Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å gå over til Flexuskort nå som man ikke lenger får månedskort på papir (kun 30-dagersbillett som på Flexus). Men jeg stusser på en ting når jeg leter etter informasjon hos Ruter. Hvor kan man lade opp kortet? Det eneste jeg finner er at man må gjøre det på en automat, eller hos en kommisjonær. Greit nok, litt tungvint, men (mulig dette er et dumt spørsmål) - kan man ikke lade opp kortet på internett? Er det bare jeg som ikke finner det, eller har de faktisk brukt 20 år eller deromkring på elektroniske billetter som ikke kan lades opp på nett?? :sjokkbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mulig å få avtalegiro tilsvarende abonnementskortet man hadde tidligere.

Skrevet
Det er mulig å få avtalegiro tilsvarende abonnementskortet man hadde tidligere.

Jeg har abonnoment og avtale giro, da lades kortet når du bruker kortet (tror neste mnd lastes opp 14 dager før kortet utløper...) (Kortet skal stemples ved automater på buss, trikk, t-bane stasjonen). Synes det er mindre stress enn papirbillettene, som det hendte jeg glemte å bytte...

Skrevet

Og det som er uhyre "morsomt" er at Fleksus-kort kjøpt hos NSB ikke kan lades opp hos Ruter og omvendt. De har rett og slett ikke noe felles kunderegister selv om Fleksus-kortene er de samme!

Hva som går an og ikke går an på internett vet jeg ikke, for det er ingen som greier å finne ut hvorfor jeg ikke får logget meg på. Har tilbrakt ganske mange timer både i telefonen med NSB og i luken på jernbanestasjonen, men neida... Det går ikke! Jeg foreslo at de slettet meg som kunde og opprettet et nytt kundeforhold, men det gikk visst ikke det heller...

:natti:

Skrevet
Og det som er uhyre "morsomt" er at Fleksus-kort kjøpt hos NSB ikke kan lades opp hos Ruter og omvendt. De har rett og slett ikke noe felles kunderegister selv om Fleksus-kortene er de samme!

Er det mulig? Men hva gjør jeg hvis jeg kommer med mitt flexuskort kjøpt hos Ruter, og skal videre til Lillestrøm? Hvor betaler jeg den billetten (som jeg skal ha rabatt på siden jeg har månedskort)? Det er jo helt hinsides at et elektronisk kort ikke kan fylles opp på nettet. Da tror jeg nok heller at jeg fortsetter å bestille papirkort på nett. Jeg ønsker ikke abonnement med avtalegiro, jeg vil betale med kredittkort som jeg får bonus og reiseforsikring på.

Skrevet
Jeg vurderer å gå over til Flexuskort nå som man ikke lenger får månedskort på papir (kun 30-dagersbillett som på Flexus). Men jeg stusser på en ting når jeg leter etter informasjon hos Ruter. Hvor kan man lade opp kortet? Det eneste jeg finner er at man må gjøre det på en automat, eller hos en kommisjonær. Greit nok, litt tungvint, men (mulig dette er et dumt spørsmål) - kan man ikke lade opp kortet på internett? Er det bare jeg som ikke finner det, eller har de faktisk brukt 20 år eller deromkring på elektroniske billetter som ikke kan lades opp på nett?? :sjokkbla:

Jeg lader hos Narvesen :) De er jo overalt.

Har ikke giddi å satt meg inn i om jeg i det hele tatt kan lade via nett...

Skrevet

Har jeg da forstått det rett at hvis jeg har 30-dagersbillett innad i Oslo, og vil reise videre til Lillestrøm, så kan jeg kjøre med kortet til Oslo S, og så gå på Narvesen der og si jeg skal ha en t/r Lillestrøm med månedskortrabatt? Mens jeg derimot ikke kan gå på en av NSBs automater eller i luka deres?

Skrevet
Har jeg da forstått det rett at hvis jeg har 30-dagersbillett innad i Oslo, og vil reise videre til Lillestrøm, så kan jeg kjøre med kortet til Oslo S, og så gå på Narvesen der og si jeg skal ha en t/r Lillestrøm med månedskortrabatt? Mens jeg derimot ikke kan gå på en av NSBs automater eller i luka deres?

eh.. nei, det er kun månedskort du får kjøpt der tror jeg. Men så vidt jeg vet så kan du kjøpe sånne klipp-billetter. Da viser du Oslo-kortet også klipper konduktøren x antall klipp du trenger for å komme deg til Lillestrøm... Man burde jo kunne kjøpe tilleggsbilletten både i luka og i automatene også.. :vetikke:

Skrevet
eh.. nei, det er kun månedskort du får kjøpt der tror jeg. Men så vidt jeg vet så kan du kjøpe sånne klipp-billetter. Da viser du Oslo-kortet også klipper konduktøren x antall klipp du trenger for å komme deg til Lillestrøm... Man burde jo kunne kjøpe tilleggsbilletten både i luka og i automatene også.. :vetikke:

Da kjøper jeg heller vanlig papirbillett på automat, man trenger vel bare kjøpe Lørenskog-Lillestrøm når man har månedskort i Oslo. Men får konduktøren sjekket mitt Flexuskort hvis de ikke er i samme base som Ruter-kortene? :sjenert:

Ser for meg at det vil bli delt ut maaange bøter fremover til de som ikke finner ut av reglene.

Skrevet

Jeg må ærlig talt si jeg rett og slett ikke har skjønt så mye av det flexus systemet enda, og synes det er mye enklere å bare gå å kjøpe de gamle papirmånedskortene. Dere som har byttet, er det noen fordeler med flexus i det hele tatt? Ser for meg at det bare er problemer jeg, automatene virker aldri og sånn... :sjenert: Noen som kan gi en "flexus for dummies" her?

(Sorry hvis jeg kupper tråden, men tenkte det ble dumt med to flexustråder samtidig)

Skrevet

Jeg syns det hele virker uferdig enda. Venter på bedre tider! Dessuten er jeg prinsipielt imot å støtte noe som har vært så mislykka fra ende til annen (Takk, FrP). Det er jo helt latterlig at ikke alle Flexus er på ett system, og at man ikke kan lade via nett! Det burde de få på plass før de tvinger oss alle til å kjøpe elektroniske billetter.

Skrevet

:skratte:

Det verste er nok at jeg tror dette ikke er så langt fra sannheten! For min del slo det positivt ut fordi damen i luken hos NSB da jeg kjøpte kortet, kunne fortelle meg at hun hadde validert det slik at jeg slapp å gjøre det. Jeg reiste derfor glad og fornøyd med kortet i nesten en uke før det plutselig blinket og pep veldig da jeg gikk på bussen en dag. (Blinket grønt hadde det gjort hver dag...) Sjåføren virket like overrasket som meg og plutselig spratt det ut en kvittering som viste at kortet nettopp var validert og derfor gyldig en uke til.

Er det mulig? Men hva gjør jeg hvis jeg kommer med mitt flexuskort kjøpt hos Ruter, og skal videre til Lillestrøm? Hvor betaler jeg den billetten (som jeg skal ha rabatt på siden jeg har månedskort)? Det er jo helt hinsides at et elektronisk kort ikke kan fylles opp på nettet. Da tror jeg nok heller at jeg fortsetter å bestille papirkort på nett. Jeg ønsker ikke abonnement med avtalegiro, jeg vil betale med kredittkort som jeg får bonus og reiseforsikring på.

Jeg tror de kan lese av kortet ditt slik at de ser at du har gyldig månedskort og derfor skal ha rabatt. Det har også blitt meg fortalt at du kan fylle opp kortet og kjøpe billetter på nettet, men det forutsetter at du få logget deg inn og det får altså ikke jeg...

Skrevet

På NSB sine sider virker det som om man kan lade opp Flexus-kortet på denne måten.

Selges det ikke månedskort på papir lenger, eller misforsto jeg TS?

Skrevet
Selges det ikke månedskort på papir lenger, eller misforsto jeg TS?

Neim det har blitt til et 30 dagers kort. Skikkelig irriterende, nå må man følge nøye med på dager for å sørge for at ikke man får bot...

Skrevet
På NSB sine sider virker det som om man kan lade opp Flexus-kortet på denne måten.

Problemet er at for enkelte av oss bare virker det slik... Og har du Fleksuskort fra Ruter, kan du altså ikke bruke NSB sine sider.

En annen festlig variant er at vi som har VISA-kort med chip ofte også har store problemer i billettautomatene fordi automatene ikke helt finner ut av om de skal lese chip'en eller magnetstripen på kortet.

På den annen side burde vi jo ha god tid til å finne ut av dette mens vi venter på toget! :romeo:

Skrevet
Neim det har blitt til et 30 dagers kort. Skikkelig irriterende, nå må man følge nøye med på dager for å sørge for at ikke man får bot...

Jepp, man mister fem dager i året pluss at prisen har gått opp. Og jeg tror mange vil få bot når de ikke tenker på at et kort stemplet 10. mars bare varer til 9. april, mens et kort stemplet 10. april varer til 10. mai :gjeiper: Akkurat i februar er det jo gunstig. Kort stemplet 10. februar vil gjelde til 12. mars :jepp:

Skrevet
På den annen side burde vi jo ha god tid til å finne ut av dette mens vi venter på toget! :romeo:

Meget godt poeng ;)

Og til deg som kuppet tråden, bare kupp ivei. For det er mange spørsmål rundt dette som jeg gjerne vil ha svar på før jeg bestiller kortet :jepp:

Regner uansett med at det ikke går så lenge før man tvinges over på Flexuskort, så da er det greit å ha funnet ut av ting.

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg brukar flexus månadskort, og er forsåvidt fornøgd med det. Til vanleg syklar eg, og eg brukar kollektivt mykje meir no enn då eg dreiv og styra med fleksikort. men det har dei ikkje fått til enno, du må enten kjøpe dagskort, sjudagarskort eller månadskort. Det irriterer meg, når eg byrjar å sykle igjen har eg av og til behov for eit fleksikort, og då kunne det ligge eit beløp i kortet som eg brukte når eg av og til tok trikk eller buss. No må eg i slike tilfelle uansett kjøpe dagskort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...