Gå til innhold

betent navle- piercing! hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Det er mørke rødt rundt om den!

Gjest shnuska
Skrevet

rens den.. :) med pyricept, og ikke driv å ta på den utenom rensinga ;)

Skrevet (endret)

Du bruker i hvert fall ikke pyrisept! Det du gjør er å klemme ut eventuelt gørr daglig (med rene hender) og rense det godt med sterilt saltvann (fås på apoteket). Med klemme mener jeg bare å dytte forsiktig slik at du får renset såret skikkelig. Ikke klem hardt, det vil bare irritere området mer. Det du sier om at det er mørkerødt rundt, er det snakk om 4-5 mm rundt? For i så fall er det en viss sjanse for at du har en infeksjon. Veldig mange blander de to og tror piercingen er infisert når det kun er snakk om gørr og mild rødhet, men hvis du er/har:

* Kraftig rød i en større omkrets enn ca. 4-5mm rundt smykket

* Veldig øm og hoven

* Illeluktende sårvæske

* Nevnte sårvæske er mer gulgrønn/grå enn gulhvit

er det en viss sjanse for at det er snakk om en infeksjon og ikke en betennelse. Gå til en lege for å få det bekreftet/avkreftet.

Saltvannsbad, te-tre-olje eller andre metoder kan brukes enten det nå er en betennelse eller en infeksjon, men det sikreste er å gå til lege om det er tvil om det er betennelse eller infeksjon. Ikke bruk pyrisept eller klorhexidin. Bruk sterilt saltvann.

Viktige ting å huske på er at du må holde såret rent, aldri plukke på smykke eller hull med skitne fingre, rense det ofte i perioden det er irritert/betent (med saltvann, ikke pyrisept), og ikke plukke vekk de små sårskorpegreiene som er gule (kjent som størknet gørr) med neglene. Bruk en q-tips fuktet i sterilt saltvann.

Saltvannsomslag er en veldig grei løsning for å myke dem opp. Da varmer du opp sterilt saltvann (du kan lage det selv, husk å bruke havsalt og ikke bordsalt! Ca. 1/4 ts salt til 2,5 dl kokt vann). La det kjøle seg ned, men bruk det så varmt som du orker. Enten kan du sette glasset inntil piercingen med vakuum i ti minutter, men om piercingen sitter kinkig til (noe navlepiercinger må kunne sies å gjøre) kan du bruke en ren kompress eller tørkepapir og legge det utenpå piercingen. Bytt når den kjøler seg ned om det er behov for det. Dette demper irritasjonen og akselerer helingen, så det er absolutt ikke så dumt for deg å gjøre det.

Ikke bruk pyrisept, klorhexidin, eller andre dumme, bakteriedrepende ting folk kan finne på å be deg om å bruke. Bruk sterilt saltvann eller te-tre-olje.

Ikke ta ut piercingen, det er det dummeste du gjør, du kan ende opp med å kapsle inn en eventuell infeksjon. Det at du har en metallring/stang igjennom området gjør at det holder seg rent! Så lenge du holder stangen og hullet rent, så er den stangen det beste for kroppen din og muligheten for å bli kvitt en eventuell infeksjon.

IKKE BRUK PYRISEPT ELLER KLORHEXIDIN.

Bruk klær som puster og ikke sitter for stramt.

Endret av Eplefe
  • Liker 1
Gjest shnuska
Skrevet
Du bruker i hvert fall ikke pyrisept! Det du gjør er å klemme ut eventuelt gørr daglig (med rene hender) og rense det godt med sterilt saltvann (fås på apoteket). Med klemme mener jeg bare å dytte forsiktig slik at du får renset såret skikkelig. Ikke klem hardt, det vil bare irritere området mer. Det du sier om at det er mørkerødt rundt, er det snakk om 4-5 mm rundt? For i så fall er det en viss sjanse for at du har en infeksjon. Veldig mange blander de to og tror piercingen er infisert når det kun er snakk om gørr og mild rødhet, men hvis du er/har:

* Kraftig rød i en større omkrets enn ca. 4-5mm rundt smykket

* Veldig øm og hoven

* Illeluktende sårvæske

* Nevnte sårvæske er mer gulgrønn/grå enn gulhvit

er det en viss sjanse for at det er snakk om en infeksjon og ikke en betennelse. Gå til en lege for å få det bekreftet/avkreftet.

Saltvannsbad, te-tre-olje eller andre metoder kan brukes enten det nå er en betennelse eller en infeksjon, men det sikreste er å gå til lege om det er tvil om det er betennelse eller infeksjon. Ikke bruk pyrisept eller klorhexidin. Bruk sterilt saltvann.

Viktige ting å huske på er at du må holde såret rent, aldri plukke på smykke eller hull med skitne fingre, rense det ofte i perioden det er irritert/betent (med saltvann, ikke pyrisept), og ikke plukke vekk de små sårskorpegreiene som er gule (kjent som størknet gørr) med neglene. Bruk en q-tips fuktet i sterilt saltvann.

Saltvannsomslag er en veldig grei løsning for å myke dem opp. Da varmer du opp sterilt saltvann (du kan lage det selv, husk å bruke havsalt og ikke bordsalt! Ca. 1/4 ts salt til 2,5 dl kokt vann). La det kjøle seg ned, men bruk det så varmt som du orker. Enten kan du sette glasset inntil piercingen med vakuum i ti minutter, men om piercingen sitter kinkig til (noe navlepiercinger må kunne sies å gjøre) kan du bruke en ren kompress eller tørkepapir og legge det utenpå piercingen. Bytt når den kjøler seg ned om det er behov for det. Dette demper irritasjonen og akselerer helingen, så det er absolutt ikke så dumt for deg å gjøre det.

Ikke bruk pyrisept, klorhexidin, eller andre dumme, bakteriedrepende ting folk kan finne på å be deg om å bruke. Bruk sterilt saltvann eller te-tre-olje.

Ikke ta ut piercingen, det er det dummeste du gjør, du kan ende opp med å kapsle inn en eventuell infeksjon. Det at du har en metallring/stang igjennom området gjør at det holder seg rent! Så lenge du holder stangen og hullet rent, så er den stangen det beste for kroppen din og muligheten for å bli kvitt en eventuell infeksjon.

IKKE BRUK PYRISEPT ELLER KLORHEXIDIN.

Bruk klær som puster og ikke sitter for stramt.

hvorfor ikke bruke pyricept? det fikk i allefall jeg beskjed om..

Gjest Gjest_Robotkalle_*
Skrevet

Ta et bilde av piercingen. Hvor dypt sitter en sånn en?

Skrevet

Det er en veldig utdatert anbefaling, som dessverre florerer fremdeles. Det er ikke sunt for huden din å få alle bakterier fjernet, fordi du har noen snille bakterier der og, som hjelper huden din å gro. Pyrisept er lokalirriterende når du bruker det konstant, det er greit til å rense kattebittet ditt osv., men å bruke det på et i utgangspunktet rent sår er bare å be om å forlenge grotiden ganske brutalt. Det er rett og slett for "sterkt" for en helt ny piercing, og du vil drepe de bakteriene som hjelper huden din å gro i tillegg til de slemme som gir deg betennelser.

Gjest shnuska
Skrevet
Det er en veldig utdatert anbefaling, som dessverre florerer fremdeles. Det er ikke sunt for huden din å få alle bakterier fjernet, fordi du har noen snille bakterier der og, som hjelper huden din å gro. Pyrisept er lokalirriterende når du bruker det konstant, det er greit til å rense kattebittet ditt osv., men å bruke det på et i utgangspunktet rent sår er bare å be om å forlenge grotiden ganske brutalt. Det er rett og slett for "sterkt" for en helt ny piercing, og du vil drepe de bakteriene som hjelper huden din å gro i tillegg til de slemme som gir deg betennelser.

ja okay, men da vet jeg det! :)

Skrevet

Først av alt, IKKE TRO PÅ EPLEFE!!!! Hun vet helt tydlig ikke hva hun snakker om.

Betennelse og infeksjon er det samme, og betyr at det er bakterier i såret rynd piercingen som ikke skulle vært der. Du bør ta ut pierscingen og rense såret med klorhexidin/pyrisept. Det er IKKE farlig og utdatert slik Eplefe mener. Deretter dekker du såret til med et plaster og tar en tur til legen slik at du kan få behandling for infeksjonen.

De rådene Eplefe kommer med har jeg dessverre sett gjennomført i fobindelse med jobb (legevakt), men det resultat at fok har fått store infeksjoner og pussansamlinger under huden, i verste tilfelle måtte vedkommende innlegges sykehus for behandling. Det er sant at vi har gode bakterier også, men i forbindelse med sårstell bør såret være så rent/sterilt som mulig, og da vasker man med klorhexidin/pyrisept.

Skrevet

Å herregud. Skal det være enda en slik en med "JEG JOBBER MED NOE SOM ER RELEVANT TIL TRÅDEN, OG JEG HAR RETT". Nei, betennelser og infeksjoner er ikke det samme.

Betennelse er organismens forsvarsreaksjon i et vev eller organ som er skadet, og betennelser kan oppstå ved infeksjoner, men infeksjonen er da årsaken til betennelsen, men er kroppens forsvar, infeksjonen kommer utenfra.

En infeksjon oppstår når bakterier, parasitter, virus o.l. trenger inn i en organisme og begynner å formere seg. Eventuelle sykdommer som følge av dette, kalles infeksjonssykdommer.

Så, ikke hør på gjest, ikke tro på at hun jobber på legevakten osv. osv.

Eventuelt kan du lese på diskusjon.no under "Mote og Velvære" i "Den offisielle tatoverings/piercing m.m tråden" hvor en tidligere piercer (Psilocybe) forteller hvorfor man ikke skal bruke klorhexidin eller pyrisept. Forøvrig er også en av norges dyktigste piercere Christiane fra Pinpoint og en av dem som sier at klorhexidin og pyrisept og jod og andre slike metoder ikke skal brukes på et sår.

Hvis du ikke stoler på meg, spør en piercer, Christiane svarer daglig på mail, bl.a.

Skrevet (endret)

Legger ved denne og:

Hva kan jeg bruke klorhexidin til?

- Desinfisering av overflater. Disk, stol, hel hud. Imidlertid er sprit billigere og bedre til dette. (Bør være over 70 %) Tørk gjerne av dørhåndtak etter hver kunde med spritdynket papir. Eller bytt klassiske dørhåndtak med albuehåndtak (se på en kirurgisk avdeling). Alle piercingkunder peller, og alle piercingkunder tar i de samme dørhåndtak, dermed bytter alle kundene som er innom bakterier seg imellom (og med staben).

Husk at Klorhexidin virker dårlig mot såkalte "gramnegative bakterier". Bakterier i denne gruppen er tarmbakterier (E.Coli) og flere familier av bakterier som gir luftveisinfeksjoner (Chlamydia pneumonia (ikke den seksuelt overførbare, men "fetteren"), pneumokokker og meningokokker.)

Klorhexidin beskytter heller ikke mot virus eller Tuberkulose. Sprit beskytter mot alt.

Hva kan jeg ikke bruke klorhexidin til?

- Desinfisering av sår. Klorhexidins baktericide (bakteriedrepende effekt) blir nøytralisert av blod. I tillegg hemmer klorhexidinen sårtilheling. Produsenten sier om Klorhexidin; " Effekten kan reduseres av såpe, blod, puss og andre organiske stoffer." Blod, puss og organiske stoffer forekommer gjerne i sår.

Hva skjer hvis jeg bruker klorhexidin på et sår eller en fersk piercing?

- Klorhexidinen virker ikke, og såret forblir åpent. Dermed blir sjansen for infeksjon STØRRE, ikke mindre. I tillegg blir arrene større fordi reparasjonsprosessen/betennelsen (inflammasjonen) blir stående lengre. Sannsynligheten for keloid/hypertrofisk arrdannelse øker også. I tillegg hjelper du bakteriene som kommer i kontakt med klorhexidinen, men ikke dør, til å bli mer resistente (motstandsdyktigere). Bakterier som utvikler resistens mot klorhexidin blir samtidig resistente mot en rekke andre antibiotika. Det kan føre til at fremtidige infeksjoner blir vanskelige/umulige å behandle. De nye "seige" bakteriene som dyrkes fram med klorhexidin på denne måten kan også spre seg til andre. For eksempel via dørhåndtakene på ditt lokale piercingstudio.

Hva skjer hvis jeg bruker klorhexidin på en grodd piercing?

- Du irriterer huden. Mer enn 1 % av befolkningen får eksem (kontaktdermatitt) og/eller elveblest (urticaria) av Klorhexidin. Det viktigste virkemiddel for å unngå all infeksjon er å fjerne det bakteriene kan vokse på. Det er vanskelig for en bakteriestamme å vokse seg farlig på hel levende hud, men de elsker talg og døde hudrester. Den vonde lukten som dannes i/rundt urensede piercinger er "avføring" fra bakterier. Saltvann er bedre en klorhexidin til å fjerne dette og irriterer ikke. Aller best er såpevann (uparfymert grønnsåpe) som har blitt brukt ved kirurgiske avdelinger i hele verden i over hundre år og fortsatt er den viktigste behandlingen mot infiserte sår og sår som ikke vil gro. Skyll såpen godt av etterpå.

Hvorfor sier fresnus kabi (produsenten) om Klorhexidin; "Indikasjoner: Desinfeksjon av sår."

- Aner ikke, fordi de vil selge produktet sitt?

Hva bør en piercer som stikker seg på forurenset nål bruke?

- Jodbensin, masse jodbensin. Ikke dekk såret til eller forsøk å stanse blødningen, tvert imot, la det blø så mye som mulig. Klem gjerne på vevet rundt for å øke blødingen. Fingre kan "melkes" for blod dersom stikket er på fingertuppen. Blødningen tar med seg forurensningen ut, og blod er antiseptisk i seg selv (det inneholder hvite blodceller - immunceller). Det er ingen grunn til panikk, sjansen for smitte er liten, men ta situasjonen alvorlig og følg rådene som over. Husk å behandle eget blod som smittestoff. Har du mistanke om at smittefare foreligger (kunden oppgir sykdom på forespørsel) bør du ta kontakt med din lokale legevakt for en "nullprøve".

Er det andre ting en bør vite om klorhexidin?

- Ja, det er nevrotoksisk, det vil si at det dreper nerveceller. Flere prosent av befolkningen går rundt med ventilasjonsrør i trommehinnen som en del av behandling av kronisk mellomørebetennelse. Ytterligere noen har defekter (hull) i trommehinnen. Får disse pasientgruppene klorhexidin i øret og den kommer i kontakt med de indre deler fører dette til umiddelbar døvhet.

I tillegg kan man få en allergisk straksreaksjon (Type I - IgE) av Klorhexidin. Denne kan lede til anafylaktisk sjokk og død (på samme måte som alle andre medikament). I henhold til produsent er mindre enn en promille av befolkningen så allergiske mot klorhexidin at de risikerer dette.

Kilder; infeksjonsmedisinsk avdeling, Bærum sykehus, Fresnus Kabi, Norsk legemiddelhåndbok for helsepersonell 2004, Medisinsk Mikrobiologi, Miklas Degre et al.

Og denne:

http://www.piercing-piraten.com/blogg/?p=59

Endret av Eplefe
Gjest SmallTalk
Skrevet
Først av alt, IKKE TRO PÅ EPLEFE!!!! Hun vet helt tydlig ikke hva hun snakker om.

Betennelse og infeksjon er det samme, og betyr at det er bakterier i såret rynd piercingen som ikke skulle vært der. Du bør ta ut pierscingen og rense såret med klorhexidin/pyrisept. Det er IKKE farlig og utdatert slik Eplefe mener. Deretter dekker du såret til med et plaster og tar en tur til legen slik at du kan få behandling for infeksjonen.

De rådene Eplefe kommer med har jeg dessverre sett gjennomført i fobindelse med jobb (legevakt), men det resultat at fok har fått store infeksjoner og pussansamlinger under huden, i verste tilfelle måtte vedkommende innlegges sykehus for behandling. Det er sant at vi har gode bakterier også, men i forbindelse med sårstell bør såret være så rent/sterilt som mulig, og da vasker man med klorhexidin/pyrisept.

Er du idiot? Mon tro hvorfor de har begynt å bruke sterilt saltvann ved skylling av sår på sykehuset/legevakten? Ja, de bruker klorkexidin til å desinfisere huden med før den eventuelt blir skjært opp, men ikke etterpå.

Tar man ut piercingen i et betent hull, så risikerer man at hullet gror igjen med pusset inni seg. Da må man i såfall kutte opp for å få ut resten av materien. Hvis piercingen sitter i, så unngår man dette.

Skrevet (endret)
Er du idiot? Mon tro hvorfor de har begynt å bruke sterilt saltvann ved skylling av sår på sykehuset/legevakten? Ja, de bruker klorkexidin til å desinfisere huden med før den eventuelt blir skjært opp, men ikke etterpå.

Tar man ut piercingen i et betent hull, så risikerer man at hullet gror igjen med pusset inni seg. Da må man i såfall kutte opp for å få ut resten av materien. Hvis piercingen sitter i, så unngår man dette.

Jeg er ikke idiot, for min del må du kalle meg hva du vil, men jeg har rett. Klorhexidin finnes i flere styrkergrader, og de brukes i helsevesenet til rensing og desinfeksjon. (Men det er faktisk et annet desinfeksjonsmiddel som brukes før operasjoner i motsetning til hva den kunnskapsløse over meg hevder). TS, gjør hva du vil med din betente piercing, men ta en tur til legen, så forhindrer du at infeksjonen sprer seg.

Endret av SportyShorty
Skrevet

Gjest jobber ikke på en legevakt i Norge i hvert fall. Kanskje i et eller annet 3. verden-land, men her i Norge bruker man ikke klorhexidin i åpne sår i noen oppløsning. Nettopp av årsakene det står om i mine to (veldig lange) innlegg over.

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)
Jeg er ikke idiot, for min del må du kalle meg hva du vil, men jeg har rett. Klorhexidin finnes i flere styrkergrader, og de brukes i helsevesenet til rensing og desinfeksjon. (Men det er faktisk et annet desinfeksjonsmiddel som brukes før operasjoner i motsetning til hva den kunnskapsløse over meg hevder). TS, gjør hva du vil med din betente piercing, men ta en tur til legen, så forhindrer du at infeksjonen sprer seg.

Da er det jo rart at jeg ikke har hatt en eneste infeksjon i piercingene mine som ble behandlet med saltvann, men hadde konstante problemer med hullene jeg tok i øret som ble renset med klorhexidin.

Endret av SportyShorty
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg stiller meg bak SmallTalk og Eplefe :) Har alltid hørt det samme som det de sier her.

Leger og sykepleiere kan naturlig nok mye om kropp og sår, men det er nå faktisk (dyktige/erfarne) piercere som sitter på den beste kompetansen når det gjelder kranglete piercinger. Så jeg ville hørt på råd som (opprinnelig) kom fra dem, fremfor en anonym person som sier hun/han jobber på legevakta.

Endret av Tonje!
Annonse
Skrevet

Har selv behandlet en betent navlepircing med hjemmelaget saltvann. Følg rådene til Eplefe.

Gjest Gjest_Robotkalle_*
Skrevet

Jeg har jobbet på legevakt. Jeg har snittet opp mange abscesser. Alle har blitt skylt med saltvann. Ba folk også skylle disse selv, i dusjen. Det viktigste er å tynne ut antall bakterier. Vanlige sår vaskes også kun med saltvann, men man må virkelig gni ut all dritten for å unngå misfarging av hud i ettertid/tatovering med rester av dritt. Hvor farlig det er å vaske sår med pyrisept, det vet jeg ikke, selv om jeg burde vite det - so much for autoritetsdebatten. :ler:

Betennelse er navnet på en vevsreaksjon, med rødhet, varme, smerte, hevelse, og nedsatt funksjon. En infeksjon skaper betennelse. Ikke alle betennelser skyldes infeksjon, f.eks gikt, revmatoid artritt osv.

I dette tilfellet er det viktigste å se etter om det er en moden ansamling av verk. Er det mykt, ser det misfarget ut, eller er det bare litt rødt rundt (serum i vevet.)

Gjest Gjest_Frog_*
Skrevet
Gjest jobber ikke på en legevakt i Norge i hvert fall. Kanskje i et eller annet 3. verden-land, men her i Norge bruker man ikke klorhexidin i åpne sår i noen oppløsning. Nettopp av årsakene det står om i mine to (veldig lange) innlegg over.

Jo ein bruke f.eks klorhexidin til å rensa sår før ein syr dei saman. Ikkje kjekt om ein har tråkke på ein gammal, rusten sag og barterianen sitt att i såret når det vert sydd.

Skrevet

Les det jeg skriver! Det har ingen effekt å rense sår med klorhexidin. Jeg kan tilogmed sitere meg selv. Pyrisept er nok mer realistisk i så tilfelle, men dette blir og for sterk kost hvis du skal bruke det mange ganger på rad.

(Hva skal klorhexidin ikke brukes til)

- Desinfisering av sår. Klorhexidins baktericide (bakteriedrepende effekt) blir nøytralisert av blod. I tillegg hemmer klorhexidinen sårtilheling.

Skrevet

Fra felleskatalogen:

Hva Klorhexidin er, og hvordan det brukes: Klorhexidin brukes til sårdesinfeksjon. Klorhexidin dreper eller hemmer tilveksten av ulike typer bakterier. Brukes utvortes til vasking. Annen bruk som foreskrevet av lege.

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgav...3718/88532.html

Du kan fint bruke det, ts. Eplefe har ikke peiling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...