misbrukt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tror han blir seksuelt misbrukt fordi det lukter det samme av ham som av den oljen som kom ut da du tok den stikkpillen? Jeg skjønte ikke den helt.

Skrevet

Forklarte meg litt dårlig ser jeg.

Samme lukt ja, og jeg har lurt så på hvorfor gutten har luktet slik som han hr gjort. Den eneste forklaringen jeg har, er at det er væske som har kommet ut i fra rompen til gutten(?).

Gutten har endel tilpassnings problemer også, så det er selvfølgelig flere ting som skurrer her.

Skrevet
Forklarte meg litt dårlig ser jeg.

Samme lukt ja, og jeg har lurt så på hvorfor gutten har luktet slik som han hr gjort. Den eneste forklaringen jeg har, er at det er væske som har kommet ut i fra rompen til gutten(?).

Gutten har endel tilpassnings problemer også, så det er selvfølgelig flere ting som skurrer her.

Men hvorfor skulle den samme lukten komme av at gutten ble misbrukt? Kanskje han har fått slike stikkpiller han også? Hvordan får du stikkpilleoljelukt til å sammenfatte lukt av misbruk?

Skrevet

Heisann :) Det du beskriver her trenger ikke nødvendigvis å være fra rumpen som du sier, selv om lukten kan være lik.

Sønnen min på 9 år har fremdeles ofte uhell på dagtid, og jeg kan love deg at jeg lurer på om det egentlig er urin eller avføring som har kommet, det er en ganske voldsom lukt til tider (som også ikke alltid kan beskrives). Han er forresten inne til behandling for problemet, da han ikke merker at han må på do, og blæren blir overfylt.

Skrevet

Kansje "tilpasningsproblemene" går på det at han har urinlekkasjer og er usikker pga dette? Kansje han blir erta da det sikkert også er andre som merker lukten? Eller at han egentlig har en sammensatt diagnose der urinlekkasjen er en del av problemet?

Jeg tror det beste dere kan gjøre er å være gode støttespillere for gutten, og at sønnen din er en god venn.

Skrevet

Hvis du mistenker at noe er galt kan du jo dra på et lite "hjemmebesøk". Du kan jo gjøre det f.eks i forbindelse med at barna skal leke sammen. Hvis du rekker å ta en kaffe der forteller foreldrene kanskje litt om problemet til gutten, og hvis du får følelsen av at noe er galt kan du sende en melding til barnevernet eller skolen.

Skrevet
Heisann :) Det du beskriver her trenger ikke nødvendigvis å være fra rumpen som du sier, selv om lukten kan være lik.

Sønnen min på 9 år har fremdeles ofte uhell på dagtid, og jeg kan love deg at jeg lurer på om det egentlig er urin eller avføring som har kommet, det er en ganske voldsom lukt til tider (som også ikke alltid kan beskrives). Han er forresten inne til behandling for problemet, da han ikke merker at han må på do, og blæren blir overfylt.

Jeg har også en sønn på ni (snart ti år)som lekker urin på dagtid. Detter er et problem han har hatt lenge. Han sier selv at det er fordi han ikke tar seg tid til å gå på toalettet, men nå begynner jeg å lure på om det kan være noe gale med blæren hans? vi har jo prøvd med alt fra kjeft til premier osv. Du skriver at din sønn får behandling, kan jeg spørre hva det går utpå?

Skrevet
Jeg har også en sønn på ni (snart ti år)som lekker urin på dagtid. Detter er et problem han har hatt lenge. Han sier selv at det er fordi han ikke tar seg tid til å gå på toalettet, men nå begynner jeg å lure på om det kan være noe gale med blæren hans? vi har jo prøvd med alt fra kjeft til premier osv. Du skriver at din sønn får behandling, kan jeg spørre hva det går utpå?

Jeg er ikke samme gjest som over, men ta en tur til legen og diskuter problemet. Jeg har en sønn som er bittelitt yngre enn din som nå går på tabelettkur nr. 2. Dette fordi han ikke klarer å være tørr på nettene. Han har også hatt litt skvetting på dagtid. Periodevis er det helt fint, men så kan det komme litt. Han sier også selv det er fordi han ikke tar seg tid, men slik jeg forsto legen kan dette ha en sammenheng. (En annen sak er at dette problemet er mye mer utbredt enn man tror. Kan være godt å vite at det faktisk er mange som har det slik. Det også en overvekt av gutter som sliter). I første omgang begynner man med tabeletter (det var i alle fall det vi fikk vite). Min lege er skeptisk til å begynne for tidlig, men mener det er passende å prøve tabletter fra 8-9 års alderen og oppover. Ofte må man gjennom flere kurer. F.eks. 3-4 mndr på, noen måneder uten osv. Iflg min lege pleier slike kurer å ha god effekt, men det kan ta tid. Et bittelite mindretall har andre problemer (f.eks. "klaffefeil" i blæren som gjør at den ikke "stenger" godt nok) og da blir man etter en tid og noen tablettkurer henvist videre. Lykke til!

(Og prat med gutten og fortell ham at dette ikke er uvanlig. Legen min var kjempeflink med å forklare dette for min sønn og ta vekk det flaue og ekle ved å tisse på seg. Han har i perioder måtte bruke nattbleier og det syns han er veldig trist).

Skrevet
Jeg er ikke samme gjest som over, men ta en tur til legen og diskuter problemet. Jeg har en sønn som er bittelitt yngre enn din som nå går på tabelettkur nr. 2. Dette fordi han ikke klarer å være tørr på nettene. Han har også hatt litt skvetting på dagtid. Periodevis er det helt fint, men så kan det komme litt. Han sier også selv det er fordi han ikke tar seg tid, men slik jeg forsto legen kan dette ha en sammenheng. (En annen sak er at dette problemet er mye mer utbredt enn man tror. Kan være godt å vite at det faktisk er mange som har det slik. Det også en overvekt av gutter som sliter). I første omgang begynner man med tabeletter (det var i alle fall det vi fikk vite). Min lege er skeptisk til å begynne for tidlig, men mener det er passende å prøve tabletter fra 8-9 års alderen og oppover. Ofte må man gjennom flere kurer. F.eks. 3-4 mndr på, noen måneder uten osv. Iflg min lege pleier slike kurer å ha god effekt, men det kan ta tid. Et bittelite mindretall har andre problemer (f.eks. "klaffefeil" i blæren som gjør at den ikke "stenger" godt nok) og da blir man etter en tid og noen tablettkurer henvist videre. Lykke til!

(Og prat med gutten og fortell ham at dette ikke er uvanlig. Legen min var kjempeflink med å forklare dette for min sønn og ta vekk det flaue og ekle ved å tisse på seg. Han har i perioder måtte bruke nattbleier og det syns han er veldig trist).

Tusen takk for svar :klemmer: vi tar en tur til lege for å høre om eventuelt tablett-behandling.

Skrevet

Han har vært hos mange leger, men de har ikke funnet noe "galt".

Det er som med din sønn, at han ikke har tatt seg tid til å gå på do fordi han blir så opphengt i det han holder på med.

Det dette har ført til er at han har vent seg til med å gå med full blære, diagnosen er da at blæren har "vokst", han kjenner ikke at han må på do, og det flyter over. Det har vært prøvd å få inn faste rutiner på toalettbesøk, men det førte bare til krangling og at han latet som han gikk på do. Premier har heller ikke funket.

Han må rett og slett lære seg å gå på do på nytt ifølge legen. Han er nå inne i barne og ungdomspsykiatrisk, der han har en person utenfor familien(sitt mas) han snakker med om feks ting som plager han. Jeg ser ikke helt hvordan det skal hjelpe med lekkasjeproblemet, men han har iallefall blitt mye mer selvstendig med tanke på å vaske seg etter uhell, samt at han faktisk tar initiativ til å gå på do om vi ikke maser om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...