Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at jeg og min mann har et normalt sunt kosthold, men alikevel legger min mann på seg. Han er snart i kategorien for fedme. Det er jeg som lager mesteparten av maten her i huset. Jeg ønsker derfor noen tipd og triks til litt sunnere matvarer. Som f.eks å bytte ut lett melk med ekstra lett melk og slike ting. Hvilke matvarer kan byttes ut?

Håper noen forstår hva jeg mener da dette ble dårlig forklart!

Skrevet

Kan bytte ut lyshvete produkter med grovprodukter. Det finnes nesten grov variant av alle slike matvarer, som: ris, pasta, tacolefser osv. Du kan jo også prøve å lage mat med mer grønt? Prøve å bytte ut litt av karbohydratene på tallerkenen med grønt. (Salat og andre grønsaker spriter opp hele middagen på mange måter.) Du kan bytte ut rømme med mager kesam eller lett rømme. Steke maten med olje i stedet for smør.

Men det høres ikke ut som om du har lagt på deg? For det kan jo være at han beveger seg for lite i forhold til inntaket?

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Jeg tror ikke du skal gå for en strategi med å bytte ut en og en matvare, men heller endre kostholdsvaner på en annen måte. Å bytte ut fin pasta med fullkornspasta er sunt, men det gjør deg ikke automatisk slankere.

Kan du ikke si hva dere spiser til middag, slik at det blir lettere å gi råd?

I tillegg har han antakeligvis noen personlige vaner som må endres, eventuelt mer aktivitet. Folk blir sjelden fedmekategorisert på bakgrunn av nok trening og sunt, kaloripasselig kosthold. Det kan være at han spiser en porsjon for mye til middag eller har usunne nattmatvaner eller snackser for mye på jobb, osv.

Skrevet
Kan bytte ut lyshvete produkter med grovprodukter. Det finnes nesten grov variant av alle slike matvarer, som: ris, pasta, tacolefser osv. Du kan jo også prøve å lage mat med mer grønt? Prøve å bytte ut litt av karbohydratene på tallerkenen med grønt. (Salat og andre grønsaker spriter opp hele middagen på mange måter.) Du kan bytte ut rømme med mager kesam eller lett rømme. Steke maten med olje i stedet for smør.

Men det høres ikke ut som om du har lagt på deg? For det kan jo være at han beveger seg for lite i forhold til inntaket?

Joda, jeg har også lagt litt på meg, men jeg trenger det.

Hva smaker kesam i forhold til lett rømme? Og kan den brukes på helt samme måte?

Jeg tror ikke du skal gå for en strategi med å bytte ut en og en matvare, men heller endre kostholdsvaner på en annen måte. Å bytte ut fin pasta med fullkornspasta er sunt, men det gjør deg ikke automatisk slankere.

Kan du ikke si hva dere spiser til middag, slik at det blir lettere å gi råd?

I tillegg har han antakeligvis noen personlige vaner som må endres, eventuelt mer aktivitet. Folk blir sjelden fedmekategorisert på bakgrunn av nok trening og sunt, kaloripasselig kosthold. Det kan være at han spiser en porsjon for mye til middag eller har usunne nattmatvaner eller snackser for mye på jobb, osv.

Vi har lyst å bytte ut en og en matvare for å bli kjent med andre matvarer. Vi ønsker å ta dette litt gradvis og ikke gjøre om på hele kostholdet med en gang.

Skrevet

Det er vanskelig å komme med tips om hva som kan byttes ut med hva når vi ikke vet noe om hva dere faktisk spiser i utgangspunktet.

Skrevet
Det er vanskelig å komme med tips om hva som kan byttes ut med hva når vi ikke vet noe om hva dere faktisk spiser i utgangspunktet.

Er det ikke mulig å komme med tips på et generelt grunnlag? Slik som at vanlig kjøttdeig kan byttes ut med kyllingkjøttdeig. Vi spiser jo alt mulig rart.Men jeg kan godt prøve å skrive ned det vi har i skapene nå.

Kjøttdeig, tacosaus, lett rømme, vanlige tortillas, bacon, egg, 50% grovt kjøpbrød, soft flora light, kaviar, soya olje, oliven olje, kokt skinke, syltetøy, ketchup, idun dresing, lett majones, pølser, wasa frokost knekkebrød og havre knekkebrød, havremel, diverse hvetemel og frokostblanding all bran plus.

Dette er noe av det vi spiser. Anser det for å være helt normal kost. Skal prøve å lage meg en liste over hva som kan byttes ut.

Skrevet

Du trenger ikke å gjøre spesielt store forandringer på kostholdet for å merke noe. Jeg skal forsåvidt ikke slanke meg, men jeg har kuttet ut godis og brus helt på ukedagene, og begynt å spise mer frukt og grønt og jeg merker det veldig på både kropp og humør. Resten av kostholdet har jeg ikke endret egentlig. I tillegg går jeg til og fra skolen hver dag (ca 25 min hver vei). Jeg føler meg rett og slett bedre. Jeg vet ikke om jeg har gått ned i vekt da jeg ikke har en vekt, men jeg har mistet noen cm her og der. Har jeg lyst på noe godt på kvelden spiser jeg frukt eller litt yoghurt :)

Skrevet
Du trenger ikke å gjøre spesielt store forandringer på kostholdet for å merke noe. Jeg skal forsåvidt ikke slanke meg, men jeg har kuttet ut godis og brus helt på ukedagene, og begynt å spise mer frukt og grønt og jeg merker det veldig på både kropp og humør. Resten av kostholdet har jeg ikke endret egentlig. I tillegg går jeg til og fra skolen hver dag (ca 25 min hver vei). Jeg føler meg rett og slett bedre. Jeg vet ikke om jeg har gått ned i vekt da jeg ikke har en vekt, men jeg har mistet noen cm her og der. Har jeg lyst på noe godt på kvelden spiser jeg frukt eller litt yoghurt :)

Det er det jeg også tenker, at det ikke alltid må de store forandringene til. Vi orker ikke å starte med en stor kosthold og livstilsendring, vi er bare ute etter noen enkle forandringer til å begynne med. Og det vi ønsker å gjøre er å forandre på enkelte matvarer. Dette tror vi vil fungere for oss i første omgang.

Skrevet

Det dere har i skapet er helt normal mat, spørsmålet er hvor mye dere spiser av ting, hvor mange måltider, og hvor mye dere rører på kroppen. Syltetøy, tacosaus, hvetemel, pølser, dressing, og tortilla-lefser er ikke sunne matvarer, og ingen av de er gunstig ved vektnedgang. Nå vet jeg jo ikke hvor mye av dette dere spiser og hvor ofte, men jeg ville byttet det ut med noe mer næringsrikt. Dressing og tacosaus kan man lage selv, finnes mange oppskrifter på nett. Bruker du mye hvetemel, prøv å bytt til spelt. Velg heller en mager pølsevariant, eks vita hjertegod, fremfor en feit ostepølse.

Som sagt før meg så er fullkornsvarianter alltid sunnest. Skal du spise brød, velg grovt brød, velg fullkornspasta fremfor hvit. Mye ferdigmat inneholder mye skjult sukker, så det er lurt å sjekke for dette selv i brød. Brød i små mengder er helt greit, men det kommer an på hvor mye dere spiser, og ikke minst hva dere har på brødskiva.

Ha 3 hovedmåltider og et par mellommåltider. Spis balansert, altså ha en del protein, en del sunt fett, en del karbohydrat, og en del grønt. Styr unna matvarer med raske karbohydrater, dvs fin hvete, sukker, etc, særlig matvarer med høyt karbohydrat OG fettinnhold er usunt.

Sunt pålegg kan være magre skinkepålegg, ost (ikke brunost), avocado, tomat, fiskepålegg, egg, etc.

Styr unna ting som rekesalater o.l, geitost, kaviar

Spis mye grønnsaker, dette er lavt på kalori, gir sunne karbohydrater, metter, og ikke minst er det gunstig for helsa. Frukt er bra, men frukt inneholder mye fruktsukker som for mange kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt. Velg heller grønnsaker.

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet
Er det ikke mulig å komme med tips på et generelt grunnlag? Slik som at vanlig kjøttdeig kan byttes ut med kyllingkjøttdeig. Vi spiser jo alt mulig rart.

Det jeg mente er at i stedet for å bytte ut kjøttdeig med kyllingkjøttdeig så kan dere f.eks. bytte ut tacomiddager med fisk-og-grønnsaker-middager.

Skrevet

Dere kan jo også tenke på porsjonskontroll. Det spiller jo nesten ikke noen rolle å bytte til bedre alternativer hvis man har svære porsjoner. Men nå vet jo ikke jeg hvor store porsjoner din fedme-kjæreste spiser da. Du kan jo undersøke litt om tallerkenmodeller (f.eks; 1/3 grønt, 1/3 potet, ris, pasta og 1/3 fisk, kjøtt, egg).

Bra at dere begynner med små forandringer hvertfall. Man må jo bruke de metodene som passer best for en selv. Så lenge det funker.

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Bytt ut syltetøy med lett syltetøy med mindre sukker.

Bytt ut taco med fiskemiddag. Feks marinert laksefilet i porsjonspakninger som kokes i microen. Myye grønnsaker, salat,mindre ris. Fersk kokt torsk med poteter og kokte grønnsaker, litt lettrømme til i stedet for smeltet smør. Seifilet med paprika og purreløk i alufolie stekes i ovn.

Bytt ut kjøttmåltider med suppemåltider, feks ertesuppe uten mye kjøtt i. Grovt brød til. Kjøttsuppe med tre deler poteter, tre deler grønnsaker og en del kjøtt. Bruk kjøtt med sterk smak så blir det godt likevel.

wok lages med ekstra mye grønnsaker og 100 g kjøtt pr pers.

Rent svinekjøtt som feks indrefilet marineres, stekes i litt fett i panne, etterstek på rist i ovn. Serv med masse grønnsaker, litt ris eller poteter, og lettrømme blandet med masse krydder til saus. 1 ss saus til hver, 200 g kjøtt pr pers.

Begynn å lag to koteletter, og bare to. Lag tre fiskebiter, og bare tre. En halv pakke kjøttdeig er nok til to personer, hvis dere lager taco. Det hjelper ikke hvor mager maten er hvis dere spiser for store porsjoner.

Slutt å kjøp majones. Selv den lette er mer kalorier enn ingen majones.

Hvis dere endrer middagen to dager i uken og går en times tur to ganger, er det gjort på noen måneder.

Skrevet

Bytt ut vanlig kjøttdeig med karbonadedeig eller kyllinkjøttdeig. Dropp alt som er panert, vet mange sverger til dette. Også pommes frites er fy-fy.

Jeg bruker mye naturell youghurt istedet for rømme etc. Kan også bruke kesam 1% i f.eks dip og til taco. Bytt osten med en magrere, og spis masse grønnsaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...