Gå til innhold

Noen som bor i varmere strøk,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter ofte og fantaserer om å flytte til et varmere land,da jeg HATER kulde og regn..her i norge har vi jo omtrent bare noen mnd sommer,så er resten høst,vinter og kaldt! :tristbla:

Er det noen som har erfaring med det,og som kan anbefale gode steder?

og fortelle litt om deres situasjon..?

har også lurt på å bo i utlandet deler av året,men ser for meg at det er litt vanskeligere å få til i praksis.(blir nok sikkert mer aktuelt når vi blir pensjonister el noe slikt)

Lurer på;

-helsetilbud

-temp.gjennom året

-skoletilgang(har et barn)

-jobbmuligheter

-miljø

-dyrt/billig vs norske priser

-boligstandard

og sikkert mye mer jeg ikke kommer på nå;)

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Løfter denne, her kunne jeg også tenkt meg å lese noen svar :)

Gjest klimaflyktningen
Skrevet
Jeg og min datter har vært klimaflyktninger på Gran Canaria i et par år. Og gjort oss en del erfaringer.

-helsetilbud

Om du tenker på fastlegetilbud, så finnes ikke det der,men du må stå i kø sammen med de "innfødte". Heilt grei ordning, hvis du ikke vil gå til privat klinikk. Da koster det, sjølsagt.

-temp.gjennom året

Bra temperatur gjennom hele året, men litt ustabilt midt på vinteren.

Norsk skole med videregående

-jobbmuligheter

Litt ymse. Man må ikke være kresen. Ellers er jo lønnsnivået omtrent en fjerdedel av det norske.

-miljø

Greit for oss som holdt oss med andre klimaflyktninger, men jeg skydde som pesten å bli kjent med alkoholflyktningene... :fnise:

Dyrt i strøket rundt den norske skolen. Rimeligere lenger unna. Klær omtrent det samme.

-boligstandard

Man får det man betaler for der også. Kan bli kaldt når det regner og blåser i enkelte hus.

Skrevet
Bor og jobber i Bangkok med min thailandske familie bestående av kone og 2 barn.

-helsetilbud

Noen av de beste sykehus i Asia finnes i Bangkok, men man er avhenging av gode forsikringer ellers blir det dyrt. Legekontor og tannlege finnes overalt og er jevnt over billig og bra.

-temp.gjennom året

Ligger på mellom 25 og 40 grader hele året. Litt regn i regnsesongen men ikke avskrekkende.

Både offentlig og privat skole. Min datter på snart 4 går på privat førskole, og hun har allerede lært seg litt engelsk og kinesisk. Vi betaler rundt 10.000 thb pr. måned. Nivået på privatskoler er ganske høyt.

-jobbmuligheter

Vanskelig. For å jobbe i Thailand må man som regel være ansatt i en manager posisjon i et internasjonalt firma. Immigrasjonsmyndighetene er ekstremt strenge og pirkete når det gjelder arbeidstillatelse. Hørte om en nordmann ansatt i Jotun som kranglet med imigration om arbeidstillatelsen. Han truet med rettsak, og endte etterhvert opp med godkjent arbeidstillatelse, men ble nektet oppholdstillatelse og visum.

-miljø

Har veldig liten kontakt med andre expats. Foretrekker mine thailandske venner og familie.

Billig. Men jobber du for thai lønn blir jo selvfølgelig alt mye dyrere.

-boligstandard

Helt grei standard. Du får hva du betaler for. Ikke tilsvarende norsk standard, men her nede har man heller ikke vinter med 20 minus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...