Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei meg,sliten og forvirret her.. aner ikke hva jeg skal gjøre:(

Jeg er så sliten psykisk. Jeg spør meg selv mye om jeg er en god mor? leker jeg nok med bikkja?kjeder hun seg nå? lurer på om hun har det bra osv. Dette tar opp mye av energien min.

Jeg tenker på hun hele tiden.

Nå har det seg sånn at jeg bor like ved jobben min så jeg får gå tur i pausen med hun.

MEN nå har jeg fått en jobb jeg har siklet etter, en 9-16 jobb.

og da lurer jeg på om jeg virkelig klarer dette.. jeg er sliten psykisk og fysisk som det er å tanken på det her stresser meg sinnsykt!

Det vil si hun skal sove på natten, få tur på morgningen og antagelivis sove mye på dagen når jeg er på jobb.

Når jeg kommer hjem er jeg sliten og har ikke krefter til å gå lange turer og leke så mye med henne som jeg gjør nå.

Så har jeg en x kjæreste som kan ta vare på hun. Men jeg vil ikke at han skal ha hun lenge.. for jeg kommer til å savne hun stort og hun er min.

Men hva syns dere om dette?

Er det dumt at han låner henne for en stund framover? (han bor mange timer med bil unna,så får ikke besøke dem) men han jobber ikke,og har tid til henne 24/7.

Hun er oppvokst med han, vi hadde hun sammen de 4 første mnd hennes, men bor hos kompiser.. en side av meg sier at dette er en dårlig ide, en annen mener hun vil få det bra hos en som har tid til hun..

HVA skal jeg gjøre.....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde ikke gjort det.

kan du ikke henge opp en lapp på en butikk i nærheten? eller på en ungdomskole. så skriver du at du ønsker en som kan gå en tur med henne hver dag i uken, etter skole tid.

evt ha henne med hjem til seg om det går bra osv.

så betaler du litt for dette... kan jo hende du finner et menneske du liker veldig godt og føler du kan stole på?

Skrevet

Men den personen får ikke mulighet til å gå tur før etter jeg er ferdig da.. om jeg ikke gir en ekstra nøkkel til denne personen, det vil jeg aldri ta sjansen på! å er så inmari usikker :(

Skrevet (endret)

er det ingen venner, slektninger eller familiemedlemmer som bor i nærheten av deg som kan lufte hunden din?

Må da vel være andre du kjenner enn eksen din som har tid og lyst til dette :)

Endret av ihearttom
Skrevet

Nei.. det er nettopp det:( Venninner har enten heltidsjobb selv,eller skole. Foreldra har jobb..

Vet ikke hva som er best for bikkja. Om hun vil ha meg i nærheten, sliter ettr jobb, liten tid, alene hjemme, eller sammen med ex min som har tid.

Han er en ordentlig gutt,og vet han hadde gjort en god jobb, vi er veldig gode venner. Men saken er at jeg er redd hun skal glemme meg, endre den søte personligheten hennes på noen måte..

Han bor hos endel kompiser og vet ikke om dette er bra for hun...

:trist:

Skrevet

Jeg ville spurt eksen om avlastning.

En venninne av meg overlot ansvaret for deres felles hund til han da det ble slutt, og hun passer både bikkja og en fra kullet.

Det er en fordel at de kjenner hverandre og du kjenner jo eksen din.

Kan du ringe eksen din og spørre om det passer for han?

Gjest Gjest_la flaca_*
Skrevet

Hva jeg ville gjort kommer an på rase, alder på hunden, personlighet. Noe sier meg at det er snakk om en liten rase, som kanskje ikke krever all verdens? Har hun ok psyke? Hva er hun vant til å få av aktivitet?

Er hun veldig knyttet til deg og ikke veldig miljøsterk kan hun ha det best hjemme hos mor, selv om du ikke "leker" så mye med henne som vanlig. Ellers har de fleste hunder bare godt av litt forandring og nye mennesker rundt seg. Dette er noe bare du kan vurdere, som kjenner hunden.

Skrevet
Hva jeg ville gjort kommer an på rase, alder på hunden, personlighet. Noe sier meg at det er snakk om en liten rase, som kanskje ikke krever all verdens? Har hun ok psyke? Hva er hun vant til å få av aktivitet?

Er hun veldig knyttet til deg og ikke veldig miljøsterk kan hun ha det best hjemme hos mor, selv om du ikke "leker" så mye med henne som vanlig. Ellers har de fleste hunder bare godt av litt forandring og nye mennesker rundt seg. Dette er noe bare du kan vurdere, som kjenner hunden.

Det er en pomeranian. Som er spinnvill.hehe. Hun er bestandig glad. Hele tiden, i alt og alle! Alle mennesker og alle hunder. Hun får tur 3 ganger om dagen på 15-20 min. En times tid hver dag ca.

Hun er liten av rase, men krever endel oppmerksomhet, da jeg har lekt enormt mye med a fra dag 1. Så ofte blir hun sittende å stirre lenge på meg for å leke.. og jeg får aldri slappet helt av...

Jeg syntes det er vamskelig å vurdere, hun er jo bare 10 mnd, og jeg er så livredd for at hun skal forandre seg, ikke kjenne meg igjen, se å ex min som den nye "sjefen", blir mer stresset av dette..

Jeg er oppvokst med hund og den siste vi hadde, ble satt på kennel i feriene. Etter han hadde vært der 2 uker, var han forandret og begynte å oppføre seg aggresivt. Dette ble verre og verre og til slutt måtte v avlive bikkja etter bitt.. er redd hun skal få "varig men" om dere skjønner?

Selvom det bare en snakk om noen få uker..

Gjest Gjest_la flaca_*
Skrevet
Det er en pomeranian. Som er spinnvill.hehe. Hun er bestandig glad. Hele tiden, i alt og alle! Alle mennesker og alle hunder. Hun får tur 3 ganger om dagen på 15-20 min. En times tid hver dag ca.

Hun er liten av rase, men krever endel oppmerksomhet, da jeg har lekt enormt mye med a fra dag 1. Så ofte blir hun sittende å stirre lenge på meg for å leke.. og jeg får aldri slappet helt av...

Jeg syntes det er vamskelig å vurdere, hun er jo bare 10 mnd, og jeg er så livredd for at hun skal forandre seg, ikke kjenne meg igjen, se å ex min som den nye "sjefen", blir mer stresset av dette..

Jeg er oppvokst med hund og den siste vi hadde, ble satt på kennel i feriene. Etter han hadde vært der 2 uker, var han forandret og begynte å oppføre seg aggresivt. Dette ble verre og verre og til slutt måtte v avlive bikkja etter bitt.. er redd hun skal få "varig men" om dere skjønner?

Selvom det bare en snakk om noen få uker..

Ok, da vet vi veldig mye mer om situasjonen :)

Jeg anbefaler deg å senke skuldrene, og tenke positivt! De aller fleste som har hund har også 8-16jobb. Hunder har stort søvnbehov, og har ikke vondt av å sløve på dagtid, de trenger det faktisk. Attpåtil har du en rase som ikke krever all verdens sammenliknet med mange andre, så det er ingen grunn til at du ikke skal kunne være en flott eier og ha en fornøyd hund. Du virker veldig glad i henne og det er det viktigste.

Men jeg tror du bommer litt når du tenker på hva det er hun trenger av aktivisering, og ikke minst hvem som bestemmer hva som skal skje når. Lek er ikke noe man bør overdrive med hunden i hytt og pine, fordi det bygger opp jaktatferden og skaper stress. Da er det bedre å prioritere tur og mental trening. Du kan for eksempel trene på triks, hverdagslydighet eller gjemme godbiter rundt i huset som hun lukter seg frem til (det kan hun gjøre mens du sløver på sofan). Når dere går tur kan du legge inn små treningsøkter; Gå pent i bånd, gå fot, dekk, innkalling osv. eller noe annet du syns er morsomt. Da blir hun kjempesliten, i forhold til om dere bare traver av gårde. Hvis du vil kan du ta med en leke og belønne med lek når hun er flink, eller godbiter. Husk at alle hunder trenger å bruke hodet.

Høres ut som du har fin kontakt med henne, men hun er nok litt "stressa" ettersom hun har fått respons på å mase på deg. Det er ikke verre enn at du bestemmer deg for å overse henne, så tar du kontakt når du har lyst til å gjøre noe med henne. Tro meg, hunden har ikke godt av at du fokuserer alt for mye på henne. Det høres ut som hun tvert imot trenger å lære seg å slappe av når du er i nærheten.

Jeg syns ikke du skal ta sorgene mtp. den nye jobben på forskudd. Lykke til!

Skrevet
Ok, da vet vi veldig mye mer om situasjonen :)

Jeg anbefaler deg å senke skuldrene, og tenke positivt! De aller fleste som har hund har også 8-16jobb. Hunder har stort søvnbehov, og har ikke vondt av å sløve på dagtid, de trenger det faktisk. Attpåtil har du en rase som ikke krever all verdens sammenliknet med mange andre, så det er ingen grunn til at du ikke skal kunne være en flott eier og ha en fornøyd hund. Du virker veldig glad i henne og det er det viktigste.

Men jeg tror du bommer litt når du tenker på hva det er hun trenger av aktivisering, og ikke minst hvem som bestemmer hva som skal skje når. Lek er ikke noe man bør overdrive med hunden i hytt og pine, fordi det bygger opp jaktatferden og skaper stress. Da er det bedre å prioritere tur og mental trening. Du kan for eksempel trene på triks, hverdagslydighet eller gjemme godbiter rundt i huset som hun lukter seg frem til (det kan hun gjøre mens du sløver på sofan). Når dere går tur kan du legge inn små treningsøkter; Gå pent i bånd, gå fot, dekk, innkalling osv. eller noe annet du syns er morsomt. Da blir hun kjempesliten, i forhold til om dere bare traver av gårde. Hvis du vil kan du ta med en leke og belønne med lek når hun er flink, eller godbiter. Husk at alle hunder trenger å bruke hodet.

Høres ut som du har fin kontakt med henne, men hun er nok litt "stressa" ettersom hun har fått respons på å mase på deg. Det er ikke verre enn at du bestemmer deg for å overse henne, så tar du kontakt når du har lyst til å gjøre noe med henne. Tro meg, hunden har ikke godt av at du fokuserer alt for mye på henne. Det høres ut som hun tvert imot trenger å lære seg å slappe av når du er i nærheten.

Jeg syns ikke du skal ta sorgene mtp. den nye jobben på forskudd. Lykke til!

Tusen takk for svar! Jeg er utrolig glad i hun! Jeg var i en veldig mørk periode og tror jeg var i ferd med å bli deprimert da jeg fikk henne, og hun fikk meg på helt andre tanker enn meg selv!

(nesten litt for lite fokus på meg selv nesten;P)

Jeg syns synd i a når hu sover om natta og skal kjede seg gjennom hele dagen.. og når jeg kommer hjem vil jeg slappe av mens hun har all verden av energi..

Alle vi møter på kommenterer med at hun er en ekstrem glad hund og at hun er veldig stresset.

Jeg får så lett dårlig samvittighet :( Har til å med vurdert å skaffe en kattepus i håp om å roe henne ned,men den tanken har jeg lagt bort.

Jeg skal prøve det noen dager, for å se. Men ser for meg at jeg sliter meg ut, og jeg trenger ett våkent hode i den nye jobben:)

Tusen takk for svar.. dette er jo helt opp til meg, men godt å få litt innspill:)

Skrevet

Pomeranian er krevende, selv om de er små og søte. Tror du kanskje må overse henne litt og jobbe med dempende signaler. Dette er er rase som er mye hund og som gjerne blir med på alt inkl. lange turer og de er lettlærte, men litt sta. :)

Hvis du ikke lærer opp henne, vil hun finne ut at hun skal lære deg noe. Det er et sjarmernde trekk, men ofte glemmer man å oppdra små hunder fordi de er så søte. Tror du skal tenke på dempede signaler og lese litt om det.

http://www.kursagenten.no/artikkel/544/Hun...pende-1656.aspx

Pomeranian har mye hund i seg og ble avlet utfra Kesshound? Det fødtes små hunder og de ble populære hos den engelske kongefamilien. Generelt er pom en sunn hund, som ikke forstår at den er liten og søt.

Mye hund i disse, men også en utfordring for eierne å takle. Men du har merket at hun krever oppmerksomhet. Da har du en frisk hund, men jeg forstår ikke hvorfor ikke din eks kan passe henne. Hun vil ikke glemme deg. :)

Skrevet

skjønner jo at du er skeptisk til å gi en ukjent skoleungdom nøkler til huset ditt, men hva med en profesjonell hundelufter?

Da kan du kreve referanser tec, og jeg har aldri hørt om hundeluftere som misbruker tilliten, da mister de tross alt levebrødet sitt...

Skrevet

Du må huske på at de aller fleste hunder sover og hviler mesteparten av døgnet (som de aller fleste rovdyr faktisk). Det viktige er hva du gjør med hunden din når du faktisk aktiviserer den. Å la hunden sitte og tigge om leking hele tiden er ikke okey (og hun er fremdeles en unghund- du former vanene hennes nå!), og kun leking er ikke nødvendigvis noen positiv måte å aktivisere henne på.

Da jeg jobbet fullt pleide jeg å legge opp dagene slik (og jeg har en rase som er betydelig mer krevende i aktivitetsbehov enn pomme): Morgen: godbitsøk på plenen + lufting, 15 min ca. Hiv godbiter ut over en plen eller lignende område, og la hunden snuse seg frem til de selv. Godbitsøk gir hunden mentale utfordringer og gjør den "sliten i hodet", i tillegg til at det er en rolig aktivitet, noe som passer godt før hunden skal være alene hjemme. Så dro jeg på jobb, og hundene sov ... Når jeg kom hjem luftet jeg de kjapt med en gang, så spiste jeg og ladet opp litt, og så dro jeg ut på en god tur. I tillegg til å bare gå tur, trente jeg litt, så de fikk utfodringer for hodet i tillegg. Lydighet/triks/spor/søksøvelser er fine måter å aktivisere hunden på, uten å bygge opp under negativt stress, som ofte ren lek gjør - noe som resulteterer i hund som maser om leking og som ikke klarer å roe seg ned selv (satt på spissen).

Dette klarer du fint! Gå på biblioteket og lei en bok om hundetrening (f.eks klikkertrening for din hund), så vil du få masse tips til ting som det er morsomt å gjøre med hunden, som hunden har veldig godt av- en kombinasjon av fysisk mosjon og mental trim er ypperlig og gjør hunden god og sliten og veldig fornøyd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...