Gå til innhold

Er min datter for barnslig for alderen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min datter på over 13 år, leker med små lekedyr og har en venninne som er en del yngre enn henne. Hvordan bør jeg som mor gå fram?

Jeg har alltid oppmuntret henne om å være barn så lenge som mulig. For voksen blir man alltid og varer resten av livet.

Bør jeg pushe litt på ang å finne eldre venner og ha andre interesser? Jeg er så glad hun ikke interesserer seg for gutter på den måten hennes venner gjør. Jeg var et mareritt i den alderen. Hun holder seg innendørs mye, så derfor "vet" jeg veldig mye om henne. Hun elsker å sitte å prate med meg og faren. Se på serier med oss om kveldene etc. Hun leser og leker med ting.

Endret av Beauté
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil legge til at hun ellers er moden i toppen. Hun har modne samtaler med oss og er ellers veldig ansvarsfull person.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke hun er barnslig. Jeg lekte med Barbie til begynnelsen av ungdomsskolen. Tipper hun legger fra seg dette etterhvert, men du kan selvfølgelig foreslå andre ting hun kan begynne med som andre gjevnaldrede kanskje holder på med. Hest eller en type sport o.l.

Skrevet

Takk så mye. Jo da, jeg sier masse til henne. Men vil ikke prakke på henne ting heller. Men merker spesielt i det siste at hun har litt konflikter med seg selv ang dette.

Nei, jeg synes ikke hun er barnslig. Jeg lekte med Barbie til begynnelsen av ungdomsskolen. Tipper hun legger fra seg dette etterhvert, men du kan selvfølgelig foreslå andre ting hun kan begynne med som andre gjevnaldrede kanskje holder på med. Hest eller en type sport o.l.
Skrevet

Jeg lekte også med Barbie da jeg var tretten, men i den alderen går utviklingen rasende fort, så før du veit ordet av det så er lekene ryddet bort og nabogutten blitt interessant ;)

Skrevet

Ikke gjør noe som helst! Hun slutter å leke så fort hun ikke har interesse av det lenger. Flott å høre at hun fortsatt har glede av å leke. Husker jeg og mine venninner sluttet å leke med Barbie osv. da vi var rundt 13 - 14. I dag er det vanlig å slutte langt tidligere, og jeg har faktisk hørt en 9-åring si at det bare er barn som leker med Barbie :sukk:

At hun leker med yngre barn gjør da ingenting. Selv hadde (og har) jeg venner som er alt fra ti år yngre til 15 år eldre enn meg. Min bestevenninne var 4 år yngre enn meg, og jeg syntes ikke det var noe rart i det. Noen ganger var jeg litt ekstra barnslig for alderen, og andre ganger gjorde hun ting som var litt voksent for alderen. Det viktigste er jo at barna har det bra sammen :)

Gjest shnuska
Skrevet

jeg syntes du skal bare la henne leke med det hun liker jeg :) samma bvar jeg når jeg var på hennes alder lekte med leke dyr , dokker osv.. foreldra mine var litt bekymra for meg pga jeg bare hang med folk som var mye yngre enn meg..

men jeg er nå ganske "normal" forde vil jeg tro ;)

Skrevet

Jeg lekte også i den alderen, og hadde faktisk flere jevnaldrende venninner som lekte. Vi var riktignok redde for at omgivelsene (les: klassekamerater o.l) skulle finne ut av det, men hva er ikke en tenåring flau over, egentlig :) Nå var kanskje jeg ekstra rar, jeg vet at jeg har hatt et større sprik i områder jeg er moden og umoden på enn gjennomsnittet, men det har skyldtes en grunnleggende dårlig selvtillit og ikke det at jeg lekte lenge.

Skrevet
At hun leker med yngre barn gjør da ingenting. Selv hadde (og har) jeg venner som er alt fra ti år yngre til 15 år eldre enn meg.

Hvis man er 13 og har venner på tre år og 28 år så er det vel noe som skurrer litt? ;)

Som voksen kan man ha venner som er både eldre og yngre, men i barndom/tenårene bør ikke aldersspennet være for stort. Nå har jeg ikke fått med meg aldersforskjellen i denne saken, men håper og tror det ikke er så stort.

Skrevet

nå vet jeg ikke hvor mye yngre de vennene hennes er jeg? mamma var helt hysterisk om jeg lekte med noen som var mer enn to år yngre enn meg.

Jeg har alltid sett på alder som noe abstrakt, og jeg var sikkert på mange måter et barnslig barn, jeg lekte med lekene mine lenge. men jeg skjønte etterhvert at jeg var for gammel til det, eller i allefall at mine jevnaldrene var det, så lekte jeg heller for meg selv når jeg var hjemme, og var tenåring sammen med dem i klassen.

JEg ble nogenlunde voksen etterhvert likevel.

Gjest ♥B♥B♥
Skrevet

Jeg lekte ikke når jeg var 13 .

Jeg sluttet vell med det i 11 - 12 års alderen .

Den samme med veninnene mine .

Di som lekte i klassen var "barnslige" ifølge oss andre 12åringer i klassen .. :fnise:

SVÆRT upopulært ...

Skrevet

Syns hun skal få holde på med det hun vil jeg :)

Men pass på, siden de som er (ifølge klassen) "barnslige" kan fort bli et mobbeoffer.

Skrevet
Hvis man er 13 og har venner på tre år og 28 år så er det vel noe som skurrer litt? ;)

Som voksen kan man ha venner som er både eldre og yngre, men i barndom/tenårene bør ikke aldersspennet være for stort. Nå har jeg ikke fått med meg aldersforskjellen i denne saken, men håper og tror det ikke er så stort.

Gikk litt fort i svingene her. Det jeg prøvde å si er at mine venner i dag er alt fra 10 år yngre til 15 år eldre enn meg. Mange av disse har jeg kjent fra siden jeg selv var barn. Den gang lekte vi ofte i store grupper, og ingen brydde seg om alder. En 13 åring kan fint være lekevenn med en 3 åring. Det handler bare om at de tilpasser seg hverandre og gjør noe begge synes er gøy. Når de gjelder de som er eldre kan man fint være venn med disse også. Ei jeg husker spesielt godt var et par og tyve da jeg var 12. Vi kom godt overens og kunne snakke om alt mellom himmel og jord. Jeg var ofte på overnattingsbesøk hos henne, men vi satt jo selvfølgelig ikke og lekte med Barbie da.

Det er klart det høres spesielt ut at ei på 13 leker med en på 28. Ihvertfall hvis man sier det på den måten. Men det er jo ingenting i veien for at de kan være gode venner. Sosial omgang med jevnaldrende får hun på skolen, så jeg synes absolutt hun må få lov til å velge fritidsvenner selv. Grip bare inn hvis du ser at det er noe som skurrer. Håper du skjønte hva jeg mente nå :)

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Kanske litt umoden, men jeg synes du skal la henne være. Som du selv sier, har hun jo begynt å få konflikter med seg selv ang denne lekingen. Da er hun nok på vei til å vokse fra det.

Skrevet
Jeg lekte ikke når jeg var 13 .

Jeg sluttet vell med det i 11 - 12 års alderen .

Den samme med veninnene mine .

Di som lekte i klassen var "barnslige" ifølge oss andre 12åringer i klassen .. :fnise:

SVÆRT upopulært ...

Men det var da du var tretten. Du synes vel ikke det samme nå?

Gjest Gjest_Lillan_*
Skrevet

Jeg hadde en lillesøster som jeg naturlig nok pleide å leke med. Da jeg begynnte på ungdomsskolen følte jeg det ikke var rom for leking og at det var vi ferdig med. Men lekte med lillesøsteren min i smug de første månedene av ungdomsskolen, til jeg følte meg for flau og teit til å leke mer. Hun er vekren barnslig eller sein. Det er ikke noe unormalt med dette. Hadde det vært meg, hadde jeg ikke sagt et ord om dette med lekingen foreløpig. Men hadde nok begynnt å gjøre noe om hun leker fremdeles i 9 klasse.

Skrevet

Min eldste datter er 12 år. Hun har hatt kjæreste lenge, fniser med venninner, chatter på msn og driver på facebook.

Samtidig som hun innimellom dette, leker med småsøstrene sin. Eller alene. Det syntes jeg er kjempefint.

Så jeg vil annse datteren din som absolutt helt normal for alderen. De er midt imellom barn og ungdommer.... og holder litt på med begge deler...

At din datter ikke helt "er der" ennå at hun "holder på" med gutta, har jo ingenting å si. Vi er alle forskjellige.

La henne kose seg med leker, og la utviklingen hennes gå i hennes eget tempo.

Skrevet

bedre at hun enda er ett barn og leker, enn at hun går rundt og har sex med folk som desverre mange på den alderen har i disse dager. la henne leke

Skrevet

hun er ike barnslig i det hele tatt.jo lenger barn de er jo bedre er det.jeg lekte med dokker osv til jeg var 14 godt o gvel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...